Problem med Omvandlare/Inverter 12v->230v till husvagn

Permalänk
Medlem

Problem med Omvandlare/Inverter 12v->230v till husvagn

Hej!
Har kopplat el i en husvagn då vi ska iväg och fricampa och behöver en kyl som går 24/7.
Just nu kör vi med 1st bilbatteri på 70Ah och 720cca, 2st lastbilsbatterier på 12v med 225x2 Ah och 1150x2 cca, allt detta är parallellkopplat så vi endast kör på 12v men ha alla batteris kapacitet. Så totalt 520Ah och 2100cca 12v.
Jag har inhandlat en beg omvandlare/inverter 12v dc till 220v-240v ac 2000w ac power surge power, 800w-900w continues power, 50Hz +-5. Modified sine wave.
Har kopplat in denna + och - på ett av de paralellkopplade batterierna (lastbilsbatteriet om det gör skillnad). Kör med 2st kablar som är av startkabel storlek.
Jag har en partycooler som är inhandlad på Jula och har följande: 106kWh effekt 60w spänning 230v.

Nu till problemet, när jag kopplar in kylen till invertern/omvandlaren så går kylen igång, men så fort kompressorn ska starta så lägger invertern av och gör en konstant pipande ljud med en röd lampa som lyser. Provat med olka + - kablar utan skillnad och batterierna har bra kontakt och är fullladdade. Testade också med en hårfön och den ville starta men inte på högsta hastighet (drar ca 2000w i full effekt) Provade också inhandla en omvandlare ifrån jula med 150w och max starteffekt på 200w utan någon skillnad. Hur ska jag göra för att få detta att lira? vad är tokigt?
Ska iväg den 22aug till 25aug och skulle verkligen behöva denna kylen. Kan det vara så att invertern som är (no name) är så pass dålig? Enl förra ägaren så fungerar den perfekt och när jag läser info om den så är folk nöjda och kör med en likadan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jakpown:

Hej!
Har kopplat el i en husvagn då vi ska iväg och fricampa och behöver en kyl som går 24/7.
Just nu kör vi med 1st bilbatteri på 70Ah och 720cca, 2st lastbilsbatterier på 12v med 225x2 Ah och 1150x2 cca, allt detta är parallellkopplat så vi endast kör på 12v men ha alla batteris kapacitet. Så totalt 520Ah och 2100cca 12v.
Jag har inhandlat en beg omvandlare/inverter 12v dc till 220v-240v ac 2000w ac power surge power, 800w-900w continues power, 50Hz +-5. Modified sine wave.
Har kopplat in denna + och - på ett av de paralellkopplade batterierna (lastbilsbatteriet om det gör skillnad). Kör med 2st kablar som är av startkabel storlek.
Jag har en partycooler som är inhandlad på Jula och har följande: 106kWh effekt 60w spänning 230v.

Nu till problemet, när jag kopplar in kylen till invertern/omvandlaren så går kylen igång, men så fort kompressorn ska starta så lägger invertern av och gör en konstant pipande ljud med en röd lampa som lyser. Provat med olka + - kablar utan skillnad och batterierna har bra kontakt och är fullladdade. Testade också med en hårfön och den ville starta men inte på högsta hastighet (drar ca 2000w i full effekt) Provade också inhandla en omvandlare ifrån jula med 150w och max starteffekt på 200w utan någon skillnad. Hur ska jag göra för att få detta att lira? vad är tokigt?
Ska iväg den 22aug till 25aug och skulle verkligen behöva denna kylen. Kan det vara så att invertern som är (no name) är så pass dålig? Enl förra ägaren så fungerar den perfekt och när jag läser info om den så är folk nöjda och kör med en likadan.

Låter som att du behöver en mjukstartare. Något som skall finnas på enheter så som kompressiorer.
Att din omvandlare dör är för att stötströmmen vid start av kompressorn är för hög vid uppstart.

Med en mjukstartare kommer problemet försvinna, troligen är detta direkt kopplat till att din kylare saknar ordentlig mjukstartare.
Här kommer en video som beskriver hur en mjukstartare fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=SVLGHB2IxxU

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det heter men start effekten kan vara rätt hög på kompressorer och liknande och invertern måste klara av såna spikar.
är det en billig noname inverter så är den säkert inte så bra på sådana höga spikar som just kompressorer ger.
googla på det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En vanlig hushållskompressor i en kyl behöver upp till 10 ampere i startström på 230V-sidan fast den är bara på 80 Watt.

Idag kanske de har blivit något bättre då de numera har driftkonding - men fortfarande har bekymret att denna är kortsluten i en kvarts sekund eller något mer innan PCT-motståndet i startapparaten blivit varm och kondingen börja arbeta - och din växelriktare löser förmodligen ut redan på första eller andra perioden typ. En sak som förmodligen också påverkar och gör motorn än mer svårtstartad är att du inte kör 'pure-sinus' utan just fyrkantvåg (modifierad sinus). En kompressor med enbart resistansstart (vilket det är när driftkondingen ännu är kortsluten av PTC-motståndet innan den blivit varm) har bara runt 8 grader mellan huvudlindningen och startlindningen och det blir inte mycket moment på rotorn - och det är då viktigt att det matas med just sinus och inte fyrkantvåg för att få den här gradskillnaden inom rimlig tid...

Till detta är modifierad sinus-omvandlare jädra skit när du skall koppla in elektronik då du kommer få höga spikströmmar var gång dem modifierade sinusen byte spänningsnivå - det brukar få även ganska väldimensionerade kablar på 12V-sidan att bli varma - säkringar bränner sönder sig i sina hållare (speciellt om de är i plast) men utan att själv gå sönder - märk väl - utan det är något annat i kabelväg som börja brinna innan dess... mäter man strömmen med oscilloskop så blir man mörkrädd när man ser spikströmmarna som dessa fyrkantomvandlarna bruka dra från batteriet och ger en ide varför saker bli så varmt fast förbrukareffekten inte är så hög.

Om jag mins rätt så har partycoolern en elektronisk termostat - det räcker med dess ingångskondingar i början på EMC-filtret för elektronikens strömförsörjning för att få din växelriktare att pipa och kvida - du behöver inte ens slå på - hade motsvarande problem med mätinstrument på bara 40Watt på en 800 Watts 4-kantomvandlare som helt och hållet berodde på EMC-filtret i apparaten.

Man kan säga så här: fyrkantomvandlare (skrivet som 'modifierad' Sinus på kartongen) kan driva klassiska glödlampor/halogenlampor med glödtråd, en mindre värmeplatta och en mindre kaffebryggare som matchar effekten på omvandlaren - det är allt de duger till!!.

Allt annat och speciellt med dagens väggårtor och switchade nätaggregat så vill du ha 'Pure Sinus' omvandlare och skall du starta en kylskåp - en stor jävel på typ minst 1200 Watt med surge (startström) upp till 2 kW. Du kan förvisso prova med en 600 eller 800 Watt sinus-omvandlare men räkna inte att den räcker till för starten utan att bygga om startapparaten i kompressorn (går inte på detaljer på just detta då man måste göra saker rätt där för att det inte skall bli en farlig lösning)

Att andra säger sig har lyckat starta på den fyrkantomvandlaren du har beror helt på vilken typ av kyl och däri kompressor de har fått fatt i - och hur start-apparaten i dessa jobbar...

En intressant notering en sinusomvandlare på 300 Watt drar normalt mer tomgångsström än en lika stor med modifierad sinus - dock driver du en energisparlampa på 15 Watt så drar fyrkantomvandlaren mer ström än sinusomvandlaren tack vare de stora strömspikarna som blir var gång fyrkantovandlarna byter spännings stegvis i sin 50 Hz växelspänning.

Som sagt och jag upprepar: omvandlare med fyrkantvåg/modifierad Sinus är jävla skit som inte borde säljas alls över huvud taget med tanke på hur mycket trassel de skapar och varma kablar med brandrisk som följd etc. Köp 'pure sinus' - omvandlare så spar du mycket gråt och förtvivlan.

När det gäller energi-ekonomi så är inte vanliga hushållsskyl/frys/party-cooler idealet när man skall köra batteridrivet. Bättre att köpa kylboxarna med kompressor som är avsedda att gå på 12/24 Volt och i förlängningen dra mycket mindre med batterier över tid än den lösningen du försöker med nu.

Dessa boxar med kompressorer upplevs kanske dyra - speciellt om det Waeco (kallas tydligen Dometic numera) - men det är förbannat bra byggkvalitet och den 18-litersboxen jag köpte för över 10 år sedan fungerar utmärkt än idag fast den i princip har varit konstant inkopplad i över 10 år hemma när den inte är ute och reser någon stans (jättebra utrymme när man kommer med lite för mycket från affären - annars bra dryckes-kyl) och räknar man alla åren och nyttan den gjort och gör än idag så är det ingen dyr lösning då en sådan kan ge rejäl kyla (ned till minus 18 grader c) och kyler drycksflaskor väldigt fort med stor kapacitet.

Boxen jag pratar om är https://www.marinaman.se/lagerrea/pentry-toalett/waeco-coolfr... slumpmässig plockad via googel - finns i flera olika erbjudande prismässigt men räkna med runt 4-5 tusen kronor - enormt bra bygge, väl isolerad och kan bäras runt fylld med matvaror och dryck.

Om man köper en sådan ovanstående så kommer man aldrig någonsin mer titta på en Peltier-kyld kylbox efter detta då man snart inser hur väldigt ineffektiva de är, hur fort lagren i dessa fläktars lager blir slutkörda och också hur dåligt isolerade de är - egentligen... peltier-kylboxar oavsett hur billiga de är, är fullständigt bortkastade pengar...

Idag finns det större varianter (med samma kylmakin) och skall man inte bära runt som min så är de med större innerutrymme att föredra.