Permalänk
Medlem

Ingen svensk tangentbord i Sverige?!

Hej!
Jag har letat länge på bland annat prisjakt efter ett tangentbord som har ett svensk layout (jag vet att det finns Svensk/Finsk layout men det har inga å,ä och ö tangenter) men jag kan inte hitta någonting alls. Jag har några kriterier som måste uppfyllas för tangentbordet.
1. Ett svenskt layout. (Med å, ö och ä tangenter).
2. Bakgrundsbelysta tangentbord.
3. USB anslutning.

Kan någon hjälpa mig att hitta ett sådant tangentbord (helst med alla tre kriterier men jag kan tänka mig en trådlös tangentbord också). Priset spelar inte särskilt stor roll, bara jag hittar ett tangentbord.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag vågar sticka ut hakan och säga att majoriteten av de tangentbord du hittar i svenska butiker har svensk layout. Var har du letat?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Svensk/Finsk är den standard vi har i Sverige och Finland.

Permalänk
Hedersmedlem

Svenskt och finskt tangentbord är exakt likadana. Båda har ÅÄÖ. Så står det svenskt/finskt är det det du ska ha.

Sen finns det nordiska tangentbord. Det är styggelser som försöker klämma in svenskt/finskt, danskt och norskt tangentbord på samma tangenter. Det funkar också helt OK så länge du kan stå ut med att det även står fula danska och norska symboler på tangenterna.

Oavsett vad det är för tryck på tangenterna funkar alla tangentbord likadant, det som faktiskt händer när du trycker på tangenterna styrs av vad du ställt in datorn på, inte vad som är tryckt på tangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coyote93:

Hej!
Jag har letat länge på bland annat prisjakt efter ett tangentbord som har ett svensk layout (jag vet att det finns Svensk/Finsk layout men det har inga å,ä och ö tangenter) men jag kan inte hitta någonting alls. Jag har några kriterier som måste uppfyllas för tangentbordet.
1. Ett svenskt layout. (Med å, ö och ä tangenter).
2. Bakgrundsbelysta tangentbord.
3. USB anslutning.

Kan någon hjälpa mig att hitta ett sådant tangentbord (helst med alla tre kriterier men jag kan tänka mig en trådlös tangentbord också). Priset spelar inte särskilt stor roll, bara jag hittar ett tangentbord.

Tack för all hjälp!

Gå in och kolla på Net on net eller Inet finns hur många som helst

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att väldigt många butiker på nätet har bild på amerikanska layouten men tangentbordet man köper har svensk.

Permalänk
Medlem

En med Nordisk layout
En med Svensk/Finsk layout

Jag kan liksom inte se några å, ä och ö tangenter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coyote93:

En med Nordisk layout
En med Svensk/Finsk layout

Jag kan liksom inte se några å, ä och ö tangenter.

Bilderna är inte svensk/finsk/nordisk layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coyote93:

En med Nordisk layout
En med Svensk/Finsk layout

Jag kan liksom inte se några å, ä och ö tangenter.

Tillverkarna orkar inte göra produktfoto för alla möjliga layouter.

Men det tagentbordet du väl får hem har sv layout om det nu står det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jag kan köpa alla tangentbord som har Svensk/Finsk och Nordisk layout. Tackar för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coyote93:

Så jag kan köpa alla tangentbord som har Svensk/Finsk och Nordisk layout. Tackar för hjälpen!

Mycket riktigt.

Permalänk
Medlem

Svenskt/finskt tangentbordslayout är med ÅÄÖ. Att det inte syns på bilderna är något annat, det är ofta bilder från tillverkaren/distributörer och inte sällan på den engelska upplagan.

Titta på "layout" under specifikationer eller liknande. Här har du ett exempel: https://www.inet.se/produkt/6100437/asus-rog-strix-flare-mx-b...

Det finns hur många som helst, du tittar bara på fel ställe.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Svensk/Finsk Layout är en variant på ISO-Layout.
Det som skiljer ISO och ANSI layout är att Enter och Vänster Shift är i princip samma tangentutformning.
ISO har <>| knappen mellan vänster skift och Z, + stora enter.

Så länge du får ett ISO tangentbord borde du klara dig förutom att det står "fel" saker skrivna på tangenterna

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ehh... Va?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nick-li:

Svensk/Finsk Layout är en variant på ISO-Layout.
Det som skiljer ISO och ANSI layout är att Enter och Vänster Shift är i princip samma tangentutformning.
ISO har <>| knappen mellan vänster skift och Z, + stora enter.

Så länge du får ett ISO tangentbord borde du klara dig förutom att det står "fel" saker skrivna på tangenterna

Bra poäng, för det finns tyvärr också svenska eller nordiska tangentbord med ANSI-liknande-layout!

Ett par exempel:

- HP Omen 15 laptop (de har klämt in < till höger om Alt Gr av alla ställen och den har en kortbred entertangent).
- Steelseries 6Gv2 som har en jättemysko form på Enter-tangenten och konstig placering av apostrof/asterisk: http://img.tradera.net/images/448/276537448_7ad3bf98-996e-4ce...

Tangentbord med felformade enter-tangenter eller felplacerade <-tangenter är en styggelse, särskilt när Enter sitter där ' ska skriva, så man trycker på enter för tidigt av misstag när man chattar på engelska...

Permalänk

Har aldrig ens tänkt på och kolla efter åäö alla gånger jag köpt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra poäng, för det finns tyvärr också svenska eller nordiska tangentbord med ANSI-liknande-layout!

Ett par exempel:

- HP Omen 15 laptop (de har klämt in < till höger om Alt Gr av alla ställen och den har en kortbred entertangent).
- Steelseries 6Gv2 som har en jättemysko form på Enter-tangenten och konstig placering av apostrof/asterisk: http://img.tradera.net/images/448/276537448_7ad3bf98-996e-4ce...

Tangentbord med felformade enter-tangenter eller felplacerade <-tangenter är en styggelse, särskilt när Enter sitter där ' ska skriva, så man trycker på enter för tidigt av misstag när man chattar på engelska...

Håller med om allt förutom att "big ass enter" som det där på Steelseries tangentbordet för mig känns härligt nostalgiskt. Visst, ett minus att man blir av med '*-tangenten men... Kul att det lever kvar, även om de där tangentborden inte görs längre väl?

Just enter tangenten är nog vad som kan få mig att gå över till ansi eller en hybridlayout typ HHKB fast med delad vänster-shift. Den är ju faktiskt svårare att nå med lillfingret än på ett iso-tangentbord. Upp med *' till toppraden. Typ det här vore ju rätt överlägset vår iso-variant:

Permalänk
Skrivet av phedd:

Håller med om allt förutom att "big ass enter" som det där på Steelseries tangentbordet för mig känns härligt nostalgiskt. Visst, ett minus att man blir av med '*-tangenten men... Kul att det lever kvar, även om de där tangentborden inte görs längre väl?

Just enter tangenten är nog vad som kan få mig att gå över till ansi eller en hybridlayout typ HHKB fast med delad vänster-shift. Den är ju faktiskt svårare att nå med lillfingret än på ett iso-tangentbord. Upp med *' till toppraden. Typ det här vore ju rätt överlägset vår iso-variant:
https://i.imgur.com/bxTlqhF.jpg

Ser väl rätt bra ut. Behöver du fler tangenter kan du krympa höger shift när du ändå är igång. Det är nog den tangent jag använder minst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Ja, en funktionstangent till höger om den kanske - typ som ett HHKB.

Jag använder den också väldigt sällan, men tanken med att ha Shift, Ctrl och i ANSI också Alt på bägge sidor är ju att man ska använda bägge. Är det en stor bokstav som du skriver med vänster hand så är tanken att du ska trycka Shift med höger lillfinger, och vice versa.

Ju mer jag tänker på det desto mer genomtänkt verkar faktiskt ansi-layouten. ISO sabbade en hel del som faktiskt var ganska smart. Även vänster Shift är lite mindre praktisk med ISO.

Å andra sidan är det enda som hindrar mig från att gå över till något ortolinjärt typ en Ergodox själva estetiken. Jag gillar arvet från gamla tangentbord på nåt vänster... Och Cherry-looken på tangenter.. Nördigt men... Vill ha lite stil på mitt skrivbord