Lägga ihop distanskurser till examen?

Permalänk
Medlem

Lägga ihop distanskurser till examen?

Hej!

Jag står och väger nu om jag ska tacka ja till en utbildning i höst eller jobba och läsa på distans.

Frågan är om man kan ta mina distanskurser och lägga det till en examen?

Jag har just nu ca 120hp och behöver 60 till examen(tror jag).

Kan jag då lägga dessa till en examen eller måste jag läsa 180 hp på det programmet jag kom in på även om kurserna är lika?

T ex jag har läst en databaskurs måste jag läsa den igen då fast på högskolan?

Någon som vet hur detta system fungerar?

Tacksam för snabba svar då svaret skall vara inlämnat senast 26 juli.

MVH

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Kolla med programansvarig om de anser att distanskurserna du tänkt läsa går att tillgodoräkna för programmet. De är de enda som kan jag skulle våga lita på ett säkert svar ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Hej!

Jag står och väger nu om jag ska tacka ja till en utbildning i höst eller jobba och läsa på distans.

Frågan är om man kan ta mina distanskurser och lägga det till en examen?

Jag har just nu ca 120hp och behöver 60 till examen(tror jag).

Kan jag då lägga dessa till en examen eller måste jag läsa 180 hp på det programmet jag kom in på även om kurserna är lika?

T ex jag har läst en databaskurs måste jag läsa den igen då fast på högskolan?

Någon som vet hur detta system fungerar?

Tacksam för snabba svar då svaret skall vara inlämnat senast 26 juli.

MVH

Enklast är väl att prata med en studievägledare antingen via telefon eller på någon högskola nära dig tänker jag

Ja det går att pussla ihop en examen genom att läsa enskilda kurser i sitt eget tempo, känner folk som har gjort det just på distans. Dock antar jag att det krävs att kurserna på sätt hänger ihop för att få någon slags officiell examen inom ett visst ämne.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Tack!

Ja jag har mailat! Annars får jag ringa! Men tack för svar! Då finns det lite konkreta bevis i alla fall att någon gjort det!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Läs vad det står för krav för examen. Kontakta också studievägledaren för din akademi och fråga vad som gäller.

Ofta så behöver man ha 180 HP totalt, minus X antal HP inom ett visst område, för att få en viss fil.kandidat examen.

Exempelvis, jag behövde ha 90 HP företagsekonomi + 90 HP valfria andra kurser på grundnivå för att få min fil.kand i företagsekonomi.

Nu på masterutbildningen behöver jag ha 90 HP företagsekonomi på avancerad nivå (tror jag) + 30 HP valfritt för att få examen.

Men som sagt, hör med studievägledaren. Men 180HP brukar man kunna knåpa ihop någon filosofie kandidatexamen med, men kanske inte exakt samma som du får via programmet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Jimicro: Kurser du inte har läst på högskolan kommer du aldrig kunna räkna in i en examen från högskolan. Och även om det är en/flera sådana kurser så måste de ha rätt kursinnehåll för att kunna räknas in så räkna inte med det ändå. Fast detta kommer en studievägledare på högskolan kunna tala om för dig. Och skicka inte bara mail utan självklart ska du ringa. Så ring direkt imorgon bitti.

För att få en kandidatexamen eller liknande så är det kanske mycket möjligt att du kan plocka ihop lite vilka kurser du vill för att få ut den. Men när det gäller en examen till ett program så är det helt andra krav på vad som är godkänt. Då är det i stort enbart de kurser som står med i utbildningsplanen som gäller. Så glöm att plocka ihop egna kurser för att få ihop till en examen på ett program.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Tack för svar! Grejen är att jag inte bryr mig om vilken examen jag får bara jag får någon men jag vill inte att alla kurser jag läst på distans eller i tidigare program går till spillo. Lättast är om jag kan tillgodoräkna dem till någon slags examen med programmet jag läser.

Men ska ringa imorgon! Tack!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Var beredd på att du behöver ha kursplaner för de externa kurserna om du ska räkna in dem i en examen. Du kan nog se lite vilka kurser som de kommer släppa igenom och inte genom att jämföra programmets kursplaner mot dina distansplaner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

@ToddTheOdd: Tack för svar! Grejen är att jag inte bryr mig om vilken examen jag får bara jag får någon men jag vill inte att alla kurser jag läst på distans eller i tidigare program går till spillo. Lättast är om jag kan tillgodoräkna dem till någon slags examen med programmet jag läser.

De flesta kurser du läst på högskola/universitet kan räknas med i en examen - det spelar absolut ingen roll om du har läst dem på distans eller inte.
Kurser du inte läst på högskola/universitet kan däremot vanligtvis inte ingå i en högskoleexamen.

Har du läst kurser som överlappar allt för mycket i innehåll så kan du normalt bara räkna med en av dem i en examen.

Sedan så tillkommer specifika krav för olika examina. Generellt så behöver du ett visst antal poäng i det ämne du vill ha examen i, inklusive ett minimi-antal poäng på olika nivåer, och vanligtvis en avklarad uppsats/examensarbete.

Permalänk
Medlem

För mig som läst datavetenskap var det krav på 90hp inom data, 30hp inom matematik och 60hp var i princip valfritt.

Jag har en vän som också har en kandidat inom datavetenskap som har två kurser som helt skiljer sig, t ex läkemedelsberäkning och någon annan kurs från tidigare utbildning. Ser lite kul ut när dessa kurser dyker upp bland alla andra it-relaterade, haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"