Har ni lyckats förstöra något med statisk elektricitet?

Permalänk
Medlem

Har ni lyckats förstöra något med statisk elektricitet?

Jag har grejat med datorer och komponenter i 27 år och jag har aldrig någonsin lyckats ha sönder något. Jag har aldrig något anti-stat band rund armen och jag behandlar grejerna rätt respektlöst. Sliter upp förpackningen och tjongar in grafikkortet, svårare behöver det inte vara.

Vad har ni för erfarenheter?

Permalänk

Vet inte.

eftersom det är ytterst sällan felen visar sig direkt och ibland flera år senare är det svårt att säga om det är pga ESD-skada eller utslitet pga ålder.

bara för att en komponent fått en ESDskada betyder inte att den alltid är stendöd utan kan gererera någon random blåskärm eller någon mystisk quirk som man inte kan förklara, sämre överklockningskapacitet u name it.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Som tidigare postare noterar är det svårt att vara helt säker, men har ett exempel där jag är till 99% säker att jag och en kompis dödade ett grafikkort med ESD.

Vi höll på och skruvade i flera datorer samtidigt för att bygga en dator som skulle duga att spela på. Jag skruvade ur ett grafikkort och räckte till min vän, precis när han tog tag i det fick båda en stöt som kändes. Vi tänkte att det är nog dött redan men testade att installera det ändå. det gav bild först men gav blåskärm så fort vi försökte installera drivrutiner, vilken version spelade ingen roll. det hade fungerat 1 timme tidigare i den andra datorn. känns ganska säkert att säga att vi tog död på det med ESD.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Jag har förstört ramminnen med statisk elektrictet.

Och det är jag helt säker på.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig säkerhetsbälte i baksätet och har inte varit med om en enda skada, är inte säkerhetsbälte i baksäten onödiga?

Permalänk

Råkade faktiskt förstöra en CPU (Ivy Bridge) för många år sedan och förmodligen var det pga ESD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja! Har dödat ett mini-itx moderkort som jag körde öppet på skrivbordet vintertid. Stöten var så kraftig att ja kände den. Kortet startade aldrig mer.

Vet farorna och har gått utbildningar men brukar slarva med mina egna grejer. Är nogrannare på jobbet och beroende på hur dyra/känsliga prylarna är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Vet inte, har vid byggen i mina yngre dagar haft problem med blåskärm och komponenter som plötsligt dör - vet inte om det har varit p.g.a. ESD eller något annat men sedan jag började använda ESD-armband så har jag inte haft så mycket problem men det betyder inte nödvändigtvis att det är ett samband där. Så vet helt enkelt inte då jag inte har kunskapen och utrustningen nödvändigt för att undersöka orsaken till tidigare problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag har förstört ramminnen med statisk elektrictet.

Och det är jag helt säker på.

Samma här. Datorn fungerade visserligen, men fick blåskärmar hela tiden ochn ett memtest visade att minnet hade tagit stryk.
Jag har alltid varit ganska noggrann med antistat vid nybygge, men brukar slarva när man rotar runt i gamla burkar.

Permalänk
Medlem

Byggt maskiner i snart 20 år, utan band. Monterat i GPU's så att det knakar riktigt krispigt i PCI, AGP, PCIe slotten och "sko hornat" skiten på plats om det saknats någon mm.

Släpat moderkortet mot metalldistanserna i chassit, när man har flyttat moderkortet för att få hålen i linje med distanserna.

Tummat med fingrarna längs med kontaktytorna på minnen / instickskort.

Aldrig fått problem.

Naturligtvis försöker jag vara försiktig och lägger ibland tassen på närmaste element osv.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Ja, troligen var det det som gjorde att jag började få intermittenta totalfrysningar med den maskin jag hade för en bunt år sedan, varpå det tog flera månader innan jag lyckades isolera problemet till moderkortet, antagligen southbridge. Jag kan mycket väl ha pajat en minnesmodul med ESD en gång också, och eventuellt ett gammalt grafikkort.

Varje gång en datorkomponent med elektronik har pajat eller börjat strula (det kan dröja flera år) så kan det mycket väl bero på ESD. Det är inte särskilt lätt att ta reda på utan elektronsvepmikroskop.

Jag tar det säkra före det osäkra och kör med ESD-armband kopplat till chassit, och har nyligen även tagit steget att köpa antistatmatta + separat chassianslutningskabel, så att jag + chassi + lösa komponenter alla ska få samma spänningspotential. Har även en ESD-dammsugare för rengöring (även om det allt är lite överkurs).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Svårt att säga som sagt, jag hade ett moderkort som började bete sig underligt för många år sedan som kan ha varit p.g.a. ESD-skador. Men det är ju väldigt svårt att avgöra om det är p.g.a. ESD eller ej, eftersom det handlar om mikroskopiska skador på ledningsbanorna och annat.

Skrivet av Persikan:

Naturligtvis försöker jag vara försiktig och lägger ibland tassen på närmaste element osv.

Då kanske det är dags att läsa på lite om ESD, för att ta i elementet hjälper ingenting mot ESD. Det är bara en myt som sprids p.g.a. många inte förstår hur elektrisk potential fungerar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har byggt en handfull datorer utan ESD-armband. Däremot har jag alltid försökt minimera riskerna och det har fungerat än sålänge.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Har byggt en drös med datorer till alla i runt mig i många år men har bara ett dokumenterat tillfälle.

Ullstrumpor, heltäckningsmatta och ge sig på ett chassibyte.
Blev en bra zap när jag tog i grafikkortet och 1 timme senare visade det sig att kortet gav blåskärm vid drivar-installation.
Det funkade innan chassibytet.. så jag är 99% säker på att det var mitt fel.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Högst troligt. Har komponenter som aldrig blivit riktigt stabila som jag vet om har hanterats väldigt esd-osäkert.

Att jag sen råkar ha skrot och grejer jag hittat som behandlats riktigt illa men ändå funkar handlar nog mest om tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Skulle det inte vara intressant om folk som youtubers, sweclockers grabbarna osv testade göra sitt bästa att döda delar med t.e.x ESD, eller bara testa köra en CPU på 85-90 grader i 1-2 veckor i sträck för o se om det finns någon riktig skillnad efter osvosv ?

Permalänk
Medlem

Jag öppnade upp fruns bärbara maskin en gång, och fick en stöt. Datorn frös och krånglade före också, men efteråt startade den inte alls. Jag skulle bara kolla att alla sladdar satt som de skulle, men jag var lite oförsiktig och då kan det gå snett... Man kan ju inte vara säker, men jag misstänker att det var på grund av ESD.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Jajamensan! En dator där jag känner mig säker på det. Komponenter som återanvändes efter en uppgradering och oftare hade hanterats oförsiktigt. Började få problem vid uppstart och som blev mer instabil med tiden. Till slut gick det inte att starta.

Permalänk
Avstängd

Nej, jag har hållit på med elektronik sedan j 7 års åldern.

Dock fick jag en tankeställare för någon vecka sedan då jag höll på att rengöra en gammal C64 och min högra hand laddade ur mot plastchassit, hade varit mindre kul om det skett mot någon sällsynt IC på kretskortet...

((har fixat en begagnad antistatmatta av industrikvalitet, fick den av brorsan förut för att den var sönderskuren, följde med armband, klämmor och skit till den, limmade ihop en egen skiva av brädor under den som jag skruvade fast i en gammal bänk, inte särskilt snyggt, men det fungerar och det syns ju inte när mattan är fäst där den skall, lagade de sönderskurna bitarna från undersidan och nitade ihop med kopparkabel, syns nästan inte nu.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Antagligen bara mig själv, fått ett par rejäla smällar på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte heller antistatutrustning. Däremot är jag noga med att ladda ur mej mot chassiet innan jag rör någon elektronik. Men det sket sig ändå när jag tyckte min fru skulle ha ett tystare nätaggregat. Det vart både det nya nätaggregatet och helt nytt inkråm i datorn. Jag har skruvat rätt mycket i datorer men efter detta så är jag mer försiktig.

Permalänk

Använder armband på andras saker men har iaf inte märkt av något på mina egna saker som jag hanterat.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Skrivet av CrepSek69:

Skulle det inte vara intressant om folk som youtubers, sweclockers grabbarna osv testade göra sitt bästa att döda delar med t.e.x ESD, eller bara testa köra en CPU på 85-90 grader i 1-2 veckor i sträck för o se om det finns någon riktig skillnad efter osvosv ?

Ja men tyvärr brukar man ju ha otur med att saker håller förbannat bra när man väl vill ta död på dom

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Brukar tänka på den klassiska artikeln av Jörgen Städje som ger en bra bild av vad ESD är och vad för skador det gör. Det är kanske inte din egen hemdator som är mest utsatt för detta och dess problematik och därför är det svårt att dra några slutsatser kring egna personliga erfarenheter.

Som en del skriver här, du vet troligtvis inte om de skador du har orsakat eftersom det inte påverkar din utrustning på det sätt du förväntar vid dig (t.ex. att den helt skulle sluta fungera).

Städjes artikel:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet...

EDIT: På Sweclockers: https://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrost...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Efter att ha sabbat ett grafikkort för ca 8 år sedan har jag enorm respekt för ESD om det är något jag är rädd om.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

Grejat med datorer sedan jag var 6 år gammal och aldrig lyckats förstöra något med statisk elektricitet, däremot satte jag fyr på en gammal diskett-läsare och alla kablar på en gammal PSU smälte. Hanterat det mesta ganska vårdslöst - Fram tills då idag, när jag mycket möjligt lyckats bränna antingen 3 Moderkort eller 3 CPUer eller Fyra Par DDR3. Vad jag är besviken på mig själv! Svindyrt med socket 1155 också

Permalänk
Medlem

ESD vet man aldrig när den slår till men vintertid är gyllene till fälle för dom som vill testa
gärna när det har varigt kallt länge då har man bästa läge för statisk elektricitet.
Vi som är uppfödda under grammofonen tid känner väl till att det knastra mer på vinylen under vinter kontra sommaren

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ett HD 3870 som lade av, vet inte om det var av hanteringen men jag fattade inte riktigt ESD då.

Och har även ett 290X, troligtvis inte ESD skadat, som bara fungerar på en DVI-port och har VRAM ränder när det används, plus att om det körs i Windows så dör den ideligen. Så oduglig för spel.

Jag köpte ett MSI 1060 Mini av en på Swec här, strålande ersättare må jag säga!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ram minnen en gång.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.