Mobil på abonnemang COMVIQ

Permalänk
Medlem

Mobil på abonnemang COMVIQ

Är behov av en ny telefon, samt att jag vill ha abonnemang och kollade runt lite på de olika alternativen. Såg att comviq har något de kallar månadens mobil och har då extra schysst pris på den. En samsung galaxy s9 denna månaden blir alltså 130*24=3120kr totalt, ska jag köpa samma mobil kontant blir det minst 5600kr (enligt pricerunner). Hur kan de göra det?

Sen ni som har/haft Comviq, är ni nöjda?

Permalänk
Medlem

Dom kan göra det för dom binder dig till 24 mån, och sedan stor chans att du fortsätter som kund.

Kört med comviq alla år, funkat bra.

Permalänk
Medlem

Hur? Du ger dem 7800 kr inkl moms, de ger dig en mobil värd drygt 6000 kr som de fått rabatt på. Resten går till att betala för tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jbad:

Är behov av en ny telefon, samt att jag vill ha abonnemang och kollade runt lite på de olika alternativen. Såg att comviq har något de kallar månadens mobil och har då extra schysst pris på den. En samsung galaxy s9 denna månaden blir alltså 130*24=3120kr totalt, ska jag köpa samma mobil kontant blir det minst 5600kr (enligt pricerunner). Hur kan de göra det?

Sen ni som har/haft Comviq, är ni nöjda?

Det kan göra det genom att ta ett högre pris på abonnemanget och på så sätt tjäna pengarna den vägen och troligtvis är deras inköpskostnad för en mobil lägre än för en privatperson.

Därför när man jämför mobiler med abonnemang bör man ta den totala kostnaden att jämför mot att köpa telefonen kontant ihop med det billigare abonnemang som täcker ens behov. Och då får man kika på abonnemangskostnaderna hos flera olika operatörer.

Men därmed inte sagt att deras månadens mobil inte är en bra deal för det ser det faktiskt ut att vara trots att man räknar på den totala kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jbad:

Sen ni som har/haft Comviq, är ni nöjda?

Har i princip alltid kört Comviq sedan jag först skaffade mobil för över 20 år sedan, har provat alla de stora operatörerna genom åren men när det kommer till täckning och hastighet på uppkopplingen så har Comviq varit överlägset både här hemma i Stockholm och när jag rest runt i Sverige.
Med det sagt så vet jag att det finns de som har precis motsatt erfarenhet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

skulle säga att mobilköp på rabatt med abonnemang aldrig är mer prisvärt än att köpa den löst och abonnemanget vid sidan om.

visst du får troligen punga ut fullpris för telefonen men du får troligtvis en betydligt lägre månadskostnad på abonnemanget som ätit upp skillnaden inom ett år.

i detta fall har du t.ex glömt månadskostnaden för surf i beräkningen det är (130+195:-)x24 = 7800:- totalt eller 325:-/månaden

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att mobilköp på rabatt med abonnemang aldrig är mer prisvärt än att köpa den löst och abonnemanget vid sidan om.

visst du får troligen punga ut fullpris för telefonen men du får troligtvis en betydligt lägre månadskostnad på abonnemanget som ätit upp skillnaden inom ett år.

i detta fall har du t.ex glömt månadskostnaden för surf i beräkningen det är (130+195:-)x24 = 7800:- totalt eller 325:-/månaden

7800-5600 = 2200 (5600kr för s9:an på prisjakt)
2200/24 = 91,7kr per månad för abonnemang, då blir det svårt att slå Comviqs deal om man letar liknande abonnemang på annat håll och är beredd att lägga den summa pengar på en mobil. Klart det går kanske iofs få en s9:a billigare på rea än 5600kr. Men tycker ändock att det är ett helt okey pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att mobilköp på rabatt med abonnemang aldrig är mer prisvärt än att köpa den löst och abonnemanget vid sidan om.

visst du får troligen punga ut fullpris för telefonen men du får troligtvis en betydligt lägre månadskostnad på abonnemanget som ätit upp skillnaden inom ett år.

i detta fall har du t.ex glömt månadskostnaden för surf i beräkningen det är (130+195:-)x24 = 7800:- totalt eller 325:-/månaden

Ja, men köper han telefonen på sidan blir det ju 5600:- + 4680:- = 9680:- om han ändå är i behov av abonnemanget.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, givetvis har jag tagit in i beräkningarna månadskostnad för tjänsten och att jag binder mig i 24 mån, undrade mer hur de kunde hålla priset för luren så lågt, så tack för svar.

Kollat på olika alternativ för abonnemang (med och utan lur) och tycker 195kr mån för 10 gb surf är rätt bra och som någon redan sagt blir 91.7kr i månaden om man bortser från rabatt på luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Dom kan göra det för dom binder dig till 24 mån, och sedan stor chans att du fortsätter som kund.

Kört med comviq alla år, funkat bra.

Jag tror att Comviq, precis som moderbolaget Tele 2, helt slutat med bindningstider på abonnemang. Vilket innebär att du kan avsluta abonnemanget när du vill och då välja om du vill fortsätta betala telefonen per månad tills den är färdigbetald - eller betala klart som en klumpsumma om du skulle välja att avsluta tjänsten inom 24 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El1min4tor:

Jag tror att Comviq, precis som moderbolaget Tele 2, helt slutat med bindningstider på abonnemang. Vilket innebär att du kan avsluta abonnemanget när du vill och då välja om du vill fortsätta betala telefonen per månad tills den är färdigbetald - eller betala klart som en klumpsumma om du skulle välja att avsluta tjänsten inom 24 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Tro gör man i kyrkan, hos comviq är man bunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Tro gör man i kyrkan, hos comviq är man bunden.

Kollade upp villkoren och vid köp av enbart abonnemang är det ingen bindningstid. Vid köp av telefon + abonnemang är det bindningstid - vilket ju är ett av alternativen för TS. Ber om ursäkt för min förvirring och erkänner att min information var felaktig i just TS fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: någon som vet om Samsung S10e varit månadens mobil hos Comviq än och vad den kostat då? Letar efter ny mobil men känner att storleken och funktionerna hos vanliga S10 (som just nu är månadens mobil) är överflödiga för min användning. Samtidigt verkar 350kr/månaden för mig som student vara ett hyfsat pris för en S10 och 8gb surf..

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Lånar tråden lite: någon som vet om Samsung S10e varit månadens mobil hos Comviq än och vad den kostat då? Letar efter ny mobil men känner att storleken och funktionerna hos vanliga S10 (som just nu är månadens mobil) är överflödiga för min användning. Samtidigt verkar 350kr/månaden för mig som student vara ett hyfsat pris för en S10 och 8gb surf..

Jag har svårt att tro att just S10 varit billigare om den nu varit månadens mobil tidigare. Jag köpte min S7 som månadens mobil när S8an var ny. Minns inte om jag betalade månaden, men bra pris var det oavsett. Om S10an är överflödig kanske iPhone 7 räcker till för dina behov? Vad skulle du få betala för den som student? Jag är själv nästan sugen på en ny samsung just för att få testa samsung DeX. I framtiden lär det få ersätta min sekundära stationära dator.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Lånar tråden lite: någon som vet om Samsung S10e varit månadens mobil hos Comviq än och vad den kostat då? Letar efter ny mobil men känner att storleken och funktionerna hos vanliga S10 (som just nu är månadens mobil) är överflödiga för min användning. Samtidigt verkar 350kr/månaden för mig som student vara ett hyfsat pris för en S10 och 8gb surf..

Jag kör Vimla som student så 6GB surf, samtal och sms för 90kr per månad. Så för mig skulle s10 kosta
(345-90)*24 = 6120kr med Comviqs abonnemang istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har svårt att tro att just S10 varit billigare om den nu varit månadens mobil tidigare. Jag köpte min S7 som månadens mobil när S8an var ny. Minns inte om jag betalade månaden, men bra pris var det oavsett. Om S10an är överflödig kanske iPhone 7 räcker till för dina behov? Vad skulle du få betala för den som student? Jag är själv nästan sugen på en ny samsung just för att få testa samsung DeX. I framtiden lär det få ersätta min sekundära stationära dator.

Tack för tipsen men föredrar Android framför iOS. Har problem att hitta en liten mobil som fortfarande är hyfsat rapp och som är vattentät. Verkar som man måste betala premiumpris för att få nått som är under 6" och inte har feta borders. Sen att S10e på nästan 8000kr är de nya mid-tier-mobilerna är den tråkiga sanningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tack för tipsen men föredrar Android framför iOS. Har problem att hitta en liten mobil som fortfarande är hyfsat rapp och som är vattentät. Verkar som man måste betala premiumpris för att få nått som är under 6" och inte har feta borders. Sen att S10e på nästan 8000kr är de nya mid-tier-mobilerna är den tråkiga sanningen.

Skickades från m.sweclockers.com

S10e för 349kr per månad med Halebop 8GB på Elgiganten
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Permalänk
Medlem

köpte en Iphone xr åt sonen för ett tag sedan - blev marginellt billigare att köpa med abonnemang o bindning(cirka 500 billigare) - men valde ändå att casha luren, så att jag kan byta abonnemang till den som ger mest datatrafik för minst peng vartefter

Med det sagt, dottern har kört Comviq abonnemang+telefon i 6 år och det har funkat bra

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

S10e för 349kr per månad med Halebop 8GB på Elgiganten
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Tack för tipset! Hade jag inte varit student hade det varit ett intressant erbjudande. Nu kan jag få s10 för samma pris på Comviq så Halepob-erbjudandet känns inte så lockande just nu.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Lånar tråden lite: någon som vet om Samsung S10e varit månadens mobil hos Comviq än och vad den kostat då? Letar efter ny mobil men känner att storleken och funktionerna hos vanliga S10 (som just nu är månadens mobil) är överflödiga för min användning. Samtidigt verkar 350kr/månaden för mig som student vara ett hyfsat pris för en S10 och 8gb surf..

S10e var månadens mobil under mars eller om det var April, skaffade en då. 180kr x24 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

S10e var månadens mobil under mars eller om det var April, skaffade en då. 180kr x24 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

180kr inklusive eller exklusive abonnemangskostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

180kr inklusive eller exklusive abonnemangskostnad?

Ex, S10 är ju månadens mobil just nu för 200:- månaden + 195 för abonnemang med 10GB surf.
Men aldrig att det är inkl abonnemang.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

180kr inklusive eller exklusive abonnemangskostnad?

Exklusive, hade redan abonnemanget ändå.

Skickades från m.sweclockers.com