Vi som arbetar ståendes mer än sittandes - gå med rörelsen!

Permalänk
Avstängd

Vi som arbetar ståendes mer än sittandes - gå med rörelsen!

Jag tänkte starta en allmän tråd för alla oss som arbetar mer ståendes på våra arbetsplatser mer än vi sitter på grund av långsiktiga positiva hälsoeffekter av att stå mer än att sitta mer. Detta kan vara att du står vid ett höj- & sänkbart arbetsbord, eller kanske du står ståendes länge vid något produktionsband eller dylikt.

Personligen är jag helt ny med detta (och därmed ovan) så dela gärna med av viktiga faktorer när man ska arbeta ståendes som:
- hur man varierar stående positioner för ej stå statiskt hela tiden
- eventuell användning av kompressionsstrumpor
- lämpligt ståunderlag som ståmatta, balansmatta eller något annat
- hur man gör med pauser, hur länge man kan stå rakt av

Själv stod jag cirka 2 timmar igår och 2,5 timmar i förrgår och idag siktar jag att kunna stå minst 2,5 timmar innan jag sätter mig ned vid mitt höj- och sänkbara arbetsbord hemma i lyan (arbetar 100 % hemifrån sedan snart 3 år tillbaka).

Gå med den stående arbetsrörelsen nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad jag hört är det inte särskilt bra att stå i några längre perioder heller, variation är bäst. Ha stående möte, prata i telefon ståendes, ta en promenad innan man börjar, under lunchen och efter jobbet. Drick mycket kaffe och vatten, ha små glas/koppar så man får gå och fylla på ofta. Mycket vatten gör även att man behöver kissa mycket och då blir det fler toapauser och mer rörelse. Har höj och sänkbart skrivbord både på kontoret och hemma. Brukar stå i 30 minuter var tredje timme eller så (förutom pauser då). Står jag längre än så börjar jag bli lat och stå och hänga med riktigt krokig rygg vilket antagligen inte är att rekommendera.

Brukar klocka in ca 12 -15 000 steg om dagen, beror lite på vädret, är det uppehåll brukar jag gå 4-6 km på kvällen.

Permalänk
Medlem

Var hos en sjukgymnast härom dagen för att jag fått ont i ryggen. Hon rekommenderade att stå och jobba. Ska nog försöka med det framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sitter max 20min per dag förutom rast på jobbet.

Men jag rör mig väldigt mycket, på en höft 15k steg per dag. (enbart jobbet)

Bra skor är viktigt.

Men det är nog mycket lättare för mig som har ett rörligt jobb med olika arbetsställningar än ni som är bundna till ett bord...

Visst kan man bli lite trött i fötterna men det är inte ett större problem, får mer ont i kroppen av att sitta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I början provade jag med olika såna stå-mattor, extra dämpande skor m.m. men kunde ändå känna mig lite sliten efter att ha stått flera timmar. Nu kan jag stå i strumplästen en hel arbetsdag utan problem så det är nog bara att kroppen blir van vid att stå. Och som nu efter några veckors semester är det skönt att sätta sig ned en stund under arbetsdagen men man kommer igång efter nån vecka. Jag har arbetat primärt stående i... vad kan det vara, 3-5 år kanske. Känner jättestor skillnad i rygg och nacke. Exempelvis när jag åker tåg och jobbar med laptopen, får inte alls lika ont som tidigare. När man är på jobbresa och ska sitta ned en hel dag i nåt konferensrum så känner jag mig som en säck potatis efter några timmar, måste stå lite.

Kul tråd, stå på dig!

Permalänk
Hedersmedlem

Vi hade en sjukgymnast på jobbet som pratade om ergonomi. Det viktigaste han nämnde var att undvika att belasta samma leder över en lång tid. Han sa att det inte var något problem att varken sitta eller stå hela dagen bara man undviker att belasta lederna med konstiga arbetsställningar och byter position lite då och då. Det gör man ganska naturligt. Så ska man stå bör man ha skärmarna i rätt höjd och ha bordet i sån höjd att armarna är i 90 grader utan att behöva lyfta på axlarna, alltså armarna vilar naturligt.

Så fort jag hade tillgång till höj- och sänkbart bord började jag byta mellan att sitta och stå för att till slut bara stå. Nu har jag nog stått i lite över 4 år på jobbet och har absolut inga problem med det. Står i vanliga tofflor på jobbet och har en ståmatta hemma. Tycker faktiskt ståmattan fungerar lite dåligt hemma. Brukar känna mig lite trött efter ett tag vilket jag aldrig känner på jobbet. Tycker det är trevligare att stå också. Det är lätt att gå ifrån skrivbordet för att diskutera med kollegor eller om någon besöker ens skrivbord.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svaren.

Jag har nu investerat i en balansmatta som kommer denna vecka i bästa fall. Just nu använder jag min andra ståmatta som fotstöd vid sittande arbete då mitt tidigare plastiga IKEA-fotstöd har gått sönder efter sina 2 år nu. Förhoppningsvis kommer den mjukare balansmattan att fungera bättre som ståmatta så att jag kan stå längre perioder utan några större problem.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

hinner aldrig stå still men brukar dra in ungefär 20-30 000 steg på ett arbetspass iklädd arbetskängor på betonggolv brukar känns fint i fötterna efter semestern... första veckan efter semestern trodde ja fötterna skulle trilla av när man kom hem och satte sig ner och hann känna efter.

men nu har man kommit in i det igen så nu är fötterna bara lite småömma efter jobbet men brukar oftast släppa till dagen där på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Håll ut! När jag började stå på jobbet så var de första tre veckorna riktigt jobbiga. Nu, två år senare, så är det istället jobbigt att sitta ner för länge.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Jag hade en period på något år eller så då jag stod ½-1 timme både före och efter lunch. Tyckte mest det var obekvämt, något jag trodde skulle försvinna med tiden men vilket aldrig hände. Kände mig också både mindre produktiv och ofta rastlös när jag stog upp, så gav upp det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har motordrivet sitt/ståbord både hemma och på jobbet sedan 10-15 år tillbaka, men i praktiken har det blivit att bara använda det som en smidig höjdjustering istället.

Variation är bäst (våra kroppar är i hög grad anpassade till att röra på sig), så det jag gör istället för att stå är att traska omkring ganska ofta, i linje med hur @Baxtex beskriver det.

Hemma halvstår jag dock med sadelstol, som anses ha positiva hälsoeffekter (bland annat något kring produktion av ett visst hormon som är direkt kopplat till sittande, som sägs kunna ställa till med dåligheter), och ryggen tackar mig.

Så jag kanske ska starta halvstå-rörelsen istället, sadelstolar till folket (men det ska erkännas att det tog över ett år innan jag vande mig vid det och slutade ha jävelont i innanlåren)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag står alltid på jobbet. Provat lite olika mattor men tycker mest att de är i vägen. Byter ställning med benen rätt ofta och rör på mig varje chans jag får (hämta kaffe/vatten osv) Jag tycker det är jobbigt att sitta ner för mycket, jag har tom skaffat mig ett höj och sänkbart skrivbord hem där jag numera står och spelar, något som jag tyckte var lite svårt i början men nu har vant mig vid.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Jag har både ståbord, Matta och rollermouse på jobbet

försöker att sitta max någon timma på förmiddagen och max någon timma på eftermiddagen. Om jag verkligen måste grotta nerg mig i något brukar jag dock sitta.
jag mår bättre av att stå upp, i början blev man trött i ryggen men efter ett tag vänjer man sig. Jag valde att börja stå då min hållning sittande var så dålig att jag fick problem i rygg/axlar. har provat sån "väst" som ska korrigera dålig hållning, ställa in stolen enligt ergonomens anvisningar osv osv. Men det fungerar mycket bättre för mig att stå upp än något annat jag provat.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

om inte jag minns helt fel visar forskningen på att stå statiskt är mer negativt än att sitta, rör du dig aktivt när du står är det dock mycket positivt. det finns data bord där man halvligger och är aktiv med benen som ska vara det mest optimala.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Står 6-7h per dag med ståmatta, utan skor. Går och hämtar espresso/vatten eller snackar med kollegor ett par gånger om dan. Läser jag längre stunder eller funderar på nåt problem brukar jag vagga sida till sida. Oftast på eftermiddagen känner man sig lite mer rastlös och måste gå eller vagga oftare för att inte börja hänga på skrivbordet eller, gud förbjude, få för sig att sitta!
Sitter gör jag ändå 2-3 timmar på pendlingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.