Stulna telefoner - Vad händer med dom i tjuvens händer?

Permalänk
Medlem

Stulna telefoner - Vad händer med dom i tjuvens händer?

Kanske en kontroversiell tråd i ämnet stulna telefoner men jag har gått och klurat lite på detta med tanke på hur dagens smartphones aktiveras och knyts samman med både tillverkare och operatörer med diverse lösningar, tordes då inte de telefoner som folk blir bestulna på vara helt obrukbara, eller varför fortsätter trenden med stulna mobiler i alla dess olika former?

Personstölder, butiksstölder osv borde väl inte existera eller vad har jag missat? Vad gör dessa tjuvar med mobilerna eftersom de verkar ha något värde på svarta marknaden?

Hoppas denna tråd inte leder till tips på hur folk skall gå tillväga för att få igång stulna mobiler.

Permalänk
Medlem

En stulen telefon värde bör nog bli 0kr i Sverige (antar IMEI går att blockera hos alla operatörer?)
Men utomlands borde vara fullt fungerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En iphone och kanske andra telefoner så kan du ju sälja en för delar också. Logicboard är väl låst men inget av det andra?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

En iphone och kanske andra telefoner så kan du ju sälja en för delar också. Logicboard är väl låst men inget av det andra?

Jag tror mycket på detta. Många (de flesta?) telefoner och surfplattor spärras direkt och är i princip obrukbara. Delarna kan däremot användas för att reparera trasiga enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Går alltid att ta delarna och sälja till butiker runt världen, kan tänka mig att mmycket hamnar i Asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Går alltid att ta delarna och sälja till butiker runt världen, kan tänka mig att mmycket hamnar i Asien.

Jag tror tyvärr att en del stannar i Sverige. Tänk hur många skumma ställen som lagar tex iPhones. Jag skulle inte bli förvånad om en del av reservdelarna skulle vara stöldgods.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Går alltid att ta delarna och sälja till butiker runt världen, kan tänka mig att mmycket hamnar i Asien.

Jag hade ju tänkt mig Ryssland men kan ha fel

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

En stulen telefon värde bör nog bli 0kr i Sverige (antar IMEI går att blockera hos alla operatörer?)
Men utomlands borde vara fullt fungerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp du har rätt IMEI nummer kan spärras i EIR (equipment identity register) och blir obrukbara...
Problemet är att dessa register inte får lämna Sverige till Öst pga datalagar så tar du mobilen till Baltikum så kommer allt funka som normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tror tyvärr att en del stannar i Sverige. Tänk hur många skumma ställen som lagar tex iPhones. Jag skulle inte bli förvånad om en del av reservdelarna skulle vara stöldgods.

Är nog mer troligt att det tar omvägen via Kina, varför lägga tid på att bryta ner telefonerna när de inte behöver? Från Kina kan du få testade delar istället för att lägga ner allt arbete. Visst vissa ställen köper in t.ex. skadade telefoner för att använda som reservdelar, men dessa ställen vill nog fortfarande inte att ligor kommer dit med dussintals telefoner på en gång.

Det är inte nödvändigtvis särskilt enkelt att sälja delarna (inom landet) de inte behöver själv heller.

Permalänk

Jag tänker inte gå in på...

Skrivet av Def_Dog:

Kanske en kontroversiell tråd i ämnet stulna telefoner men jag har gått och klurat lite på detta med tanke på hur dagens smartphones aktiveras och knyts samman med både tillverkare och operatörer med diverse lösningar, tordes då inte de telefoner som folk blir bestulna på vara helt obrukbara, eller varför fortsätter trenden med stulna mobiler i alla dess olika former?

Personstölder, butiksstölder osv borde väl inte existera eller vad har jag missat? Vad gör dessa tjuvar med mobilerna eftersom de verkar ha något värde på svarta marknaden?

Hoppas denna tråd inte leder till tips på hur folk skall gå tillväga för att få igång stulna mobiler.

Jag tänker inte gå in på hur man går till väga. Men det går att låsa upp mobiler. Det är ju svårare med iPhone modellerna, men Android mobiler, plattor och annat med Android framförallt. Är relativt enkla att låsa upp dessvärre. Det finns mjukvara som gör att i princip vem som helst kan låsa upp en mobil. Lite svårare med de nyare Android, men ändock inga större problem. Jag kan säga detta då jag sysslat en del med sånt, en gång i tiden. Fast nuförtiden är ju mobiler, plattor och liknande så billiga. Så lite skumt är det väl kan jag själv tycka. Fast iofs så skyr inte buset några medel när det gäller att tjäna pengar är jag rädd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt då alltså att telefonen blir spärrad via IMEI hos de svenska operatörerna men så fort den lämnar landet så börjar den fungera igen?

Men de Apple-produkter som blir spärrade hos Apple (blir dom ens spärrade där?) måste ju bara gå att sälja i delar tänker jag. För de skall ju aktiveras via deras servrar osv. Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att datat i telefonen också har ett rätt stort värde. Allt ifrån nedladdade mail till bilder och privat information. Det kan nog också samlas och säljas för att senare användas i spear fishing attacker etc.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag vill påstå att datat i telefonen också har ett rätt stort värde. Allt ifrån nedladdade mail till bilder och privat information. Det kan nog också samlas och säljas för att senare användas i spear fishing attacker etc.

Ja det var faktiskt något som jag inte tänkt på. Men det måste väl ändå vara mer riktade stölder tänker jag, inte från gemene man på stan när det är småbus eller tjackpundare som baxar ens mobil? Fast det är ju klart, de säljer ju vidare telefonerna..

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Jag vill påstå att datat i telefonen också har ett rätt stort värde. Allt ifrån nedladdade mail till bilder och privat information. Det kan nog också samlas och säljas för att senare användas i spear fishing attacker etc.

Men alla moderna versioner av Android och iOS krypterar ju informationen om man har en PIN/pass phrase på telefonen. Om inte aktören har någon form av okänd bakdörr är det ju knappast ekonomiskt att ge sig på något sådant i stor skala - då ska man vara mer observant på själva phishing-attackerna: Det är köttsäcken som använder telefonen som är den svaga länken i kedjan...

Permalänk
Medlem

I UK finns det dessa "gängen" som fokuserar sig mestadels på just mobiltelefoner.
Enligt någon sådan video jag såg innan så skickar de alla mobiler till Afrika har jag för mig.
De som snor mobilerna får en del utav priset.

Permalänk
Medlem

Det som är fint med en iPhone är att du kan radera telefonen via iCloud med hjälp av att logga in via en dator och radera den via ditt konto på www.icloud.com.
Så när telefonen kommer i kontakt med internet så raderas alltihopa.
Dock värre för Android enheter då jag ej vet om att Google har en "self destruction metod".

Operatören spärrar IMEI-kopplade enheter med hjälp av en polisanmälan så dem ej kan få kontakt i svenska nät. Synd att dessa enheter skickas förmodligen oftast utanför gränserna där dem används som nytt.

Det skulle varit spännande om någon kan dela med sig av erfarenheter kopplat till att radera sin Android telefon med någon form av program på PC för att radera sin enhet externt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lewwaa:

Det som är fint med en iPhone är att du kan radera telefonen via iCloud med hjälp av att logga in via en dator och radera den via ditt konto på www.icloud.com.
Så när telefonen kommer i kontakt med internet så raderas alltihopa.
Dock värre för Android enheter då jag ej vet om att Google har en "self destruction metod".

Operatören spärrar IMEI-kopplade enheter med hjälp av en polisanmälan så dem ej kan få kontakt i svenska nät. Synd att dessa enheter skickas förmodligen oftast utanför gränserna där dem används som nytt.

Det skulle varit spännande om någon kan dela med sig av erfarenheter kopplat till att radera sin Android telefon med någon form av program på PC för att radera sin enhet externt.

https://support.google.com/accounts/answer/6160491?hl=en

Permalänk
Medlem

Vi får nog dela upp frågan:
1: spontana stölder av Kreti och Pleti. De stjäl för att de kan och hoppas att telefonen inte är låst eller blir spärrad eller för att sälja som reservdelar till en reparatör med stort samvete eller också skickas den till släkten i utlandet. Är nog inte helt ovanligt det heller.

2: Planerade stötar för att komma över stora mängder helt nya telefoner. De vet om att dessa telefoner kommer spärras inom landet, men samtidigt lär de ha kontaktnätet för att kunna sälja dessa utomlands i butik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tror tyvärr att en del stannar i Sverige. Tänk hur många skumma ställen som lagar tex iPhones. Jag skulle inte bli förvånad om en del av reservdelarna skulle vara stöldgods.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan bekräfta att detta sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag vill påstå att datat i telefonen också har ett rätt stort värde. Allt ifrån nedladdade mail till bilder och privat information. Det kan nog också samlas och säljas för att senare användas i spear fishing attacker etc.

Lättare att remote hacka i så fall. Enklast är iCloud, köp en lösenordslista på Darkweb och kör igenom, skrämmande många har samma lösen på hackade sajter som linked in som på sitt iCloud-konto. Har du iCloud-inloggning kan du i princip göra vad som helst.

Permalänk
Medlem

Googlade om man kunde ändra IMEI-nummer på telefoner, och det verkar inte vara någon raketforskning direkt om man ska tro de sidor jag hittade.

Så nu gissar jag bara, men man kanske kan ta en äldre trasig mobils IMEI-nummer och sätta in i den stulna telefonen isåfall?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Har inte Apple 2FA krav för att logga in på iCloud?
Tror ändå att det är enklare att få ut data ifrån en fysisk enhet kontra över nätet.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

@Mordekai: Har inte Apple 2FA krav för att logga in på iCloud?
Tror ändå att det är enklare att få ut data ifrån en fysisk enhet kontra över nätet.

Om inte ens FBI lyckas med en fysisk enhet men det finns spyware för iCloud så kanske du har fel men vad vet jag.