Varning för bluff-SMS från Paketinfo

Permalänk
Medlem
Skrivet av CanneN:

Fick ett exakt likadant sms dock klickade på det och tittade runt på hemsidan om det var fejk och eftersom jag är här så har jag nu fått det bekräftat... En skillnad är att jag hade faktiskt beställt en sak igår, kommer det hände något eftersom att jag klickade på länken?

Exakt samma här, men har inte beställt något. Rapporterat dem men webbhotellet verkar också skumt så inte säker på att det ger någon effekt. Mailade dem med en skräpmail. Har en gammal telefon och ingen uppdaterad säkerhet, så vill inte klicka på länken även om jag är nyfiken...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som många andra. Fick ett från dom att betala 77 kr plus frakt. Då jag inte beställt något förstod jag direkt att det var bluff.

Där emot tycker jag att sweclockers kanske kan ha någon typ av "varnings sida" som de har för "test", "marknad" osv längst upp. Inne på sidan ska medlemmar kunna varna om detta om de misstänker bluff. För många nyhetssidor är långsamma med att gå ut med detta tycker jag. Speciellt polisen då de har andra saker för sig.

Permalänk
Medlem

Fick ett idag också... Har mig minnes inte beställt något från utlandet.. Vet inte riktigt vilken tjänst som kan ha läckt och tycker mig annars ha koll på var jag registrerar mig
"Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-70284. Klicka här: http://wfnst.com/7Lo"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Fick också detta kort efter en beställning från Power. Eftersom ordernumret började med PO var jag bra nära att klicka på länken men hejdade mig i sista sekund. Man blir ju nyfiken om det är random eller om/hur de snappar upp beställningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorp10:

Fick också detta kort efter en beställning från Power. Eftersom ordernumret började med PO var jag bra nära att klicka på länken men hejdade mig i sista sekund. Man blir ju nyfiken om det är random eller om/hur de snappar upp beställningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att det är random när jag fick det hade jag inte handlat nånting på flera veckor.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

För en gång skull, om man kan säga så, har även jag blivit utsatt. Fick ett sms bara ett par timmar innan jag fick en avi om att hämta ett paket som jag beställt från tyska Amazon.

Bortsett från Amazon kan jag bara minnas att jag beställt från Apple.se men det var ≈2 veckor sedan.

Det fösta som gjorde att jag hajade till var att avsändaren var "PAKETINF0" och inte "PAKETINFO". Sen var det förstås en länk som man inte bör förvänta sig från postnord eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om det inte tydligt framgick att det rörde sig om ett köp av en prenumerationstjänst, så ska avtalet ogillas. Hur såg sidan ut som du genomförde betalningen på? Har du kvar länken?
Om företaget marknadsför sig på Svenska, och därmed tydligt riktar in sig på svenska konsumenter, så gäller även svenskt konsumentlagstiftning (oavsett om bolaget har säte i Danmark eller inte). Om nu det inte faller under svenskt konsumentlagstiftning, så faller det i vart fall under europeisk, som också bör erbjuda ett gott skydd för konsumenten.

Om jag vore du så skulle jag spärra kortet som användes, så att de i vart fall inte kan dra mer pengar. Om du anser att du blivit lurad, att man gav sken av att du betalade ett porto, men fick en oönskad prenumeration istället, så bör du först kontakta företaget och kräva återbetalning. Du kan sedan kontakta din lokala konsumentrådgivare i din kommun (vilket är gratis), för att prata igenom ärendet och de kan ge sin syn på saken. Vidare så kan man prova att anmäla det till ARN och eventuellt sedan till domstol, om så krävs.

Tack bra idé. Jag avslutade prenumerationen och sade att de lurat mig och vill ha återbetalning om fe inte gör det gäller svensk konsumenträtt samt polisanmälan görs. Då kommer ett mail tillbaka:

There is absolutely no chance that you have not been aware that you have signed up for a subscription to HealthyBuddy.

On the checkout page (https://HealthyBuddy.net/gtw/payment.php?l=SE) that you signed up with on 2019-08-05 12:05:17, it is clear that it is a 3-day trial for our service and that it will continue as a subscription after the 3-days if it is not unsubscribed in time. It is stated in many places.

That said, the transaction was authorized with 3D Secure, which proves that it was you who made the purchase. You used the IP address 95.199.23.82 for this transaction.

I think you misunderstood the website. You pay the delivery fee for your free welcome gift MP3 Shuffle which is a part of the 3-day trial to HealthyBuddy which also is stated on the payment page. To get your free gift you must qualify according to our terms of conditions. You must complete your account and verify your address and name what you do under My Account.

It is your responsibility. You signed up.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Handlade från maxgaming och fick samma skit.....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Frun fick ett sms som sa att hon skulle betala 20 kr i porto för att paketet skulle lämna terminalen i Göteborg.
Eftersom hon beställt från redbubble så betalade hon. Köpet gick inte igenom och vi spärrade kortet.
Paketinfo. Kmacgroup. Com

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick också detta meddelande idag och kan ju bara säga att utöver att rapportera alla de genererade adresserna till abuse@ så är det även en bra ide att rapportera själva Healthybuddy domänen så att den även sänks av providern och ger dem ytterligare huvudvärk.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

Så ni menar alltså att jag inte kommer att få det paket jag inte beställt från hemsidan jag inte besökt trots att jag nu betalat för det på en väldigt suspekt hemsida? Nej nu är jag kränkt :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Råkade ut för detta tidigare idag. Beställde från utlandet för någon vecka sedan och betalade av bara farten från mobilen på jobbet, men betalningen blev nekad. Skulle kolla igen när jag kom hem nu och såg nollan i namnet "PAKETINF0". Spärrade kortet direkt. Frågan är om man vågar gå in på länken för att se om man råkat subscriba någonstans??

Skickades från m.sweclockers.com

Ordval
Permalänk
Medlem

Gäller detta bara om man har mobil? Jag har en mobil (gammal Nokia) som inte har internet ens, så det går inte kolla mailen i min telefon .Kan inte minnas att jag fått nåt i mailen på datorn heller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Min fru fick detta och klickade sa hon när jag sa till om denna artikel. Men hon stängd ner hemsidan direkt och betalade inget så jag hoppas att inget händer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Lustigt, jag fick precis ett sådant SMS idag. Slängde det direkt då jag inte har beställt något så jag förutsatte att det var bluff.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått något sådant sms, ännu. Kan man anmäla till sin teleoperatör, så att de kan spärra numret?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har inte fått något sådant sms, ännu. Kan man anmäla till sin teleoperatör, så att de kan spärra numret?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som onödigt jobb om jag ska vara ärlig. Var bara vaksam på vilka länkar du trycker på istället (som man alltid bör vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Låter som onödigt jobb om jag ska vara ärlig. Var bara vaksam på vilka länkar du trycker på istället (som man alltid bör vara).

Mig behöver du inte vara orolig för 🙂

Jag tänker mest på andra, "vanligt folk", som kan gå på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick ett sms idag från Paketinfo. Raderade direkt som man bör med alla suspekta sms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Fick ett SMS men det luktade scam ganska snabbt. Webbplatsen fungerade inte helt och gick du in på adressens huvuddoman var ett paket redan ifyllt.

PostNord tar alltid ett kort på paketet så du kan få se det innan du betalar.

Permalänk
Medlem

Bestälde en t-shirt från spreadshirt och snart dök detta sms upp.

Hur går det till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes, har fått ett par sådana här SMS där det står att paketet inte skickas från centralen

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/g5s0MOB

Beställde paket idag och fick detta senare. Det som syns på bild var den sidan man såg när man följde länken i SMSet. Beställde dock från sverige. En slump kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Frun fick ett sms som sa att hon skulle betala 20 kr i porto för att paketet skulle lämna terminalen i Göteborg.
Eftersom hon beställt från redbubble så betalade hon. Köpet gick inte igenom och vi spärrade kortet.
Paketinfo. Kmacgroup. Com

Skickades från m.sweclockers.com

Ni är inte oroliga att det blev någon form av prenumeration?

Permalänk
Inaktiv

Jag fick detta men det var väldigt mycket som var suspekt med skiten, bla annat URLen och att de försökte se ut som Postmord men det var tydligt att det inte var dom man hade att göra med.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur man inte fattar att det är bluff. Ursäkta mig om det låter hårt, men på allra heligaste allvar, om man beställer något, oavsett vart i från och betalar frakten i samband med köpet, hur kan man då tro att man ska betala ytterligare en frakt?
Det är för mig helt otroligt hur lättlurade människor är. Får man ett SMS eller meddelande att portot räckte inte till, betala 15kr eller 20kr till annars lämnar det inte terminalen? Borde inte det går till avsändaren som betalat fraktbolaget från första början?

Ännu värre är de som betalar när de inte ens beställt något, det är ännu mer ofattbart. Man tror man glömt bort något man beställt.
Helt sjukt.

Det är fan nästan lika illa som att ge någon 50.000kr för att de fastnat på en flygplats i Nigeria och behöver pengar till en flygbiljett då väskan blivit stulen, jag lovar att betala tillbaka med ränta, honest... Skrivet med så dålig svenska eller engelska så det går knappt att tyda vad som är skrivet.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag fattar inte hur man inte fattar att det är bluff. Ursäkta mig om det låter hårt, men på allra heligaste allvar, om man beställer något, oavsett vart i från och betalar frakten i samband med köpet, hur kan man då tro att man ska betala ytterligare en frakt?
Det är för mig helt otroligt hur lättlurade människor är. Får man ett SMS eller meddelande att portot räckte inte till, betala 15kr eller 20kr till annars lämnar det inte terminalen? Borde inte det går till avsändaren som betalat fraktbolaget från första början?

Ännu värre är de som betalar när de inte ens beställt något, det är ännu mer ofattbart. Man tror man glömt bort något man beställt.
Helt sjukt.

Det är fan nästan lika illa som att ge någon 50.000kr för att de fastnat på en flygplats i Nigeria och behöver pengar till en flygbiljett då väskan blivit stulen, jag lovar att betala tillbaka med ränta, honest... Skrivet med så dålig svenska eller engelska så det går knappt att tyda vad som är skrivet.

Kan bara svara för mig själv men jag hade det jävligt stressigt och trodde det var ett sådant sms med skatt som man får när man köpt från utlandet. Ville betala snabbt för att paketet skulle komma fram. Var oförsiktig, slarvig och stressad. Det tillsammans med autofill är en ganska dålig kombination. Har många gånger själv funderat hur fan folk går på saker, men med rätt timing (utlandsbeställning) så är det inte helt ofattbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns lite olika varianter, fått två av dom.
Notera att ena avsändaren använder 0 istället för O för att komma förbi blockeringar/svartlistningar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Fick ett meddelande som jag föll för när jag beställt en laddare från den norska delen av teknikdelar.se. Den dök inte upp första 5 dagarna och sen fick jag ett sms att paketet är fast i tullen, måste betala 29:- för att få igenom det. Klickade in på länken och kom till tivoli24 eller tävlingar24 eller nått liknande, först då började jag ana att nått va fel och googlade.

Aldrig tidigare fallit så väl för en fake link, kan förstå att folk som inte är riktigt lika vana skulle skriva i kontouppgifterna utan att titta på url:en som man redirectades till.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Jag fattar inte hur man inte fattar att det är bluff. Ursäkta mig om det låter hårt, men på allra heligaste allvar, om man beställer något, oavsett vart i från och betalar frakten i samband med köpet, hur kan man då tro att man ska betala ytterligare en frakt?
Det är för mig helt otroligt hur lättlurade människor är. Får man ett SMS eller meddelande att portot räckte inte till, betala 15kr eller 20kr till annars lämnar det inte terminalen? Borde inte det går till avsändaren som betalat fraktbolaget från första början?

Ännu värre är de som betalar när de inte ens beställt något, det är ännu mer ofattbart. Man tror man glömt bort något man beställt.
Helt sjukt.

Det är fan nästan lika illa som att ge någon 50.000kr för att de fastnat på en flygplats i Nigeria och behöver pengar till en flygbiljett då väskan blivit stulen, jag lovar att betala tillbaka med ränta, honest... Skrivet med så dålig svenska eller engelska så det går knappt att tyda vad som är skrivet.

Som en annan skrev. Stress och typiskt nog så var det ingen frakt därifrån jag beställde. Sms kom dsgen efter när man trött. En kombination av olila faktorer. Normalt är jag som du och går ej på sådant. Men även solen har sina fläckar...men man jar lärt sig läxan. Och hoppas inte flee går på den vilket händer annars skulle denna tråd ej finnas.

Skickades från m.sweclockers.com