Ny dator med gammal boot drive

Permalänk
Medlem

Ny dator med gammal boot drive

Hej

Har nyligen byggt en ny dator.
Det enda som har återanvänts från min gamla är en SSD med installerat win10.
Nu dyker ett felmeddelande upp att win10 behöver aktiveras och det gamla nyckeln är inte längre aktuell.
Än så längre blir inte jag störd av detta meddelandet, men att alla Office program slutat fungera är ett djävulskap.

Misstänker att detta beror på att ny hårdvara har tillkommit.

Fråga 1:
Hur löser jag detta på bästa sätt?

Fråga 2:
Då min gamla konfiguration hade en intel CPU och nu har jag en ryzen, behöver jag ominstallera windows för bättre kompatibilitet med ryzen? Allt verkar ändå funka och flasha om disken vill jag helt inte göra.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej

Har nyligen byggt en ny dator.
Det enda som har återanvänts från min gamla är en SSD med installerat win10.
Nu dyker ett felmeddelande upp att win10 behöver aktiveras och det gamla nyckeln är inte längre aktuell.
Än så längre blir inte jag störd av detta meddelandet, men att alla Office program slutat fungera är ett djävulskap.

Misstänker att detta beror på att ny hårdvara har tillkommit.

Fråga 1:
Hur löser jag detta på bästa sätt?

Fråga 2:
Då min gamla konfiguration hade en intel CPU och nu har jag en ryzen, behöver jag ominstallera windows för bättre kompatibilitet med ryzen? Allt verkar ändå funka och flasha om disken vill jag helt inte göra.

Det enda jag skulle rekommendera är att formatera hela hårddisken och installera Windows på nytt.

Permalänk
Avstängd

@Savage_Gray:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Office programmen.. gå in på ditt konto och ta bort maskiner du inte använder. Du har troligen office på för många maskiner i förhållande till licensen. Även den nu skrotade finns ju med bland annat.

2
Nej du behöver inte om installera. Allt fungerar i viket fall.
Jag skulle ändock gjort det för att få en rensning av datorn samtidigt men det är inget som är nödvändigt.