AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fast det är samtidigt märkligt att skicka ut något (som agerar reklam för konsumenten) som inte stämmer överens med verkligheten. Jag tycker det är orimligt jag "enbart" når 4ghz all core och 4.4ghz single core. Jag känner mig, om inte bedragen, åtminstone vilseledd.

För att förtydliga, jag är inte missnöjd med prestandan, utan enbart hur de har marknadsfört det.

Fast nu har dom direkt inte marknadsfört det, du har tolkat det så baserat på läckt info som medvetet skippat detaljerna och det är kanske lite olyckligt men jag vet inte om det är AMDs förskyllan direkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast nu har dom direkt inte marknadsfört det, du har tolkat det så baserat på läckt info som medvetet skippat detaljerna och det är kanske lite olyckligt men jag vet inte om det är AMDs förskyllan direkt.

Hur menar du nu? Det står 4.6ghz på min låda, men jag tycks inte uppnå det. Det är inte mycket som går att missförstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Hur menar du nu? Det står 4.6ghz på min låda, men jag tycks inte uppnå det. Det är inte mycket som går att missförstå.

Edit: Jag menar precis det som står, dom har inte "marknadsfört" någon all core frekvens och läckor från en review guide av bild utan tillhörande förklaring av sagda bild är inte "marknadsföring".

4.6GHz är enkom ensam tråd och lätt belastning, inte all core, letar du på den grisigaste AVX/FMA3 belastningen kommer det boosta lägre pga mycket högre effektåtgång, precis som på en Intel CPU, med agesa 1.0.0.1 nådde jag 4.6GHz under lättare belastning på 1 tråd, med sista agesan når jag "bara" 4575MHz som mest under lätt belastning.

Du kanske ska kika på att tweaka inställningar en smula eller kontakta din moderkortstillverkare och be dom hjälpa dig med bättre bios eller inställningar för den?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Säga vad man vill så är det ganska ful marknadsföring, skylta med "höga klockfrekvenser" som i verkligheten aldrig uppnås. Annars tycker jag ryzen processorerna är bra men just den biten tappar dom lite trovärdighet. Men det skiter dom kanske i

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Edit: Jag menar precis det som står, dom har inte "marknadsfört" någon all core frekvens och läckor från en review guide av bild utan tillhörande förklaring av sagda bild är inte "marknadsföring".

4.6GHz är enkom ensam tråd och lätt belastning, inte all core, letar du på den grisigaste AVX/FMA3 belastningen kommer det boosta lägre pga mycket högre effektåtgång, precis som på en Intel CPU, med agesa 1.0.0.1 nådde jag 4.6GHz under lättare belastning på 1 tråd, med sista agesan når jag "bara" 4575MHz som mest under lätt belastning.

Du kanske ska kika på att tweaka inställningar en smula eller kontakta din moderkortstillverkare och be dom hjälpa dig med bättre bios eller inställningar för den?

Jag ser som mest 4450, oavsett last. Kan vara jag får ta ett snack med gigabyte då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Säga vad man vill så är det ganska ful marknadsföring, skylta med "höga klockfrekvenser" som i verkligheten aldrig uppnås. Annars tycker jag ryzen processorerna är bra men just den biten tappar dom lite trovärdighet. Men det skiter dom kanske i

Fast nu uppnås de facto detta, det råkar bara vara under specifika förhållanden och då en del har strul med moderkort & mjukvara till dom ser en del ännu sämre resultat. Det är precis samma med Intel processorer, de uppnår inte sina frekvenser oavsett belastning heller, nyttjar man PBO eller i intels fall MCE kommer boost frekvenser hållas bättre under mer varierande belastning.

Den gamla tiden då en CPU höll exakt en frekvens och inget annat är förbi, oavsett tillverkare. Nu anpassas boost efter hur högt effekt uttag som sker, vilken temp kisel håller, vilken kvalité det har och hur stor del av processorn som är "aktiv"

Vore det mer ärligt att sätta "Max" före 4.6GHz? Jo det vore det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

Säga vad man vill så är det ganska ful marknadsföring, skylta med "höga klockfrekvenser" som i verkligheten aldrig uppnås. Annars tycker jag ryzen processorerna är bra men just den biten tappar dom lite trovärdighet. Men det skiter dom kanske i

Jag når regelbundet 4,4 med min 3700X och i lättare laster (spel) ligger jag mellan 4, 15 och 4,3 utan PBO. Det är fullt i linje med utlovat. Men visst, jag fick kanske ett bra exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat 5204 uppdateringen till mitt asus prime x370 mobo. minnet klarar 3333mhz i DOCP läge(heter det så?). standard är 3200mhz, 3400 ville den inte, kanske får pilla med det mer senare.
med prime 95(small ffts, maximum heat) med PBO och samma offset som förut(-0.05volt) så toppar jag 86.3 grader mot 91+ förut. kan bero på att AS5 fått "sätta" sig vilket vissa hävdar gör det bättre, har dock svårt att tro att jag skulle tjäna ca 5 grader på det? mest troligt är nog att volten har finslipats.
testade även prime 95s large fft PGA minnets nya hastighet och trots 100% cpu usage blev den bara 50 grader så den kanske verkligen fokuserar på att stressa skiten ur minnet och controllern som det står?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju hålla med dom som tycker det är på gränsen till falsk marknadsföring de frekvenser som anges. Jag når visserligen utlovat hastighet, och det på alla kärnor men inte samtidigt och bara under så korta tider så det går inte se utan program som läser max Som HWmonitor. Rysen master som läser lite genomsnitt över tid visar aldrig max frekvenser. Jag hade en förväntan att den skulle nå och hålla max frekvenser åtminstone på någon kärna några sekunder åtminstone. Men icke.
Så jag håller med dom som ser märkningen lite... udda eller lite "glädjande förhoppning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu har jag installerat 5204 uppdateringen till mitt asus prime x370 mobo. minnet klarar 3333mhz i DOCP läge(heter det så?). standard är 3200mhz, 3400 ville den inte, kanske får pilla med det mer senare.
med prime 95(small ffts, maximum heat) med PBO och samma offset som förut(-0.05volt) så toppar jag 86.3 grader mot 91+ förut. kan bero på att AS5 fått "sätta" sig vilket vissa hävdar gör det bättre, har dock svårt att tro att jag skulle tjäna ca 5 grader på det? mest troligt är nog att volten har finslipats.
testade även prime 95s large fft PGA minnets nya hastighet och trots 100% cpu usage blev den bara 50 grader så den kanske verkligen fokuserar på att stressa skiten ur minnet och controllern som det står?

ASUS och MSI borden har övervoltat rätt friskt så att du ser lägre temps nu är inte helt osannolikt beroende på sänkt spänning, de borde i varje fall sänka den.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Jag kan ju hålla med dom som tycker det är på gränsen till falsk marknadsföring de frekvenser som anges. Jag når visserligen utlovat hastighet, och det på alla kärnor men inte samtidigt och bara under så korta tider så det går inte se utan program som läser max Som HWmonitor. Rysen master som läser lite genomsnitt över tid visar aldrig max frekvenser. Jag hade en förväntan att den skulle nå och hålla max frekvenser åtminstone på någon kärna några sekunder åtminstone. Men icke.
Så jag håller med dom som ser märkningen lite... udda eller lite "glädjande förhoppning"

Som sagt, ingenstans har AMD lovat att max boost gäller all core, det är endast enkel tråd det handlar om

Edit: vart nyfiken om vad kartongen säger på min 3900x

Detta uppfyller faktiskt min CPU fullt ut, den når 4.6GHz max boost, till och med med första mjukvaran till mitt moderkort

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Frågan är dock varför man skulle köpa gaming edge när de övriga finns för samma pengar? Samma med de allra billigaste ASRock borden, de har också en för x570 riktigt kass VRM.

Jag köpte också ett msi gaming edge då man fick med en kylare.

Så här i efterhand har jag insett att det var ett dåligt val pga vrm, segt wifi och gammal bluetooth.

Vill inte ens köra aio då jag har dåliga erfarenheter av en gammal 120mm aztek som läckte. Blir nog att sälja den och köpa en dark rock

Ang VRM, hur illa är det. Jag kör en 3700x och vad jag förstått är det inga problem för mitt moderkort. Enligt listan på reddit ska en 3900x också gå bra, medans en 3950x behöver extra kylning.

Vad menas mer exakt med extra kylning. Just nu har jag ett fractal design S med 3x 140 fläktar i fronten, en bak som utblås och en liten 120 i botten

Räcker det eller behöver man någon specialfläkt riktad rakt mot vrm??

Har väl egentligen inget behov av en ännu snabbare cpu, men skulle det komma upp en begagnad 3900x till bra pris är det ju bra att veta om mitt moderkort ens klarar av det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Jag köpte också ett msi gaming edge då man fick med en kylare.

Så här i efterhand har jag insett att det var ett dåligt val pga vrm, segt wifi och gammal bluetooth.

Vill inte ens köra aio då jag har dåliga erfarenheter av en gammal 120mm aztek som läckte. Blir nog att sälja den och köpa en dark rock

Ang VRM, hur illa är det. Jag kör en 3700x och vad jag förstått är det inga problem för mitt moderkort. Enligt listan på reddit ska en 3900x också gå bra, medans en 3950x behöver extra kylning.

Vad menas mer exakt med extra kylning. Just nu har jag ett fractal design S med 3x 140 fläktar i fronten, en bak som utblås och en liten 120 i botten

Räcker det eller behöver man någon specialfläkt riktad rakt mot vrm??

Har väl egentligen inget behov av en ännu snabbare cpu, men skulle det komma upp en begagnad 3900x till bra pris är det ju bra att veta om mitt moderkort ens klarar av det

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer gå varmt med en 3900x men inte varmare än att det fungerar, jämfört andra moderkort i samma prisklass går det betydligt varmare. Ska du klocka en 3900x bör du kika på ett annat bord, ska du köra en 3950x i annat än ren stock ska du alla dar i veckan kika på ett annat bord. För en 3700x är det dock fullt tillräckligt om än varmt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Som sagt, ingenstans har AMD lovat att max boost gäller all core, det är endast enkel tråd det handlar om

Fast med det argumentet kan du marknadsföra precis vad som helst.

"Vi erbjuder bäst X", och när det inte visar sig vara sant... "Vi sa aldrig bäst i världen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fast med det argumentet kan du marknadsföra precis vad som helst.

"Vi erbjuder bäst X", och när det inte visar sig vara sant... "Vi sa aldrig bäst i världen".

Du är medveten om att Intel marknadsför sin 9900k med 5GHz va? gissa om den håller 5GHz all core i stock för all typ av belastning... hint, nej det gör den inte, inte ens nära.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/c...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Intel har iaf information på sin sida att max turbo boost är single core om man klickar på "i" symbolen.

AMD får kanske börja vara tydligare med frekvenser på sin hemsida så blir det mindre missförstånd och mindre "besvikna" köpare när man inte får dom resultat som man trodde man skulle få.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

@tellus82: Intel har iaf information på sin sida att max turbo boost är single core om man klickar på "i" symbolen.

AMD får kanske börja vara tydligare med frekvenser på sin hemsida så blir det mindre missförstånd och mindre "besvikna" köpare när man inte får dom resultat som man trodde man skulle få.

Ja det kan man tycka men jag förstår ärligt talat inte varifrån missförståndet kommer, varför antar folk att det gäller just all core? Jag gör den enkla logiska kopplingen att max boost är just maximal boost under bäst förhållanden, är en grisig all core AVX last bra förhållande för en cpu? ehh, nej. Är det mer rimligt & anta att det rör sig om just single core på precis samma sätt Intel gör med sina?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du är medveten om att Intel marknadsför sin 9900k med 5GHz va? gissa om den håller 5GHz all core i stock för all typ av belastning... hint, nej det gör den inte, inte ens nära.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/c...

Fast jag tycker inte vad Intel gör eller inte gör är relevant i sammanhanget. Jag tycker AMD har gjort bort sig på den här punkten, och bör i någon mån ge en förklaring alternativt en ursäkt för förvirringen.

Jag tycker detta är ett solklart fall av vilseledande marknadsföring. Man har använt termen boost som har varit relativt vedertagen inom branchen, och förvrängt dess betydelse så att de normala associationer man haft med ordet inte längre gäller. Det är inte bara vi kunder som tycker det varit förvirrande, utan även många reviewers och andra tech-experter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fast jag tycker inte vad Intel gör eller inte gör är relevant i sammanhanget. Jag tycker AMD har gjort bort sig på den här punkten, och bör i någon mån ge en förklaring alternativt en ursäkt för förvirringen.

Jag tycker detta är ett solklart fall av vilseledande marknadsföring. Man har använt termen boost som har varit relativt vedertagen inom branchen, och förvrängt dess betydelse så att de normala associationer man haft med ordet inte längre gäller. Det är inte bara vi kunder som tycker det varit förvirrande, utan även många reviewers och andra tech-experter.

Uhm, vilka associationer har du med uttrycket boost? De "tech experter" och reviewers jag följer & läser är lika förvånade som jag, vart kommer denna förvirring ifrån?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

problem 3900x instalation

Hej, jag har bytt en 2700x mot en 3900x och får felanmälan hos Windows direkt och kommer inte in. Först detta bugcode ndis driver och sedan critical process died. Kan någon hjälpa mig med vad jag skal göra? har prövat med att ta bort två minnen men det var inte felet.
Med vänlig hälsning Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Uhm, vilka associationer har du med uttrycket boost? De "tech experter" och reviewers jag följer & läser är lika förvånade som jag, vart kommer denna förvirring ifrån?

För mig så innebär det att processorn kommer att boosta till den angivna frekvensen, åtminstone någon gång. Något som i mitt, och många andras fall, inte ser ut att ske.

Förstår inte din andra mening, men de flesta reviews jag läst om Ryzen 3000 diskuterar just dessa boost-frekvenser utförligt, och hur de inte lyckas uppnå förväntade resultat. Men ändrar man på vad termen "boost" innebär så kan man använda ordet lite hur man vill, såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, jag har bytt en 2700x mot en 3900x och får felanmälan hos Windows direkt och kommer inte in. Först detta bugcode ndis driver och sedan critical process died. Kan någon hjälpa mig med vad jag skal göra? har prövat med att ta bort två minnen men det var inte felet.
Med vänlig hälsning Paul

Hmm, jag skulle avinstallera chipset drivarn du hade för 2700x, likaså ryzen master, detta med 2700x installerad i moderkortet & sen byta procesorn.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

För mig så innebär det att processorn kommer att boosta till den angivna frekvensen, åtminstone någon gång. Något som i mitt, och många andras fall, inte ser ut att ske.

Förstår inte din andra mening, men de flesta reviews jag läst om Ryzen 3000 diskuterar just dessa boost-frekvenser utförligt, och hur de inte lyckas uppnå förväntade resultat. Men ändrar man på vad termen "boost" innebär så kan man använda ordet lite hur man vill, såklart.

Fast vi kanske inte ska blanda ihop moderkortsproblem med cpu'n & dess kisel? Sen att en del testare inte förstår bättre är väl lite synd och det borde dom egentligen göra efter att ha läst review guiden, en del gjorde ändå inte det vilket kanske säger mer om testaren i fråga.

Åter igen, vad associerar du med boost?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast vi kanske inte ska blanda ihop moderkortsproblem med cpu'n & dess kisel? Sen att en del testare inte förstår bättre är väl lite synd och det borde dom egentligen göra efter att ha läst review guiden, en del gjorde ändå inte det vilket kanske säger mer om testaren i fråga.

Åter igen, vad associerar du med boost?

Jag tror inte den här konversationen kommer gå någonstans.

Kommentarer om "boost-problemen" har tagits upp av sweclockers, gamersnexus, level1, mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis, man säger i en review guide som inte är för allmänheten att det går att uppnå beroende på chip, moderkort och kylning för att inte nämna vad du belastar med. Min 3900x orkar upp i 4275MHz all core i spel som lastar just all core exempelvis. Det betyder inte att min kommer boosta till det i all typ av belastning för det gör den inte.

Det verkar som många inte förstår att det skiljer extremt mycket mellan olika typer av belastningar för en cpu.

Från AC origins med helt cpu limiterade inställningar (28% gpu load)

Det är väl att man är van vid Intels all core boost. Min i5 9600k lägger sig på 4.3GHz oavsett vad man kastar på den.
På min Ryzen 3600 så hoppar prestandan fram och tillbaka.
Samma sak med single core prestanda, Min i5:a klockar 4.6GHz precis som den ska göra, medans min Ryzen är lite överallt beroende på dagsform.

Så när man köper en Ryzen 3600 kan man aldrig säga att den kommer att klocka si och så.
På Intel så vet man att den kommer klocka det här, annars är det något fel på cpu:n eller moderkortet.

Önskar att AMD tog efter Intel där, så man vet vad man får. Sedan är det överklockning som ska vara ett lotteri, inte normal prestanda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@tellus82: Håller med att folk inte borde tolkat max boost som en all core boost.

Uppenbart dock är att amd och även intel för den delen borde vara tydligare i sin marknadsföring så man slipper "missförstånd".
Många som inte sätter sig in i det hela eller ens läser på innan dom börjar skriva av sig på forum.

@Kaspersky 0_o: Att den inte single core max boostar kan väll också bero på att windows och andra program använder fler cores och därför boostar inte en core max.

När jag kört min 9900k i stock så var det ju sällan jag såg den faktiskt gå upp i 5ghz på någon core förutom när datorn är helt idle på skrivbordet. Samma med xfr boosten på min 1800x till 4,1ghz på 1 core även om det sker bra mycket oftare än intels single core boost.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag tror inte den här konversationen kommer gå någonstans.

Kommentarer om "boost-problemen" har tagits upp av sweclockers, gamersnexus, level1, mfl.

Jag är genuint nyfiken på vad du tolkar max boost som och ingen av dom du nämner säger att det ska vara all core max boost...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag är genuint nyfiken på vad du tolkar max boost som och ingen av dom du nämner säger att det ska vara all core max boost...

Jag har inte sagt att jag förväntar mig 4.6ghz på alla kärnor, utan jag vill se det åtminstone på en kärna. Detta är något som jag, och många andra, aldrig upplevt. Jag kan dessvärre inte föra någon statistik på hur processorn boostar i linux då drivrutinerna fortfarande inte landat, men i windows har jag aldrig sett det. Där gör jag allt från att surfa, svara på dig, och spela datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

När jag kört min 9900k i stock så var det ju sällan jag såg den faktiskt gå upp i 5ghz på någon core förutom när datorn är helt idle på skrivbordet. Samma med xfr boosten på min 1800x till 4,1ghz på 1 core även om det sker bra mycket oftare än intels single core boost.

Det är väl för att windows då använde mer än 2 kärnor kanske?, det är väl 5GHz på 2 kärnor, och sedan dalar den ner i frekvens med i9 9900k.
Men den borde då ha lagt sig på 4.7GHz när du använde alla 8 kärnor?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaspersky 0_o:

För mig så innebär det att processorn kommer att boosta till den angivna frekvensen, åtminstone någon gång. Något som i mitt, och många andras fall, inte ser ut att ske.

Så ser jag med på det, och dessutom under en tidsrymd så lång så man hinner se det hela..