Varför är Apple-datorer så dyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Skärmar håller ju måttet längre än resterande komponenter, jag skulle aldrig köpa en stationär dator med inbyggd skärm av just den anledningen. Det är slöseri med pengar.

Åtminstone tidigare kunde man använda imacen som en fristående skärm om datorn var avstängd. Men det kan man inte sedan man började med DisplayPort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt finns det starka argument för att påstå att en 5K-skärm på 27 tum är ordentligt overkill och att de flesta lika gärna skulle kunna använda en 4K-skärm. En sådan med tillräckligt hög kvalitet för all normal användning får man idag för ungefär 3000 kronor.

21.5":aren är 4K. Riktig 4K: 4096 × 2304. 27":aren är bara större med praktiskt taget samma upplösning.

Skärmarna passar vad som brukade vara Apples nisch: bilder i tryck och video. Men det kanske inte stämmer överrens så bra nuförtiden. Men för dessa användningsområden så är det viktigt med bra färgdjup.

Skrivet av Sidde:

Det är inte overkill när du tänker på hur du kör med High DPI-skalning som OSX gör default vilket ger en brutalt mycket bättre upplevelse för ögonen, speciellt för text.

Mac brukar inte rendera text med hinting för skärm så som Windows och andra OS brukar göra, så text är annars överlag suddigare på Mac med "normal" skärmupplösning.
Apple har tidigare motiverat detta med att hintad text på skärm annars inte överrensstämmer tillräckligt med hur det blir på papperet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

21.5":aren är 4K. Riktig 4K: 4096 × 2304. 27":aren är bara större med praktiskt taget samma upplösning.

Skärmarna passar vad som brukade vara Apples nisch: bilder i tryck och video. Men det kanske inte stämmer överrens så bra nuförtiden. Men för dessa användningsområden så är det viktigt med bra färgdjup.

Mac brukar inte rendera text med hinting för skärm så som Windows och andra OS brukar göra, så text är annars överlag suddigare på Mac med "normal" skärmupplösning.
Apple har tidigare motiverat detta med att hintad text på skärm annars inte överrensstämmer tillräckligt med hur det blir på papperet.

hinting har inget med retina/hidpi att göra.
Med högre upplösningar som skapar en virtuell lägre upplösning har man fler pixlar att jobba med och skapar en skarpare/tydligare bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

hinting har inget med retina/hidpi att göra

Jag menar att en Mac behöver en "Retina™"-display för att få text lika skarp på skärmen som Windows och X11 får på en normalskärm med hinting och "ClearType™".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Macbooken? har inte haft några problem med Windows sen jag gick över till Windows 7 år 2009.

Snart har du problem när Microsoft slutar supporta windows7.

Till skillnad från Apple så för Microsoft nyare versioner sämre, tar bort startmenyn och våldtar DIN DATOR i princip o startar om den när de känner för det..

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Till skillnad från Apple så för Microsoft nyare versioner sämre

Ska vi vara rättvisa så är det en hel del som blir bättre i varje ny version av Windows; och även om vi sett för många katastrofala blundrar i Windows sen de bytte ut sin QC-avdelning mot gratis betatestare, så har även Apple gjort fantastiska blundrar i samband med att de skrivit om delar av systemet: Kom ihåg att man under en period kunde få root-tillgång till datorn genom att ange root och ett blankt lösenord vid inloggningsrutan, för att ta ett av några stycken extrema exempel de senaste åren..

Argumentet för Apple är inte att de inte gör fel, men de är ganska insnöade på att göra den genomsnittliga användarupplevelsen så bekväm och konsekvent som möjligt vilket gagnar slutanvändaren oavsett kompetensnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terra33:

Du kan köra vilka program du vill på MacOS. Vad pratar du om?

Jag vet att detta är spel, men det finns ju inte precis färdiga listor över alla tänkbara program som funkar på Windows men inte på Apples OS. Om jag söker på Top Selling på Steam och begränsar det till kompatibelt med Windows så får man 1761 resultat. Med Mac OS X får man 724 resultat. Utan OS-krav alls så visas 1767 resultat.

Samma sak om man söker på Software på Steam (ingen aning om vad för slags software det egentligen handlar om, men tydligen kategoriseras dessa inte som spel på Steam i alla fall. 827 resultat med Windows. 134 med Mac OS X. 834 utan OS-krav.

Japp, detta är bara Steam, men det ger ju nog en fingervisning om hur det förhåller sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag vet att detta är spel, men det finns ju inte precis färdiga listor över alla tänkbara program som funkar på Windows men inte på Apples OS. Om jag söker på Top Selling på Steam och begränsar det till kompatibelt med Windows så får man 1761 resultat. Med Mac OS X får man 724 resultat. Utan OS-krav alls så visas 1767 resultat.

Samma sak om man söker på Software på Steam (ingen aning om vad för slags software det egentligen handlar om, men tydligen kategoriseras dessa inte som spel på Steam i alla fall. 827 resultat med Windows. 134 med Mac OS X. 834 utan OS-krav.

Japp, detta är bara Steam, men det ger ju nog en fingervisning om hur det förhåller sig.

Jag tror det terra33 syftade på var hur man väldigt enkelt kan ha windows på sin mac. Antingen att man bootar in i windows eller att man kör det som en vm i osx.

Dt var en av anledningarna till att jag vågade köpa en mbp för en massa år sedan. Jag märkte dock snabbt att windows var helt onödigt för mig, bortsett från spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag vet att detta är spel, men det finns ju inte precis färdiga listor över alla tänkbara program som funkar på Windows men inte på Apples OS. Om jag söker på Top Selling på Steam och begränsar det till kompatibelt med Windows så får man 1761 resultat. Med Mac OS X får man 724 resultat. Utan OS-krav alls så visas 1767 resultat.

Samma sak om man söker på Software på Steam (ingen aning om vad för slags software det egentligen handlar om, men tydligen kategoriseras dessa inte som spel på Steam i alla fall. 827 resultat med Windows. 134 med Mac OS X. 834 utan OS-krav.

Japp, detta är bara Steam, men det ger ju nog en fingervisning om hur det förhåller sig.

Blir lite skev jämförelse skulle jag säga, Steam känns som en väldigt Windows-fokuserad platform. Men visst finns det sannolikt mer programvara skrivet till Windows. Jag tror det är lite som iOS vs Android, Android har FLER appar i sin butik men iOS har fler kvalitativa appar som uppdateras regelbundet etc.

Sen beror det ju på vad man använder datorn till, jag som jobbat som systemadministratör och nu utvecklare hittar ofta program som jag skulle vilja ha men som endast finns till MacOS. Till Windows får man oftast nöja sig med något med halvdan funktionalitet, usel design och som endast fått nån säkerhetsuppdatering senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Snart har du problem när Microsoft slutar supporta windows7.

Till skillnad från Apple så för Microsoft nyare versioner sämre, tar bort startmenyn och våldtar DIN DATOR i princip o startar om den när de känner för det..

Ehh.. jag kör windows 10, valde att installera det med offline konto och har givetvis stängt av auto uppdateringar, startmenyn är i princip som den alltid varit efter man trixat med den ett par minuter i inställningarna.

Jag sa att jag inte haft några problem med windows sen jag installerade windows 7 år 2009, sen dess har jag kört 8, 8.1 och nu 10.

Vista hade jag på en laptop och det fungerade sådär om man säger så och windows xp installationer lyckades man förstöra när man var yngre och fick formatera.

Kan tillägga att jag inte fått något skadligt sen jag uppdaterade till windows 7 och har enbart kört med windows egna inbyggda "skydd" windows defender.

Har inget emot iMac, vi hade en sådan mellan 2007-2011 som familjedator medans jag hade min egna gaming dator och den funkade utmärkt för att betala räkningar och surfa lite på och hade en av de bästa panelerna jag någonsin skådat då medans jag själv satt med en skruttig 21 tummare tn panel i 720p upplösning.

Gaming datorn hade en liknande core2duo i typ 2.8ghz, 4gb ram, 500gb hdd och ett 8600gts.

Var modellen med 24 tums skärm core2duo 2.66ghz, 4gb ram, 640gb hdd och nvidia 9400m grafik.

kommer dock ihåg att min gamingdator kostade runt 6k medans imacen kostade 14k.... och min dator för gaming hade snäppet längre livslängd bytte dock grafikkortet mot ett GTX 460 under 2010 och slängde i 4gb till i ram under åren 2007-2012 den var i bruk.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Återigen: Speca upp en Mac, och speca upp en så motsvarande maskin som möjligt från en av de stora premium-PC-tillverkarna utan att snåla på komponenterna, och det kommer att skilja en obetydlig summa mellan dem - ibland till och med till Macens fördel. Så nej: Du betalar för att slippa bry dig (som med övriga tillverkare), och du betalar i stor utsträckning för premiumkomponenter som inte är billigare från andra motsvarande leverantörer.

Men jo, du betalar betydligt mer än om du själv plockar ihop delar exakt utifrån vad du själv behöver, själv står för efterforskningarna, och själv står för riskerna och jobbet.

IBM har konkreta siffror: De räknade för ett par år sen med tre gånger högre kostnad för en Windows-PC än för en Mac över datorns livstid.

Hittar tyvärr ingen laptop med så hög upplösning:
Macbook https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5159439 12790:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5059763 Asus Vivibook 6990:- 256GB ssd dock sämre upplösning och skärm. 2Års garanti.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5071687 HP ProBook 430 G6 8190:- 256GB ssd dock sämre upplösning och skärm.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag menar att en Mac behöver en "Retina™"-display för att få text lika skarp på skärmen som Windows och X11 får på en normalskärm med hinting och "ClearType™".

Jag förstår vad du menar, men det blir brutalt mycket mer skarpt än vad Windows och X11 har haft tidigare. Därav försöker alla desktop-system ta klivet upp till HiDPI. Men få klarar av det eftersom de andra plattformarna lever i en misär av gamla APIer som fortfarande används.

Tex är Firefox fasligt hemskt i Gnome till exempel med HiDPI.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/2AYlzQK

Gjorde en snabb varukorg efter att ha googlat efter 5k ips skärm så hamnade det på dustin, blev lite dyrare än en Imac och ändå inget operativsystem till, samt ganska klumpigt och ful sak som ska behöva ta plats på skrivbordet här också. Apple så får man ju Operativsystemet gratis, även apples motsvarighet till microsoft office är ju gratis på mac och slipper månads/årskostnad och varje år kommer ett nytt operativsystem. Microsoft verkar släppa ett nytt när dom har lite tid över och tar ganska hutlösa pengar för det. Så ja antar att man kan säga att Apple ändå har okej priser beroende om man vill ha deras konfigurationer eller ej.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Håller med dig. Att folk betalar såna summor för endast 'märket' är absurt. Men det finns väl idioter till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Håller med dig. Att folk betalar såna summor för endast 'märket' är absurt. Men det finns väl idioter till allt.

Surt, sa räven om rönnbären.

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Hittar tyvärr ingen laptop med så hög upplösning:
Macbook https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5159439 12790:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5059763 Asus Vivibook 6990:- 256GB ssd dock sämre upplösning och skärm. 2Års garanti.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5071687 HP ProBook 430 G6 8190:- 256GB ssd dock sämre upplösning och skärm.

Hitta motsvarande maskiner med NVMe-SSD, Thunderbolt 3, högupplöst IPS-skärm med liknande ljusstyrka som Air:ens, samt motsvarande batteritid, och se var priset hamnar då. Jag tror inte du hamnar många procent ifrån Apples priser.

(Som jag skrev tidigare: Har du inte behov av de här prylarna, så är det självklart att du kan få en billigare maskin från en annan tillverkare, men har du nytta av dem så brukar inte Apples priser vara särskilt långt från motsvarande produkt från andra producenter. Vad de däremot har bra marginaler på är - precis som övriga premiumtillverkare - alla BTO options, som mer minne, större disk, etc. Där betalar du genom näsan.)

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Skulle säga att det finns en handfull skäl till att Apples produkter kostar så mycket:
1: De har väldigt hög vinst. Var fjärde krona de får in är ren vinst. Detta i en bransch där några få procent vinstmarginal är det normala.
2: De har för de som bor i större städer väldigt god service vilket många betalar lite extra för.
3: De har ett väldigt stark ekosystem där det mesta de säljer fungerar oerhört väl tillsammans.
4: De säljer produkter som är svåra att jämföra pris på, istället för rå prestanda satsar de på "gimmicks".
5: De säljer ofta väldigt välbalanserade produkter. Ni har säkert sett en "speldator" från Asus eller HP med en i9-9900K och ett GT 1030 eller liknande vansinnig konfiguration. Apple skulle inte välja att sälja något sådant.
6: Estetiskt väldigt tilltalande design (om än inte alltid så praktisk).
7: Likvärdiga lösningar från andra tillverkare kostar ungefär lika mycket.
8: Högt andrahandsvärde gör att för den som byter dator (eller telefon) ofta blir slutkostnaden ungefär samma oavsett om man satsar på Mac eller PC.
9: De har en de facto monopolsituation. Till skillnad mellan de som hoppar mellan olika tillverkare på Windows- eller Android-sidan så finns det bara en tillverkare som erbjuder iOS/OS X.

Snarare runt 40% vinstmarginal…

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag köper Mac pga av MacOS.
Jag köper iPhone pga iOS.

Bonusen är synergin.

För 10 år sedan lämnade jag pillandet till servrar. Min desktop och laptop skall bara fungera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Jag köper Mac pga av MacOS.
Jag köper iPhone pga iOS.

Bonusen är synergin.

För 10 år sedan lämnade jag pillandet till servrar. Min desktop och laptop skall bara fungera.

Precis så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hitta motsvarande maskiner med NVMe-SSD, Thunderbolt 3, högupplöst IPS-skärm med liknande ljusstyrka som Air:ens, samt motsvarande batteritid, och se var priset hamnar då. Jag tror inte du hamnar många procent ifrån Apples priser.

(Som jag skrev tidigare: Har du inte behov av de här prylarna, så är det självklart att du kan få en billigare maskin från en annan tillverkare, men har du nytta av dem så brukar inte Apples priser vara särskilt långt från motsvarande produkt från andra producenter. Vad de däremot har bra marginaler på är - precis som övriga premiumtillverkare - alla BTO options, som mer minne, större disk, etc. Där betalar du genom näsan.)

Likadant tangentbord och musplatta. En av de större anledningarna man köper MacBook. 2015 var jag mellan valet av en MacBook å en Asus UX501, UX hade bättre Specs, I7 4K skärm 960m 12GB ram 256gb SSD. Ångrade köpet nu i efterhand, urusel skärm, gångjärnen pajade 3 gånger, överhettning m.m

Detta är en laptop som kostade 17K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Håller med dig. Att folk betalar såna summor för endast 'märket' är absurt. Men det finns väl idioter till allt.

Det är lite som att jämföra en Rolls Royce med en rostig volvo 740 och visst betalar man lite för märket men också för att resan ska bli bekvämare.

Lite betalar du för märket på en apple och hårdvaran kommer ofta med kvalitétsbrister men mjukvaran är överlägsen alla konkurrenters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är lite som att jämföra en Rolls Royce med en rostig volvo 740 och visst betalar man lite för märket men också för att resan ska bli bekvämare.

Lite betalar du för märket på en apple och hårdvaran kommer ofta med kvalitétsbrister men mjukvaran är överlägsen alla konkurrenters.

Nja. En Rollys Royce är bättre på alla sätt, körmässigt etc. Apple har ju mycket sämre hårdvara för dyrare pris.
Visst man kanske gillar märket och deras OS men tycker inte det rättfärdigar priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Nja. En Rollys Royce är bättre på alla sätt, körmässigt etc. Apple har ju mycket sämre hårdvara för dyrare pris.
Visst man kanske gillar märket och deras OS men tycker inte det rättfärdigar priset.

Ja man får helt enkelt finna sig i att man får sämre och dyrare hårdvara men samtidigt överlägsen mjukvara.

Som en användare av båda så tycker jag så klart det är tråkigt med värdelös hårdvara i min macbook och värdelös mjukvara i min PC men båda har sina egna för och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Apple är ett trevligt företag som bannar användare från deras forum när de försöker hjälpa andra med lösningar på problem som Apple inte gillar. T ex hur man kan få tillbaka sin data från en iPhone som inte går att starta. Sådant kan ju riskera att Apple inte har 100% strypgrepp på kunderna.

Sedan är de också glada om de kan lura på folk att byta ut hela kittet av moderkort, processor och minnen bara för att en liten sak på moderkortet är trasigt. En som Louis Rossman kan fixa det på 10 minuter men Apple ser ju hellre att de kan fakturera kunden 20k så de ser gärna att deras "genier" (mest skrattretande namnet någonsin) fortsätter vara outbildade nollor som tar till dyrare åtgärder för de inte vet vad de ska göra. Apple gör också allt för att få monopol på reparationer på deras produkter, fast de inte sällan gör dåliga jobb. Dessutom har Rossman mer än väl lyckats visa att Apple verkligen inte har saker som "bara funkar", vilket är ett mantra man ofta hör. Det gäller dock även mjukvaran.

Men Apple är fantastiska på att skapa en community så vi har massor med folk som aktivt försvarar sådant här beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

En kompis till mig bad mig att kolla upp en imac till honom. Jag kan inget om IMac´s för att vara ärlig men kollade priser och en "värsting" kostade nästan 30000 kronor.
Man kan ge 30 tusen för dator om man vill ha det grymmaste men när jag kollade på spec så kunde jag bara inte tror det. Jag menar skojar Apple eller vad van?
Man fick bara en i5a.. och bara 8gb ram...
Och hårddisken?? 2TB av en förbannad HDD 5400 rpm. HAHAHAHA ÅR 2019. LOL

Jag var tvungen att kolla vidare. Sen är det tydligen så att de klistrar delarna mot själva skärmen så man kan inte byta ut den.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vem fan köper sådana datorer?

Varför tar apple ut så höga priser för sina produkter...?
Varför dejtar patrik sjöberg en 22 årig modell...?

Är svaret verkligen så svårt att lista ut att du måste starta en tråd om det?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Apple är ett trevligt företag som bannar användare från deras forum när de försöker hjälpa andra med lösningar på problem som Apple inte gillar. T ex hur man kan få tillbaka sin data från en iPhone som inte går att starta. Sådant kan ju riskera att Apple inte har 100% strypgrepp på kunderna.

Sedan är de också glada om de kan lura på folk att byta ut hela kittet av moderkort, processor och minnen bara för att en liten sak på moderkortet är trasigt. En som Louis Rossman kan fixa det på 10 minuter men Apple ser ju hellre att de kan fakturera kunden 20k så de ser gärna att deras "genier" (mest skrattretande namnet någonsin) fortsätter vara outbildade nollor som tar till dyrare åtgärder för de inte vet vad de ska göra. Apple gör också allt för att få monopol på reparationer på deras produkter, fast de inte sällan gör dåliga jobb. Dessutom har Rossman mer än väl lyckats visa att Apple verkligen inte har saker som "bara funkar", vilket är ett mantra man ofta hör. Det gäller dock även mjukvaran.

Men Apple är fantastiska på att skapa en community så vi har massor med folk som aktivt försvarar sådant här beteende.

Jag håller med om att Apple gör en del dåligt, men det betyder inte att allt de gör är dåligt.
Tycker inte Rossman ger inte en helt rättvisande bild av verkligheten – han får det att låta som om varje bärbar dator från Apple är feldesignad och kan gå i sönder när som helst, men min erfarenhet som IT-tekniker (med fokus på Apples grejor) under mer än 15 år matchar inte den bilden. Apples datorer håller generellt väl. Det betyder inte att alla exemplar är felfria. Tänker också på de senare turerna med tangentbordet i deras bärbara får en att fundera…

Håller också med om att det är dåligt att plocka bort saker på deras forum som kan hjälpa folk, men antagligen har de en del policys på vad de tycker användarna ska få ta del av på deras egen sajt etc. Kan inte tänka mig att Apple är ensamma om detta. Också trist om hårdvaran inte repareras på ett effektivt sätt komponentmässigt. Men kan tänka mig att Apple vill kunna ge garanti på reparationen och vill då göra ett mer ordentligt ingrepp. Kunden borde dock kunna välja mellan det enklare ingreppet eller det större.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Apple är ett trevligt företag som bannar användare från deras forum när de försöker hjälpa andra med lösningar på problem som Apple inte gillar. T ex hur man kan få tillbaka sin data från en iPhone som inte går att starta. Sådant kan ju riskera att Apple inte har 100% strypgrepp på kunderna.

Sedan är de också glada om de kan lura på folk att byta ut hela kittet av moderkort, processor och minnen bara för att en liten sak på moderkortet är trasigt. En som Louis Rossman kan fixa det på 10 minuter men Apple ser ju hellre att de kan fakturera kunden 20k så de ser gärna att deras "genier" (mest skrattretande namnet någonsin) fortsätter vara outbildade nollor som tar till dyrare åtgärder för de inte vet vad de ska göra. Apple gör också allt för att få monopol på reparationer på deras produkter, fast de inte sällan gör dåliga jobb. Dessutom har Rossman mer än väl lyckats visa att Apple verkligen inte har saker som "bara funkar", vilket är ett mantra man ofta hör. Det gäller dock även mjukvaran.

Men Apple är fantastiska på att skapa en community så vi har massor med folk som aktivt försvarar sådant här beteende.

Jag tänker inte gå in på allt du säger. Men jag kommer svara dig med att Dell och HP även dem byter moderkort om något felar på en laptop.
Ingen av de 3 nämnda företagen gör som Louis och löder dit nya kondensatorer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Apple är ett trevligt företag som bannar användare från deras forum när de försöker hjälpa andra med lösningar på problem som Apple inte gillar. T ex hur man kan få tillbaka sin data från en iPhone som inte går att starta. Sådant kan ju riskera att Apple inte har 100% strypgrepp på kunderna.

Sedan är de också glada om de kan lura på folk att byta ut hela kittet av moderkort, processor och minnen bara för att en liten sak på moderkortet är trasigt. En som Louis Rossman kan fixa det på 10 minuter men Apple ser ju hellre att de kan fakturera kunden 20k så de ser gärna att deras "genier" (mest skrattretande namnet någonsin) fortsätter vara outbildade nollor som tar till dyrare åtgärder för de inte vet vad de ska göra. Apple gör också allt för att få monopol på reparationer på deras produkter, fast de inte sällan gör dåliga jobb. Dessutom har Rossman mer än väl lyckats visa att Apple verkligen inte har saker som "bara funkar", vilket är ett mantra man ofta hör. Det gäller dock även mjukvaran.

Men Apple är fantastiska på att skapa en community så vi har massor med folk som aktivt försvarar sådant här beteende.

Herre gud, snacka om att tolka efter sina egna önskemål.

Men för att vara ärlig, du får gärna motbevisa mig. Vart ska jag gå för att se "massor av folk" försvara det som du nyss skrev.

Det är stor skillnad mellan att försvara dåligt beteende och att vara less på folk som lever i en påhittad svartvit värld där Apple är de onda medan alla andra är de goda.

Permalänk
Medlem

svårt att jämföra win och mac OS. mac os är kodat till specifika komponenter "close to metal" som det kallas vilket gör att sämre hårdvara kan prestera rätt bra på dem, lite som spel konsoller.

windows kan du göra "allt" med och då får man räkna med nackdelarna såsom sämre prestanda och en del problem, men det finns en anledning till att mac inte har nära 90% av marknaden och det är för att många helt enkelt inte har behov av en mac som ofta kostar många tusen kronor mer än en "vanlig dator".
samma sak med andriod på det sättet, android dominerar stort men i topp segementet får dom slåss med apple som inte har lågpris varianter av sina telefoner(även om de försökt). men skulle nog säga att de flesta klarar sig med en telefon för ca 2-3 tusen kronor utmärkt och där finns inte apple.

jag har haft apple prylar men för en nörd som jag är det nogo, jag gillar att mecka och ändra saker och byta komponenter och hålla på. en mac är väldigt begränsad men de få saker den kan göra gör den jävligt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Zargoz:
Appledatorer är för de som vill visa att de har råd att köpa onödigt dyra prylar. Jämför med Louis Vuitton-väskor mm som också blivit populärt. Tyvärr är det ofta de som inte har råd som vill visa att de har råd.
Nu tycker jag man är korkad om man betalar överpriser för något men det är vad jag tycker.
Det brukar också vara Apple som försämrar produkterna genom att ta bort saker som hörlursuttag, utbytbart batteri (för att sälja en ny dator när batteriet blivit gammalt) samt möjligheten att uppgradera datorn (av samma anledning). De säger att det är för att få till en snyggare design men det får den som vill tro på. Tyvärr följer de andra tillverkarna efter när de ser att kunder är korkade nog att inte bry sig om försämringarna. Att Apple sedan inte lyckas konstruera en bärbar dator som inte "throttlar" vid normal användning är bara amatörmässigt men det kvittar nog för de som köper en Appledator, det är ju inte p.g.a. prestandan de köper den så de lär inte märka det.