Laptop som ska räcka hela systemvetenskapsprogrammet

Permalänk
Medlem

Laptop som ska räcka hela systemvetenskapsprogrammet

Hej!

Kommer till hösten börja att plugga systemvetenskap och kommer därför byta ut min gamla hederliga Macbook Pro från 2012 för att vara öppen för diverse program som utbildningen kräver. Letar nu efter en billig dator som ska hålla måtten för att klara programmering och kodning. Har hört mig för lite i studentgrupper och där verkar inte systemkraven vara allt för hårda men jag vet inte vad man ska lägga krutet på, har hittat två möjliga varianter:

https://www.komplett.se/product/1125820/datorer/datorer-barba...

https://www.webhallen.com/se/product/296220-Asus-VivoBook-F50...

Nackdelar med den på Webhallen är att processorn endast är dualcore men annars ser den ut att passa bra, tänker om någon här som är insatt inom ämnet vet hur stor vikt man bör lägga på en kraftfullare processor som i alternativet på Komplett?

Tack på förhand!

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag resonerat såhär:

En laptop, pga dess knappa storlek, gör att processorn oftast råkar ut för thermothrottling, dvs, pga brist av nedkylningskapacitet klarar den oftast inte av att prestera lika väl som dess namnlike i en stationär dator. Därför hade jag försökt skaffa mig en relativt modern i5 eller i7, då kommer du kunna ha ganska mycket glädje för den.

Oavsett hur du själv resonerar, då du ska bli student: När du väl fått ditt studentkort så kan jag meddela att Studentkortet typiskt har rabatter hos t.ex. HP för ganska vasa laptops. Kan vara värt att vänta med inköp tills du har tillgång till dessa

Permalänk
Medlem

@BLOOIE: Den på webbhallen finns ju inte att köpa så borde väl lösa det problemet, för övrigt på dina 2 förslag så är det väldigt stor skillnad i prestanda, AMD A6-9225 är en rejält klen CPU, https://www.komplett.se/product/1125820/datorer/datorer-barba... är helt ok dock, CPU motsvarar ungefär en Intel 8250U

Så CPU Intel 8250U eller 8550U eller AMD 3500U eller Ryzen 3700U är runt vad du ska kolla på.

Dock i de prisklasser du kollar på är det ganska klumpiga, tunga och plastiga saker man får + skärmarna brukar inte vara nått vidare. (TN baserade)

Är du van vid en Macbook Pro 2012 kommer du gråta en stor skvätt över en sån här laptop, avseende kvalité på bygge och material.
Det finns lika bra om inte bättre laptop som valfri Apple, men blir förstås helt andra priser då också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: Även jag letar en laptop för snarlik utbildning. Skulle denna vara mer prisvärd Acer Aspire 3, med 3700U?

Verkar som att om man vill ha en i5, i7 eller Ryzen, med 8GB RAM så är det minimum 5000:-. Känns som att 4GB RAM skulle bli för lite? Hittade annars denna Acer Aspire 3 med 4GB RAM o 3200U. Har en fullt fungerande bra stationär dator och tänker endast använda laptopen för plugget.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5