GUI-program där du klickstartar flera olika program samtidigt?

Permalänk
Avstängd

GUI-program där du klickstartar flera olika program samtidigt?

OBS: Dessa har INGET med program som startar upp i samband med att datorn startas upp som jag då skulle lägga in via autostart-inställningarna. Jag är i behov av detta då det inte ens går att markera ett excel- och word-dokument inuti samma mapp och starta upp dem samtidigt utan då står bara allt stilla som om, "ajjabajja!".

Det hela handlar om att jag i många fall behöver starta upp ett Word dokument, ett Excel dokument, ett Notepad-dokument, webbläsaren FireFox med ett par utvalda flikar samtidigt. Dessutom behöver jag regelbundet ändra vilket Word dokument och vilket Notepad-dokument som skall startas upp.

Jag undrar då om det finns något smidigt program med relativt simpel GUI för detta där jag bara kan lägga in vilka filer/program som skall startas samtidigt med ett enkel knapptryck när man startat programmet. Detta skulle öka min produktivitet.

Typ så här:
1. Jag startar detta GUI-program.
2. Jag klickar på någon förinställd knapp i programmet.
3. Nu startas förinställt Word-, Excel- & Notepad-dokument upp samt FireFox-webbläsaren med förvalda flikar för just den uppstarten.

Och sedan vore det som sagt fantastiskt om jag snabbt & enkelt i programmet kan ändra vilka Word-, Excel-, Notepad-program som skall startas upp då detta måste ändras varje vecka och månad för min del.

Bara hojta till om jag inte riktigt har gjort mig tillräckligt förstådd vad jag är ute för för slags program! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Måste det vara ett GUI program? Tänker att det absolut enklaste borde vara ett batch skript som du bara kör för att öppna alla filerna? Batch skript är ju också i klartext så de är enkla att redigera för att ändra vilka filer det är som ska öppnas också.

Annars om det måste vara ett GUI program så vet jag inte med mig något så kan inte hjälpa där.

Permalänk
Medlem

Tänkte lite likadant som SanyaIV.
Det är så pass specialicerat så att det knappast finns något vettigt färdigt program, och en bat-fil borde räcka.

Gör en textfil med notepad som du sedan döper till t.ex. startaprogram.bat med följande innehåll:

"C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" -url http://www.fz.se http://www.sweclockers.se "C:\Users\AplAy\Documents\mittworddokument.doc" "[sökväg till till excel-dokument]" etc..

Observera att sökvägen till din firefox kan vara annorlunda.

Sen är det bara att dubbelklicka på filen så bör allt öppnas.

Permalänk
Medlem

@AplAy:

Skapa ett text dokument på skrivbordet, klistra in nedanstående, byt namn på filen från .txt till .bat , förutsatt att sökvägarna stämmer, paus för debugging

Vill du bygga in logik så borde det gå, delvis denna månad starta dessa, eller kanske en userinput beroende på vad du väljer så starta detta. Etc etc etc

start programs.bat

"notepad.exe" C:\Users\lappe\Desktop\start programs.bat "%ProgramFiles%\Windows NT\Accessories\wordpad.exe" C:\Users\lappe\Desktop\start programs.bat "C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\iexplore.exe" sweclockers.com "C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" sweclockers.com pause

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren.

Hm, jag får köra med simpel .bat-kod tills vidare så kommer jag oxå att smida på ett AutoHotKey-program där man typ lägger till vilka program som skall startas automatiskt vars valda program sparas i en simpel textfil som lagrade "startkombinationer av program & filer" för att det enkelt skall kunna bytas ut vid behov.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En annan lösning är ju bara att skapa en mapp, slänga in genvägar till de program du använder, sen bara markera alla genvägar och enter
Då kan du ju i princip välja som om det vore ett gui vilka som ska startas osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax123:

En annan lösning är ju bara att skapa en mapp, slänga in genvägar till de program du använder, sen bara markera alla genvägar och enter
Då kan du ju i princip välja som om det vore ett gui vilka som ska startas osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, ska testa det. Verkar annars som om det inte går att starta flera olika filtyper samtidigt från sina direkta platser.

Testa själv exempelvis att starta ett lokalt placerat Word & Excel dokument samtidigt som du markerat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, ska testa det. Verkar annars som om det inte går att starta flera olika filtyper samtidigt från sina direkta platser.

Testa själv exempelvis att starta ett lokalt placerat Word & Excel dokument samtidigt som du markerat.

Tror man kan göra det i Razer synapse, men det kräver givetvis någon razer-produkt
Kan testa ditt specifika fall när jag kommer hem genom att försöka programmera en av macro-tangenterna till det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P