Spelmöss med trådlös anslutning – är sladden nödvändig för spelfantasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

Håller helt med, äger flera stycken. Min mest använda dog också scrollknappen på nyligen.
I mitt fall var det en busigt enkel fix då en eller flera lödningar hade spruckit efter många års klickande.

Det sitter några skruvar under glidytorna, bara skala loss dem försiktigt och sätt tillbaka efteråt. Rekommenderar iFixits demonteringsguide för detaljer. Löd om kontakterna till scrollknappen och förhoppningsvis har du lagat råttstackarn.

I vilket fall som helst är den ju trasig, har du en lödpenna och 20 minuter över så kan du i bästa fall ha en fullt fungerande mus igen.
Kan passa på att skrubba rent kretskortet med lite isopropanol och en tandborste när du ändå är i farten.

299kr är så lite i pris att jag inte orkar öppna upp den gamla och fixa. Har den som reserv, kanske gör det i framtiden.
Fick den sista på hyllan i Helsingborg hos Mediamarkt, annars hade jag nog köpt 2 faktiskt.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Ni använder bilder på G Pro Wireless men inkluderar den inte?

Förövrigt är musmattor med inbyggd laddning helt meningslösa.

G Pro håller sig runt 80 timmar (för mig iaf) och tar ~3-4h att ladda, när man sover.

Så tänkte jag också, men efter att ha behövt ladda mitt i när man spelar på topp samt att sladden är dragen så det inte går att spela med den i då skaffade jag plattan.

Blev tvungen att höja sensen för att den är så liten vilket redulterade i bättre accuracy så det ända jag kan klaga på är att jag stöter i den lilla dosan som man sätter i sladden =/ det och priset! En bundle där man får mattan för halva priset hade nog ökat försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Så tänkte jag också, men efter att ha behövt ladda mitt i när man spelar på topp samt att sladden är dragen så det inte går att spela med den i då skaffade jag plattan.

Blev tvungen att höja sensen för att den är så liten vilket redulterade i bättre accuracy så det ända jag kan klaga på är att jag stöter i den lilla dosan som man sätter i sladden =/ det och priset! En bundle där man får mattan för halva priset hade nog ökat försäljningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror faktiskt att du kan lägga den under en annan musmatta och det är kanske så att du bara behöver ha den över mattan kanske hälften av tiden eller när du går afk.

Värt och testa om det stör dig, om du redan har en annan musmatta så kan du ju testa över en dag. Värsta fallet är ju att det ej fungerar!

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Jag tror faktiskt att du kan lägga den under en annan musmatta och det är kanske så att du bara behöver ha den över mattan kanske hälften av tiden eller när du går afk.

Värt och testa om det stör dig, om du redan har en annan musmatta så kan du ju testa över en dag. Värsta fallet är ju att det ej fungerar!

Den lilla dosan uppe i vänster hörnet är högre än resten av plattan även med en vanlig XXL matta på. Läs Kenneth's artiklel om problemet med att haben större matta över den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag fattar exakt inget av det där.

Han laddar den. Men behöver aldrig ladda den när han spelar?:)

Permalänk

var riktigt tveksam till trådlöst. köpte och testade och kommer aldrig gå tillbaka

Visa signatur

ganska lätt men svårt endåå!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kanske blir en trådlös nästa gång då.

Dold text

Ska vi hacka på folk som har dyslexi nu också?

När en med dyslexi sitter med en dator/telefon med rättstavning och allt vad det heter så är dyslexin oftast inte märkbar. Behöver alltså inte vara dyslexi, men kan vara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ett bevis på det är professionella spelare inom bland annat Counter-Strike: Global Offensive nu har börjat skippa kabeln, även på stora turneringar med mycket på spel.

Enligt samma resonemanget bevisas även att energidrycker, Keps/Hoodie med "speltryck", RGB-belysning och spelstolar är nödvändiga för spelfantasten.

Enligt min åsikt bevisas det väl snarare att sponsorerna ändrat inriktning om vad de vill sälja/marknadsföra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

När en med dyslexi sitter med en dator/telefon med rättstavning och allt vad det heter så är dyslexin oftast inte märkbar. Behöver alltså inte vara dyslexi, men kan vara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har redan svarat att han inte har dyslexi. Jag var lite snabb med mina antaganden

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag gick från Razer Deathadder med sladd till Logitech G Pro Wireless.
Var rädd att få inputlag men har inte märkt något efter ca 200h FPS-spelande med musen.
Hade även farhågor om att behöva ladda musen stup i kvarten, men 86h användande/laddning är längre än man tror. Känns även som den sparar batteri när man är inaktiv. Tar inte lång tid att ladda musen heller. Tar man som vana att ladda med sladd (du kan använda musen samtidigt fast med sladd) när man är nere på 10% så kan jag inte se att man skall få något avbrott i spelandet pga batterierna tar slut i musen. 10% är trots allt 8.5h.
Klart den bästa musen jag har haft, men nackdelen är självklart priset. Inga andra problem upptäckta än.

* Tillägg: Man bör använda Logitech G HUB och inte Logitech Gaming Software som mjukvara till musen. Märkte lite inputlag från Logitech Gaming Software *

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon257891:

Enligt samma resonemanget bevisas även att energidrycker, Keps/Hoodie med "speltryck", RGB-belysning och spelstolar är nödvändiga för spelfantasten.

Enligt min åsikt bevisas det väl snarare att sponsorerna ändrat inriktning om vad de vill sälja/marknadsföra!

Nej för spelarna får (oftast) använda vilken mus/tangentbord de vill. Måste de spela med en viss mus så kan det hindra deras prestation, och få sponsorerna att se dåliga ut samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Har en trådlös Performance MX på jobbet och den har ju inte en chans mot min hederliga MX518 hemma iaf. Tappar kontakten titt som tätt och väger betydligt mer. Har aldrig använt en trådlös som är tillräckligt välfungerande för att jag ska se det som ett fullgott alternativ helt enkelt.

Att den tappar kontakten är nog rätt ovanligt, däremot har jag svårt att tänka mig att sensorn kan mäta sig med de i de bästa spelmössen. Kanske inget problem om man spelar med Minecraft men för lite mer tävlingsinriktad FPS så skulle jag nog vilja ha något mer lämpat

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag skulle gärna ha en trådlös mus, men iom hur svårt det är att hitta en bra trådad mus så vill jag inte begränsa utbudet ännu mer genom att bara kolla på de få trådlösa som finns tillgägliga.

Om logitech kan släppa en riktig trådlös version av den trådade G pro så kan jag tänka mig att byta.

Om du har svårt att hitta en bra trådad mus så leter du nog på fel ställen. Om det sen är en bra mus för just dig och dina behov är väl en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nej för spelarna får (oftast) använda vilken mus/tangentbord de vill. Måste de spela med en viss mus så kan det hindra deras prestation, och få sponsorerna att se dåliga ut samtidigt.

Och dessutom kan det vara svårare att få USB fusket att funka. Fast det kan ju vara så att någon bara måste ladda sin telefon just då och glömt laddaren så man bara måste plugga in den i någon av speldatorerna

Permalänk
Medlem

Trist bara att Logitech aldrig klarar av att behålla några vettiga musmodeller en längre tid utan ska byta ut dem till 18 olika modellvarianter med 36 onödiga funktioner som är 72% dyrare. Plocka fram en mus som är ens i närheten av en G9X igen så kan vi snacka, tills dess får ni [jag fattar att ni läser tråden när ni köpt reklamplatsen] behålla era produkter.

Sen känns det ganska uppenbart att trådlöst innebär någon kompromiss i jämförelse med trådat, även i den bästa av världar. Jag kommer köra vidare på mitt begränsade förråd av G9X (en utsliten, en används, två oöppnade), och som det ser ut nu så kommer jag överge Logitech för gott när den sista ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trist bara att Logitech aldrig klarar av att behålla några vettiga musmodeller en längre tid utan ska byta ut dem till 18 olika modellvarianter med 36 onödiga funktioner som är 72% dyrare. Plocka fram en mus som är ens i närheten av en G9X igen så kan vi snacka, tills dess får ni [jag fattar att ni läser tråden när ni köpt reklamplatsen] behålla era produkter.

Sen känns det ganska uppenbart att trådlöst innebär någon kompromiss i jämförelse med trådat, även i den bästa av världar. Jag kommer köra vidare på mitt begränsade förråd av G9X (en utsliten, en används, två oöppnade), och som det ser ut nu så kommer jag överge Logitech för gott när den sista ger upp.

Och det är inte så att du börjar bli gammal och bara är emot förändring då i största allmänhet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sen känns det ganska uppenbart att trådlöst innebär någon kompromiss i jämförelse med trådat, även i den bästa av världar.

Självklart. Kanske. Inte för att jag känner till någon men, visst. Troligen inte något nån som inte tillhör världseliten i [nåt muskrävande spel som är populärt just nu] behöver bry sig om. Å andra sidan verkar många här eftersträva lättare möss. Som om de inte redan flög över hela skrivbordet bara man tittar lite strängt på dom.. Så vad vet jag.

Dock är det motsatta också sant: det är ju uppenbart att trådat innebär en massa kompromisser jämfört med trådat. Det säger sig självt. Man har ju en kabel att hantera med allt det innebär: den ska dras, man kan inte ta med sig musen och sätta sig någon annanstans, man välter med jämna mellanrum ned allt man har på skribordet, det ser fult ut och ytterligare en sladd att försöka gömma.

Som trådade hörlurar fast ännu värre.

Men jag håller med om musmodellerna. Varför inte en ny G602:a med bättre sensor etc?

Permalänk
Medlem

Jag har kört min G603 i lite över en dag nu och jag tror det här kommer bli en mus jag behåller i flera år, tills den går sönder, och sen köper en likadan igen.
Gillar vikten, balansen, storleken och ergonomin. Knappar och scrollhjul är också tillfyllest.

Enda jag hade velat förbättra är att ha batteriet (jag föredrar att köra med bara ett) kunde placeras i mitten, och att ytan vid tummen var gummerad. Detaljer, men det hade gjort musen ännu bättre.

Vad gäller pekarprecision och liknande... bra nog för alla levande människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Trist bara att Logitech aldrig klarar av att behålla några vettiga musmodeller en längre tid utan ska byta ut dem till 18 olika modellvarianter med 36 onödiga funktioner som är 72% dyrare. Plocka fram en mus som är ens i närheten av en G9X igen så kan vi snacka, tills dess får ni [jag fattar att ni läser tråden när ni köpt reklamplatsen] behålla era produkter.

Sen känns det ganska uppenbart att trådlöst innebär någon kompromiss i jämförelse med trådat, även i den bästa av världar. Jag kommer köra vidare på mitt begränsade förråd av G9X (en utsliten, en används, två oöppnade), och som det ser ut nu så kommer jag överge Logitech för gott när den sista ger upp.

Jag tycker inte att det finns någon som helst kompromiss med Logitech G Pro Wireless mot trådad mus (Razer Deathadder tidigare).
Vad är det som gör att endast G9X är enda valet för dig? Är det utformningen??? För rent prestandamässigt finns det bättre o likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och det är inte så att du börjar bli gammal och bara är emot förändring då i största allmänhet då?

Jag skulle säga att den personlighetsegenskapen inte är helt relaterad till ålder även om jag [tydligen] fyller 40 i år, men visst finns det en komponent av att jag inte vill byta bort en musdesign som jag haft länge och trivs extremt bra med. Jag har faktiskt andra möss, men jag har inte hittat någon annan som jag tycker är lika bra uppbyggd med fem knappar (höger och vänster musknapp, scrollhjulet, två knappar vid tummen) samt en "+/-"-knapp för att ställa in DPI med hårdvara som är PERFEKT placerad vid basen av vänster musknapp så att den är lätt åtkomlig samtidigt som man aldrig kommer åt den av misstag. Därtill är lasersensorn löjligt exakt i både X- och Y-led, vilket är ett problem en del optiska möss verkar dras med, att de inte har exakt samma känslighet/precision i X- & Y-led. Den absolut sämsta musen i den aspekten som jag äger just nu råkar vara en trådlös Logitech M705 som jag haft till jobbdatorn, så det ökar inte direkt mitt sug att köpa en trådlös Logitech-produkt.

Förändringspsykologi är ett intressant ämne annars, ett område jag gärna skulle skaffa en formell kompetens inom.

Skrivet av phedd:

Självklart. Kanske. Inte för att jag känner till någon men, visst. Troligen inte något nån som inte tillhör världseliten i [nåt muskrävande spel som är populärt just nu] behöver bry sig om. Å andra sidan verkar många här eftersträva lättare möss. Som om de inte redan flög över hela skrivbordet bara man tittar lite strängt på dom.. Så vad vet jag.

Dock är det motsatta också sant: det är ju uppenbart att trådat innebär en massa kompromisser jämfört med trådat. Det säger sig självt. Man har ju en kabel att hantera med allt det innebär: den ska dras, man kan inte ta med sig musen och sätta sig någon annanstans, man välter med jämna mellanrum ned allt man har på skribordet, det ser fult ut och ytterligare en sladd att försöka gömma.

Som trådade hörlurar fast ännu värre.

Men jag håller med om musmodellerna. Varför inte en ny G602:a med bättre sensor etc?

Detta med trådlöst vs. trådat är säkert mest en känsla, men jag har inte provat en trådlös mus till dags dato som inte ger känslan av att något paket någon gång droppas, vilket innebär att jag rörde musen utan att pekaren rörde på sig. Det är naturligtvis otroligt lite det handlar om, ner i storleksordningen någon eller några pixlar, och det måste ju inte bero på just trådlös överföring heller... men jag tar hellre "problemet" med sladden än att känna mig osäker.

Skrivet av lofswe:

Jag tycker inte att det finns någon som helst kompromiss med Logitech G Pro Wireless mot trådad mus (Razer Deathadder tidigare).
Vad är det som gör att endast G9X är enda valet för dig? Är det utformningen??? För rent prestandamässigt finns det bättre o likvärdiga.

Se svaret till improwise ovan angående vad jag gillar med G9X, men ja, utformningen är en stor grej. Med G9/G9X kom Logitech ifrån de två övergripande former som hängt med sedan Mouseman-tiden (tvålkoppen samt den ergonomiska med förhöjd vänstersida). G PRO är tillbaka på tvålkoppen, har de irriterande knapparna på högersidan (för vänsterhänta) och saknar DPI-inställning motsvarande G9X, vilket jag inte är sugen på att betala närmare 1500 spänn för.

Detta med sensorer känns lite som digitalkameramarknaden som pushade ut tiotals megapixel som ett säljargument i enheter med obefintliga linser, för jag antar att du syftar på att att G9X "bara" har 5700 DPI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skulle säga att den personlighetsegenskapen inte är helt relaterad till ålder även om jag [tydligen] fyller 40 i år, men visst finns det en komponent av att jag inte vill byta bort en musdesign som jag haft länge och trivs extremt bra med. Jag har faktiskt andra möss, men jag har inte hittat någon annan som jag tycker är lika bra uppbyggd med fem knappar (höger och vänster musknapp, scrollhjulet, två knappar vid tummen) samt en "+/-"-knapp för att ställa in DPI med hårdvara som är PERFEKT placerad vid basen av vänster musknapp så att den är lätt åtkomlig samtidigt som man aldrig kommer åt den av misstag. Därtill är lasersensorn löjligt exakt i både X- och Y-led, vilket är ett problem en del optiska möss verkar dras med, att de inte har exakt samma känslighet/precision i X- & Y-led. Den absolut sämsta musen i den aspekten som jag äger just nu råkar vara en trådlös Logitech M705 som jag haft till jobbdatorn, så det ökar inte direkt mitt sug att köpa en trådlös Logitech-produkt.

Förändringspsykologi är ett intressant ämne annars, ett område jag gärna skulle skaffa en formell kompetens inom.
Detta med trådlöst vs. trådat är säkert mest en känsla, men jag har inte provat en trådlös mus till dags dato som inte ger känslan av att något paket någon gång droppas, vilket innebär att jag rörde musen utan att pekaren rörde på sig. Det är naturligtvis otroligt lite det handlar om, ner i storleksordningen någon eller några pixlar, och det måste ju inte bero på just trådlös överföring heller... men jag tar hellre "problemet" med sladden än att känna mig osäker.

Se svaret till improwise ovan angående vad jag gillar med G9X, men ja, utformningen är en stor grej. Med G9/G9X kom Logitech ifrån de två övergripande former som hängt med sedan Mouseman-tiden (tvålkoppen samt den ergonomiska med förhöjd vänstersida). G PRO är tillbaka på tvålkoppen, har de irriterande knapparna på högersidan (för vänsterhänta) och saknar DPI-inställning motsvarande G9X, vilket jag inte är sugen på att betala närmare 1500 spänn för.

Detta med sensorer känns lite som digitalkameramarknaden som pushade ut tiotals megapixel som ett säljargument i enheter med obefintliga linser, för jag antar att du syftar på att att G9X "bara" har 5700 DPI?

Ok utformningen är ju en smaksak och väldigt personligt så det är svårt att säga emot dig.

Knappar på högersidan finns inte, man väljer om man vill sätta dem på vänster eller höger sida. Den andra sidan pluggar man igen.
DPI-inställningen kan jag hålla med om att på G Pro sitter den idiotiskt nog på undersidan. Men jag är inte en person som växlar DPI under spelets gång utan använder 1 för spel och 1 för arbete, så för mig spelar det ingen roll.
Sensorer, menade mer tekniker än DPI i allmänhet.
Ville mest säga att jag hade en jäkla oro innan och var väldigt skeptisk till trådlös mus, samt att betala 1500kr. En otrolig lättnad när musen uppfyllde mina höga krav och man inte hade kastat bort 1500kr i sjön.
Hade precis testat en trådad "budgetmus" innan, Logitech G203 innan och den var ospelbar för min del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därtill är lasersensorn löjligt exakt i både X- och Y-led, vilket är ett problem en del optiska möss verkar dras med, att de inte har exakt samma känslighet/precision i X- & Y-led. Den absolut sämsta musen i den aspekten som jag äger just nu råkar vara en trådlös Logitech M705 som jag haft till jobbdatorn, så det ökar inte direkt mitt sug att köpa en trådlös Logitech-produkt.

Problemet med "lasersensorer" (vilket eg inte är en helt korrekt term då alla sensorer är optiska, det är belysningen som skiljer om jag minns rätt) är att dom kan vara för känsliga och börjar tracka även saker dom inte ska tracka, som skillnader i materialet i musmattor och annat.

Skrivet av Sveklockarn:

Detta med trådlöst vs. trådat är säkert mest en känsla, men jag har inte provat en trådlös mus till dags dato som inte ger känslan av att något paket någon gång droppas, vilket innebär att jag rörde musen utan att pekaren rörde på sig. Det är naturligtvis otroligt lite det handlar om, ner i storleksordningen någon eller några pixlar, och det måste ju inte bero på just trådlös överföring heller... men jag tar hellre "problemet" med sladden än att känna mig osäker.

Haken här är väl att du alltid var medveten om att du körde trådlöst resp. trådat och därmed påverkades din uppfattning av detta. Lite som att testa Pepsi vs Coka cola när man vet vad som är vad och har en favorit sen tidigare. Vad som dock borde gälla är att en trådlös signal är mer känslig för störningar än en trådad sådan. För egen del hade jag en del problem med min GPW till dess jag stängde av mitt 2.4 Ghz nätverk, eller iaf så anser jag mig märkt ett samband men även det är mkt en känsla vilket mkt väl kan ha berott på CS GO vilket som bekant är något av en slumptalsgenerator

Detta är för övrigt en intressant artikel på båda dessa områden. Den har några år på nacken men skulle tro att det mesta är sant än idag, men skillnaden att trådlöst blivit ännu bättre.

https://www.pcgamer.com/gaming-mouse-myths-busted/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lofswe:

Knappar på högersidan finns inte, man väljer om man vill sätta dem på vänster eller höger sida. Den andra sidan pluggar man igen.

Överraskande bra design måste jag säga, särskilt för att vara från Logitech som gillar det här med att göra 98% rätt och avrunda med 2% katastrofalt dåligt på slutet.

Skrivet av lofswe:

DPI-inställningen kan jag hålla med om att på G Pro sitter den idiotiskt nog på undersidan. Men jag är inte en person som växlar DPI under spelets gång utan använder 1 för spel och 1 för arbete, så för mig spelar det ingen roll.

Jag ändrar inte ofta heller (typ som vissa möss har en "sniperknapp") men det är ganska vanligt att t.ex. flygfarkoster i spel behöver rejält mycket högre sens, eller i de fall när man ska styra torn på stridsfordon.

Skrivet av lofswe:

Sensorer, menade mer tekniker än DPI i allmänhet.

Jag snubblade över den här videon nu när jag började kolla, och även om det kanske finns några andra felkällor så verkar det ju som att det händer grejer: https://www.youtube.com/watch?v=oPfZdZaTGG4

Problemet är fortfarande mest i layouten och formen på musen, sen upplever jag (jag kör med vad andra kallar sinnessjukt hög sens rent generellt) att G9X är väldigt precis när man rör musen fort och stannar på en precis punkt. Jag har t.ex. en Corsair Raptor M45 (också en layout jag trivs bra med, om än något sämre DPI-justering) som jag upplever är sämre på den punkten.

Skrivet av lofswe:

Ville mest säga att jag hade en jäkla oro innan och var väldigt skeptisk till trådlös mus, samt att betala 1500kr. En otrolig lättnad när musen uppfyllde mina höga krav och man inte hade kastat bort 1500kr i sjön.

Jag antar att G PRO går att köra trådad som alternativ?

Skrivet av improwise:

Problemet med "lasersensorer" (vilket eg inte är en helt korrekt term då alla sensorer är optiska, det är belysningen som skiljer om jag minns rätt) är att dom kan vara för känsliga och börjar tracka även saker dom inte ska tracka, som skillnader i materialet i musmattor och annat.

Vad jag minns handlar det om att lasern klarar att detekterar mycket mindre förändringar i ytan i jämförelse med en mer traditionell lysdiod d.v.s. man får en mycket mer exakt mätning mot underlaget. Sen kan det ju som sagt hända att teknik som är billigare att producera har kommit ikapp.

Skrivet av improwise:

Haken här är väl att du alltid var medveten om att du körde trådlöst resp. trådat och därmed påverkades din uppfattning av detta.

Nja, jag har inte provat några trådlösa gamingmöss någon längre tid så jag kan inte avskriva tekniken helt, men visst har det påverkat att de trådlösa möss jag ändå äger samt andra jag använt har gett en sugig upplevelse, men som jag skriver MÅSTE det inte bero på den trådlösa tekniken.

Skrivet av improwise:

Vad som dock borde gälla är att en trådlös signal är mer känslig för störningar än en trådad sådan.

Exakt. Jämför gaming över WiFi, det kommer bli paket som tappas bort på vägen, och även om det kanske inte märks så mycket så finns det ändå där. Det känns som att hela den trådlösa pushen är ett enda stort "good enough"-resonemang.

Skrivet av improwise:

För egen del hade jag en del problem med min GPW till dess jag stängde av mitt 2.4 Ghz nätverk, eller iaf så anser jag mig märkt ett samband men även det är mkt en känsla vilket mkt väl kan ha berott på CS GO vilket som bekant är något av en slumptalsgenerator

Nu spelar jag inte CS längre, men jag uppskattar ändå att kunna göra grejer som kräver hög reaktionsförmåga. Sen är det ju den här komponenten att slippa fundera över "var det musen".

Skrivet av improwise:

Detta är för övrigt en intressant artikel på båda dessa områden. Den har några år på nacken men skulle tro att det mesta är sant än idag, men skillnaden att trådlöst blivit ännu bättre.

https://www.pcgamer.com/gaming-mouse-myths-busted/

Intressant artikel, inte minst "Laser-illuminated sensors work extremely well on hard pads, but on soft pads with more surface depth, they’re picking up too much useless information, which leads to discrepancies in how they track at different speeds.", då jag kört på hårda musmattor långt innan jag skaffade någon lasermus.

Jag antar att mjuka äckelmattor blivit mer populära rent generellt...

Permalänk
Medlem

Något nytt från Logitech på gång? Chansen är förstås rätt stor att det inte är musrelaterat.

https://twitter.com/LogitechG/status/1160672253480189954

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Något nytt från Logitech på gång? Chansen är förstås rätt stor att det inte är musrelaterat.

https://twitter.com/LogitechG/status/1160672253480189954

Verkar som det är nya trådlösa tangentbord från Logitech.

G815 och G915, nedan är en cachelänk från en affär som lagt upp dem.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://...

Permalänk
Medlem

@Fulci: Vad är det som avses med "1MS", dock?

Som bekant är ju trådlösa anslutningar notoriska för regelbundet återkommande perioder med höga latenser. Jag skulle vilja se en plott över uppkopplingen som inte är gjord av Logitech...

Permalänk
Medlem

@Fulci: Ser att även netonnet har den cachad, oerhört sugen på detta tangentbordet. Kör ett obelyst G613 idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Verkar som G815 blir en trådad modell, antagligen billigare också. De ser likadana ut i övrigt. Lågprofil med tre olika typer av brytare, tactile, clicky, linear. Separata mediaknappar och en rad extra makrotangenter på vänster sida.

Här är webcache för G815: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://...

Hittade infon på https://www.reddit.com/r/LogitechG/

Permalänk
Medlem

Köpte för några dagar sedan en G305 pga denna tråd och hittills är jag väldigt nöjd. Logitechs trådlösa levererar bra prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Fulci: Vad är det som avses med "1MS", dock?

Som bekant är ju trådlösa anslutningar notoriska för regelbundet återkommande perioder med höga latenser. Jag skulle vilja se en plott över uppkopplingen som inte är gjord av Logitech...

Placerar du mottagaren inom rimligt avstånd och utan diverse material som kan blockera signalens väg mellan sändare/mottagare. så ser inte jag detta som ett problem.. börjar man däremot placera dom bak på datorn som sen är placerad under skrivbord med en riktig härva av strömkablar och diverse ja då är det helt klart mer som får chans och störa signalen.

Går ju till och med ha en usb kabel med mottagaren liggandes precis framför musmattan om man upplever problem med signalen och inte har råd eller vill lägga pengar på exempelvis logitechs powerplay.