Phisons nya SSD-kontroller ger 7 GB/s över PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Phisons nya SSD-kontroller ger 7 GB/s över PCI Express 4.0

Med den nya SSD-kontrollern E18 har Phison byggt för gränssnittet PCI Express 4.0 från start, vilket ger bandbredd på 7 GB/s och och hela en miljon IOPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att den mest spännande siffran som visas här presteras av E19T vid slumpmässiga läsningar med ködjup 1: 113MB/s...kan tycka att det bör ge ett märkbart genomslag för en normalanvändare när enkeltrådig prestanda tar ett sådant kliv uppåt

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Personligen tycker jag att den mest spännande siffran som visas här presteras av E19T vid slumpmässiga läsningar med ködjup 1: 113MB/s...kan tycka att det bör ge ett märkbart genomslag för en normalanvändare när enkeltrådig prestanda tar ett sådant kliv uppåt

Hade just ett argument mot en person som sa att han inte tycker SSD är snabba nog, då argumentet var till SATA SSD, men totalt sket i accesstiderna.

Detta är ju därför SSD är så nice.
7GB/s är ju grymt men det är ju de låga latensen och mängden slumpmässig data som den kan läsa som är den riktigt stora hårddiskdödaren.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Löjligt snabbt!

Permalänk
Medlem

Fina 4k resultat

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Detta är en tråd som kräver bänkmärken.

Utan dem lär demoner dyka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hade just ett argument mot en person som sa att han inte tycker SSD är snabba nog, då argumentet var till SATA SSD, men totalt sket i accesstiderna.

Detta är ju därför SSD är så nice.
7GB/s är ju grymt men det är ju de låga latensen och mängden slumpmässig data som den kan läsa som är den riktigt stora hårddiskdödaren.

Fast är det rimligt att jämföra en mekanisk hårddisk mot en next-generation SSD? Accesstider har man bara nytta av vid specifika fall samtidigt som en vanlig 5400 varvs disk med lätthet är snabbare än en gigabit- lina och också vara betydligt större. För mig hade en SATA3 SSD med 550MB R/W vs M.2 SSD på 3000MB R/W varit mer rimlig att diskutera.

Permalänk
Avstängd

Finns en orsak att uppgradera till x570 moderkort då, kul

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Finns en orsak att uppgradera till x570 moderkort då, kul

Och det bara nån månad efter att x570 har börjat sälja. Många som trodde att man inte kommer kunna nyttja den nya snabba standarden inom flera år kan möjligen få äta sin hatt om flera aktörer hoppar på tåget ^_^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Perfekt för min drömdator med 40Gbps NIC

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nikodemous:

Och det bara nån månad efter att x570 har börjat sälja. Många som trodde att man inte kommer kunna nyttja den nya snabba standarden inom flera år kan möjligen få äta sin hatt om flera aktörer hoppar på tåget ^_^

Det har jag inte sett någon påstå. Däremot har det ju (med all rätta) argumenterats för att det inte ger någon märkbar skillnad i de flesta konsumentprogram. Till exempel spel, där det inte är någon som helst skillnad i laddningstider mellan billiga SATA SSDs och snabbaste NVME diskar redan med PCIE3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det har jag inte sett någon påstå. Däremot har det ju (med all rätta) argumenterats för att det inte ger någon märkbar skillnad i de flesta konsumentprogram. Till exempel spel, där det inte är någon som helst skillnad i laddningstider mellan billiga SATA SSDs och snabbaste NVME diskar redan med PCIE3.

Skickades från m.sweclockers.com

Idag ser det ut så som du säger, men vad vet vi om morgondagen? Det ända man kan göra är att spekulera om det. Själv hade jag aldrig vågat chansa för att spara nån enstaka tusenlapp bara för att få ett billigare bygge genom att snåla på moderkortet när den stora kostnaden i regel inte är moderkortet utan det där dyra grafikkortet (jag tittar på dej nvidia 😉)

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Phison... Har alltid känts så budget (är väl Kinesiskt om jag inte minns fel), men häftigt att se att dom finns kvar år efter år.

Mina 2 första SSD'er var faktiskt från Phison, och medföljde i min EEE 901 - En laptop jag köpte sept 2008.
En 4 GB SLC, och en 16 GB MLC - Båda var brandade Phison enligt device manager och aida64/everest.

Trots det, så har man väl inte direkt hört talas om Phison mycket i västvärlden. Man hörde väl mest om Intel, Marvell, Sandforce, och Samsung, bland det som såldes här i väst.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!