Nån som råkat ut för skojarna på Bilablau?

Permalänk

Nån som råkat ut för skojarna på Bilablau?

I Jan 2018 gjorde jag en beställning på deras butik.

När man handlar där blir man automatiskt medlem och ska betala 129 kr i månaden.
Många missar detta och får en sur överraskning senare.

Efter jag fått mina grejer har jag genast sagt upp medlemskapet och sen jag aldrig haft med dom att göra sen dess på något vis.
Ingen avgifter har dragits från mitt konto.
Frid och fröjd.

Men så idag kommer plötsligt en påminnelse i brevlådan på lite över 2000kr med hot om inkasso på uteblivna betalningar.
Detta görs via ett bolag "kredithanterarna" i kopparberg.
Enligt specen är det månadsavgifter från mars 2018 till juni 2019 + ränta.

Jisses jag blir fly förbannad.

Hur ska man angripa detta?

Tror ni det hjälper att kontakta dom direkt eller ska man bestrida påminnelsen direkt?

Jag minns inte om uppsägningen var via webbformulär, telefon eller email.
Hittar inget i emailen.
Det var trots allt 16 månader sen.

Permalänk
Vila i frid

Det är rätt enkelt att söka info på nätet om skojarna. Gör det enkelt för dig, kontakta din lokala konsumentrådgivare.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte till någon hjälp för stunden men jag har börjat spara bevis på att jag sagt upp prenumerationen hos mindre företag just för att underlätta vid sådana här fall.

Tråkigt att det ska behövas men men...

Permalänk
Medlem

Bara kasta alternativt bestrid. det spelar ingen roll vilket du gör. Dessa bedrägare kommer aldrig att försöka driva in den påhittade skulden då det kostar dem pengar och de vet att de aldrig kommer att vinna i rätten.Men de kan skicka ut bluffakturor via sitt eget indrivarföretag då det inte kostar dem något och någon betalar alltid = gratis pengar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

@herr giraff: Hej! det hände med mig likadant igår! Du är inte ensam. Bestrida fakturan och anmälla detta till https://www.arn.se/. Jag har redan gjort det. Hur kan de sckicka påminnelse utan att sckika fakturan eller kontakta kunden?
Jag mejlade till kundservice@kredithanterarna.se och till Bilablau att jag bestrider fakturan och om att anmällan görs.
Lycka till!
Hälsar Nathalie

Permalänk
Medlem

Skulle tipsa om att läsa detta: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Bestrid hos företaget, och de som skickade hot om inkasso. Går de vidare till inkasso så bestrid det där etc tills det faktiskt går så långt att de behöver kolla på målet.

Permalänk
Medlem

Som vissa skrivit men för att förtydliga:

Får du en faktura så ska den i normala fall betalas om du redan "nyttjat tjänsten" vilket de hävdar att du gjort i 16 månader. Om du inte betalar går den till inkasso, och om du fortfarande inte betalar går den till kronofogden vilket är anus. Men om du bestrider fakturan skriftligt genom att exempelvis skicka mail så pausas hela processen och skenar inte iväg okontrollerat utan utreds istället. Vid bestridande av fakturan så ska du inte betala den.

Utredningen sker genom att du och "kredithanterarna" för en diskussion som troligen fortsätter på samma mail du bestred fakturan i. Det viktiga är att allt sker skriftligt eller genom inspelat telefonsamtal. De kommer till 99,9% att ge upp här då de uppenbart försöker lura pengar av folk och har svårt att vinna en sådan strid om den ens försöker föra det vidare.

Permalänk

Jag har bestridit kravet enligt mall från www.hallakonsument.se till både Bilablau och Collectia Kredithanterarna via email.
Inget svar från Collectia men Bilablau skickade svar på engelska.

"Dear customer,

Your case is now being handled by Profina / Collectia AB.
You will receive the complete documentation from them, which will answer all your question.

Thank you for understanding."

Provade idag logga in på Bilablau med mina gamla kontouppgifter.
Längst upp på sidan står det "Hej, xxx. Hittills har du sparat 79 SEK".
Jaså minsann har jag det!?

Och där finns även ett menyalternativ "säg upp prenumeration".
Provade klicka och det kommer upp en röd text "Membership already canceled."
Jomenvisst.

Ingenstans finns det någon som helst information om fakturor eller betalningar jag skulle vara skyldig.

Nån som är insatt hur det funkar med GDPR?
Kan jag begära att dom plockar bort mig helt ur deras system?

Kommer också gå vidare till ARN om dom inte ger sig. Bra tips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av herr giraff:

Jag har bestridit kravet enligt mall från www.hallakonsument.se till både Bilablau och Collectia Kredithanterarna via email.
Inget svar från Collectia men Bilablau skickade svar på engelska.

"Dear customer,

Your case is now being handled by Profina / Collectia AB.
You will receive the complete documentation from them, which will answer all your question.

Thank you for understanding."

Provade idag logga in på Bilablau med mina gamla kontouppgifter.
Längst upp på sidan står det "Hej, xxx. Hittills har du sparat 79 SEK".
Jaså minsann har jag det!?

Och där finns även ett menyalternativ "säg upp prenumeration".
Provade klicka och det kommer upp en röd text "Membership already canceled."
Jomenvisst.

Ingenstans finns det någon som helst information om fakturor eller betalningar jag skulle vara skyldig.

Nån som är insatt hur det funkar med GDPR?
Kan jag begära att dom plockar bort mig helt ur deras system?

Kommer också gå vidare till ARN om dom inte ger sig. Bra tips!

Hm.... Har för mig att du ska plockas bort helt ur registren om du säger upp en prenumeration, enligt GDPR så får du inte spara någon info alls som kan komma att skada/användas för sådana ändamål? Var ett tag sen jag gick ett seminarium om GDPR men ränt krast så skulle jag ta upp att dem fortfarande har din profil kvar etc, har du begärt att dem tar bort den är det redan där ett brott mot GDPR har jag för mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Varför handlar man av ett bolag som har mailen hejsan@bilablau.se och adress
Bilablau international

PODMANICZKY UTCA 17 3 1

1065 BUDAPEST

HUNGARY

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den 10 januari 2017 köpte jag en vara för 119 kr av Bilabalu via en länk på Facebook. Vid betalning framgick inte att det hade teckants ett medlemsskap för mig med en kostnad på 129 per månad inget bekräftelsemejl erhölls endast ett följebrev med försändelsen som tackar för köpet och att jag kan följa "mitt konto" deras hemsida. Paketet skickades den 11 januari och jag fick det omgående och hade ingen anledning besöka deras hemsida eller mitt sk konto. Nu har jag via bolaget kredithanterna AB i Sverige fått krav på obetalda medlemsavgifter på 129 kr per månad 29 månader totalt 3.741 kr. Deras motivering är misslyckade kortdragning vilket är märkligt. Det kort jag betalade med var fungerande vid den tidpunkten. Dessutom enligt deras hemsoda så var villkoren 99 kr per månad fram till 1 december 2017 därefter 129 kr. De har inte skicka bekräftelsemejl angående köpet. Inte skickat mejl angående misslyckade kreditkortsdragningar ej heller skickat avisering om avgiftshöjning. De har inte gett mig enda chans att känna till att jag hade ett abonnemang som jag då hade haft möjlighet att säga upp när som helst. De borde ha 1. Skickat mejl ang köpet och att det ingår ett abonnemang. 2. Skickat mejl angående misslyckade kreditkortsdragningar (betalkortet fungerade vid köpet och fungerade hela 2017) 3. Meddelat avgifsthöjningen i december 2017. De har inte gett mig en chans att säga upp ett medlemskap jag inte visste att jag hade. Nur har jag fått påminnelsekrav från Collectia Kredithanterana AB på hela beloppet. De första brevet kravet har jag aldrig fått. De är svåra om ens möjliga att få tag på.
Jag har bestridit fakturan nåde hos Kredithanterarna och Bilablau. Bilablau hänvisar bara till Kredithanterarna och Kredithanterarna har ännu hört av sig igen grrrrr Lan tilläggas att enligt Bilablaus information på hemsidan säger att medlemskapet fram till kostade 99 kr per måndad så detta är helt uppåt väggarna

Permalänk

Jag har också fått en faktura från Collectia Kredithanterarna AB angående ett köp som jag gjorde hos Bilablau i april 2017. En påminnelsefaktura på 3 544,53 kr.
Jag har varit i kontakt med KonsumentEuropa å fick rådet att bestrida fakturan hos Collectia Kredithanterarna AB då de köpt dessa från Bilablau!
Jag har bestridit fakturan samt anmält det till Konsumentverket.

För de som inte vet hur man bestrider en faktura kan läsa här: https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-han...

Jag bestred fakturan med hjälp av den här mallen (http://www.bestrid.nu/Bestrid_Nu_2017-06-30.pdf)

Uppmanar alla att bestrida och anmäla till ARN då det borde ge oss större chans att vinna över dem!

Edit: Fick detta svar från Collectia Kredithanterarna AB

"Hej

Vi har lagt denna påminnelse vilande och tagit kontakt med våra danska kollegor som är dem som har kontakten med Bilablau Aps.
Vi väntar på återkoppling från dem för att kunna svara dig. Jag hoppas att vi kan återkomma till dig inom kort.

Med vänlig hälsning"

Permalänk

Tala med konsument rådgivningen i din komun

@herr giraff: Det är en gratis tjänst i dom flesta kommuner. dom kan även hjälpa dig med en anmälan till konsument ombudsmannen.
sedan kan man ju alltid göra en polis anmälan om bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Samma här. en påminnelse från Kredithanterarna på en faktura på misslyckade kortdragningar för medlemsavgifter totalt 3415. Jag vet inte om jag fått någon faktura. Har ni andra fått motsvarande faktura ?. Jag har bestridit påminnelsen till Kredithanterarna AB så som Brainstorm beskriver.
Jag kommer att meddela här på forumet vad jag får för respons. Gör gärna detsamma.

Permalänk
Medlem

Jag har polisanmält bolaget men polisen la ned målet och hänvisade till civilrätt. Jag har även bestridit kravet genom e-post men inte ännu fått något svar eller bekräftelse. De, kredithanterana, har nu även skickat ett sk saldobesked med inbetalningskort. Konsumentverkket i Danmark polisanmälde Bilablau Aps se bifogade länk https://www.consumereurope.dk/nyheder/forbrugereuropa/indhold...

Permalänk

Glöm inte att även anmäla bilablau till konsumentverket! Fick detta råd från konsumentEuropa.

”Anmälan till Konsumentverket
Tycker du att företagets säljmetoder eller marknadsföring är felaktigt eller vilseledande kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till Konsumentverket.

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...

Desto fler anmälningar de får in desto större chans att de gör något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har också fått en påminnelse faktura på misslyckade kortdragningar för medlemsavgifter på 2193kr. Har bestridit detta till både Bilablau och kredithanterarna och även anmält detta till Konsumentverket. Någon som har fått ytterligare svar på hur det har gått för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bestred min påminnelsefaktura till Kredithanterarna för en vecka sedan. Har inte fått något svar. Om jag får det tänker jag bestrida igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herr giraff:

Jag har bestridit kravet enligt mall från www.hallakonsument.se till både Bilablau och Collectia Kredithanterarna via email.
Inget svar från Collectia men Bilablau skickade svar på engelska.

"Dear customer,

Your case is now being handled by Profina / Collectia AB.
You will receive the complete documentation from them, which will answer all your question.

Thank you for understanding."

Provade idag logga in på Bilablau med mina gamla kontouppgifter.
Längst upp på sidan står det "Hej, xxx. Hittills har du sparat 79 SEK".
Jaså minsann har jag det!?

Och där finns även ett menyalternativ "säg upp prenumeration".
Provade klicka och det kommer upp en röd text "Membership already canceled."
Jomenvisst.

Ingenstans finns det någon som helst information om fakturor eller betalningar jag skulle vara skyldig.

Nån som är insatt hur det funkar med GDPR?
Kan jag begära att dom plockar bort mig helt ur deras system?

Kommer också gå vidare till ARN om dom inte ger sig. Bra tips!

Skrivet av teanox:

Hm.... Har för mig att du ska plockas bort helt ur registren om du säger upp en prenumeration, enligt GDPR så får du inte spara någon info alls som kan komma att skada/användas för sådana ändamål? Var ett tag sen jag gick ett seminarium om GDPR men ränt krast så skulle jag ta upp att dem fortfarande har din profil kvar etc, har du begärt att dem tar bort den är det redan där ett brott mot GDPR har jag för mig.

Gällande GDPR så måste företaget spara informationen i 7 år, först efter det så kan man ta bort informationen. Sen är det lite gråzon exakt vilken information man får spara och inte som är kopplat till transaktionen. Sen är det mer eller mindre omöjligt i många e-handelsplattformar att ta bort information från en transaktion som är slutförd utan att ta bort transaktionen helt.

Du kan däremot be dom ta bort ditt konto och uppgifter dock.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att du skall polisanmäla dem omgående.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag har aldrig beställt ngn vara från dem och inte min fru heller när jag frågar henne dock har det dragits pengar från mitt kort när jag kollade upp det med min bank, så jag kan inte heller säga upp skit prenumerationen. Jag skrev det till de och krävde Bilablau att skicka kontoinfo till mig om de anser mig ha gjort köpet men de hänvisar till kredithanterarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt vad det är ni håller på att dribbla om, detta är ju solklart bedrägeri.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vore intressant om någon som är drabbad provade att begära ett registerutdrag enligt artikel 15 i GDPR. Detta för att se vilken info dom har. Dessutom begära ut laglig grund samt gallringsregler för det ändamål dom valt för att att behandla personuppgifter.

Det normala vore ju att dom ganska snabbt efter att man sagt upp sitt medlemskap raderade/avidentifierade ens personuppgifter kopplade till medlemskapet. Att dom behöver spara viss info för sin ekonomiska redovisning gör ju inte att dom har rätt att ha kvar resten av ens uppgifter.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Jag undrar även hur de kommit över kortuppgifter och registrerat medlemskap om kortets innehavare (eller någon denne lånat ut det till) inte handlat där?

Aurogiro behöver man ju normalt godkänna maunellt för att det skall kunna dras från ett bankkonto (inklusive det konto kortet är kopplat till).

Jag kunde inte ens lägga till konton själv i listan utan kodkort på min egen mobiltelefon trots att jag använde bank ID.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vore intressant om någon som är drabbad provade att begära ett registerutdrag enligt artikel 15 i GDPR. Detta för att se vilken info dom har. Dessutom begära ut laglig grund samt gallringsregler för det ändamål dom valt för att att behandla personuppgifter.

Det normala vore ju att dom ganska snabbt efter att man sagt upp sitt medlemskap raderade/avidentifierade ens personuppgifter kopplade till medlemskapet. Att dom behöver spara viss info för sin ekonomiska redovisning gör ju inte att dom har rätt att ha kvar resten av ens uppgifter.

Fast så länge det finns en utestående skuld (enligt bolaget då), så måste de ju också kunna behålla kunduppgifterna. Man kan ju knappast be någon radera uppgifterna om vem som är skyldig en pengar. Så ur ett GDPR-perspektiv är jag starkt tveksam till att det är ett problem. Däremot de sätt de bedriver sina affärer med otydliga och oskäliga avtalsvillkor, det är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem

Jag är helt paff. Väntar på svar från kredithanterarna och hoppas de kan ge kontoinfo och se vem som har köpt det på mitt namn. Hur som helst så kommer jag att bestrida vidare eftersom de inte kan skicka en påminnelse faktura efter 17 månader på misslyckade kortdragningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast så länge det finns en utestående skuld (enligt bolaget då), så måste de ju också kunna behålla kunduppgifterna. Man kan ju knappast be någon radera uppgifterna om vem som är skyldig en pengar. Så ur ett GDPR-perspektiv är jag starkt tveksam till att det är ett problem. Däremot de sätt de bedriver sina affärer med otydliga och oskäliga avtalsvillkor, det är ju en annan femma.

Absolut, finns det en skuld så har man ju rätt att behålla uppgifterna. Jag tolkade TS som att det inte fanns någon skuld från början och att personen avslutat sitt medlemskap.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag har också fått en episk stor faktura från april 2017 till idag, på över 3000 kr. Jag har bestridit fakturan hor "kredithanterarna" som svarar:

"Enligt dem uppgifter vi har fått från vår Bilablau Aps framgår det vid köp på deras web-plats att det rör sig om ett medlemskap. Det framgår att medlemspriset är kr 129:-/månad och kommer att debiteras de kreditkort som användes vid köpet.
Enligt Bilablau Aps har man som köpare accepterat medlemskapet och dess villkor vid köptillfället och dem påminnelser som har skickats innan vi fick ärendet till oss skall ha skickats till den mejladress som angavs vid köpet."

Jag har inte fått mejl såklart. Jag fortsätter att bestrida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Gällande GDPR så måste företaget spara informationen i 7 år, först efter det så kan man ta bort informationen. Sen är det lite gråzon exakt vilken information man får spara och inte som är kopplat till transaktionen. Sen är det mer eller mindre omöjligt i många e-handelsplattformar att ta bort information från en transaktion som är slutförd utan att ta bort transaktionen helt.

Du kan däremot be dom ta bort ditt konto och uppgifter dock.

Att det är "teoretiskt omöjligt" att utföra på vissa plattformar spelar noll roll. De är skyldiga att uppdatera sina system. Vi har lagt miljoner och åter miljoner på att anpassa våra.

Sen är mail och telefonnumer ingen relevant info att spara för en transaktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3