Rengöra datorn, tryckluft på burk eller kompressor?

Permalänk
Medlem

Så nu har jag testat, och nja skulle jag säga. va tvugen att göra hållet mindre för att få upp något tryck.. Funkar lite, fick bort det värst dammet och pollen, men om du har någon form av ackumulatortank så funkar det fint. ska bygga en av en gammal brandsläckare hade jag tänkt.. Så jag skulle kör på ett annat alternativ om du inte har en tank till.. typ Mangee75 tips..
// Piteraq

Permalänk
Medlem

@moloch:
Här var det nekrovarning.
Men nja, det blir ju inte alls samma tryck i en sådan. Flöde, visst, men för att få bort den mest inbitna dammkakan krävs det några bar ibland.
Många tipsade om oljesmorda kompressorer tidigare såg jag, men det finns oljefria saker också som visserligen kanske inte går lika länge som en oljesmord, men har man den bara för rengöring går den ju inte direkt dagligen.
Jag har en 50l större oljesmord kompressor i garaget, och en 24l oljefri inne i huset.

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompres...

Permalänk
Avstängd

Det är även dags för mig att börja renblåsa mina datorer eftersom jag har sex katter. Skulle tro att en riktig 230V kompressor är att föredra. Det viktigaste är väl att det finns vatten- och oljeavskiljare på den. Vissa är ju dessutom oljefria så då är ju det problemet löst. Kostar bara runt 1K kronor för en komplett kompressor och renblåsningsmunstycke. Bara att ta ut och renblåsa i trädgården eller på balkongen för de som bor i lägenhet. Inga grannar kan klaga förutsatt att du gör det dagtid.

Tänk bara på att inte börja på högsta tryck utan börja på väldigt lågt tryck så du inte blåser bort komponenterna.

Permalänk
Medlem

För vårrengöring så duger en vanlig burk tryckluft alldeles utmärkt. Dom räcker längre än man tror.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom:
Möjligt, men det är fortfarande luft man betalar för

Permalänk
Avstängd

Som alternativ till Biltemas "lågpriskompressorer" så vet jag flera som köpt denna kompressor:

Drift-Air Kompressor DA 2/24

PDF

Permalänk
Medlem

@vinylsamlaren:
Fortfarande oljesmord, vilket medför oljedimma på det du beblåser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

@vinylsamlaren:
Fortfarande oljesmord, vilket medför oljedimma på det du beblåser.

Är du säker på att den är oljesmord? Biltema har i vart fall en oljefri i ungefär samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Luft på burk är väl simplare och har ofta ett bra tryck.
Kompressorn bör ju vara oljefri och ha vattenavskiljare. Sen brukar de låta som fn också.

Dock har biltema en kompressor för airbrush med vätskeavskiljare som är tyst och har start/stop-funktion. Ingen tank dock vilket blir en given nackdel... Kostat typ 800:-.

Annars är det bara att bunkra upp på burkar när det är rea någonstans. Perfekt att han när man skall blåsa rent saker samt vara mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@vinylsamlaren:
Ja jag vet, jag länkade den ett PR inlägg upp.
Smörjolja var en relaterad produkt i föreslagna artiklar på sidan om den du länkade, och det står inte någonstans att den är oljefri, vilket vore en sales pitch för den.

Permalänk
Medlem

Blåser rent med kompressor men den används i huvudsak även till annat. Skulle nog inte köpa en kompressor enbart för att blåsa rent i datorn då luft på burk är mycket smidigare och fungerar tillräckligt bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Väcker liv i en äldre tråd här eftersom jag bara har en liten fråga angående tryckluft på burk, spelar det någon roll vilken sorts man köper?, Inet har Tryckluft på burk 400ml för 99 kronor vilket i mitt tycke är rätt så dyrt, enligt prisjakt så kostar den billigaste burken 59 kronor (också 400ml), är dom alla lika bra/säkra att använda för att blåsa rent innanmätet av datorn från damm?, tänker på det här med statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

Finns knappast mer än en grundkonstruktion för såna, så vilken man köper kvittar. Frågan är väl om det är så noga med priset. Jag har blåst rent min burk ordentligt två gånger under ett halvår, och det känns som om det är kvar för en omgång till i burken. Säg tre gånger per år, för 99 mot 59 kr. Försumbar skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Finns knappast mer än en grundkonstruktion för såna, så vilken man köper kvittar. Frågan är väl om det är så noga med priset. Jag har blåst rent min burk ordentligt två gånger under ett halvår, och det känns som om det är kvar för en omgång till i burken. Säg tre gånger per år, för 99 mot 59 kr. Försumbar skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte köpa hem ett par så man har hemma, jag försöker att blåsa rent datorn i alla fall två gånger om året och använder cirka en halv burk (200ml) per gång, tyvärr så tappar ju burken tryck efter ett tags användning så man måste blåsa längre för att verkligen få loss dammet från vissa ställen, fläktarna t.ex.

Men jag kör på med dom för 59 kronor, står ju att det är till för elektronik så då ska det ju vara lugnt, tack för svar!

https://www.coolerkit.se/shop/tryckluft-paa-burk-2411p.html

EDIT: det blev en beställning från Inet ändå, CoolerKit tog 59 kronor i fraktavgift samt 40 kronor i avgift för Klarna Faktura så där blev den förtjänsten uppäten, speciellt med tanke på att man har ju fraktfritt på Inet när medlem här på SweClockers

Permalänk

Behöver man en avskiljare så länge den är oljefri? Olja fastnar ju men den lilla mängden kondensvatten som eventuellt bildas på komponenterna dunstar ju av sig själv. Jag kan inte minnas att jag med kompressorn i garaget någonsin sett kondens så den eventuella mängd som bildas av lite blåsande i datorn är ju osynlig. Den måste ju försvinna på någon halvtimme om inte minuter beroende på luftfuktighet och temp.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden med en fråga.
Har kika på dessa och undrar om någon har testa dem?

https://www.ebay.com/itm/NEU-220V-Electric-Hand-Operated-Air-...

https://www.ebay.com/itm/XPOWER-A-2-Multi-Electric-Computer-D...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc