Permalänk
Medlem

hitta praktikplats!

Hej
Jag behöver hitta någon praktikplats i Örebro inför min andra LIA (Lärande i Arbete) som ska pågå mellan vecka 5 och 15 /2020.
Min utbildning är YH Server och Virtualisering i Örebro, andra året börjar nu i augusti.

Min fråga är vilket företag ska jag försöka hitta någon plats först? dvs vilket företag kan ge mig mer praktisk erfarenhet än andra företag?

Jag har tillbringat min första LIA i ett företag där jag bara har suttit och gjort inget! bara Facebook mest av tiden, något som jag inte vill fortsätta på min andra LIA.

Jag är mycket intrsserad på nätverk och jag är Cisco CCENT certifierad och just nu pluggar jag för att certifiera mig med CCNA, dvs jag pluggar min utbildning i skolan och samtidigt pluggar för att klara CCNA.

Min utbildning i skolan handlar om servrar och virtualisering och vi har ämnen som t.ex. Windows server, Linux, Citrix och Cisco

Permalänk

Kolla hos kommunen, om inte de har outsourcat sin IT-miljö så kanske det kan vara något.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra, men är kommunen bäst plats för att lära mig?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av sparkar_boll:

Kolla hos kommunen, om inte de har outsourcat sin IT-miljö så kanske det kan vara något.

Vi har egen IT-miljö men vi tillåter tyvärr inga praktikanter då vi behandlar konfidel information

Skrivet av ms1984:

Det ska jag göra, men är kommunen bäst plats för att lära mig?

Kolla runt med IT-firmorna i stan - ITMästarna osv osv - de hanterar mindre företag där du får hålla på med enklare virtualisering. Men att hitta ett företag där de kommer sätta dig o hantera virtualisering kommer vara svårt. Kolla om skolan har några kontakter.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Skolan ska enligt Myndigheten för yrkeshögskolan ordna en LiA-plats åt dig om inte du hittar en plats.
Se sida 2 punkt 3.2 i följande PDF: https://www.myh.se/Documents/Publikationer/Foreskrifter/MYHFS...

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Har inte skolan kontakt/samarbete med bra företag?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det som jag är intresserad av är netvärk och inte virtualisering, jag vet att man behöver ha många år erfarenhet för att kunna hantera en virtualiserat miljö, men nätverk är lite enklare sak enligt mig! och eftersom jag försöker bli CCNA certifierad innan min LIA2 start så tror jag att det är näteverket som jag behöver syssla med och inget annat,

vad tror ni som har erfarenhet kring detta?!

Permalänk
Medlem

@frong: det finns en lång lista men man vet aldrig viket företag som ger bättre erfarenhet. Jag frågar här för att inte välja fel företag som det hände med mig i min förtsa LIA

Permalänk
Medlem

Jag gjorde min LIA på SIGMA i Örebro (Ute vid Universitetet) Jag gick förövrigt samma utbildning som du verkar gå idag.

Annars kolla med min förra arbetsplats IVER (Hette då DGC) Dom hade en förra året från Hermods (EC) Sen finns väll IT-Mästarna osv. Men det beror ju även på vad man vill göra, är du Certad för Cisco CCENT så borde du ju få göra lite mer kan jag tycka.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: På Sigma hade du första eller andra LIA och vad fick du göra då, och jag blir mycket intresserad på att veta vad gör du idag?

vilket år utexaminerade du då

Permalänk
Medlem

Testa med Iver, vi har ett kontor i Örebro

https://www.iver.com/

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@ms1984:

Jag hade första och första veckan av andra perioden på Sigma i Örebro. Jag fick göra lite av varje, Hoppade in i Ärendehantering via mail typ dag2, sedan telefon efter några veckor, men hade nog kunnat hoppa på direkt om jag kände för det. Sen fick jag göra allt som hade med 1st Line å göra, även 2a och 3e linjen om man kände att man klarade av det. Att jag bara hade första veckan på andra perioden var att det blev strul på hemma plan så ville vara nära hemmet, men annars var det en riktigt trevlig Lia plats.

Idag är jag IT-Tekniker på Nora kommun och har då hand om allt som har med IT att göra så vist gör jag mer idag, men kände att jag lärde mig mycket utav min LIA på Sigma. Men grabbarna på IVER i Örebro är även dom ett riktigt bra gäng så dom kan jag starkt rekommendera att du kollar med.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Xeno88: Jag har redan skickat en ansökan och fick svar att de kommer att kontakta mig om jag blir aktuell för något. Men på min ansökan har jag inte sagt något om CCENT, dumt av mig, jag vet inte om det känns bra att skicka en ny ansökan till IVER?