IKEA Symfonisk, nya Wifi-högtalare i samarbete med Sonos

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

ONTOPIC:
Förvånad över försäljningen, verkar vara mycket god lagerstatus överallt. Är det försäljningen som går segt, eller tillgången som var riktigt god?

Pratade nyss med en som jobbar på IKEA, han sa att de fram till igår hade sålt 3 miljoner enheter.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag köper dit argument helt och hållet förutom ordet värdelös vilket bara är helt fel. Är man en aktiv användare av Homekit och använder funktionerna som Airplay 2 erbjuder med Apple TV som nav så är det ett mycket kompetent system. Använder man ATV istället för sin telefon så kan du använda din lur som fjärrkontroll om du vill. Det är inget fel på Sonos, tvärtom så är det en väldigt kompetent system men även Chromecast går över wifi och fungerar suveränt till en betydligt mindre prislapp. Hade Sonos på ett rimligt vis gjort det möjligt att ansluta min AVR så hade jag värderat dem högre men det har dem inte. Visst Connect finns men vi vet alla vilket överpris den prylen har.
Hur man än vänder och vrider på det så är Sonos en tillverkare och lindar in sina kunder nästan helt utan alternativ. De säljer på att det är enkelt, snyggt och låter samtidigt bra. Men jag är inte personen som vill måla in mig i ett hörn. Möjligtvis om de började sälja en connect för typ 1000kr vilket den egentligen är värd.
Jag kör idag chromecast som multiroomsystem men kommer att gå över till Airplay 2 då jag har kommit så långt i Homekit att det känns idiotiskt att inte göra det.

Jag respekterar det du säger till en del, men sen när du börjar gnälla över att Sonos "Målar in dig i ett hörn" och "lindar in sina kunder nästan helt utan alternativ" samtidigt som du berättar om hur du byggt hela ditt hem med Apples produkter som är ÄNNU mer inlåsta så blir det lite komiskt.

Permalänk
Medlem

Lyssnade på båda modellerna på IKEA i helgen. Blev inte särskilt imponerad faktiskt. Prisvärt? Kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lyssnade på båda modellerna på IKEA i helgen. Blev inte särskilt imponerad faktiskt. Prisvärt? Kanske.

Lyssnade i fredags var rätt imponerad ändå med tanke på priset. Vem vet kanske låter bättre på vardagar eller bara så att det är högst personligt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Lyssnade i fredags var rätt imponerad ändå med tanke på priset. Vem vet kanske låter bättre på vardagar eller bara så att det är högst personligt.

Kan vara valet av dag som spökade men jag tyckte att det var för mycket "loudness" eller för "högt" ljud.

För priset får man ju två aktiva högtalare av flera olika märken som slår Symfonisk alla dagar i veckan (både helg och vardag).

Permalänk
Medlem

@lindahlj: nice! Har du exempel på högtalare för samma pris som ger mig spotify connect samt multiroom?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Kan man börja använda högtalaren som AirPlay 2-enhet UTAN att använda Sonos-appen (ladde ner, skapa konto etc)? I IKEAS dokumentation som följer med högtalaren finns inga alternativ.

Permalänk
Medlem

@issue: Yes! Bara att PM:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Kan man börja använda högtalaren som AirPlay 2-enhet UTAN att använda Sonos-appen (ladde ner, skapa konto etc)? I IKEAS dokumentation som följer med högtalaren finns inga alternativ.

I materialet som medföljer högtalaren Symfonisk bokhylle så hänvisas till "fullständig bruksanvisning" men det finns ingen sån att ladda ner, varken på ikea.se eller på ikea usa.

Permalänk
Medlem

@lindahlj: Du får gärna skriva ut i tråden, tror fler är nyfikna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@lindahlj: Du får gärna skriva ut i tråden, tror fler är nyfikna.

Hänvisar frågor kring ämnet till PM. Vill undvika att det blir en "tipstråd".

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Jag respekterar det du säger till en del, men sen när du börjar gnälla över att Sonos "Målar in dig i ett hörn" och "lindar in sina kunder nästan helt utan alternativ" samtidigt som du berättar om hur du byggt hela ditt hem med Apples produkter som är ÄNNU mer inlåsta så blir det lite komiskt.

På sätt och vis men jag har en hel uppsjö av tillverkare att välja på istället för en tillverkare. Men absolut, jag har valt Airplay 2. Men något måste man ju välja. Samtidigt har flera av mina högtalare möjlighet till flera standarder.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Kan man börja använda högtalaren som AirPlay 2-enhet UTAN att använda Sonos-appen (ladde ner, skapa konto etc)? I IKEAS dokumentation som följer med högtalaren finns inga alternativ.

Jag svarar själv:
Det verkar inte vara möjligt att ställa in Symfonisk högtalaren för AirPlay 2 utan att använda Sonos app. Men appen är enkel att använda och det enda negativa är att man måste ange en mail-adress för att få ett konto som skall verifieras. (Så det lär väl dyka upp spam framöver...)

Med AirPlay funkar allt som det ska och högtalaren är den billigaste högtalaren med AP2 som jag känner till. Ljudet är OK (detta gäller alltså bokhyllehögtalaren) och funkar bra i mindre rum eller ställen där större och dyrare högtalare inte passar in. Man kan ju ha två som är hop-parade för stereo och då bör ljudet förbättras (till dubbla kostnaden). Kan vara värt att testa framöver. Lyssnade snabbt på IKEA och lamphögtalaren låter definitivt bättre men är svårare att placera.

Den enda nackdelen jag hittills märkt är att wifi-prestanda är dålig vilket yttrar sig i avbrott och pauser i ljudet. Detta var förvånande eftersom det var nästan fri sikt till routern (Synology RT2600). För min del så var det nära till en switch och jag drog en kabel istället men detta kan begränsa hur man placerar högtalaren. Kan möjligen bero på fel på just mitt ex men det är ju värt att kolla extra för den som köper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Hänvisar frågor kring ämnet till PM. Vill undvika att det blir en "tipstråd".

Vill bara uppdatera med att jag inte fick något svar på mitt PM om tips som @lindahlj skulle ge i PM. Alltså bara skitsnack om att det finns lika billiga alternativ med samma funktioner

Permalänk
Medlem

Korkat att bygga in högtalare i en lampa.
En lampa är en inredningsgrej som man byter ut för dom blir omoderna eller man vill möblera om.
Att ha högtalare i lampan så man inte kan det känns rätt hål i huvet.
Inte heller lätt att sälja i andra hand då det ska passa någon annans möblering.

Att sen lampan är asful redan från början är ju pricken över i:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vill bara uppdatera med att jag inte fick något svar på mitt PM om tips som @lindahlj skulle ge i PM. Alltså bar skitsnack om att det finns lika billiga alternativ med samma funktioner

Jag har inte heller fått svar, skickade pm direkt. Han kanske letar fortfarande eller helt enkelt inte haft tid att ge exempel än

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Såg på M3 så hade dom gjort ett test på båda högtalarna. https://m3.idg.se/2.1022/1.694068/ikea-sonos Det verkar som att lampversionen verkade vara bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Felstavat
Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd

Har upptäckt en sak med Symfonisk som de tycks ha sparat in på rejält och det är den trådlösa mottagningen. Har kört med en Play 1 (Den första typen) i mitt uterum och det har aldrig varit några problem men nu när jag ställer dit en Symfonisk bokhylla så försvinner ljudet då och då om jag inte ställer den i närheten av en av glasväggarna så den då nästan får fri sikt mot routern.

Även en kollega har upptäckt exakt samma sak där Play One aldrig haft problem så strular den nya Symfonisk. Ett klart minus betyg för denna då tanken för mig var just att kunna ställa ut en lite billigare högtalare i uterummet ifall någon klåfingrig person kom dit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har upptäckt en sak med Symfonisk som de tycks ha sparat in på rejält och det är den trådlösa mottagningen. Har kört med en Play 1 (Den första typen) i mitt uterum och det har aldrig varit några problem men nu när jag ställer dit en Symfonisk bokhylla så försvinner ljudet då och då om jag inte ställer den i närheten av en av glasväggarna så den då nästan får fri sikt mot routern.

Även en kollega har upptäckt exakt samma sak där Play One aldrig haft problem så strular den nya Symfonisk. Ett klart minus betyg för denna då tanken för mig var just att kunna ställa ut en lite billigare högtalare i uterummet ifall någon klåfingrig person kom dit.

Ja, själv så har jag en gammal mobil router på 3G obegränsat. Räckvidden på den, är rätt dålig men jag hade inga problem att ansluta den stora varianten från Ikea.
Går även utmärkt att strömma musik direkt från mobilens minne vilket jag inte trodde skulle gå. Tror det är som vanligt. Fredags exemplar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Moderator
Testpilot
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Detta verkar också intressant.

Permalänk
Medlem

Vad många missar om man jämför prismässigt (och prestandamässigt) mellan Chromecast och Sonos är ju att Sonos använder ett eget Mesh-nätverk, och dessutom fungerar som WiFi-Ethernet brygga, så har man produkter (t.ex. övervakningskameror) som bara har Ethernet-stöd så kan man koppla in den i sin Sonos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lyssnade på båda modellerna på IKEA i helgen. Blev inte särskilt imponerad faktiskt. Prisvärt? Kanske.

Nej. Lyssnade på IKEA i helgen, och dåligt ljud för allt för mycket pengar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

På sätt och vis men jag har en hel uppsjö av tillverkare att välja på istället för en tillverkare. Men absolut, jag har valt Airplay 2. Men något måste man ju välja. Samtidigt har flera av mina högtalare möjlighet till flera standarder.

Håller med. Är inte så förtjust i AirPlay eftersom man blir lite låst till Apple, men ändå så är friheten av produkter och urvalet av högtalare med AirPlay 100x bätter än hos Sonos.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Är inte så förtjust i AirPlay eftersom man blir lite låst till Apple, men ändå så är friheten av produkter och urvalet av högtalare med AirPlay 100x bätter än hos Sonos.

Damn 100x bättre?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Även jag lyssnade på dom för ett par dagar sedan, IKEA Uddevalla.

Nu var jag visserligen i tt hör där flera högtalare spelade samtidigt (plus allt folk som lät) så det är förstås svårt att säga så mycket om ljudet, men... Jag tyckte basen på lampan var något förfärlig. På tok för kraftig på de tre högtalarna som man kunde leka med själv. Till deras försvar så stod de dock i hörnet i ett litet bås, kanske studsade ljudvågorna på ett olyckligt sett.

Inte blev det bättre av att de hade någon hemsk pop(?)musik som till stor del bestod av just bas.

Jag antar/hoppas att man kan sänka basen själv men jag blev allt annat än sugen på att köpa den vid provlyssningen.

Den andra högtalaren verkade dock ha en mer harmonisk bas men mycket mer än så brydde jag mig inte om att lyssna efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Men lägg ner nu... Vi förstår att du vill känna dig nöjd med dina stora och fula högtalare. Men du behöver inte förminska annat för det.

Lögner som ovan är bara pinsamt.

Uppenbarligen har du inte alls läst och förstått vad jag skrivit.

Jag har aldrig sagt att Sonos är Skit. för det är det inte.
Det jag har sagt är att du köper inte Sonos för att det låter fantastiskt. Du köper Sonos för att det är bekvämt, enkelt att installera och låter tillräckligt bra för dom flestas behov.

Jag hade personligen gärna kört Sonos i dom övriga rummen förutom vardagsrummet men det faller på två punkter.

Jag har redan högtalare i rummen och om jag ska köra Sonos så ska jag slänga bort dom för att ersätta fullt fungerade högtalare med Sonos. Högtalare som jag är väldigt nöjd med och som fungerar bra. Det känns som en dum idé tycker jag. Att koppla en Sonos connect till dom är inte alls intressant pga priset eftersom en sådan går på nästan 4000 kr.

Jag vill inte byta ut högtalaranläggningen i vardagsrummet eftersom ett utbyte av den skulle kosta rätt avsevärda summor och jag skulle ändå inte få samma ljudkvalitet som jag har idag.

Och eftersom Sonos och chromecast inte går att gruppera ihop så måste jag ha samma ekosystem på alla enheterna och då blir det helt enkelt Chromecast.

Att känna sig trampad på tårna för att någon säger att Sonos inte låter bäst i världen är bara pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men då är det ju inte "magiskt via wifi", det funkar ju för att Sonos implementerat stöd för Spotify Connect.

Det fina med airplay är ju att det stödet ligger i iOS och inte kräver att appen bygger någon sorts eget ekosystem alá SpotifyConnect.
Har lite svårt att se hur jag t ex spelar upp ljud från Youtube eller Apple Music med Spotify Connect?

@sba74
Hur funkar chromecast dongeln med saker som t ex ljudvolym och sleep?
En Sonos går ju i standby när den inte används, men ändå tillräckligt bra för att "vakna" när man börjar spela.
Säg att jag använder min gamla "nad" förstärkare, den har ju inget stöd för standby automatiskt. Då måste jag ju alltså manuellt gå och köra on/off på den varje gång.
På samma sätt så länkar ju inte heller chromecasten volymen mot stärkaren, jag blir ju tvungen att sätta stärkaren på en "rimlig" nivå, sen blir ju 0-100% på chromcasten relativt den volym stärkaren står på.
Utöver det så är det en dongel som ska hänga på baksidan, samt strömkabel och ett till eluttag med en strömadapter. Det är ju inte alls nära nog lika "slim" som en högtalare med enbart en strömkabel..

Då är ju t ex en sån här det man vill ha:
https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...
Men det kostar ligga på topp

Edit: Damn, glömde bort det var i Symfonisk-tråden vi var. Sorry.

Nej. Chromecast har nackdelar i form av att man inte har full kontroll över ljudvolymen på alla enheter.
Men det är för mig inte något bekymmer. Jag har enheterna satta på lagom volym så jag behöver aldrig röra den. När jag kör musik samtidigt i flera olika rum så är det nästan alltid som bakgrundsmusik. Då har jag alltid samma volym så det är inget problem.

Det är i stort sett bara när jag sitter i vardagsrummet och lyssnar som jag vill ha olika högt vid olika tillfällen och då har jag sällan musiken igång i andra rum samtidigt eftersom det ju då hörs över från andra rum. Och dom gångerna så kör jag antingen med den inbyggda spotify connect klienten i förstärkaren och då kontrolleras volymen helt. Alternativt sitter jag alldeles vid fjärren och att trycka där istället för på mobil eller surfplatta är inget problem tycker jag.

Standby hanteras lite olika. Högtalaren i köket går automatiskt ner i standby när den inte får musik och när jag väljer den så den får siglnal så vaknar den själv.
I Vardagsrummet där det är kopplat till stärkaren så vaknar den automatiskt när den får signal via HDMI från chromecasten och drar igång. Sen slocknar den om den inte fått signal på en stund. Det är också den som skickar ljud till badrummet så i stort sett alla mina högtalare stängs av och slås på automatiskt utan att jag behöver göra något. Det är bara den i sovrummet som inte går ner i standby automatiskt men det kan jag leva med.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tror vi kan nöja oss med att komma fram till att bägge systemen har sina fördelar. Alltså Sonos och Chromecast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag är på det hela nöjd med mina 3st högtalare.
Så nöjd att jag tänkt köpa sonos beam alt playbar och ha ikea som "sateliter"
Skoj att folk har börjat att modda de också.

/R