Moderkort och minnen till Ryzen 9 3900X!

Permalänk
Medlem

Moderkort och minnen till Ryzen 9 3900X!

Hej alla glada dator proffs!

Lite info om de jag söker lite hjälp med, jag hade tänkt köpa mig nya Ryzen 9 3900X och hade först tänkt att köpa moderkort och minnen i den dyrare klassen för att kunna över klocka med moderkortet "Asus ROG Crosshair VIII Hero" och minnen med Samsung B-Die och jag ska ha 64GB minne och listan jag gick igenom så hitta jag bara dessa "G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB" "F4-3200C14D-32GTZR" som ska ha just B-Die, då de blir för dyrt för mig med att köpa just det moderkortet och minnena.

Så till mina frågor som jag hoppas kunna få hjälp med om det är möjligt!

1. 5000kr + moderkortet "Asus ROG Crosshair VIII Hero" som jag hade tänkt är ett bra kort speciellt om man ska över klocka men då jag hoppar över den biten och undrar om ni här skulle kunna rekommendera något bra "helst Asus" X570 moderkort som ligger något billigare i pris och kan kosta mellan 2000 - 4000 kr?

2. Hade tänkt köpa dessa ram minnen G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB "F4-3200C14D-32GTZR" som är "Samsung B-die" som rekommenderas om man ska över klocka men då jag inte tänker göra de nu så undrar jag om de går bra att köpa ram minnen med "SK Hynix" skulle de funka lika bra som B-die om jag ändå inte kommer över klocka något?

Permalänk
Medlem

@Rezzy: Om du inte ska överklocka så räcker ett A320 moderkort, du kan nog få in 4x16 =64GB på ett sådant också men då har du inte några uppgraderingsvägar.
X570 korten kan ju oftast ha 128GB och du slipper krångel med att uppdatera BIOS för 3900X CPU'n.

Om du inte ska överklocka och gissningsvis inte spela primärt på datorn så spelar RAM-minnena inte så stor roll.
Du vill nog dock ha 3200MHz minst, men gör nog inte så mkt om dem är CL16.

Här är en lista på Asus X570 moderkort:
Asus M-kort

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Rezzy: Om du inte ska överklocka så räcker ett A320 moderkort, du kan nog få in 4x16 =64GB på ett sådant också men då har du inte några uppgraderingsvägar.
X570 korten kan ju oftast ha 128GB och du slipper krångel med att uppdatera BIOS för 3900X CPU'n.

Om du inte ska överklocka och gissningsvis inte spela primärt på datorn så spelar RAM-minnena inte så stor roll.
Du vill nog dock ha 3200MHz minst, men gör nog inte så mkt om dem är CL16.

Här är en lista på Asus X570 moderkort:
Asus M-kort

Kommer spela och pyssla med annat med men jag vill ha ett X570 moderkort och minnen kommer vara på minst 3200 Mhz mellan 14-16 CL och vilka Asus kort som finns vet jag då jag kollat en del men jag är inte allt för kunnig och undra därför om de va någon som kunde rekommendera ett moderkort som är lite billigare än de kortet jag har nämnt och när de gäller minnen så undrar jag om de kommer fungera lika bra me SK Hynix minnen och jag antar att de bör gå bra för om jag fattat rätt så är Samsung B-Die bästa valet då man ska över klocka och de va det jag hade tänkt göra först men då jag ska ha 64 GB och behöver 16GB x 4 och de inte finns så många alternativ så blir de för dyrt för de jag hade tänkt och då mitt val av moderkort va för att klocka så jag struntar i att klocka något alls och vill då veta om det går lika bra att köra SK Hynix minnen då?

Jag har tidigare bara använt mig av Intel och där har de inte varit så viktigt med vilka minnen man bör ha för att klocka vad jag vet men de kanske har varit det med men i vilket fall så läste jag på om AMD nu då jag tänkte köra på nya Ryzen 9 3900X och när jag läste om amd och så då nämndes det att man bör använd B-die minnen men jag fick uppfattning att de är just när man ska över klocka man bör skaffa B-die om jag förstått de hela rätt så jag inte köper Hynix minnen och blir krångel.

Vad skulle för minnen skulle rekommenderas för spel då? 3200Mhz CL14?

Permalänk

Denna generationen gör gigbyte pretty much dom bästa korten, hade inte valt asus då dom har en tendens att snåla på grejer.

Vill man gå mot strömmen helt så är asrock taichi x570 det mest kompletta kortet för pengarna, det enda det saknar är nog 10Gbit lan.

inte lika mycket kräm i VRM designen men helt ärligt så kommer ett taichi utan problem kunna köra en 3950X med PBO aktiverat.

Överklocka dessa är inte lönt då cpuerna går ett bättre jobb än vad majoriteten kan få fram(utom i väldigt multitrådade grejer, där tjänar du lite, men inte mycket och är inte värt besväret)

den automatiska boost funktionen gör ett utmärkt jobb som det är!

När det kommer till minnen: välj vad du vill ha, 3600MHz är ett bra ställe att ligga, timings spelar roll men jag hade inte betalat det dubbla för lägre timings så länge minnena kör i 3600mhz och runt cl17 så är det lungt och man ligger i en bra pris kategori.

stirra dig inte blind på B-die om du inte är sugen på att sitta och tweaka till förbannelse och testa runt.

Har hört att Hynix AFR ska funka ypperligt att köra i 3600MHz på ryzen.

Edit: B-die var rätt viktigt på tidiga ryzen då dom lirade bäst och man fick mest prestanda, idag är det inte lika viktigt med B-Die.

Edit nr två: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12735622 <-- Där har du en kundvagn på grejer jag hade skaffat.

aktivera DOCP profilen och PBO och låt det va, så hade jag gjort iaf!

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre Ja jag hade planer på att tweaka men de hoppar jag över för att gå ner i pris för både moderkort och minnen, när det gäller Gigabyte så gör dom säkert bra grejer men dom gånger jag har köpt Gigabyte så har jag bara haft strul med både moderkort och grafikkort men nu va de väldigt många på sedan jag använde mig av Gigabyte och jag har bara använt mig av Asus sen problemen med Gigabyte och har inte haft några som helst problem och går efter det, Asrock har jag prövat på och de någon gång innan jag började köra på med bara Asus och de funkade när jag väl hittade rätt minnen då de va struligt att få minnena fungera som dom skulle fast de är också många år sedan och har man börjat använda något som funkat bra så brukar man oftast fortsätta med det men jag ska kolla på de Asrock moderkortet och se om de kanske kan va något att pröva på igen.

När jag kollade rekommenderade minnen för Asus moderkort så fanns Hynix med men de va SK Hynix jag såg inga minnen med Hynix AFR men jag ska googla lite och läsa på lite mer så får jag se vad de blir.

Tack för att du tog dig tid att svara på min tråd!

Permalänk
Medlem

@Rezzy:
3200CL16 4x16GB
3600MHzCL19 4x16GB
Är bra alternativ, ASRock taichi är ett bra val det också, om man kikar lite i QVL så finner man dessa RAM:
3333MHzCL16 4x16GB
3200MHzCL16 4x16GB Hynix
misstänker dessa är samsung B-die: 3200MHzCL14 4x16GB därför kostar dem nästan det dubbla.
RGB-minnen Hynix

Det enklaste är att välja moderkort och sedan kolla QVL för att få minnen som garanterat passar, kör man 4 stickor så tror jag dock inte det är så lätt att komma över 3200MHz på Zen2, har för mig att jag såg nån bild på det men jag kan ha fel.

Kanske är inte Taichi kortet rätt då jag finner inga 3600MHz eller högre som 4x16GB på QVL förutom Dessa, de kostar dock därefter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Kollar själv på moderkort och ram för 3900x.
Lutar mig mot Gigabyte Aurous Pro x570 då det verkar bäst i pris för min del.
(bryr mig inte om ljud eller wifi typ).

Men minnet är problematiskt för mig, i QVL verkar det inte finnas särskilt mycket,
jag försöker hitta 16gb på 3600mhz.
Jag är dåligt på minnen så vill helt enkelt ha något som presterar bra men inte kostar dubbla för 5% mer om man säger så;P

Men vill ha 32gb minst, och då jag har för mig färre stickor oftast är bättre så skulle 16gb per sticka sitta fint antar jag.

Någon som har några tankar där, eller vet något bättre moderkort kanske som gör det lättare med minnerna etc?

Hoppas jag inte hijackar tråden allt för mycket haha;P

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Det finns en del, jag orkar dock inte gå igenom vilka som är mest prisvärda, men kopiera texten i kolumnen "module P/N" till prisjakts sökruta så får du ju upp priset. Du kan ju göra en lista på prisjakt och sedan jämföra.
välj matisse pdf-filen

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Zero Walker: Det finns en del, jag orkar dock inte gå igenom vilka som är mest prisvärda, men kopiera texten i kolumnen "module P/N" till prisjakts sökruta så får du ju upp priset. Du kan ju göra en lista på prisjakt och sedan jämföra.
välj matisse pdf-filen

Okej märkte nu att jag misstolka listan, för är den ja utgått från.

Jag kollade på Ranks och trodde det menades som antalet.

Vad menas med Ranks, va ja sökte mig till har verkar det som det är nån uppdelning interent av hur man kan arbeta mot minnet,
jag antar att det är negativt, då det bara förekommer på 16gb, så ser det som ett knep för att hantera större minnen eller så.

Och hur är det med Single Channel och Dual Channel, förut trodde jag Dual var bättre, men blir lite osäker om det verkligen är fallet.

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Single rank betyder att det sitter minneschip på ena sidan av minnes-stickan, dual rank så sitter det chip på bägge sidor.
Single, dual & quad channel är om du har 1,2 eller 4 stickor. (du kan köra single channel med 2 stickor, men det är ej optimalt)
Dual rank stickor brukar inte kunna köras i quad men presterar lite bättre med 2 stickor än 2 stickor single rank.
Dual rank ger lägre kompabilitet och ofta lägre kvallite då man använder större/billigare minneschip än single rank.

8GB single rank & 16GB dual rank använder ofta samma minneschip.

Det enklaste är att välja moderkort före RAM, då behöver man bara gå igenom en QVL lista.
Att tänka på när man väljer moderkort:
1. Formfaktor t.ex ATX
2. CPU
3. Interna anslutnignar till
* PCI-E (minst 1 grafikkort kanske?)
* NVME
* USB & frontpanel (3.1/2.0 hörlurar etc.)
* SATA (SSD/HDD/optisk)
* Fläktar (CPU + 2 chassi?)
* RGB (julgran?)
* I/O panel (Wi-fi, LAN, Ljud etc.)
4. RAM
Här är några prisvärda minnespaket för 32/64GB som riktlinjer för QVL minnen om inte just dessa finns med på QVL:
3600MHz
3200MHz
2666MHz
2666MHZ (4x32=128GB)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Men vill ha 32gb minst, och då jag har för mig färre stickor oftast är bättre så skulle 16gb per sticka sitta fint antar jag.

Dom här är rätt ok.
Inga 3600 minnen men inte dyra heller. Kör 14-16-16-34 1t 3300 på dom. Har inte ens provat få dom till 3600. Kanske går?
Prioriterar timings före frekvens då jag är mer intresserad av vad timings ger.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4912335

Permalänk

Bra förklaring! @Fenrisulvfan

Jag köpte dom här: https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3600-C17-...

Men lite osäker när dom dom där 16gb stickorna av @Falsktlotakt länkas:
https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-Predator-DDR4-3333...

Dom är dock inte i QVL, men dom ser bättre ut än dom jag tog,
och kostar typ hälften;s

EDIT: Okej märkte att priset sköt i höjden efter jag köpte mitt,
ja köpte dom för 4.113,00 kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Dom är dock inte i QVL, men dom ser bättre ut än dom jag tog,
och kostar typ hälften;s

Det är nog samma ja.
Inte i QVL, och det ger jag faskinen i då jag inte hade för avsikt att köra stock timing på dom utan ställa in värden själv.
Så här långt har dom levererat enligt förväntan.

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

Det är nog samma ja.
Inte i QVL, och det ger jag faskinen i då jag inte hade för avsikt att köra stock timing på dom utan ställa in värden själv.
Så här långt har dom levererat enligt förväntan.

Vad är samma?

Ah, men är det är jätte känsligt med minneskompatibilitet, vad jag förstått är AMD Ryzen väldigt kräsen,
även om det har blivit bättre med sed uppdateringar och ännu mer med senaste generationen (utifrån min tolkning iaf).

Kör du samma moderkort?
För då kanske jag ska ta dom där istället om dom är bättre än dom jag valde?

16gb per sticka, så länge det inte medför sämre prestanda vore nice,
för då kan man köra 64gb antagligen, om jag nånsin skulle vilja ha det, även om ja inte tror det.

Men dom är väl också dual rank vilket inte var så bra med 4 stickor dock, men lämnar den tolkningen till dig om det går bra,
för jag gör förmodligen fel bedömning då jag är dåligt insatt:)

TLDR: Är kass på överklockning antar jag;P

(Skippa överklockning i bedömningen då det inte är garanterat, och inte säkert jag orkar göra det,
haft dålig erfarenhet av att få viss överklockning stabilt, även om mitt system nu är överklockat.

Har den i 3.8ghz (cpun är väl enda riktigt överklockade), men kan ha den i 4ghz och alla tester ja slänger på den fungerar fint,
även om ja kör prime95 i blend med 5-6gb i 1-2 dygn, tror ja säkert kört längre (dock använt datorn, men inte för spel och intensiva grejer),
men ändå fast allt verkar grönt kan systemet totalt random krascha, även om det är kanske med en månads mellanrum.)

Permalänk
Avstängd

[quote postid="18027565" userid="106029" name="Zero Walker"]
Vad är samma?
Jag menar de stickor du länkat till är samma som jag länkade till.
Om dom är bättre. Nja.. jag skulle tro dina är "bättre" men du betalar ett högt pris för lite mer premium och kanske något högre frekvens.
Jag tycker dom är bra relativt priset.
Jag ger inte råd utan du avgör ju själv om du tycker kanske 1-2% mer i prestanda är värt kostanden.
Jag gör det inte utan jag har lite budget på allt. Tycker det är roligare att få ut 90% av användbarheten till 50% av kostanden än att maxa ut. Vilket speglar hela mitt bygge.

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

[quote postid="18027565" userid="106029" name="Zero Walker"]
Vad är samma?
Jag menar de stickor du länkat till är samma som jag länkade till.
Om dom är bättre. Nja.. jag skulle tro dina är "bättre" men du betalar ett högt pris för lite mer premium och kanske något högre frekvens.
Jag tycker dom är bra relativt priset.
Jag ger inte råd utan du avgör ju själv om du tycker kanske 1-2% mer i prestanda är värt kostanden.
Jag gör det inte utan jag har lite budget på allt. Tycker det är roligare att få ut 90% av användbarheten till 50% av kostanden än att maxa ut. Vilket speglar hela mitt bygge.

Ah, antar det blev nåt missförstånd, det var meningen att ja skulle länka samma:)

Ah, trodde minna var sämre helt klart.
Och jo asså jag vill helst inte betala 50% mer för 1-2% om man säger så,
jag valde dom för var enda ja hitta som inte kosta en förmögenhet och verkade vara inom ramen av vad som var bra.

Dom du länka på 16gb, är det möjligt att ha 4 av dom ifall man skulle vilja?
För om skillnaden mellan minnerna bara är ca 1-2% så kommer jag avbeställa dom ja tog och ta dom där istället,
dom kostar rätt mycket mindre och jag får 16gb per sticka.
Sen kanske man kan få dom lite bättre med överklockning om man försöker sig på som bonus.

Men vad är det mina är bättre på?
Är det den högre frekvensen, för tänker timingsarna är väl en bit högre,
och är bara en skillnad på 300mhz, och för mig timing (iaf den första) gör ganka stort kliv i jämförelse med några hundra mhz.

Permalänk
Avstängd

@Zero Walker:
Vad som är bättre med de dyrare minnena. Tja, högre frekvens.
Jag har ju petat lite på mina så hur jag kör dom är ju inte helt stock och jag antar det finns marginal även på de du länka till.
Kör du fyra stickor (då med 64 mb) så får du troligen lite lägre max hastighet. Dom flesta väljer nog två bara av skälet kunna ställa minnena ett steg högre.
Här har du kitt

https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-Predator-DDR4-3333...

eller en dyrare variant
https://www.proshop.se/RAM/Kingston-HyperX-Predator-DDR4-3600...

Jag skulle välj den billigare. Tror inte det har någon som helst betydelse för upplevelsen med några hundra mhz till

MK
Jag kör Asrock med dom Steel Legend 450 kort i den settupen. Det finns även ett 570 Steel Legend, bättre Ja Dyrare definitivt.

Permalänk
Medlem

Hej igen, innan ni börjar läsa igenom de jag skrivit om ni då orkar så ska ni veta att jag inte tänker ÖVER KLOCKA något alls.
Något du som läser detta bör tänka på är att jag inte är ett dug intresserad av ASROCK!

Ber om ursäkt för eventuella stavfel eller fel av uttryck och missar av , och . då jag har läs och skriv svårigheter så ha lite överseende på den fronten tack!

Jag har kollat igenom Aorus (Gigiabyte), Msi och Asus moderkorten och jag är Asus fan kan man säga då de är de jag använt mig av dom senaste 13 åren då jag använde mig av Gigabyte, Msi och Asrock innan och Asrock va de en hel del problem med att hitta minnen som funka bra och Gigabyte va strul med hit och dit med både moderkort och grafikkort för min del sen Msi som jag bara ägt ett moderkort av och va inget problem med vad jag minns men sen då jag hade så mycket strul med Gigabyte så testade jag Asus som har funkat utmärkt dom senaste 13 år mer eller mindre och det är något som gjort det svårt för mig att välja moderkort nu till AMD Ryzen 9 3900x då jag bara har använt mig av Intel sen Intel kom med sina första Dual core processorer, under under dessa år har jag bara valt de minnen jag velat ha och de har funkat problem fritt. Nu sen Ryzen kom så har jag gått igenom QVL listan för just de moderkortet jag har i länken till inet och har 2 val där och som jag skrev tidigare så kommer jag inte att över klocka någonting alls.

Asus moderkort, R9 3900x CPU och så har jag hittat 2 minnen som jag inte vet vilka jag ska välja av det är ett sett på 64GB 4x 16GB på 3600Mhz CL16 och de andra är sett på 32GB 2x16GB 3200Mhz CL16 som jag då behöver köra 2st av.

Här är en länk på Moderkort CPU och dom 2 olika Minnena.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12748942

De jag vill ha på de moderkort jag väljer bör ha 8x USB platser i bak, Intel Lan, Q-Code LED, Power button, Reset Buttons sen så vill jag ha Bluetooth som bara verkar koma med Wi-Fi korten, vet inte om jag har missat något av de jag vill ha på de moderkort jag vill ha och en liten del till jag gillar ör Asus UEFi biosen men har inte använt mig av MSI eller Gigabytes Bios så svårt att avgöra där.

Så av MSI och Gigabyte finns de något x570 kort som har de jag söker om något vet eller är de valet av moderkort jag valt ett bra kort?

De tog ett tag att gå igenom QVL listan över minnen till detta Asus kortet jag valt kanske finns något billigare variant och då har jag kollat på TUF med Wi-Fi men de kortet saknar en del av de jag vill ha på moderkortet men de skulle inte va fel att hitta ett moderkort som är något billigare som gärna får kosta mellan 2500-4000kr men vill man ha av många egenskaper så blir de oftast dyrare.

Frågor jag skulle vilja har åsikter om

- Av minnena jag valt vilka av dom tycker du/ni att jag bör välja?
- Moderkortet är det ett bra val eller finns de något som har ungefär de jag söker från AORUS (Gigabyte eller från MSI?
- Om du/ni har ett AORUS eller MSI moderkort att rekommendera istället för de Asus moderkortet så skulle jag uppskatta om du har minnen som du vet funkar till de moderkortet du rekommenderar som gärna står med i QVL listan och de bör var 2x16gb pack eller 4x16gb pack med hastigheter på 3200Mhz på CL 14-16 eller 3600Mhz med CL 16.

De blev rätt mycket skrivande nu från min sida här men jag undrar med om ni skulle kunna rekommendera vattenkylare till CPU'n
jag funderar på https://www.komplett.se/product/1103655/datorutrustning/datorkomponenter/kylningvattenkylning/cpu-vattenkylning/asus-rog-ryuo-240-cpu-kylare?offerId=KOMPLETT-312-1103655

Ja tackar alla i förväg till er som tar er tid att läsa de jag skrivit och ger råd och tips!

Permalänk
Medlem

@Rezzy: Du vill nog ha Aorus x570 Ultra
Om du absolut inte vill klocka och inte ens ställa in XMP för RAM-minnena, så är det nog 4st av Crucial 3200 16GB som du letar efter.
Annars skulle jag köra på Corsair 3200MHz

Citat:

de andra är sett på 32GB 2x16GB 3200Mhz CL16 som jag då behöver köra 2st av.

Det är tryggare att köpa ett 4 pack, då dem är testade för att fungera tillsammans, 2st 2-pack kan ge kompabilitetsproblem.

(MSI MPG x570 Gaming edge wifi är inte så dumt heller tror jag, men det saknas Intel Lan, endast Realtek Lan, finns det någon anledning till att det måste vara Intel?)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan Tack för ditt svar.

Moderkortet du valde av Gigabyte de är ett av moderkorten från Gigabyte jag funderat på och så va de ett till om de va Aorus Master jag med kollade på men som jag nämnt tidigare så har jag använt mig av Asus dom senaste 13 åren då Gigabyte har fungerat dåligt för mig men de är ju många år sedan nu men de är känns svårt att pröva på Gigabyte igen då jag inte haft några problem alls med Asus under dom senaste åren.

Sen när de gäller minnen så skulle Corsair 4x16gb funka fint till Aorus men jag vill gärna ha RGB minnen och jag har bara gått igenom QVL listan för just Asus Crosshair VIII Hero Wi-Fi och hittade då dom som jag skrev och då lutar de mer åt G.Skill 4sx 16gb 3600Mhz CL 16 som har RGB.

Jag vet att Asus är något dyrare och de finns fler orsaker till att man bör tänka sig för och kanske välja ett Gigabyte eller MSI istället, du kanske är en som föredrar Gigabyte för andra tillverkare.

För att försöka förklara mer i detalj vad jag vill ha så gör jag en liten lista:

  • Minnen: De ska vara RGB och ska köra i XMP och de ska vara antingen 3200Mhz CL14 till CL16 eller 3600Mhz CL16.

  • Moderkort: Valet av moderkort från Asus jag valt mellan är ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi) och ASUS ROG STRIX X570-E GAMING sen från Gigabyte är det Gigabyte X570 AORUS MASTER och Gigabyte X570 AORUS ULTRA

Sen är de små detaljer som vad de är för portar i bak och vad de finns för PCIe platser och lite sånt.

När jag startade tråden och skrev att jag tänkt köpa Asus moderkort så får man som svar att jag bör välja annat moderkort istället och så och man får ibland inte ens svar på de man frågar om och varför de är så de vet jag inte. Något jag undrar väldigt mycket över är, när jag eller någon annan när man läser andra trådar och man skriver att man valt ett Asus moderkort så blir svaren nästan jämnt köp inte de moderkortet utan köp Gigabytes eller Asrock som exempel. Min fråga va om någon kunde rekommendera ett annat Asus kort än de dyrare valet jag hade tänkt mig men då får man svar med en lista på vad som finns och de vet jag redan eller svar med att köpa ett Asrock eller Gigabyte som svar istället för att rekommendera ett vettigt kort från Asus i lägre kostnad, okej om man svarar på frågan tråd skaparen ställer och när man gett ett svar så skulle den som svarar kunna skriva som exempel, de här kortet från Gigabyte är ett bättre val om du kan tänka dig att köpa ett moderkort från Gigabyte och sen berätta vad som är bättre med.

Jag kan en del om vissa saker inom datorer och dator delar men och vet att de är väldigt kunniga användare här på forumet och söker efter lite hjälp här men själv klart beror de ju på hur man frågar och vad man ber om för slags hjälp, jag har fått viss hjälp i denna tråden men även fått svar som jag inte tycker passar in på de jag frågat om.

Jag tackar alla som svarat i den här tråden även om jag inte fått ut något av något svar och sen fått ut någon mer kunskap av något svar men i de hela så har jag inte fått svar på de jag frågat sen om jag formulerat de dåligt så man inte förstått vad jag frågat eller vad beror på de vet jag inte men jag får nog kolla igenom andra trådar som blivit skapade och se om jag har tur och får ut något där men tack i alla fall för er som tog er tid att svara.

Permalänk
Medlem

@Rezzy: ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 är nog det bästa alternativet för dig inom Asus korten.
Dessa3200MHzc16RGB minnena finns på QVL och har RGB, sen kan jag ju bara spekulera i vilken typ av RGB eller vad du gillar med olika moderkortstillverkare. Det brukar vara en smaksak.

Edit: fixade länken till Dominator Platinum minnen

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Rezzy: ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 är nog det bästa alternativet för dig inom Asus korten.
Dessa3200MHzc16RGB minnena finns på QVL och har RGB, sen kan jag ju bara spekulera i vilken typ av RGB eller vad du gillar med olika moderkortstillverkare. Det brukar vara en smaksak.

Tack för ditt svar! Länken till minnena funkar inte för mig kan inte se vilka du menar men tack i vilket fall som helst!

Permalänk
Medlem

Efter att jag velat fram och tillbaka så kommer jag nog köra på "ASUS ROG Strix X570-E Gaming"
sen så hoppar jag över RGB på ram minnen men jag vill ha 4x16GB och lättaste vore om de finns minnen på "Komplett.se" som finns på lager alternativt NetonNet, de ska vara 3200Mhz CL16 minnen jag förstår att många tycker att jag bör gå på nå Gigabyte moderkort men Asus har funkat bra och nu gick jag ner i pris så att pengarna ska räcka till allt jag behöver och därför jag hoppar över RGB minnen med jag orkar inge gå igenom hela QVL listan på de här moderkortet så jag väljer bara nå 2x16gb och köper 2 av dom och hoppas på de bästa.

Vill bara säga er som försökt hjälpa mig att jag är väldigt tacksam men jag vill att ni ska veta att jag har väldigt stora svårigheter när de gäller att välja moderkort och sen minnen för mig och de hör till mina Diagnoser jag har att detta blir lätt allvarligt och jobbigt för mig men för er så är det bara ett simpelt val och ni kör på de för mig handlar de om att de ska på så sätt som jag tänkt mig och nu är de skillnad för att de är AMD som kanske inte är sån stor skillnad men de har verkat som att det är viktigare med val av moderkort och minnen här än till Intel för där har jag valt CPU valt de moderkort som jag ville ha och allt har funkat kanon bra så jag ber om ursäkt om jag har varit besvärlig men nu vet jag vilket moderkort jag kommer pröva mig på och hoppas att de minnen jag väljer och ställer in i XMP och att de kommer funka lika bra som på dom Intel Datorer jag byggt tidigare. Om någon skulle kunna rekommendera minnen som finns i lager på Komplett, Inet, NetonNet eller webhallen som är 4 pack eller 2st 2 pack med 3200Mhz med CL16 så skulle de uppskattas och som jag nämnde så är jag tacksam för jag har svårt med att köpa nya saker när de är för mycket val och jag vill ha många funktioner eller annat men med min budget så får de bli så här tack och förlåt om jag varit besvärlig!! Ni är alla grymt hjälpsamma!

Permalänk
Medlem

@Rezzy: De enda 3200MHz minnena på 16GB på QVL för Asus Rog strix är HyperX De är dock CL18.
Till det moderkortet verkar det som att man vill ha G.skill 3600MHz och dem kostar ju lite mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rezzy:

Efter att jag velat fram och tillbaka så kommer jag nog köra på "ASUS ROG Strix X570-E Gaming"
funktioner eller annat men med min budget så får de bli så här tack och förlåt om jag varit besvärlig!! Ni är alla grymt hjälpsamma!

Om det är så att spara 1000 - 1500 kr skulle vara bra så välj ett 450 kort. Du tappar ingen prestanda men det är billigare.
Det här ger dig lika mycket fart men mycket billigare
https://www.inet.se/produkt/1901319/asus-rog-strix-b450-f-gam...

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för Asus ROG Strix x570-F Gaming.
Läste igenom lite i tråden och kollade på minnen som jag blev rekommenderad och de är länk till dessa under här och til corsairs hemsida för dom minnena.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3377689
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/veng...

Jag hitta då dom här som är identiska förutom en bokstav i artikel namnet och längst nere på dessa står det att dom är kompatibla med AMD X570 och undrar då om jag bör välja dom istället och avbryta min beställning på dom som jag länka först?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5160362
https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/veng...

Permalänk
Medlem

@Rezzy: Inga av dessa minnen finns med på QVL med det sagt så kan dem mycket väl fungera utmärkt ändå, om någon har testat dem och fått dem att funka så borde dem funka för dig också.
Det finns dock ingen garanti för att du kommer nå 3200MHz på dem, det finns heller ingen garanti att 4 stickor funkar ihop och om de gör det så kanske du inte kan nå samma hastighet som med 2 stickor.

Hur som helst tror jag ditt andra alternativ av minnen är bättre, då dem har högre SPD på 2666 istället för 2133 och har jämn latens vilket Ryzen gillar bättre. Jag läste någonstans att minnena med Z istället för B i namnet kan vara Samsung chip istället för Hynix, men det är nog lite av ett lotteri.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag hittade CMK32GX4M2Z3200C16 i QVL för Asus ROG Strix X570-F Gaming.

Som de ser ut så är de Micron minne de säger inte mig mycket då jag bara känner till Samsung sen tidigare men sen veckan som varit så har jag lärt mig att de är olika minnen även om det exempel är Corsair så kan de va olika minnen av alla sorterna dom har och vad jag vet är att Samsung gör bra minnen de har jag vetat länge men av Hynix och Micron så vet jag inte hur bra dom är men jag såg dessa minnen på Inet och läste där att de va optimerade för AMD och då gick jag in på Corsairs sida och läste om dessa minnen och dom andra som rekommenderades och av dom här två så är B3200C16 och Z3200C16 och den med B där nämndes inget om att dom är kompatibla med AMD och B varianten började göras 2015, sen Z minnena där står det att dom är kompatibla med AMD X570 och det blev då dom så klart men dom andra B minnena funkar säkert lika bra bara att de inte är testade från Corsairs eller Asus än och jag vet inte när Z varianten började göras.

När jag har kört Intel då har jag bara valt CPU sen moderkort och sen minnen och jag valde då bra den hastighet och CL jag ville ha och körde på och jag har väl haft tur som inte haft några problem alls då, grejen att jag börja kolla upp det mer nu när jag skulle köra AMD för en gångs skull nu när dom äntligen kör över Intel och då googlade jag lite om nya x570 och kom in på över klockning och där dom skrev om att man bör köpa minnen med Samsung B-Die om man ska över klocka för dom ska va mer tåliga hade det inte varit för de så hade jag bara köpt vilka som helst så de är bra att lära sig.

När det gäller att AMD äntligen har kommit med kanon processorer och sätter press på Intel så hoppas jag att priserna kommer sjunka något på deras processorer då dom förlorar nog en hel del på att AMD är billigare och har så bra processorer just nu och de va på tiden.

Om jag återgår till minnena med Z så hittade jag dom i QVL för Asus ROG Strix X570-F Gaming som jag markerat på bilden
men sen vet jag inte om det är just Ver3.31 som de står där men jag hoppas de kommer gå bra det här och att 3200Mhz CL16 är snabbt nog för jag hade först tänkt mig 3200Mhz CL14 eller 3600Mhz CL16 men då jag behöver ha 64GB (hade det varit billigare hade jag kört 128gb) och de skulle kosta ca 7400kr för 64GB av 3200Mhz CL14 som jag kollade på så får det räcka med dessa som blir ca 4000kr istället och sen moderkorts valet va lite svårare än nr jag valt för Intel då de va så konstigt fördelat med egenskaper av dom Asus korten som finns just nu och av egenskaper så fanns det bättre val av Gigabyte men då jag för 13+ år sedan bara hade strul och sedan börja med Asus och allt har funkat kanon jämnt då har de blivit ens favorit även om jag skulle säga att Asus kostar mer då man kan få ut mer funktioner/egenskaper av Gigabyte för samma pris och finns även en del funktioner som används av väldigt få skulle jag tro.

När det gäller nästa generation PCIe och m.2 diskarna som är från Corsair och Gigabyte än så länge så blev de Gen 3 x4 1TB TLS kanske va 3D TLS men tänkte köra MLC först men de blir så mycket dyrare så väntar på att mer Gen 4 kommer ut på marknaden.

Nu tog de slut på krafterna att försöka skriva massa här men här under är bilden för att minnena är med i QVL för Asus ROG Strix x570-F Gaming om de nu inte gör någon skillnad på ver3.31. Åter igen tack alla som skrivit jag lär mig ofta något nytt även om de kan glömmas bort för en stund men ju mer man läser om de så fastnar det så tack för all hjälp och stöd i det hela hehe blir lite mycket skrivande när man är lite berusad ha de så gott alla!!