NAS speed vs USB 3.0 speed?

Permalänk
Medlem

NAS speed vs USB 3.0 speed?

Hejsan, jag funderar på att utöka min storage. Jag undrar vad är det första som oftast bottleneckar en NAS? Och hur är en NAS write/read speed jämfört med USb 3.0?

Jag undrar om NAS:en kan börja bottlenecka tidigare än en HDD i datorn, om jag t.ex. laddar ner några filmer på den och samtidigt spelar upp ett par filmer? (både 1080p och 4k).

Permalänk
Medlem

@mambans: du är nog på helt fel spår.
För en vanlig konsument nas så är nätverket bottleneck:en inte hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

@nikwad: Det var det jag trodde. Såg precis en bild där det stod 1000Mbit(Gigabit Ether LAN) = 100 MB/sec, så om min hårddisk har mer än 100MB/s vilket de flesta har så finns det chans att nätverket kan bottlenecka hårddisken (NAS)? Och då är det säkrare att koppla hårddiskarna via USB/Sata direkt i datorn för optimal speed?

Permalänk
Medlem

@mambans: Är du efter absolut max överföringshastighet, ja då är det nog bäst att koppla in dom över usb. Så länge hårddiskarna kan läsa tillräckligt snabbt.
Men en vanlig HDD är ungefär lika snabbt som en 1Gbit/s nic, give and take.

Men vad ska du göra med diskarna? ska du läsa in data till någon nas?
Varför har du nas:en?

Permalänk
Medlem

@nikwad: Ah oke.
Jag har en Plex server för filmer mm, och ska köpa mer lagring och eftersom jag inte har fler USB lediga och funderade då på en NAS istället för interna HDDs så jag ville bara dubbel kolla så jag inte bottleneckar den med men en NAS.

Jag kommer laddar ner flera videos (upp till 4K HDR) och chanc att samtidigt spela upp/streama flera antal videos.

Bara för intresse, om 1Gbit/s nätverk har ungefär 100MB/s file transfer och en WD Red 10g HDD har en överföringshastighet på 210 MB/s, kommer man inte då bara få 50% av HDD'ns hastighet? (Om man ens kommer upp dit)

Permalänk
Medlem

@mambans: Är medialagring och uppspelning det primära så behöver du inte oroa dig över något sådant. En högkvalite rip använder som högst 50Mbit/s, och då pratar vi rätt så bra bitrate.
Så teoretiskt kan du titta på 20 av dessa rips innan du når 1Gbit/s taket på nätverket.

Så i det fall skulle jag absolut köpa en Nas, men kom ihåg, köp inte en för liten Nas, det kommer du bara att ångra sedan när du vill utöka ditt bibliotek.

Ang hdd, dom pratar troligtvis peak transfer rate, alltså när läsarhuvudet är på sin optimalaste plats (kommer inte ihåg om det är ytterst eller innerst) på plattan.
Vanlig överföringshastighet enligt vida internet ligger kring 80-140MB/s

Permalänk
Medlem

Om du har en server med Plex där du streamar så körs det via nätet, om det körs från dator eller nas spelar ingen roll, nätverk oavsett så var disken sitter är rätt irrelevant.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Ang hdd, dom pratar troligtvis peak transfer rate, alltså när läsarhuvudet är på sin optimalaste plats (kommer inte ihåg om det är ytterst eller innerst) på plattan.
Vanlig överföringshastighet enligt vida internet ligger kring 80-140MB/s

Det är hastigheter för 2.5" diskar, dagens 3.5" diskar av bulkmodell (5400-5900 rpm) startar man runt 200 MB/s vid läsning i ytterkanten och för längst in 100 MB/s

Större delen av kapaciteten på disken ligger väl över 150 MB/s då och med att området runt centerdelen av naven är väldigt liten del av den totala diskkapaciteten då när man ligger på halva kapaciteten så är man bara bit in 30% ifrån ytterkanten.

Går man upp på 7200 rpm för 3.5" diskar så är man uppe i 245 MB/s i ytterkant och hälften av den längst in.

Permalänk
Medlem

@nikwad: Ah oke, nu förstår jag. Blir en hyfsat stor NAS då.
Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skall du samtidigt skriva och läsa från disken så är det nog disken som blir flaskhals. Gigabit ethernet är full duplex så du kan samtidigt överföra 1Gb/s i vardera riktningen. En hårddisk kan inte samtidigt både skriva och läsa.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

SAS-diskar kan, i gränssnittet alltså och i kommunikationen med diskkontrollerns cache etc. - men inte SATA och dess emulering över USB trots separata TX och RX-dataledare...

Har också för mig att semiduplex också begränsar i USB (dvs inte kan köra full fart ut samtidigt som tillbaka)

Permalänk
Medlem

@fagerja: Det förutsätter att du bara har 1 disk i din nas.
Högst troligtvis så har du inte 1 disk i en nas. Känns lite bortkastad med en sådan liten nas, låter mer som en "Nad" (Network attached disk) isf

Permalänk
Medlem

NAS med bara en enda 1 GBit Ethernet så kommer inte disken att vara begränsningen vid sekventiell läsning/skrivning - vid fler diskar så ökar banbredden på disksidan ytterligare som vid stripad RAID0 med 2 diskar och mer eller RAID5 med 3 diskar och mer.

Att göra 'xor' är inte speciellt kostsamt i en NAS och processorer har ofta HW-funktioner för detta upp till flera GByte/s-hastigheter.

tom. en uråldrig ARMv5-baserad NAS med bara 256 MB RAM klara lite över 1 GByte/s i XOR-kapacitet och där är snarare bandbredden på inläsning och skrivningarna till diskarna som sätter gränsen.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Vem pratar du med? Genuint orolig för dig. :S