Komplett.se's "Prislöfte" är i praktiken oanvändbart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Men det gjorde du ju visst...

"Såg att den nyligen (då) hade sålts billigare hos konkurrenter men tänkte att om en prissänkning sker inom kort så är jag ändå "skyddad" av det "Prislöfte" komplett erbjuder. "

I.e., du har sett att det varit rea på produkten innan, och du köper nu i tron om att du senare kan få det ändrat till reapris, trots att "löftet" inte gäller rea.

Det är väl också rätt uppenbart att de själva avgör vad som faller innanför de ramar de satt upp, vem skulle annars göra det? Det finns knappast heller några krav på att affärer preciserar att det är en kampanj när de har tillfälligt nedsatta produkter, så det kan givetvis inte alltid vara uppenbart om en ändring är nytt ordinariepris. Men rött pris tillsammans med ett överstruket pris (dvs. överstruket ordinarie pris) är en rätt stark indikation om att det är rea (dvs. ett tillfälligt kampanjpris), likaså när priset där tidigare temporärt varit det samma för några månader sedan, för att sedan gå upp igen. Hade Inet bara visat 749:- i svart som pris hade du nog fått din check.

Nej, jag säger ju att jag inte gjorde det, hur svårt ska det vara att förstå? Jag vet väl bättre än dig vad jag tänkte när jag köpte produkten, min beskrivning är helt ärlig. Nej jag köpte inte i "tron jag kunde få det ändrat till ett reapris". Ska du fortsätta ljuga på det här sättet så förvänta dig inga svar.

Ja vem skulle avgöra det? Konsumentverket indirekt och ARN direkt såklart. Det är inte upp till Komplett att göra den tolkningen då de inte friskrivit sig i den frågan. Ett rött pris innebär inte REA eller kampanj. Oavsett vad det egentligen innebär så bör dock Komplett utbetala mellanskillnaden. Är det den minsta lilla oklarhet så är det i regel butiken som tar ansvar, åtminstone om man är en någorlunda seriös aktör.
Vidare så belyser detta vilken bluff Kompletts "prislöfte" är. Sådan marknadsföring ska ej accepteras och vad är då bättre än att jag som kund sätter ner foten och påpekar hur dåligt detta är från deras sida. Speciellt när de i detta fall inte kan stödja sig mot någonting i deras köpvillkor utan gör en egen fri tolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, jag säger ju att jag inte gjorde det, hur svårt ska det vara att förstå? Jag vet väl bättre än dig vad jag tänkte när jag köpte produkten, min beskrivning är helt ärlig. Nej jag köpte inte i "tron jag kunde få det ändrat till ett reapris". Ska du fortsätta ljuga på det här sättet så förvänta dig inga svar.

Ja vem skulle avgöra det? Konsumentverket indirekt och ARN direkt såklart. Det är inte upp till Komplett att göra den tolkningen då de inte friskrivit sig i den frågan. Ett rött pris innebär inte REA eller kampanj. Oavsett vad det egentligen innebär så bör dock Komplett utbetala mellanskillnaden. Är det den minsta lilla oklarhet så är det i regel butiken som tar ansvar, åtminstone om man är en någorlunda seriös aktör.
Vidare så belyser detta vilken bluff Kompletts "prislöfte" är. Sådan marknadsföring ska ej accepteras och vad är då bättre än att jag som kund sätter ner foten och påpekar hur dåligt detta är från deras sida. Speciellt när de i detta fall inte kan stödja sig mot någonting i deras köpvillkor utan gör en egen fri tolkning.

Att använda sig av särskilda grafiska element för att särskilja rabatterat (RÖD text där ordinarie är överstruket) från ordinarie (SVART text) är att indikera rabatt (en slags priskampanj). Det är inga konstigheter sett ur prisinformationslagen. Däremot får denna rea ej vara i mer än ett par veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv är jag nöjd med mitt köp av Ryzen 3900X hos Komplett.

Köpte den för 6399 SEK vid lanseringen med avsikt att nyttja prislöftet då det var lätt att göra eftersom nästan alla andra butiker låg på cirka 5890 SEK.
Kunde inte nyttja löftet direkt då villkoren säger att butiken måste ha på lager, vilket såklart ingen hade vid det tillfället.

Deras löfte är att man får tillgodokvitto på mellanskillnaden men man får som sagt läsa igenom villkoren innan så man vet vad man ger sig in på.

Två-tre veckor efter lanseringen av 3900X så sänke Komplett själva priset till 5890 SEK.

Jag skickade mejl till kundservice där jag skrev "vill nyttja löftet, ni själva har sänkt priset".
De svarade "inga problem, skicka bankkonto så skickar vi tillbaka mellanskillnaden".

En vecka senare så var pengarna insatta på kontot.

Fick alltså kontanter tillbaka istället för tillgodokvitto.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror vi alla är överens om att Komplett's prismatchning är ett skämt, precis som många andra prismatchningsgarantier.

Dock så får jag hålla med övriga här om att Inet's pris ser ut som en kampanj. Enda sättet att veta är väl att fortsätta bevaka priset och se om det går upp.

Personligen upplever jag Elgigantens prismatchning precis lika frustrerande. Har tex försökt få dem att prismatcha mot Kjell.com som ligger ett stenkast bort, men fick avslag för att den Kjell-butiken just då inte hade varan hemma. Att den finns i en annan butik 3 mil bort hjälpte inte. Detta gällde ett ordinariepris. Visst har jag lyckats använda prismatchningar någon gång, men om man lyckas verkar mer bero på personalens välvilja. Nästan lättare att skippa att hänvisa till prismatchning och bara pruta rätt upp och ner, vilket funkar bättre än man kan tro.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Funkade för mig, de prismatachade X570 AORUS Master 5299kr till 4779kr åt mig från Net2World när jag inte ville beställa där ifrån.

Dåligt att det inte funkar på kampanjer dock, skulle vara mycket mer användbar.

Permalänk
Medlem

Stackars Johan, hoppas att han hade en bra dag detta till trots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Mocka: Du missade 4 minuter där bara. Men annars så har du rätt.

Oj *ställer mig och skäms i ett hörn* Skyller på måndag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då vet vi att komplett iaf prismatchar sig själva, men ingen annan.
Röda priser och referenspriser betyder ju ingenting, netonnet har ju t.ex alla priser i rött hur dyra de än är.
Komplett själva har ju kampanjer där man måste mata in en kod vid utcheckning - det är definitionen av kampanj.

Man ligger väl mycket bättre till om man inte har köpt varan än och det är en slags prutning eller om man fortfarande har öppet köp / ångerrätt. Men en butik som Komplett som bara finns på nätet kan ju krångla och då behövs sådana här trådar som berättar hur det ligger till. Själv har jag bara nyttjat garantier på elgiganten vid ett par tillfällen och båda gångerna så var det i butik där jag hade valet att gå därifrån om det inte fungerat.

Slutligen har jag bara goda erfarenheter av komplett,
men jag köpte också till ett bra pris från början och fick bra support ovanpå det för att få spelkoder osv på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, jag säger ju att jag inte gjorde det, hur svårt ska det vara att förstå? Jag vet väl bättre än dig vad jag tänkte när jag köpte produkten, min beskrivning är helt ärlig. Nej jag köpte inte i "tron jag kunde få det ändrat till ett reapris". Ska du fortsätta ljuga på det här sättet så förvänta dig inga svar.

Ja vem skulle avgöra det? Konsumentverket indirekt och ARN direkt såklart. Det är inte upp till Komplett att göra den tolkningen då de inte friskrivit sig i den frågan. Ett rött pris innebär inte REA eller kampanj. Oavsett vad det egentligen innebär så bör dock Komplett utbetala mellanskillnaden. Är det den minsta lilla oklarhet så är det i regel butiken som tar ansvar, åtminstone om man är en någorlunda seriös aktör.
Vidare så belyser detta vilken bluff Kompletts "prislöfte" är. Sådan marknadsföring ska ej accepteras och vad är då bättre än att jag som kund sätter ner foten och påpekar hur dåligt detta är från deras sida. Speciellt när de i detta fall inte kan stödja sig mot någonting i deras köpvillkor utan gör en egen fri tolkning.

Dra det till ARN då om du ska vara så envis. Så blir det upp till ARN Att göra om din eller kompletts tolkning är mer korrekt.
Din tolkning är att det MÅSTE stå KAMPANJ , Kompletts tolkning är inte så.

Min tolkning är att det är solklart tillfällig prisnedsättning och därför gäller det ej

Handlat på Komplett som de flesta andra butiker och har alltid varit bra.
Även flera returer likaså.

Och jag har även handlat mycket på Elgiganten fast deras prismatchning är ännu mer värdelös än Komplett, dvs helt fullständigt meningslös då den gäller lokala butiker + de fular sig med egna artikelnummer.
Så att du försöker hylla Elgigantens prismatchning är rätt lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Då vet vi att komplett iaf prismatchar sig själva, men ingen annan.
Röda priser och referenspriser betyder ju ingenting, netonnet har ju t.ex alla priser i rött hur dyra de än är.
Komplett själva har ju kampanjer där man måste mata in en kod vid utcheckning - det är definitionen av kampanj.

Man ligger väl mycket bättre till om man inte har köpt varan än och det är en slags prutning eller om man fortfarande har öppet köp / ångerrätt. Men en butik som Komplett som bara finns på nätet kan ju krångla och då behövs sådana här trådar som berättar hur det ligger till. Själv har jag bara nyttjat garantier på elgiganten vid ett par tillfällen och båda gångerna så var det i butik där jag hade valet att gå därifrån om det inte fungerat.

Slutligen har jag bara goda erfarenheter av komplett,
men jag köpte också till ett bra pris från början och fick bra support ovanpå det för att få spelkoder osv på köpet.

Nu handlar det inte om färgen röd för alla butiker, utan det faktum att sättet inet grafiskt indikerar rabatt på är att skriva texten i rött med ordinarie pris överstruket. Dessa grafiska element får då ej användas för produkter till ordinarie priser (den typen av vilseledande marknadsföring är ej tillåten). Sen att rött är en typisk indikator är en annan sak, vilket netonnet vet mycket väl och använder på så sätt det som grafiskt element för ordinarie priser osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett pris på 749 kr med ett annat överstruket pris på 999 kr under är i min värld ett nedsatt pris. Tjafsar man då ändå emot så är man väldigt löjlig.

Om det är så viktigt att spara 150 kr, varför köper du då inte produkten från inet och lämnar tillbaka den på komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag ville ej blanda in den andra butiken i detta så undvek att länka dem i första inlägget. Men produkten i fråga är:
https://www.inet.se/produkt/6902693/fractal-design-meshify-c-...

Men på den länken verkar det ju rätt tydligt att de har ett ordinarie pris 999:- och att de just nu säljer den för 749:-. Eller?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ett pris på 749 kr med ett annat överstruket pris på 999 kr under är i min värld ett nedsatt pris. Tjafsar man då ändå emot så är man väldigt löjlig.

Om det är så viktigt att spara 150 kr, varför köper du då inte produkten från inet och lämnar tillbaka den på komplett?

250kr men ändå..

Såklart Komplett's pris borde gälla ändå! Har prismatchat på Elgiganten mot Nätbutiker flera gånger på kampanjer och det har fungerat utan problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, jag säger ju att jag inte gjorde det, hur svårt ska det vara att förstå? Jag vet väl bättre än dig vad jag tänkte när jag köpte produkten, min beskrivning är helt ärlig. Nej jag köpte inte i "tron jag kunde få det ändrat till ett reapris". Ska du fortsätta ljuga på det här sättet så förvänta dig inga svar.

Ja vem skulle avgöra det? Konsumentverket indirekt och ARN direkt såklart. Det är inte upp till Komplett att göra den tolkningen då de inte friskrivit sig i den frågan. Ett rött pris innebär inte REA eller kampanj. Oavsett vad det egentligen innebär så bör dock Komplett utbetala mellanskillnaden. Är det den minsta lilla oklarhet så är det i regel butiken som tar ansvar, åtminstone om man är en någorlunda seriös aktör.
Vidare så belyser detta vilken bluff Kompletts "prislöfte" är. Sådan marknadsföring ska ej accepteras och vad är då bättre än att jag som kund sätter ner foten och påpekar hur dåligt detta är från deras sida. Speciellt när de i detta fall inte kan stödja sig mot någonting i deras köpvillkor utan gör en egen fri tolkning.

Du får gärna ta det till Konsumentverket eller ARN. Jag är avgjort intresserad av hur de tycker att man ska kunna bevisa om något är rea, eller motsatt att det inte är det, om inte något som rött pris defakto avgör det åt ena hållet och svart åt andra, samt vad som annars kan användas för att särskillja det. Oberoende av dig och din historia är där en rätt uppenbar gråzon.

Min obildade uppfattning är dock fortfarande att detta rimligen diskvalificerar varan från löftet. Men okej, jag ger mig. Du vet avgjort bättre än mig hur du tänker, och du har rätt i att jag har svårigheter i att förstå logiken bakom varför du tror tidigare kampanjpriser innebär att varans ordinariepris snart kommer ändras. Är väl ungefär lika logiskt som att kalla mig lögnare för att jag påpekar vad du redan skrivit, eller tron att Komplett kommer bemöda sig betala tillbaka såvida någon inte refererar till ett pris från en annan affär där det bokstavligen står "KAMPANJ!".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Elgiganten prismatchar alltid, oavsett kampanj, REA eller liknande. De har väldigt många referensprodukter vilka naturligtvis prismatchas. Det behöver i många fall inte ens vara samma produkt utan det kan räcka med en likvärdig för att få igenom en prismatchning. Deras kundgarantier är ganska överlägsna Komplett's.

Du förväntar dig alltså att kunder ska kontrollera kodningen på sidan för att avgöra vad som gäller?

Sluta nu, du hade fel helt enkelt. Vad Elgiganten gör är inte relevant. Butiker får ha sina egna villkor om de vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saddl3r:

Ett pris på 749 kr med ett annat överstruket pris på 999 kr under är i min värld ett nedsatt pris. Tjafsar man då ändå emot så är man väldigt löjlig.

Om det är så viktigt att spara 150 kr, varför köper du då inte produkten från inet och lämnar tillbaka den på komplett?

Skrivet av dlq84:

Sluta nu, du hade fel helt enkelt. Vad Elgiganten gör är inte relevant. Butiker får ha sina egna villkor om de vill.

Istället för att posta strunt, varför inte läsa tråden först så slipper ni göra inlägg som inte tillför någonting?

Permalänk
Medlem

För mig är det solklart att Inets pris inte är ett ordinarie pris. Har inget med röd färg att göra. CDON visar Inets nedsatta pris med grönt men för mig är det lika tydligt att det är någon specialrea.
https://cdon.se/hemelektronik/fractal-design-meshify-c-mini-d...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Here we go again...

Tycker att Komplett skjuter sig själv i foten med dessa otydliga garantier/kampanjer.

Nedsatt pris behöver inte betyda kampanj, en kampanj är där man medvetet går ut med lägre pris under begränsad tid.

I Inets fall finns inga indikationer på att priset kommer justeras i framtiden efter en specifik tid = Inte en kampanj utan en helt vanlig prissänkning på varan såvitt vi vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Istället för att posta strunt, varför inte läsa tråden först så slipper ni göra inlägg som inte tillför någonting?

Det enda du vill folk ska säga är att du har rätt. Direkt någon kommer med motargument om huruvida det är kampanj eller inte så anser du att de har fel.

Vem har gett dig rätten att bestämma vad som är rätt och fel? Jag ser vad du skriver men inte så många hänvisningar till lagen (såsom jag sett att andra gjort).

Har du lagstöd att inet inte har en pågående kampanj på den produkten?

Jag frågar för att försöka fortsätta diskussionen i rätt riktning. Tar därav ingen sida för tillfället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Det enda du vill folk ska säga är att du har rätt. Direkt någon kommer med motargument om huruvida det är kampanj eller inte så anser du att de har fel.

Vem har gett dig rätten att bestämma vad som är rätt och fel? Jag ser vad du skriver men inte så många hänvisningar till lagen (såsom jag sett att andra gjort).

Har du lagstöd att inet inte har en pågående kampanj på den produkten?

Jag frågar för att försöka fortsätta diskussionen i rätt riktning. Tar därav ingen sida för tillfället.

Båda deras påståenden och funderingar var redan behandlade i tråden. Om de hade bemödat sig att göra åtminstone så mycket som att läsa den så kanske man hade kunnat svara men nu ville de bara kasta sig på tangentbordet och vräka ur sig något. Därför ber jag dem posta något som tillför tråden något, oavsett om de håller med mig eller ej.

Gällande lagen så har jag inte kunnat hitta vad som gäller för kampanjer specifikt, därför har jag heller inte skrivit någonting om dem. Däremot så står det såhär på hallå konsument:

"Vilseledande marknadsföring
En säljare får inte använda påståenden som är vilseledande, till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller på annat sätt olämplig jämställs det med att information utelämnats."

Eftersom Komplett inte lämnar en definition av exakt vad som avses med en kampanj och den prissänkta produkten hos Inet ej ligger under "Kampanjer"-kategorin så får informationen anses vara oklar vilket gör att Komplett kan ha gjort sig skyldiga till vilseledande marknadsföring. Detta är mer än vad några av kritikerna kunnat peka på.

Permalänk
Medlem

Uppenbart har TS fel. Men bråkar man mycket för någon 100 lapp så får man väl igenom det tillslut. Tycker trådtiteln är lite av förtal då det inte stämmer alls. Och eftersom han inte kan ha fel så undrar jag varför starta en tråd överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Så komplett har skapat en "tjänst" för folk som inte använder prisjakt som visar aktuellt pris för en vara oavsett kampanj eller inte. För att nyttja tjänsten behöver du dock använda prisjakt om du inte har jävlig tur när du nojjar över om du gjort rätt och irrar runt på diverse näthandlares hemsidor och efterforskar om du verkligen gjort rätt val av butik?

Verkar väldigt rörigt, att en kan försvara något som utger sig för att vara typ prisgaranti men ändå inte är det är bortom min förståelse.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kontentan av den här tråden verkar vara att alla butikers prisgaranti är ett skämt om man har haft dålig erfarenhet, annars inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Eftersom Komplett inte lämnar en definition av exakt vad som avses med en kampanj och den prissänkta produkten hos Inet ej ligger under "Kampanjer"-kategorin så får informationen anses vara oklar vilket gör att Komplett gjort sig skyldiga till vilseledande marknadsföring. Detta är mer än vad några av kritikerna kunnat peka på.

Detta låter mest som att du försöker nöta in din egen tveksamma argumentation. Begreppet kampanj (försäljningskampanj) är tämligen väldefinierat. En kampanj är en tillfällig försäljning av en vara enligt vissa villkor som är utanför det normala. Sänkt pris, tillfälligt parti, längre garanti osv.

Det är väl ganska tydligt att Komplett tolkar det faktum att Inet har gjort en 25% sänkning av priset där man indikerar detta på sin hemsida i form av ett nytt pris och det gamla priset överstruket som en kampanj. Att Inet inte har just detta pris på sin kampanjhemsida spelar ingen roll, det kan fortfarande vara en kampanj. De enda som vet ifall Komplett har gjort rätt tolkning eller ej är Inet. Dvs kommer de att höja priset på denna varan igen om några veckor? Du får väl fråga Inet om det.

Jag gör för övrigt samma tolkning som Komplett i detta fallet. Priset är tillfälligt nedsatt och är därmed en kampanj.
Om Inet inte ändrar tillbaka priset och har kvar det gamla priset i överstruken form så är de inne och nosar på att inte följa regelverket för reor till 100%. En rea kan inte pågå för evigt och man får inte marknadsföra produkter så att det ser ut som att de är prissänkta när de i själva verket har det lägre priset som normalpris. Det finns vissa företag som satt detta i system i det att de marknadsför sig som billigare än konkurrenterna och listar konkurrenternas priset, ett genomsnittspris, av leverantören rekommenderat pris osv. Men då brukar det framgå väldigt tydligt vad det överstrukna priset är, i annat fall skulle det räknas som en rea och inte vara tillåtet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

... de fular sig med egna artikelnummer...

Fast artikelnummer spelar ingen roll, då det är något alla återförsäljare har eget.
Vad man ska jämföra är modellnummer/modellbeteckning (alltså vad TILLVERKAREN kallar produkten)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast artikelnummer spelar ingen roll, då det är något alla återförsäljare har eget.
Vad man ska jämföra är modellnummer/modellbeteckning (alltså vad TILLVERKAREN kallar produkten)

Ja i vilket fall som så la elgiganten till någon siffra och därför kunde de komma ur detta.
Detta var väldigt välkänt förr med Elgigantens prismatchning, och precis därför jag inte fick igenom det (fast TILLVERKARENS artikelnummer) är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

250kr men ändå..

Såklart Komplett's pris borde gälla ändå! Har prismatchat på Elgiganten mot Nätbutiker flera gånger på kampanjer och det har fungerat utan problem!

Ljuger du nu?
För det står klart och tydligt att det INTE gäller mot nätbutiker med Elgigantens prismatchning.
Gäller ENDAST mot lokala butiker.

Så antingen ljuger du eller så har de brutit mot sina egna villkor

"Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet."

Permalänk
Medlem

Mamma: Det är dags at lägga sig nu min son.
Son: Jag vet mamma men någon har fel på internet.
Mamma: Ok jag förstår, jag sjukanmäler dig från skolan imorn så du kan formulera dina argument ordentligt.
Son: Tack mamma, älskar dig. ...Nu jädrans ska jag sätta mina erfarenheter och kunskaper på prov!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ljuger du nu?
För det står klart och tydligt att det INTE gäller mot nätbutiker med Elgigantens prismatchning.
Gäller ENDAST mot lokala butiker.

Så antingen ljuger du eller så har de brutit mot sina egna villkor

"Prisgarantin gäller i 30 dagar på Elgigantens egna prisjusteringar och mot lokala butikskonkurrenter men inte mot aktörer på Internet."

Lär ju alltid finnas undantag som strider mot de normala reglerna, handlar ju mycket om vad för kund/köpare man har hur överdjävlig/godtyckling man blir på att följa företagsriktlinjerna med.
Har själv "prismatchat" mot Webhallspris i en Elgigantenbutik 3 mil från närmsta webhallen butik.
Priset fick jag dessutom enbart på mina egna uppgifter om deras pris då säljaren var för trött för att orka kolla själv.
Är nog gränsfall om det gills som "lokal butik".

Skrivet av ChaosClocker:

Mamma: Det är dags at lägga sig nu min son.
Son: Jag vet mamma men någon har fel på internet.
Mamma: Ok jag förstår, jag sjukanmäler dig från skolan imorn så du kan formulera dina argument ordentligt.
Son: Tack mamma, älskar dig. ...Nu jädrans ska jag sätta mina erfarenheter och kunskaper på prov!

Dags för en trådlåsning snart tror jag, känns ju inte som de kommer så mycket längre

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Eftersom Komplett inte lämnar en definition av exakt vad som avses med en kampanj och den prissänkta produkten hos Inet ej ligger under "Kampanjer"-kategorin så får informationen anses vara oklar vilket gör att Komplett gjort sig skyldiga till vilseledande marknadsföring. Detta är mer än vad några av kritikerna kunnat peka på.

En kampanj kan vara en kampanj även om det inte är en utannonserad kampanj. Likt de tidningar man fått hem någon gång från Elgiganten/Media Markt eller dylikt att det finns fler kampanjer (prisnedsatta varor) i butiken.

Inet's kampanjsida listar nog inte alla kampanjer; precis som att de inte listar att handlar du den här produkten får du ett ESD armband för 20 kr billigare. Vilket också är tekniskt sett en kampanj även om den inte är utannonserad.