Permalänk

För ny router?

Såhär ser min situation ut, bor i lägenhet utan fiberuppkoppling. Vi får uppkopplingen ifrån 3 uttag i väggen där det sitter en ”hona”. Så våra tidigare routrar har alltid haft en ”hona” port. Nu har farsan köpt en ny vass Asus router som antagligen är för modern för vår uppkopplingstyp eftersom att den saknar ”hona” porten. Min fråga är: finns det någon lösning till detta som t.ex. en adapter sladd från hane till ethernet porten eller är det kört med den nya routern?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på asus-routern som farsan har köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkan123:

Såhär ser min situation ut, bor i lägenhet utan fiberuppkoppling. Vi får uppkopplingen ifrån 3 uttag i väggen där det sitter en ”hona”. Så våra tidigare routrar har alltid haft en ”hona” port. Nu har farsan köpt en ny vass Asus router som antagligen är för modern för vår uppkopplingstyp eftersom att den saknar ”hona” porten. Min fråga är: finns det någon lösning till detta som t.ex. en adapter sladd från hane till ethernet porten eller är det kört med den nya routern?

Ta en bild och länka här.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Låter som ett Comhem-uttag när du säger tre hål.. isåfall så är det enbart deras Coaxmodem som kan användas. Liknar anslutningarna bilden nedan? (Uttagen kan se olika ut men kontaktmässigt)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Rekordmedlem

3 hål i väggen som Comhem ? Då behöver du ett kabelmodem och inte en router, du har i så fall en f kontakt i väggen där du ska ansluta modemet.
F hona >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkan123:

Såhär ser min situation ut, bor i lägenhet utan fiberuppkoppling. Vi får uppkopplingen ifrån 3 uttag i väggen där det sitter en ”hona”. Så våra tidigare routrar har alltid haft en ”hona” port. Nu har farsan köpt en ny vass Asus router som antagligen är för modern för vår uppkopplingstyp eftersom att den saknar ”hona” porten. Min fråga är: finns det någon lösning till detta som t.ex. en adapter sladd från hane till ethernet porten eller är det kört med den nya routern?

du får nog lägga upp lite bilder på uttaget och gamla routern.

Spontant låter det som du har internet via kaveltv-nät, en koaxialkabel. Då måste du använda kabelmodemet från internetoperatören som i ditt fall verkar innehålla router och accesspunkt. Det finns lite olika möjliga lösningar.
1. Kontakta operatören och be dem inaktivera routing och wifi och gör modemet till en bridge, alternativt få en enklare utrustning från operatören, ett renodlat kabelmodem. Sedan ansluter ni den nya routern till kabelmodemet.
2. Inaktivera wifi (om möjligt i routern från operatören) gör om asusroutern till en ren accesspunkt.
Om det nu är ett kabelmodem med router och accesspunkt integrerat så måste operatören ha full kontroll över själva modemdelen då de kan ändra saker i protokollet, dvs jag tror inte det går att köpa ett eget kabelmodem även om sådana som följer DOCSIS finns.

Permalänk

Ni verkar ha rätt, surt att det var kört med routern. Vi har redan vad jag antar är ett comhem coaxmodem som vi använt under en tid. Så är enda sättet att använda vår Asus RT-AC88U genom att installera fiber?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerkan123:

Ni verkar ha rätt, surt att det var kört med routern. Vi har redan vad jag antar är ett comhem coaxmodem som vi använt under en tid. Så är enda sättet att använda vår Asus RT-AC88U genom att installera fiber?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men du kan inte använda en router som modem, modemet är väl egentligen en allt i ett burk med flera funktioner och de flesta går att konfa om så de bara uppträder som modem och då kan du koppla på vad du vill på lansidan efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Det är uppenbarligen via kabeltvnätet och då behöver du ha ett Docsis modem före routern.
https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jerkan123:

Såhär ser min situation ut, bor i lägenhet utan fiberuppkoppling. Vi får uppkopplingen ifrån 3 uttag i väggen där det sitter en ”hona”. Så våra tidigare routrar har alltid haft en ”hona” port. Nu har farsan köpt en ny vass Asus router som antagligen är för modern för vår uppkopplingstyp eftersom att den saknar ”hona” porten. Min fråga är: finns det någon lösning till detta som t.ex. en adapter sladd från hane till ethernet porten eller är det kört med den nya routern?

Skrivet av mrqaffe:

Det är uppenbarligen via kabeltvnätet och då behöver du ha ett Docsis modem före routern.
https://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Sista bilden så ser det ut som du har ett DOCSIS-modem i handen. Denna kan du brygga för att använda den inköpta routern.

Permalänk
Medlem

Nu ser vi ju inte vad den gamla "routern" är för något på bilderna men den måste ni ha kvar men fortfarande använda asus-routern inkopplad "efter" den. Den skall i så fall konfigureras om till en bridge utan wifi. Kontakta com-hem för hjälp.

Permalänk
Medlem

Saxat från ComHems hemsida
"Det är viktigt att skilja på inloggning till ditt nätverk, det vill säga det lösenord du eller dina gäster måste ange för att ansluta till det trådlösa nätverket (WiFi), och de uppgifter du använder för att logga in i din utrustning. Båda inloggningsuppgifter står ofta på etiketten på routerns bak- eller undersida när du får din utrustning.

På Mina sidor kan du kontrollera statusen för din router och ditt trådlösa nätverk. Du kan också stänga av WiFi, ändra nätverksnamn eller lösenord på ditt nätverk och ändra andra inställningar för din router. På Mina sidor loggar du enkelt in med Mobilt BankID eller Com Hem Konto."