Permalänk

Seg dator - köpa nytt eller uppgradera?

Hej SweClockers!

Efter 5 års trogen tjänst börjar datorn bli seg och laggig i spel. Datorn är regelbundet ominstallerad, patchad och dammad.

Vilka tester bör jag göra för att hitta problemet?

Datorn ser ut som följande

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K 3,5GHz Socket 1150 Box
Processorkylare: Corsair Hydro H100i
Moderkort: MSI B85-G43 Gaming
Minne: Corsair Vengeance LP DDR3 1600 C9 2x4GB
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1070 Dual OC 2xHDMI 2xDP 8GB
Hårddisk: SanDisk Ultra Plus 256GB
Hårddisk: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB
Hårddisk: Seagate Barracuda ST4000DM004 256MB 4TB
Nätaggregat: Corsair CX750M 750W
Övrig kylning: Gott om fläktar i en R4:a

UserBenchmarks scores:

UserBenchmarks: Game 90%, Desk 75%, Work 42%
CPU: Intel Core i7-4770K - 69.1%
GPU: Nvidia GTX 1070 - 102.4%
SSD: SanDisk Ultra Plus 256GB - 87.3%
SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 120.2%
HDD: Seagate Barracuda 4TB (2017) - 85.3%
RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600 C9 2x4GB - 48.9%
MBD: MSI B85-G43 GAMING (MS-7816)

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Controller:

Hej SweClockers!

Efter 5 års trogen tjänst börjar datorn bli seg och laggig i spel. Datorn är regelbundet ominstallerad, patchad och dammad.

Vilka tester bör jag göra för att hitta problemet?

Datorn ser ut som följande

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K 3,5GHz Socket 1150 Box
Processorkylare: Corsair Hydro H100i
Moderkort: MSI B85-G43 Gaming
Minne: Corsair Vengeance LP DDR3 1600 C9 2x4GB
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1070 Dual OC 2xHDMI 2xDP 8GB
Hårddisk: SanDisk Ultra Plus 256GB
Hårddisk: Samsung 850 EVO Series MZ-75E500B 500GB
Hårddisk: Seagate Barracuda ST4000DM004 256MB 4TB
Nätaggregat: Corsair CX750M 750W
Övrig kylning: Gott om fläktar i en R4:a

UserBenchmarks scores:

UserBenchmarks: Game 90%, Desk 75%, Work 42%
CPU: Intel Core i7-4770K - 69.1%
GPU: Nvidia GTX 1070 - 102.4%
SSD: SanDisk Ultra Plus 256GB - 87.3%
SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 120.2%
HDD: Seagate Barracuda 4TB (2017) - 85.3%
RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600 C9 2x4GB - 48.9%
MBD: MSI B85-G43 GAMING (MS-7816)

Tacksam för hjälp!

Jag satt på nästan samma plattform som du: 4770k (4,2ghz), 980, 16gb ram.
Köpte precis en ryzen 3700x med ett 2070. Kunde inte vara mer nöjd!

Se till att, om du köper en ny ryzen, moderkortets BIOS är flashat. Jag gick på ett x470 och fick åka och låna farsans prolle för att uppdatera. Alternativt att moderkortet du köper har flashport.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

@Controller: Möjligtvis hjälper överklockning av processorn samt nya ram-minnen med snabbare hastighet och större kapacitet, 16 gb ram-minnen är mer eller mindre standard idag.
/sigma

Permalänk

Det låter som det billigare alternativet att sätta i nya ramminnen. Det här ser ut som ett alternativ.

https://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Skrivet av sigmaBeta:

@Controller: Möjligtvis hjälper överklockning av processorn samt nya ram-minnen med snabbare hastighet och större kapacitet, 16 gb ram-minnen är mer eller mindre standard idag.
/sigma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minnen är nog en bra start för dig, då 8GB tar slut rätt så fort. Dock verkar Överklockning bli ett problem med tanke på moderkortet som du har idag. Dock kan du kanske kolla om du kan pusha upp din turbo på alla kärnor konstant. En polare som har mitt gamla Gigabyte H97N-WiFi (Som inte skall stödja överklockning) kör sin i5-4690K i 4.3GHz konstant, då med en TURBO på alla kärnor konstant på 43. Så kolla i din BIOS om du kan ändra detta så bör det ge dig en bra boost, matchat med mer minne.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

@BM-Mods:
Mer minne. Du har rätt bra saker och det har inte hänt så mycket egentligen sedan du byggde din..
Möjligen byta grafikkort men jag tycker det du har är ok.. beror ju på vad skärm och vad fps du vill nå

Permalänk

@Controller: Hade jag varit du hade jag även försökt få tag på ett bättre begagnat moderkort som stödjer ram-minnen med högre frekvens och som har bättre överklocknings möjligheter för processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sigmaBeta:

@Controller: Hade jag varit du hade jag även försökt få tag på ett bättre begagnat moderkort som stödjer ram-minnen med högre frekvens och som har bättre överklocknings möjligheter för processorn.

Fast då börjar vi väl på närma oss att byta cpu, minnen, mk som ett paket?
Jag skulle övervägt nya minnen, dvs. mer minne och om det enklet går överklocka lite gjort det.. om det inte är bra nog.. är det nog dags för en mer genomgripande förändring och därmed mycket mer pengar.

Permalänk
Medlem

Visst kan du köpa DDR3 2x8GB 2400Mhz, men ditt moderkort stöder inte överklockning av cpun. Jag skulle ärligt talat inte lägga pengar på den plattformen med tanke på att andrahandspriserna för i7 4770K fortfarande är högt. Sälj processorn till överpris medan du kan istället och satsa på en ny plattform. Köp Ryzen 5 3600 och billigaste B450 med flashback funktion samt 16GB 3200Mhz DDR4. Billigast blir om du beställer från amazon.de. Resten av din rigg är ju mer än dugligt i en modern speldator. Passa på att sälja aio kylaren eftersom den medföljande till ryzen 5 3600 är tillräckligt bra och tyst som den är.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Installerade mer ram men det löste inte problemet. Istället hittade jag att temperaturen peakar på 100c vid spelbelastning som stryper processorn till 50%. Frågan är om det är vattenkylningen som behöver bytas eller om felet ligger i processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Controller:

Installerade mer ram men det löste inte problemet. Istället hittade jag att temperaturen peakar på 100c vid spelbelastning som stryper processorn till 50%. Frågan är om det är vattenkylningen som behöver bytas eller om felet ligger i processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Snurrar Pumpen på AIOn verkligen? Det kan ju vara den som gett sig, annars är det iaf absolut dags att montera om kylaren med ny pasta så bör tempsen bli bättre. Hur ser det ut med damm i datorn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Controller:

Installerade mer ram men det löste inte problemet. Istället hittade jag att temperaturen peakar på 100c vid spelbelastning som stryper processorn till 50%. Frågan är om det är vattenkylningen som behöver bytas eller om felet ligger i processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Använd typ HWINfo eller dyl och kolla att pumpen fortfarande fungerar

Du kan även testa att ta bort den från CPUn och rengöra kylpastan+sätta dit ny. De flesta pastor torkar med åren, och är det 5 år sedan du applicerade den kan det vara dags att byta mot ett fräscht lager.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk

@Controller: Som andra redan sagt, din dator ser riktigt bra ut prestandamässigt. Tveksam om att det är minsta fel på någon del förutom att CPU kylningen sitter dåligt/inte funkar.

Ny kylpasta, ifall inte överklockar och inte kan lösa problemet med AIO kylaren skaffa en billig Hyper Evo eller liknande och låt din PC fortsätta 5 år till / faktiskt känner behov av uppgradering

Permalänk

@FalsktIotakt: Jag håller med!

Permalänk

Datorn är rensad med tryckluft en gång om året, senast tre veckor sen.

Ska undersöka pumpen och titta på ny kylpasta.

Skrivet av BM-Mods:

Snurrar Pumpen på AIOn verkligen? Det kan ju vara den som gett sig, annars är det iaf absolut dags att montera om kylaren med ny pasta så bör tempsen bli bättre. Hur ser det ut med damm i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack! Testar programmet och ser över pumpen. Sen blir det ny kylpasta.

Skrivet av Shadowsoul:

Använd typ HWINfo eller dyl och kolla att pumpen fortfarande fungerar

Du kan även testa att ta bort den från CPUn och rengöra kylpastan+sätta dit ny. De flesta pastor torkar med åren, och är det 5 år sedan du applicerade den kan det vara dags att byta mot ett fräscht lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Efter fläktbyte funkar datorn igen och ligger runt 45 grader i processorn vid maxbelastning. Stort tack till alla för hjälp och tips!

Skickades från m.sweclockers.com