Bygga "prestanda-dator" utan externt grafik-kort?

Permalänk
Medlem

Bygga "prestanda-dator" utan externt grafik-kort?

Efter att ha köpt min första stationära gaming-dator färdigbyggd så förvann ändå inte suget efter att bygga en egen. Då jag nu har en riktig prestanda-burk redan så tänkte jag bygga en väldigt liten burk nu mest för att stilla bygg-suget. Jag vill bygga den utan grafik-kort men ändå få så mycket prestanda som möjligt för rimliga pengar.
Det jag vill göra är i princip det som jag idag gör på min ASUS laptop från 2010:
i7 740
Radeon HD6370M 1 GB http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6370M.40970.0.html
4 GB RAM
HDD

Jag kör lite 3D CAD, men det laggar rätt mycket
Redigerar film, laggar och tar väldig tid att exportera till fil(går nätt och jämt att redigera 1080p av medel-bitrate)
Spela WoW och LoL, går bra på lägsta eller näst lägsta inställningarna

Jag har börjat med att köpa ett ASUS Z170i moderkort och undrar nu om jag bör tänka på något särskilt när jag väljer:
Hårddisk, SSD såklart men jag har möjlighet till M.2 och PCIE om det skulle göra någon skillnad
RAM, ingen aning
CPU, måste ju var 1151-sockeln så jag funderade på i5 6600K och köra med den integrerade grafiken
Kylning, ska vara nått litet
PSU, ska vara något litet och behöver kanske inte vara så kraftfullt eftersom jag vill köra integrerad grafik

Och prismässigt vill jag lägga extra pengar om jag tjänar prestanda på det men om det är helt onödigt att tex välja en snabbare processor så betalar jag inte i onödan. Men det får alltså kosta, tex så har jag inget emot att köpa en i7 6700K om det är så att den ger bättre prestanda. Jag skippar alltså inte dedikerat grafik-kort pga priset utan pga utrymmet. Jag kommer tillverka ett eget chassie.

Någon som kan tipsa och förklara vad jag bör tänka på? Jag har aldrig byggt en dator förr men har läst guider och kollat på Youtube så jag förstå på ett ungefär, dock kan jag inte tillräckligt mycket för att välja rätt komponenter.

Permalänk
Medlem

i5 6600K eller med tanke på ändamålet ännu bättre i7 6700K är rätt väg

Sen redigerar film och CAD det gör man bara inte med endast 4GB, 16GB eller 32GB ibland ännu mer är vad som gäller då.

Det hela kommer gå i åttor runt din gamla laptop

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har du redan inhandlat ett ASUS Z170i är det nästan synd att inte köpa I5 6600K minst.

Det borde räcka med 400-450w PSU med liten fläkt, blir betydligt lättare att bygga in.

Tips:
https://www.youtube.com/watch?v=Z6InOn3WEXA

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren

Så i5 6600K och 16 GB RAM bör jag satsa på alltså. Blir det någon som helst skillnad på att spela och köra CAD om jag istället skulle välja tex i7 6700K och 32 GB RAM? Eller ligger jag redan risigt till utan dedikerat grafik-kort så skillnaden blir minimal?

Jag läste att interna grafiken i i5 6600K och i7 6700K är samma och även går på samma frekvens 1150 MHz, så då borde i7 inte ge någon fördel grafikmässigt väll?

Sen läste jag att den interna grafiken inte har något eget minne utan använder "befintligt minne". Är det RAM-minne som avses då? I så fall så borde ju valet av RAM-minne påverka grafik-processingen. Eller har jag fått allt om bakfoten kanske?

Permalänk
Skrivet av Glattnos:

Så i5 6600K och 16 GB RAM bör jag satsa på alltså. Blir det någon som helst skillnad på att spela och köra CAD om jag istället skulle välja tex i7 6700K och 32 GB RAM? Eller ligger jag redan risigt till utan dedikerat grafik-kort så skillnaden blir minimal?

Nej det blir knappt någon skillnad skulle jag säga. 2D-prestandan i CAD kan ha nytta av i7:ans HT och vara något snabbare där (4-5% enl. någon benchark jag såg).

Skrivet av Glattnos:

Jag läste att interna grafiken i i5 6600K och i7 6700K är samma och även går på samma frekvens 1150 MHz, så då borde i7 inte ge någon fördel grafikmässigt väll?

Sen läste jag att den interna grafiken inte har något eget minne utan använder "befintligt minne". Är det RAM-minne som avses då? I så fall så borde ju valet av RAM-minne påverka grafik-processingen. Eller har jag fått allt om bakfoten kanske?

Det stämmer att den integrerade grafiken är densamma i5:an och i7:an.
Den integrerade grafiken har inget eget minne och "lånar" en viss mängd av RAM-minnet. Men att det skulle röra sig om särskilt många GB den "lånar" tror jag inte. Så att öka mängden RAM >16 GB för den anledningen tror jag inte är nödvändigt. Ev. att hastigheten på RAM kan påverka något.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag plockar upp min gamla tråd istället för att starta en ny om samma sak

Jag vill ha förslag på ITX-moderkort, processor och RAM till en liten dator. Den ska inte ha grafikkort utan jag vill ha tillräcklig prestanda för att spela lite spel ändå. Jag tänker på AMD:s nya APU:er som verkar få bra recensioner.
Har kollat ifall 3400G skulle kunna vara bra men behöver förslag på moderkort och RAM för att få ut lagom prestanda.

Jag chattade med Inet och dom rekommenderade RAM på 2666MHz när de flesta på Youtube verkar rekommendera 3200MHz så jag vet inte. Kan någon rekommendera en bra kombination APU, MoBo och RAM? Gärna specifikt med länkar till nått som går att beställa

Edit: Funkar detta? https://komponentkoll.se/bygg/UbPow/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Jag plockar upp min gamla tråd istället för att starta en ny om samma sak

Jag vill ha förslag på ITX-moderkort, processor och RAM till en liten dator. Den ska inte ha grafikkort utan jag vill ha tillräcklig prestanda för att spela lite spel ändå. Jag tänker på AMD:s nya APU:er som verkar få bra recensioner.
Har kollat ifall 3400G skulle kunna vara bra men behöver förslag på moderkort och RAM för att få ut lagom prestanda.

Jag chattade med Inet och dom rekommenderade RAM på 2666MHz när de flesta på Youtube verkar rekommendera 3200MHz så jag vet inte. Kan någon rekommendera en bra kombination APU, MoBo och RAM? Gärna specifikt med länkar till nått som går att beställa

Edit: Funkar detta? https://komponentkoll.se/bygg/UbPow/

1. Moderkortet måste flashas innan processorn är kompatibel, detta kräver en processor från förra generationen eftersom moderkortet inte stödjer USB BIOS Flashback.

2. Känns inte som du behöver så snabb RAM? 3200MHz/CL16 räcker nog och blir över. Går för 999kr.

Förövrigt ska du i stort sett aldrig lyssna på vad butikerna ger för tips Fråga alltid här istället!

Mitt förslag är följande:

Ryzen 5 3400g är i stort sett bara en 2400g som är typ 1-3 % snabbare i genomsnitt.

Permalänk
Medlem

Åh tack för det Blev rätt mycket billigare.
Men förstår jag nu rätt att processorn du föreslår funkar med moderkortet utan att uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Åh tack för det Blev rätt mycket billigare.
Men förstår jag nu rätt att processorn du föreslår funkar med moderkortet utan att uppdatera?

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, det är de som börjar på 3 som behöver flashas. Fick själv göra det igår när jag byggde ihop min nya dator. Dessbättre köpte jag ett MSI Mortar som går att flasha med usb-sticka utan att starta datorn. Jag hade backup i form av en 2400G också men det löste sig med USB bara.

EDIT: Vilka spel är det du vill spela? Det är ju ingen superkraftfull pjäs grafikmässigt. Däremot CPU-mässigt spöade den min gamla i7 2600K

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Rekordmedlem

Alla moderkort behöver en kompatibel bios men det betyder inte att man själv måste byta bios i alla moderkort för att få dem att fungera man behöver bara välj ett som är tillverkat så pass nyligen att det är kompatibelt från fabrik.
Eftersom Amd har bättre kompatibilitet så märker man moderkort med äldre chipset så man ser om de är klara från fabrik, sitter det en "3000 ready" dekal på kartongen så kommer de med kompatibel bios från fabrik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Videoapan: Aha, tackar för infon Jag ska spela Overwatch men behöver inte mer än 60fps på låga settings då detta är en andra-dator som ska funka att ta med när jag åker och hälsar på folk. Kan nog bli lite Fortnite och LoL på den också.
Jag har en dator med i5 6600K och GTX 980 som min primära speldator så den nya är tänkt mest att funka att spela på och behöver inte klara lika höga settings.

mrgaffe: Tackar, det var ju en tydlig indikation på om dom är kompatibla från fabrik eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Videoapan: Aha, tackar för infon Jag ska spela Overwatch men behöver inte mer än 60fps på låga settings då detta är en andra-dator som ska funka att ta med när jag åker och hälsar på folk. Kan nog bli lite Fortnite och LoL på den också.
Jag har en dator med i5 6600K och GTX 980 som min primära speldator så den nya är tänkt mest att funka att spela på och behöver inte klara lika höga settings.

mrgaffe: Tackar, det var ju en tydlig indikation på om dom är kompatibla från fabrik eller inte

Då jag inte har de spelen kan jag inte testa själv men vad jag sett på nätet ska det inte vara några problem med de kraven. Grafikdelen ska gå att överklocka men jag har inte orkat, den har fungerat väl för mig ändå. Funderade även på undervoltning men den håller sina frekvenser rätt bra trots hög belastning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Eftersom föreslagna RAM inte finns i lager så har jag bytt det och även lagt till en system-SSD. Är detta okej? https://komponentkoll.se/bygg/mVCfH/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glattnos:

Eftersom föreslagna RAM inte finns i lager så har jag bytt det och även lagt till en system-SSD. Är detta okej? https://komponentkoll.se/bygg/mVCfH/

Både ja och nej, 3200MHz minnen passar ju bra för just 2000 serien men 3000 serien föredrar 3600 MHz minnen så om man ev kommer att uppgradera så kan ju snabbare minnen kanske vara motiverat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, men det är ju en 2000 processor så då borde väl 3200MHz vara bra? Jag kommer ju förmodligen inte uppgradera till 3000 processor utan det lär ju bli "4000 eller 5000" och då kanske inte 3600MHz är rätt heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Okej, men det är ju en 2000 processor så då borde väl 3200MHz vara bra? Jag kommer ju förmodligen inte uppgradera till 3000 processor utan det lär ju bli "4000 eller 5000" och då kanske inte 3600MHz är rätt heller

Som jag förstod det var prestandavinsten inte så stor mellan 3200 och 3600 men priset mer påtagligt.
Jag körde på 3200 MHz både till 2400g och 3700x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Glattnos:

Okej, men det är ju en 2000 processor så då borde väl 3200MHz vara bra? Jag kommer ju förmodligen inte uppgradera till 3000 processor utan det lär ju bli "4000 eller 5000" och då kanske inte 3600MHz är rätt heller

Vi får väl se vad som händer med nästa generation, jag hoppas de kommer med integrerat minne typ 32 GByte HBM2 på "chipletet" och möjlighet att expandera det externt på moderkortet. Oavsett det så lär det åtminstone inte om 2 generationer användas ddr 4 och kanske inte ens nästa generation har ddr 4, apuerna ligger ju däremot en generation efter så de är ju zen+ snarare än zen2 även om de har 3000 namn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.