Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att köpa ny router

Hej på er. Jag behöver hjälp att köpa en ny router. Jag har en Asus RT-AC658U och jag tror den börjar tacka för sig (eller så kanske den är för klen)? Den orkar inte sända genom hela huset, grejerna på övervåningen går rätt segt på trådlösa nätverket osv. Det tappar uppkopplingen och idag slutade 5G-nätverket att fungera på den. Jag fick igång det igen efter någon reset men jag är less på den och vill ha en ny.

Vi bor i en 160 kvm 1,5 plans-villa. Det är inte jättetjocka väggar, mestadels gips. Så jag behöver en ordentlig router som klarar sända en signal genom hela huset och en hel del enheter (vi har säkert 20 st som går på wifi om man räknar alla datorer, Sonos-högtalare osv).

Den måste vara relativt lätthanterligt också för jag är inte så insatt. Sonen spelar en del PS4 online och det händer att jag spelar PC så den men i övrigt så är det ju streama film och surfa som trådlösa nätverket används mest till. Sonoshögtalarna kanske kräver en del med, vad vet jag?

Vad är det bästa jag kan köpa? Jag är trött på dåliga routers nu.

Permalänk

för 160 kvadratmeter och två våningar bör du köra Mesh enheter
Exempelvis denna https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik trådlöst så långt det går och alltså även Mesh, använd bara trådlöst där du tvingas till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Dexdor: Gissar på att du menar en AC68U, det är isf en helt ok router, kolla om du kör senaste firmware annars uppdatera den.
Du kan inte heller räkna med att en ensam router skall täcka hela huset och samtidigt ge bra signal överallt, tycker att du som minimum skall ha router + 1 AP på nedre våningen och 1 AP på övre.

Som redan nämnts så blir det absolut bäst om du kan ansluta AP via kabel, går det absolut inte så är det mesh med wifi-backhaul som gäller, typ dom som länkats ovan.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, ja precis det är en AC68U. Men det är något fel på den. Via kabel så fungerar internet men den tappar den trådlösa uppkopplingen hela tiden. Har provat uppdatera till senaste firmware. Gjorde en reset igår och då fungerade bara 2.4 Ghz, inte 5 Ghz. Startade om den nu på morgonen och nu fungerar inte Wifi alls, samtidigt som jag skriver detta på datorn (så jag tror inte det är bredbandsanslutningen).

Men får nog prova Mesh då, sambon kommer inte uppskatta nätverkskablar genom hela huset.

Men om jag måste köpa ny router då rekommenderar ni en likadan eller, den duger för ändamålet?

Permalänk
Skrivet av Dexdor:

Tack för era svar, ja precis det är en AC68U. Men det är något fel på den. Via kabel så fungerar internet men den tappar den trådlösa uppkopplingen hela tiden. Har provat uppdatera till senaste firmware. Gjorde en reset igår och då fungerade bara 2.4 Ghz, inte 5 Ghz. Startade om den nu på morgonen och nu fungerar inte Wifi alls, samtidigt som jag skriver detta på datorn (så jag tror inte det är bredbandsanslutningen).

Men får nog prova Mesh då, sambon kommer inte uppskatta nätverkskablar genom hela huset.

Men om jag måste köpa ny router då rekommenderar ni en likadan eller, den duger för ändamålet?

Jag har samma router och internet fungerar perfekt både uppe och nere. Finns dock vissa platser i slutet av rummen där den inte når fullt ut.
Du kan testa att ha den högre i rummet under. Min ligger på en baslåda bredvid datorn. Annars skulle jag rekommendera dessa, känner en del folk som har de.
https://www.inet.se/produkt/5406562/linksys-velop-dual-band-2...

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

@Pvt_Rinzler: Köpa en till och köra Asus AiMesh då, skulle det vara en idé?

Permalänk
Skrivet av Dexdor:

@sadin: Köpa en till och köra Asus AiMesh då, skulle det vara en idé?

Har inte så mycket erfarenhet av mesh själv. Min funkar som sagt bra på andra våningen med. Du har ingen gammal router som du kan använda istället för att köpa en till. De kostar ändå en del bara för att testa.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Om nu din nuvarande router inte fungerar som den skall så köp istället ett Mesh system med 3 puckar.
Ena pucken fungerar som bas/router och dom andra 2 blir AP's.
Se vara till att dom har wifi-backhaul, anges ibland som tri-band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexdor:

Tack för era svar, ja precis det är en AC68U. Men det är något fel på den. Via kabel så fungerar internet men den tappar den trådlösa uppkopplingen hela tiden. Har provat uppdatera till senaste firmware. Gjorde en reset igår och då fungerade bara 2.4 Ghz, inte 5 Ghz. Startade om den nu på morgonen och nu fungerar inte Wifi alls, samtidigt som jag skriver detta på datorn (så jag tror inte det är bredbandsanslutningen).

Men får nog prova Mesh då, sambon kommer inte uppskatta nätverkskablar genom hela huset.

Men om jag måste köpa ny router då rekommenderar ni en likadan eller, den duger för ändamålet?

Har du testat att göra en fabriksåterställning?
På den tiden jag körde med Asus routrar så löste detta en massa konstiga fel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W