Säga Upp Abonnemang Enbart via Telefon | Lagligt?

Permalänk
Medlem

Säga Upp Abonnemang Enbart via Telefon | Lagligt?

Har märkt dethär mer och mer nu, vid flera olika sidor för företag som t.ex. Tele2, Miljonlotteriet os.v Så finns det på websidan där man kan navigera sig fram till en knapp för sina abonemang, alla funkar perfekt förutom "Uppsägning" som helt enkelt ger en ruta med text där det står att man måste ringa deras support för att säga upp.

  • Är detta verkligen lagligt?

Att lägga ut hinder för en kund enbart med mening att fördröja/förhindra att man avslutar deras tjänst?

Om inte så är det i alla fall svinigt. Man kan gissa hur mycket kunder ett företag behåller genom att tvinga dem att sitta i säkert 20 minuters telefonkö ifall de vill avsluta.

  • Är företaget legalt bundna till mail?

Är det inte så att om man bara mailar dem att man vill säga upp sitt abonnemang så är de skyldiga att säga upp det?
Det verkar i alla fall funka att maila, men det är förståss ingenting som företagen vill skylta med.

Oavsett så stör detta mig väldigt mycket, en kundfientlig praxis som jag verkligen hoppas försvinner så fort som möjligt.

Har själv hittat lite info som verkar stödja min teori: https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/uppsagning/

Du kan göra en uppsägning via e-post, brev eller telefon

Om du har gjort en uppsägning på något av dessa sätt har du gjort en giltig uppsägning oavsett om meddelandet senare förvanskas, försenas eller inte kommer fram till operatören. Operatören bär den så kallade risken för meddelandet. Men tänk på att du ansvarar för att operatören förstår avsikten med ditt meddelande. Om operatören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till operatören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med vad du vill göra. Exempelvis är inte operatören skyldig att låta dig säga upp ditt bredband om du endast meddelat att du vill säga upp din telefoni.

Permalänk
Medlem

Skriftligt väger alltid tyngst. Därför kan man tycka att det borde vara dålig ekonomi för både företag och kund att ha endast telefontjänst. Telefon tar mer tid, och en supportmedarbetare kan hantera post när ingen ringer.

Samtidigt så är det klart att om de underdimensionerar sin telefontjänst så är det till kundens nackdel.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga upp ett abonnemang nyligen hos Telia och då var det enda alternativet Telefon.
Jag ringde dom, sade personnummer och att det skulle sägas upp och på mindre än en minut var det över- utan att ens ha gjort någon sorts koll med bankID eller liknande att det faktiskt var jag.

Man behöver bankID eller liknande för att komma in på deras hemsida men det är visst inte tillräckligt för att säga upp abonnemang där.

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen att företag gör på detta sätt är för att se om de kan behålla kunder. En uppsägning bottnar ofta i att kunden är missnöjd med tjänsten på något sätt. Att be kunden ringa in för uppsägning ger företaget chansen att se om det går att lösa de underliggande problemen och behålla kunden istället för att säga upp. Företag har ofta särskilda avdelningar för uppsägningsärenden, och de brukar i de flesta fallen vara ganska smidiga.

Men för att svara på frågan: Nej uppenbart så måste ju man kunna göra sin uppsägning skriftligen också. Problem tror jag uppstår först när företaget vägrar acceptera en skriftlig uppsägning utan telefonsamtal, inte när företaget informerar om att de helst ser uppsägning över telefon.

Permalänk
Avstängd

Går utmärkt att avsluta online hos andra, enda anledningen att du ska ringa är för dom ska tjata på dig att inte avsluta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser att denna tråd är mer än ett år gammal, men..

Idag bad min far mig att säga upp hans abonnemang på viasat med TV och bredband, en enkel tjänst....eller?
Väntade 56(!!!) minuter för att komma fram och det slutade med att jag inte fick säga upp abonnemanget för att jag inte är personen som står på abonnemanget, trots att jag har alla uppgifter osv.
Blir så fundersam, skulle någon ta reda på alla dessa uppgifter, svara på alla frågor om olika uppgifter om adress, personnr osv, och sedan stå i kö i 56 minuter bara för att jävlas???
Viasat verkar tro att deras produkt är livsviktig, han kanske dör om han inte får se en repris på viasat history...

Kommer aldrig rekommendera detta skitföretag till någon i mitt liv, snarare tvärtom, blir med glädje detta abonnemang avslutas imorgon.

Jag tycker faktiskt det är helt uppåt väggarna att man inte kan säga upp ett abonnemang online utan trams, istället ska man vänta en timme i telefon. Hur kan detta vara lagligt?! Hur?!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Ser att denna tråd är mer än ett år gammal, men..

Idag bad min far mig att säga upp hans abonnemang på viasat med TV och bredband, en enkel tjänst....eller?
Väntade 56(!!!) minuter för att komma fram och det slutade med att jag inte fick säga upp abonnemanget för att jag inte är personen som står på abonnemanget, trots att jag har alla uppgifter osv.
Blir så fundersam, skulle någon ta reda på alla dessa uppgifter, svara på alla frågor om olika uppgifter om adress, personnr osv, och sedan stå i kö i 56 minuter bara för att jävlas???
Viasat verkar tro att deras produkt är livsviktig, han kanske dör om han inte får se en repris på viasat history...

Kommer aldrig rekommendera detta skitföretag till någon i mitt liv, snarare tvärtom, blir med glädje detta abonnemang avslutas imorgon.

Jag tycker faktiskt det är helt uppåt väggarna att man inte kan säga upp ett abonnemang online utan trams, istället ska man vänta en timme i telefon. Hur kan detta vara lagligt?! Hur?!

Så...du är arg för att du, en person som inte hade någon som helst fullmakt att ingå eller frångå avtal i hans namn, inte kunde säga upp ett abonnemang själv utan att de vid något tillfälle diskuterat detta med honom?

*head desk*

Låt mig gissa, du är typen som blir förbannad när du inte får anmäla någon annans skador till försäkringsbolaget också?

"Men jag hade hans personnummer!" Ja, och det har resten av svenska folket också, för det är offentlig handling. Vem som helst kan ta reda på personnummer och adress. Vore lite surt om jag sade upp ditt mobilabonnemang, eller hur?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Så...du är arg för att du, en person som inte hade någon som helst fullmakt att ingå eller frångå avtal i hans namn, inte kunde säga upp ett abonnemang själv utan att de vid något tillfälle diskuterat detta med honom?

*head desk*

Låt mig gissa, du är typen som blir förbannad när du inte får anmäla någon annans skador till försäkringsbolaget också?

"Men jag hade hans personnummer!" Ja, och det har resten av svenska folket också, för det är offentlig handling. Vem som helst kan ta reda på personnummer och adress. Vore lite surt om jag sade upp ditt mobilabonnemang, eller hur?

Jag kan utan problem göra just detta. Så länge jag inte säger till kundtjänst att jag försöker säga upp en annan persons abonnemang så är det lugnt.

Skulle jag, till exempel, söka reda på ditt namn och personnummer. Ringa till Telia och uppge mig för att vara du så kan jag utan problem säga upp allt du har där. De gör ingen kontroll öht.

On-topic Edit:
Jobbade på tele2s uppsägningsavdelning förut. Den kallades, inom företaget, för winback. Vi fick provision baserad på hur många vi lyckades få att stanna kvar som kund hos oss.

Så självklart är det så att man ska ringa in för att man ska bli lockad att stanna!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag frågade en operatör/leverantör för något år sedan varför det är på detta viset, att ingå abonnemang m.m. går med ett klick, men uppsägning behöver jag ringa och hålla på och fick svaret "Av säkerhetsskäl, annars kan vem som helt avsluta vilket abonnemang som helst" Vilket är BS.
En enkel, snabb verifiering med hjälp av bankid så är det löst.
Klart det är för att de vill sälja på en förlängning och komma med något rafflande erbjudande. Finns säkert de som stannar kvar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vad gäller uppsägning hos Telia så har jag, trots att det står att det skall göras per telefon, inte haft några problem att göra det via såväl e-mail, kontakt-/supportformulär som live-chat genom åren.

Sannolikt vet de mycket väl att en uppsägning är giltig oavsett kommunikationsform, men skriver att de skall ske via telefon för att göra det lite krångligare för folk, så att antalet "spontanuppsägningar" minskar. Om man ser ett bra erbjudande från en annan operatör är det nog troligare att man hoppar på det om man kan avsluta sitt nuvarande abonnemang med några knapptryck än om man måste ringa in.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Som andra nämner handlar det om att tvinga folk att ringa in för att man ska övertala dem att stanna. Jag har själv jobbat med att behålla kunder. När man byter operatör skickar de en signal till gamla om att ta över numret. Det är lika med en uppsägning. Då slipper man ringa in. Byter man inom samma koncern som t.ex. 3 och Hallon som har samma ägare säger Hallon att man ska ringa 3 men det har mer att göra med att de vill att man stannar där och de tjänar mer på en. Min mamma och fru bytte från 3 till Vimla och jag från 3 till Comviq och vi behövde inte ringa bara låta nya operatören sköta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcars:

Låt mig gissa, du är typen som blir förbannad när du inte får anmäla någon annans skador till försäkringsbolaget också?

"Men jag hade hans personnummer!" Ja, och det har resten av svenska folket också, för det är offentlig handling. Vem som helst kan ta reda på personnummer och adress. Vore lite surt om jag sade upp ditt mobilabonnemang, eller hur?

***bort/mod***
Hade inte bara personnr, hade kundnr och allt man frågade efter kunde jag svara på undan att tänka längre än 2 sekunder. Jag skulle alltså behöva sno fakturan från personen i fråga inne i hans hem för att få denna information och sedan kunna alla olika uppgifter om honom. Det skulle sätta mig själv i skiten, speciellt eftersom jag har sagt vem jag var om det var så att jag gjorde detta utan personens godtyckande.
Men nu hade ju jag personens godtyckande, hade det varit som ett vanligt ärande så hade man haft med sig personens legitimation t.ex.

Det är väntetiden som irriterar mig, sättet man försöker få folk att inte säga upp sina abonnemang genom att inte vara lätt att nå.

Man kan säga upp betydligt jobbigare saker åt någon genom att ha någons underskrift eller legitimation med sig. Detta är helt sjukt att man utnyttjar muntlig uppsägande instället för skriftligt oavsett, endast för att få folk att sitta i en lång kö.

Vilket fall så sa viasat att dom skulle ringa upp personen som står på abonnemanget, vilket man inte har gjort. Inte förvånad direkt.

Förövrigt är det där med försäkringsbolaget som du nämnde absolut trams.

Skrivet av NisseG91:

Så självklart är det så att man ska ringa in för att man ska bli lockad att stanna!
Skickades från m.sweclockers.com

Man lär behöva vara en syltrygg för att bli lockad att stanna efter att man har suttit i en kö som dom medvetet har skapat just för att man inte ska säga upp abonnemanget

Skrivet av PeCe:

Vad gäller uppsägning hos Telia så har jag, trots att det står att det skall göras per telefon, inte haft några problem att göra det via såväl e-mail, kontakt-/supportformulär som live-chat genom åren.

Sannolikt vet de mycket väl att en uppsägning är giltig oavsett kommunikationsform, men skriver att de skall ske via telefon för att göra det lite krångligare för folk, så att antalet "spontanuppsägningar" minskar. Om man ser ett bra erbjudande från en annan operatör är det nog troligare att man hoppar på det om man kan avsluta sitt nuvarande abonnemang med några knapptryck än om man måste ringa in.

Intressant!
Så man kan alltså skicka iväg ett email eller något i en live-chat, trots att företaget säger att man endast gör det på telefon?
Jag har svårt att tro att det skulle gå igenom, personen som sitter i live-chatten hävdar väl att personen ifråga är en grönsak till anställd och har inga alls befogenheter... Det är bara en gissning, men det kanske går. (Kanske har man lagen på sin sida?)

§1.1 /Kent, forumledare
Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Entusiast

SVT Plus har tagit upp detta med hänsyn till t.e.x Telia för övrigt: https://www.svt.se/nyheter/konsument/teleoperatorer-stallde-f...

Kort och gott kan de inte kräva uppsägning via telefon och ska ha justerat texten på webbplatsen: https://www.svt.se/nyheter/konsument/teleoperatorerna-vi-bekl...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

SVT Plus har tagit upp detta med hänsyn till t.e.x Telia för övrigt: https://www.svt.se/nyheter/konsument/teleoperatorer-stallde-f...

Kort och gott kan de inte kräva uppsägning via telefon och ska ha justerat texten på webbplatsen: https://www.svt.se/nyheter/konsument/teleoperatorerna-vi-bekl...

Jag vill minnas att jag hört detta förr, men kunde inte hittade det

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Anledningen att företag gör på detta sätt är för att se om de kan behålla kunder. En uppsägning bottnar ofta i att kunden är missnöjd med tjänsten på något sätt. Att be kunden ringa in för uppsägning ger företaget chansen att se om det går att lösa de underliggande problemen och behålla kunden istället för att säga upp. Företag har ofta särskilda avdelningar för uppsägningsärenden, och de brukar i de flesta fallen vara ganska smidiga.

Men för att svara på frågan: Nej uppenbart så måste ju man kunna göra sin uppsägning skriftligen också. Problem tror jag uppstår först när företaget vägrar acceptera en skriftlig uppsägning utan telefonsamtal, inte när företaget informerar om att de helst ser uppsägning över telefon.

Det där stämmer mycket bra. Mamma hade beställt Canal Digital paket och efter det ringde hon Boxer för att säga upp det. För att behålla henne som kund erbjöd de extra korten för halva normala priset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

SVT Plus har tagit upp detta med hänsyn till t.e.x Telia för övrigt: https://www.svt.se/nyheter/konsument/teleoperatorer-stallde-f...

Kort och gott kan de inte kräva uppsägning via telefon och ska ha justerat texten på webbplatsen: https://www.svt.se/nyheter/konsument/teleoperatorerna-vi-bekl...

Synd att de lägger ner Plus. Man kan ju hoppas att nån annan kanal tar upp det och gör ett liknande program

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE