Säga Upp Abonnemang Enbart via Telefon | Lagligt?
Har märkt dethär mer och mer nu, vid flera olika sidor för företag som t.ex. Tele2, Miljonlotteriet os.v Så finns det på websidan där man kan navigera sig fram till en knapp för sina abonemang, alla funkar perfekt förutom "Uppsägning" som helt enkelt ger en ruta med text där det står att man måste ringa deras support för att säga upp.
Är detta verkligen lagligt?
Att lägga ut hinder för en kund enbart med mening att fördröja/förhindra att man avslutar deras tjänst?
Om inte så är det i alla fall svinigt. Man kan gissa hur mycket kunder ett företag behåller genom att tvinga dem att sitta i säkert 20 minuters telefonkö ifall de vill avsluta.
Är företaget legalt bundna till mail?
Är det inte så att om man bara mailar dem att man vill säga upp sitt abonnemang så är de skyldiga att säga upp det?
Det verkar i alla fall funka att maila, men det är förståss ingenting som företagen vill skylta med.
Oavsett så stör detta mig väldigt mycket, en kundfientlig praxis som jag verkligen hoppas försvinner så fort som möjligt.
Har själv hittat lite info som verkar stödja min teori: https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/uppsagning/
Du kan göra en uppsägning via e-post, brev eller telefon
Om du har gjort en uppsägning på något av dessa sätt har du gjort en giltig uppsägning oavsett om meddelandet senare förvanskas, försenas eller inte kommer fram till operatören. Operatören bär den så kallade risken för meddelandet. Men tänk på att du ansvarar för att operatören förstår avsikten med ditt meddelande. Om operatören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till operatören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med vad du vill göra. Exempelvis är inte operatören skyldig att låta dig säga upp ditt bredband om du endast meddelat att du vill säga upp din telefoni.