Permalänk
Medlem

ryzen 3800X lite långsam

Hej

jag har en ryzen 3800x som presterar bra, men den kommer aldrig upp i 4.5. som den bör göra, förslag på vad jag kan göra.

Med bara PBO påslaget går CPUn att gå upp till ca 4.3 men aldrig över
När jag slår på XMP profilen och PBO till minnena kan jag se att det blir varmare men med något lägre prestanda än bara PBO

jag vet att mina minnen inte är optimala, 3600 CL16 vore bättre
Använder stock kylaren, är det den som är boven? men det blir inte så varmt med bara PBO så det bör göra någon skillnad eller?

Efter att ha titta på troligen alla videos om Ryzen 3000 verkar det som att PBO är det man ska gå med. Men ska jag ändra något i BIOS? ska XMP vara på eller av?

Funderar på ny kylare typ en Corair H100 eller liknade..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

4,5ghz i boost är, som jag förstår det, ett ambitiöst tak som nås bara med särskilt goda processor-temperaturer, vilket gör det svårare att komma åt under belastning. Min 3800X går också på 4,3-4,35ghz som mest hela tiden, vilket jag tycker känns rätt okej med orörda inställningar.

Jag använder en Noctua NH-15D, en ensam fläkt med nedsatt rotationshastighet.

Permalänk
Medlem

@robbankentor: från vad jag har läst och har sett på Youtube så når dem nya Ryzen processorerna inte riktigt upp i de specifierade turbohastigheterna, med det sagt så borde du rimligtvis nå 4.4. En bättre kylare skulle kunna förbättra din upplevelse!

Edit: @Mr.Borka hann före 😅👍

Permalänk
Avstängd

Hos 2000-serien var den listade boost frekvensen den du kan nå på minst en kärna hur länge som helst.
När dom lanserade 3000-serien böt dom till den maximala teoretiska frekvensen, dvs den som man kan nå under en bråkdel av en sekund under låg last.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Tror inte 3800x kommer längre än typ 4.2-4.3Ghz normalt sett. Vill du kunna påverka klockfrekvenser får du köpa K-cpuer från intel, annars får man ta det man får från AMD 2019.

Du kanske ska försöka nyttja ångrerätten om det inte gått två veckor ännu och byta mot 3700x istället?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar boost-sifforna vara lite PR/glädjesiffor, en ganska stor del som inte kommer upp

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1564738-kommer-du-upp-...

Permalänk
Medlem

Vad för typ av program kör du där ynka 200 mhz spelar stor roll?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad för typ av program kör du där ynka 200 mhz spelar stor roll?

200 mhz är inte så "ynka" när det är zen 2 vi pratar om. Det skiljer drygt 600:- mellan 3700x och 3800x och skillnaden är 100Mhz boostfrekvens. Så de 200 mhz du talar om är i ryzenpengar värda 1200:- (y)

1200:- i sin tur motsvarar två stycken A320 moderkort som är fullt tillräckliga för att driva Ryzen 5 3600 till sin fulla potential. Om man pratar ryzenpengar alltså.
Tyvärr blir ju allt lite dyrare när du inser att du måste köpa en gammal ryzenprolle för att kunna flasha moderkortet med senaste bios.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Hej

jag har en ryzen 3800x som presterar bra, men den kommer aldrig upp i 4.5. som den bör göra, förslag på vad jag kan göra.

Med bara PBO påslaget går CPUn att gå upp till ca 4.3 men aldrig över
När jag slår på XMP profilen och PBO till minnena kan jag se att det blir varmare men med något lägre prestanda än bara PBO

jag vet att mina minnen inte är optimala, 3600 CL16 vore bättre
Använder stock kylaren, är det den som är boven? men det blir inte så varmt med bara PBO så det bör göra någon skillnad eller?

Efter att ha titta på troligen alla videos om Ryzen 3000 verkar det som att PBO är det man ska gå med. Men ska jag ändra något i BIOS? ska XMP vara på eller av?

Funderar på ny kylare typ en Corair H100 eller liknade..

Boost påverkas av flera variabler, kylning är en, beroende på ifall det finns utrymme att boosta med volt, temp etc...
Luftkylare är att föredra pga ljud/driftsäkerhet.
Sen är x570 en ny plattform och har endast ett bios ute till ditt mkort.

dvs boost är inte en garanterad X mhz utan beror på belastning/utrymme med diverse variabler.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Har du prövat single-core-testet i CPU-Z?

Prövat med 'adaptive' undervolt, för att möjligtvis få ner tempen lite och ge mer headroom för boosten?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

200 mhz är inte så "ynka" när det är zen 2 vi pratar om. Det skiljer drygt 600:- mellan 3700x och 3800x och skillnaden är 100Mhz boostfrekvens. Så de 200 mhz du talar om är i ryzenpengar värda 1200:- (y)

Rimligtvis lär ju också 3700X ligga cirka 200MHz under spec normalt då, eller? Sedan brukar ju också pris/prestanda stiga rätt rejält när man närmar sig toppen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Rimligtvis lär ju också 3700X ligga cirka 200MHz under spec normalt då, eller? Sedan brukar ju också pris/prestanda stiga rätt rejält när man närmar sig toppen

Jo fast tittar man på siffrorna blir det ju bara löjligt att en Ryzen 7 3800x ens samexisterar med 3700x. Prestandaskillnaden ligger ju inte ens långt utanför vad som kan anses vara felmarginal.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Det är väl knappast det första processorparet med mindre skillnad mellan sig än vad man kan få via överklock mot standard, eller överklockning med dålig kylning vs överklockning med bra kylning

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

4,5ghz i boost är, som jag förstår det, ett ambitiöst tak som nås bara med särskilt goda processor-temperaturer, vilket gör det svårare att komma åt under belastning. Min 3800X går också på 4,3-4,35ghz som mest hela tiden, vilket jag tycker känns rätt okej med orörda inställningar.

Jag använder en Noctua NH-15D, en ensam fläkt med nedsatt rotationshastighet.

Skrivet av CooingPendulum:

@robbankentor: från vad jag har läst och har sett på Youtube så når dem nya Ryzen processorerna inte riktigt upp i de specifierade turbohastigheterna, med det sagt så borde du rimligtvis nå 4.4. En bättre kylare skulle kunna förbättra din upplevelse!

Edit: @Mr.Borka hann före 😅👍

Tja det är inte upplevelsen det fel på allt funkar, men jag vill ha dom sista 200 bara för jag kan typ..

Tanken från början var att använda min H100i från den gamla CPUn men jag huttade inte AM4 kitet så den fick åka med till sonens burk. får väll beställa en ny kylare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du prövat single-core-testet i CPU-Z?

Prövat med 'adaptive' undervolt, för att möjligtvis få ner tempen lite och ge mer headroom för boosten?

Nej. känner att jag har för lite kunskap får att göra det bra.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad för typ av program kör du där ynka 200 mhz spelar stor roll?

Bara för jag kan, eller det väl jag inte kan just nu

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Boost påverkas av flera variabler, kylning är en, beroende på ifall det finns utrymme att boosta med volt, temp etc...
Luftkylare är att föredra pga ljud/driftsäkerhet.
Sen är x570 en ny plattform och har endast ett bios ute till ditt mkort.

dvs boost är inte en garanterad X mhz utan beror på belastning/utrymme med diverse variabler.

https://www.youtube.com/watch?v=prAaADB9Kck

Inga ryzen kommer boosta som han beskriver det kommer inte hända med denna gen, tror alla stora rew gått igenom det tyvärr och inte mins der8uer och han vet ju vad han sysslar med om man säger så,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo fast tittar man på siffrorna blir det ju bara löjligt att en Ryzen 7 3800x ens samexisterar med 3700x. Prestandaskillnaden ligger ju inte ens långt utanför vad som kan anses vara felmarginal.

Kan hålla med dig lite där. Men, rent krasst så är de ju också slöseri av kretsar för AMD att inte ha 3800X ute. 3700X har ju en full 8 kärnig chiplet medans 3800X har båda två, men med bara fyra kärnor aktiverade i respektive chiplet.

Skrivet av robbankentor:

Tja det är inte upplevelsen det fel på allt funkar, men jag vill ha dom sista 200 bara för jag kan typ..

Du vet att AMD skriver såhär om deras "Max Boost Clock" "the maximum single-core frequency at which the processor is capable of operating under nominal conditions." Med andra ord behöver din processor köras under optimala förhållanden för att du skall komma dit. och med tanke på Ryzen 3000 serien fungerar så är detta också med processorn oklockad, alltså med allt satt på standard i BIOS. Mig veterligen så är de utmaning att manuellt överklocka dessa effektivare än vad dom presterar "out of the box" Så att vilja ha dess teoretiska maxfrekvens på en kärna bara för att man kan är att sikta väldigt väldigt högt tycker jag.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad AMD pysslar med. Tidigare idag så hade de ändrat produktsidan för sina Ryzen 3k-processorer där det under "Max boost clock" fanns en fotnot som sade något i stil med att "Max boost is for a single core under nominal conditions" när jag kollade runt 16-tiden.

De verkar nu ha tagit bort denna fotnot av någon anledning, alternativt är det min browswer som buggar.
Och det framgick inte på sidan vad som menades med "Nominal conditions"

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cp40sf/amd_has_updated_...

edit: jag skriver för långsamt, ser att inlägget ovan handlar om samma sak nu.
Men jag kan inte se den där fotnoten längre på produktsidan där den fanns tidigare idag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Kan hålla med dig lite där. Men, rent krasst så är de ju också slöseri av kretsar för AMD att inte ha 3800X ute. 3700X har ju en full 8 kärnig chiplet medans 3800X har båda två, men med bara fyra kärnor aktiverade i respektive chiplet.

Du vet att AMD skriver såhär om deras "Max Boost Clock" "the maximum single-core frequency at which the processor is capable of operating under nominal conditions." Med andra ord behöver din processor köras under optimala förhållanden för att du skall komma dit. och med tanke på Ryzen 3000 serien fungerar så är detta också med processorn oklockad, alltså med allt satt på standard i BIOS. Mig veterligen så är de utmaning att manuellt överklocka dessa effektivare än vad dom presterar "out of the box" Så att vilja ha dess teoretiska maxfrekvens på en kärna bara för att man kan är att sikta väldigt väldigt högt tycker jag.

Jag har fattat att 4,4 är ganska bra och att det troligen blir bättre med nyare bios. mäte tempen under en timme BF5 och kan se att jag en väldigt varm CPU. Ny kylare beställd vi får se vad det ger.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

4,5ghz i boost är, som jag förstår det, ett ambitiöst tak som nås bara med särskilt goda processor-temperaturer, vilket gör det svårare att komma åt under belastning. Min 3800X går också på 4,3-4,35ghz som mest hela tiden, vilket jag tycker känns rätt okej med orörda inställningar.

Jag använder en Noctua NH-15D, en ensam fläkt med nedsatt rotationshastighet.

Skrivet av CooingPendulum:

@robbankentor: från vad jag har läst och har sett på Youtube så når dem nya Ryzen processorerna inte riktigt upp i de specifierade turbohastigheterna, med det sagt så borde du rimligtvis nå 4.4. En bättre kylare skulle kunna förbättra din upplevelse!

Edit: @Mr.Borka hann före 😅👍

Med ny kylare "corsair h115i rgb platinum" är allt mycket bättre är uppe i 4.4 och ibland lite över. Tror att den högre TDPn för 3800x gör den känsligare på kylsidan om man jämför med 3700x.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700