När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk

@Nixxlars: Ayy!
Jag köpte en Panda från Yum-Asia, lite av samma anledning. Jag har haft den i ca 3 veckor eller så, och jag är sjukt nöjd, använder den ca 4-5 gånger i veckan kanske. Jag lagar främst ris till mig själv, och då lagar jag främst 0.5-1 cup ris. Lagar du den mängden är denna riskokare sjukt nice, men det kan vara lite meckigt med 0.5 cup, eftersom risken finns att det blir lite torrt, du får helt enkelt experimentera fram. Jag brukar köra runt 0.5 cup jasminris och 0.75 cup vatten.

Angående adaptern, ja, du måste fixa antingen en adapter, eller en ny strömsladd. Strömsladden är samma som du använder i en dator eller en skärm. Är lite osäker på om det är en sådan med två eller tre pins, men kan kolla imorgon om du vill. Själv införskaffade jag en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...
Och den funkar hur bra som helst.

Jag rekommenderar dig att researcha på. Jag är sjukt nöjd med vad jag fått, men jag är säker på att kvaliteten på Zojirushis prylar är bättre, men frågan är om man är villig att punga ut premiumpriset de begär för sina prylar. Om du har några frågor om pandan, så säg till så kan jag kolla upp det!

Och pro-tip för godaste riset: https://www.thaibutik.se/store/p/0/royal-umbrella-thai-jasmin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

@Nixxlars: Ayy!
Jag köpte en Panda från Yum-Asia, lite av samma anledning. Jag har haft den i ca 3 veckor eller så, och jag är sjukt nöjd, använder den ca 4-5 gånger i veckan kanske. Jag lagar främst ris till mig själv, och då lagar jag främst 0.5-1 cup ris. Lagar du den mängden är denna riskokare sjukt nice, men det kan vara lite meckigt med 0.5 cup, eftersom risken finns att det blir lite torrt, du får helt enkelt experimentera fram. Jag brukar köra runt 0.5 cup jasminris och 0.75 cup vatten.

Angående adaptern, ja, du måste fixa antingen en adapter, eller en ny strömsladd. Strömsladden är samma som du använder i en dator eller en skärm. Är lite osäker på om det är en sådan med två eller tre pins, men kan kolla imorgon om du vill. Själv införskaffade jag en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/st...
Och den funkar hur bra som helst.

Jag rekommenderar dig att researcha på. Jag är sjukt nöjd med vad jag fått, men jag är säker på att kvaliteten på Zojirushis prylar är bättre, men frågan är om man är villig att punga ut premiumpriset de begär för sina prylar. Om du har några frågor om pandan, så säg till så kan jag kolla upp det!

Och pro-tip för godaste riset: https://www.thaibutik.se/store/p/0/royal-umbrella-thai-jasmin...

Jag beställde en panda igår. researchat lite mer nu och nej man behöver inte en adapter men det fungerar såklart med en också.
De flesta har någon sån datorskärmssladd eller nätaggregatssladd över , en sådan fungerar.

Vidare en anledning jag valde pandan var att skålen är helt teflon och teflon-liknande materialfri, den är ceramic vilket jag är väldigt glad för, det kommer vara längre, det är många som klagat på att teflonet (jag vet det inte är teflon, det heter något annat susmiflon eller något, samma princip nästan) flagnar av efter ett tag.

När man ser på hur de byggt produkten är det i princip en off brand zojirushi, värmeelementen sitter exakt likadant, allt är typ samma verkar det som, de skimpar lite på vissa egenskaper, kan typ inte göra grott ris i den med ett knapptryck.
Det kommer värme från samma ställen och de använder samma fuzzy logic, jag har inte fått den än men det kommer bli bra.

Jag tänkte köpa en sakura istället ett tag men ångrade mig, den är för stor och ajg tror små portionen inte blir lika bra som i en mindre, detta är ju sant i en kastrull men kanske inte i riskokare, vad vet jag, känns fel bara.
Den har en setting jag kommer sakna dock, att göra iranskt ris, du vet sånt där man skapar en risskorpa på undersidan, lite småbrännt med flit en "crust function" heter det. Det blir bråk om den biten av riset det lovar jag.. och det är i en mardröm att göra sånt ris hemma i kastrull.

Jag har en fråga, om du steamar typ broccoli samtidigt som du gör ris, vad är max capaciteten, sätter man i grönsakerna samtidigt med riset (man ska ju inte öppna locket när man kokar ris) ? blir det bra smak?

Jag frågar för pandan tar väl upp till 40-60 minuter att göra ris och det är väldigt lång tid att steama grönsaker

Permalänk
Medlem

Har både en Sakura och Bamboo via YumAsia, Bamboo är helt klart snäppet bättre tack vare induktionen, blir lite jämnare resultat. Har dock bara kört vitt jasmin/basmati, brunt och svart ris på normal och yumami, brukar köra yumami som standard. Kört grötprogram en gång med havrekross med gott resultat, ska ge mig på slowcooker program och testa lite andra gryner som couscous etc framöver och se hur det blir.
Helt klart bästa köksmaskinen man kan införskaffa, så förbannat skönt att slippa vakta spisen och alltid få perfekt ris.

Permalänk
Skrivet av Nixxlars:

Jag beställde en panda igår. researchat lite mer nu och nej man behöver inte en adapter men det fungerar såklart med en också.
De flesta har någon sån datorskärmssladd eller nätaggregatssladd över , en sådan fungerar.

Vidare en anledning jag valde pandan var att skålen är helt teflon och teflon-liknande materialfri, den är ceramic vilket jag är väldigt glad för, det kommer vara längre, det är många som klagat på att teflonet (jag vet det inte är teflon, det heter något annat susmiflon eller något, samma princip nästan) flagnar av efter ett tag.

När man ser på hur de byggt produkten är det i princip en off brand zojirushi, värmeelementen sitter exakt likadant, allt är typ samma verkar det som, de skimpar lite på vissa egenskaper, kan typ inte göra grott ris i den med ett knapptryck.
Det kommer värme från samma ställen och de använder samma fuzzy logic, jag har inte fått den än men det kommer bli bra.

Jag tänkte köpa en sakura istället ett tag men ångrade mig, den är för stor och ajg tror små portionen inte blir lika bra som i en mindre, detta är ju sant i en kastrull men kanske inte i riskokare, vad vet jag, känns fel bara.
Den har en setting jag kommer sakna dock, att göra iranskt ris, du vet sånt där man skapar en risskorpa på undersidan, lite småbrännt med flit en "crust function" heter det. Det blir bråk om den biten av riset det lovar jag.. och det är i en mardröm att göra sånt ris hemma i kastrull.

Jag har en fråga, om du steamar typ broccoli samtidigt som du gör ris, vad är max capaciteten, sätter man i grönsakerna samtidigt med riset (man ska ju inte öppna locket när man kokar ris) ? blir det bra smak?

Jag frågar för pandan tar väl upp till 40-60 minuter att göra ris och det är väldigt lång tid att steama grönsaker

Ja exakt, en vanlig sladd man använder till datorer eller skärmar fungerar finfint!

Sumiflon var i princip teflon. Kontaktade zojirushi angående vad det var för typ av teflon de använde, och de kunde inte garantera att det var ptfs fritt, så jag valde att gå med pandan jag med. Jag tror inte det är något farligt med zojirushis för den delen heller så länge man använder den på rätt sätt, men det känns ändå bra med att det inte är teflon.

Enligt de som sålde kan man använda sakuran för att göra 0.5 koppar med, men det låter lite svårare haha. Sen kommer du märka att pandan inte är så liten som man kan tro att den är, och sakuran borde vara ganska mycket större än den, så pandan funkar bättre för mig. Svårt att få in en stor riskokare i en liten lägenhet. Jag har hört om det där med crust function, men jag har aldrig smakat det så vet inte helt vad det är. Det är ingen funktion som jag saknar precis, viktigare med en grötfunktion för mig haha.

Angående ångandet av grönsaker; ja, det är ganska länge att ångkoka grönsaker i 40-60 minuter, det mesta ska nog bara ångas i runt 10 minuter. Det du kan göra är att helt enkelt öppna riskokaren när du kokar, sätta timer på 10 min, sen ta ut den igen. Vet inte vilken effekt det får på riset dock. Har bara provat ånga frysta broccoli, och det smakade skit, fryst broccoli är en jäkla scam. Har däremot ångat vanliga dumplings i den, fungerar hur bra som helst.

Skrivet av Zingo99:

Har både en Sakura och Bamboo via YumAsia, Bamboo är helt klart snäppet bättre tack vare induktionen, blir lite jämnare resultat. Har dock bara kört vitt jasmin/basmati, brunt och svart ris på normal och yumami, brukar köra yumami som standard. Kört grötprogram en gång med havrekross med gott resultat, ska ge mig på slowcooker program och testa lite andra gryner som couscous etc framöver och se hur det blir.
Helt klart bästa köksmaskinen man kan införskaffa, så förbannat skönt att slippa vakta spisen och alltid få perfekt ris.

Haha, varför har du både en Sakura och en Bamboo? Har funderat på det där med yumami, men jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad. Om du kör en vanlig kopp ris med long-grain funktionen och en med yumami och blindtestar, hade du verkligen märkt någon skillnad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Ja exakt, en vanlig sladd man använder till datorer eller skärmar fungerar finfint!

Sumiflon var i princip teflon. Kontaktade zojirushi angående vad det var för typ av teflon de använde, och de kunde inte garantera att det var ptfs fritt, så jag valde att gå med pandan jag med. Jag tror inte det är något farligt med zojirushis för den delen heller så länge man använder den på rätt sätt, men det känns ändå bra med att det inte är teflon.

Enligt de som sålde kan man använda sakuran för att göra 0.5 koppar med, men det låter lite svårare haha. Sen kommer du märka att pandan inte är så liten som man kan tro att den är, och sakuran borde vara ganska mycket större än den, så pandan funkar bättre för mig. Svårt att få in en stor riskokare i en liten lägenhet. Jag har hört om det där med crust function, men jag har aldrig smakat det så vet inte helt vad det är. Det är ingen funktion som jag saknar precis, viktigare med en grötfunktion för mig haha.

Angående ångandet av grönsaker; ja, det är ganska länge att ångkoka grönsaker i 40-60 minuter, det mesta ska nog bara ångas i runt 10 minuter. Det du kan göra är att helt enkelt öppna riskokaren när du kokar, sätta timer på 10 min, sen ta ut den igen. Vet inte vilken effekt det får på riset dock. Har bara provat ånga frysta broccoli, och det smakade skit, fryst broccoli är en jäkla scam. Har däremot ångat vanliga dumplings i den, fungerar hur bra som helst.

Haha, varför har du både en Sakura och en Bamboo? Har funderat på det där med yumami, men jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad. Om du kör en vanlig kopp ris med long-grain funktionen och en med yumami och blindtestar, hade du verkligen märkt någon skillnad då?

Köpte den för att det är den enda induktionskokaren jag hittat som funkar i Sverige. Sakuran har jag haft "länge", man måste ju underhålla köptarmen och uppgradera emellanåt :).
Nja, tycker yumami blir lite bättre /konstant bra resultat (konsistens) rent generellt men smakmässigt vet jag inte om det är så stor skillnad. Har bara kört longgrain 2 ggr så har svårt att jämföra. Kör yumami för att jag sällan har någon brådska utan slår på kokaren och sen kvittar det att det tar 66 min innan det är klart.
Ska se hur gabaprogrammet funkar istället då jag nästan enbart kör brunt ris nu för tiden, återkommer med smakresultat då.

Permalänk

@Zingo99: Jag skulle aldrig köpa brunt ris. Blev ärrad från grundskolan när vi blev itvingade brunt ris som var så jäkla torrt och räligt. Rekommenderar starkt royal umbrella thai jasminris eller kortkornigt ris från Japan, typ https://japanskmat.com/produkt/ris-koshihikari-nigata-2kg/

Det hade varit kul att prova yumami-funktionen. Jag vet inte, jag tror jag köpt en zojirushi om jag skulle spendera så mycket pengar på en riskokare. Det är synd att det inte finns någon kedja i Sverige som importerar riktiga riskokare iställlet för OBH Nordica-skit och sånt.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa mig om en riskokare för max 700:-?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

@Zingo99: Jag skulle aldrig köpa brunt ris. Blev ärrad från grundskolan när vi blev itvingade brunt ris som var så jäkla torrt och räligt. Rekommenderar starkt royal umbrella thai jasminris eller kortkornigt ris från Japan, typ https://japanskmat.com/produkt/ris-koshihikari-nigata-2kg/

Det hade varit kul att prova yumami-funktionen. Jag vet inte, jag tror jag köpt en zojirushi om jag skulle spendera så mycket pengar på en riskokare. Det är synd att det inte finns någon kedja i Sverige som importerar riktiga riskokare iställlet för OBH Nordica-skit och sånt.

Jo jag brukar köra Royal Umbrella som både vitt och brunt, men det bruna är klart mycket smakrikare med en skön nötighet och dessutom matigare imo, men det vita har ju sina användningsområden också...

Permalänk
Medlem

Har någon testat Tatung med rostfri skål? Såg att den fanns på Brittiska eBay!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

@zleikir: några saker värt att fundera över enligt mig, som testat ett par olika riskokare nu, billigare västerländska och dyrare japanska och andra asiatiska:

Det är natt och dag skillnad på riskokare, vanliga riskokare Som denna OBH är exempel på är i stort sett bara ett värmeelement som du slår på och som sedan stänger av sig själv, du kan lika bra koka ris i en bra kastrull så förlorar du inte utrymme i köket heller, riset blir inte särskilt bra.

Dessa riskokare skrattar de åt i asien, en riskokare som denna: Pandan har många fördelar mot en traditionell västerländsk modell, den kokar riset i faser, det tar längre tid men resultatet går inte att jämföra, det blir restaurantkvalite varje gång, s.k fuzzy logic, här kan du läsa mer om Fuzzy logic

TL;DR: fuzzy logic kokar ris i faser, förvärme -> absorberar vatten -> värme -> kokning -> ånga -> cool down -> keep warm, använder teknologi beroende på mängd ris och typ av ris för att veta när vilken fas skall ske.

En västerländsk kokare är oftast bara värme underifrån, riset blir ojämnt. asiens kokare har oftast jämn värmefördelning via bättre designade skålar OCH ibland värme från sidan och locket.
Resultatet är att det är mycket långsammare att koka ris i en bra kokare, en zojirushi kan ta 40 minuter att koka jasmine ris, det är mer än dubbelt vad det tar på spisen, men du kan säkert låta riset vara i "keep warm" i en bra riskokare i flera timmar.

Nu kanske folk säger, men OBHn har ju också "keep warm", mm de kallar de det är ingen bra design så värmen hålls inte uniformt i skålen , kan liknas vid att lämna riset i en kastrull och ställa in den under ugnen på eftervärme, fast sämre p.g.a ett dåligt glaslock med hål i.
glaslock är en bedrövlig ide, varför vill du se riset? så du kan se så riset inte håller på med något oönskat? förstår inte poängen med glaslock nä.. har dåliga värmeegenskaper, tenderar att gå sönder och försluter inte helt 100% och kan inte integrera en bra ventil i glas.

Fuzzy logic kokare har tätt förslutna lock med en ventil som släpper ut ånga (när det är nödvändigt, inte ständigt öppen), den fångar vatten och ånga som rinner ner i behållare som är löstagbara, även lockens innersida kan man ta av och tvätta. vilket gör att maskinen aldrig kommer dra skada av vatten.
Du kan ställa in vilken typ av ris du kokar, det skiljer sig dramatiskt i tid och vatten man skall använda beroende på ris.
De bränner aldrig, ALDRIG, något ris utan varenda riskorn är lika bra som nästa riskorn i en fuzzy logic kokare, det underlättar även vid diskningen, behöver bara skölja av med varmt vatten.

Jag har inte testat det än men man kan även laga mat i dom, soppor, gröt, baka kakor, ånga grönsaker.

edit -> anledningen för att jag länkade Pandan och inte en zojirushi eller cucko är för att personen jag svarade till hade budget på 700:-, denna är den absolut billigaste fuzzy logic kokaren jag kunde hitta och personligen har testat många gånger, och även den förstör hans budget lite, kan inte hjälpas.

Om du verkligen käkar mycket ris är förstås en zojirushi det absolut bästa valet, de är snäppet vassare men även mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Kokar snus i min

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför riskokare finns. Ris är ju nästan det enklaste som finns. Koka upp vatten i kastrull, häll i ris, låt sjuda i 20 min, häll av vattnet - klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Det här är något som en "fis" skulle skriva...... hehe!
Skämt åsido, jag kör boil-in-bag och riskonnässörerna i den här tråden fnissar nog åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förstår inte varför riskokare finns. Ris är ju nästan det enklaste som finns. Koka upp vatten i kastrull, häll i ris, låt sjuda i 20 min, häll av vattnet - klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Den metoden ger inte lika bra ris och kräver mer utav dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Förstår inte varför riskokare finns. Ris är ju nästan det enklaste som finns. Koka upp vatten i kastrull, häll i ris, låt sjuda i 20 min, häll av vattnet - klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir inte gott av att göra som du säger

Permalänk
Medlem

Fick hem en Panda i Fredags!

Någon som har lite tips på vad man kan slänga med medan man kokar sitt ris?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ska också köpa mig en liten panda. Verkar vara extremt prisvärda och jäääkligt bra

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxlars:

@klistier: några saker värt att fundera över enligt mig, som testat ett par olika riskokare nu, billigare västerländska och dyrare japanska och andra asiatiska:

Tack för ett kanonsvar!
Jag slog till på en Panda och läste att man skulle koka en mindre mängd ris och slänga första gången så detta är gjort. Blir spännande att testa den på riktigt imorgon!
Är det OK att skölja riset i skålen man kokar det i eller slits den onödigt snabbt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Tack för ett kanonsvar!
Jag slog till på en Panda och läste att man skulle koka en mindre mängd ris och slänga första gången så detta är gjort. Blir spännande att testa den på riktigt imorgon!
Är det OK att skölja riset i skålen man kokar det i eller slits den onödigt snabbt då?

Har ej panda men på Sakura/Bamboo rekommenderas att skölja riset i separat kärl ifall det letat sig in något annat i riset som kan repa beläggningen. Själv har jag följt rådet och tvättar det i en vanlig margretheskål.

Permalänk

@cyklonen: Vik hädan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Haha!

Jag är väl enkel i min matsmak bara. Jag föredrar faktiskt pulvermos framför "äkta" potatismos också. Avskyr klumpar i maten, och om potatismos är gjort på beska potatisar blir moset riktigt äckligt. Pulvermos är väldigt konsekvent - man vet alltid hur det blir, både i smak och konsistens.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lagt en beställning på en bamboo nu och har höga förväntningar

Lite OT kanske men min fråga är om någon har något recept/maträtt där verkligen riset framhävs som blir så säga en grund typ som i sushi?

Permalänk
Medlem

Finns det nån aktivitet här fortfarande?

Funderar på Riskokare (såklart!)

Är det några som provat göra mindre mängder i Sakura? 0.5-1 cup alltså.

hur fräscht håller sig riset under dagen. dom påstår ju att i sakura så håller sig riset fräscht och varmt i 24h.

kan man sätta timern på att riset ska vara färdigt till frukost och sen äta samma ris till lunch och middag?

velar mellan panda och sakura. storlek/plats är inget problem så det hänger på funktioner och kvalite på ris jämfört med pengarna.
Panda 1000kr
Sakura 1500kr

några tips?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om alla de här populära riskokarna som säljs i diverse asiatiska supermarkets , borde inte de vara överlägsna? Har haft dyra förut men de verkar bara krångla till allting i onödan. 1000+ kronor, lcd-skärmar och grejer...

Pandan som länkas här verkar ju bra också iofs..

Funderat på att köpa den vita, som verkar populär i "kinescommunityt": https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x465f77f68eae25d3%3A0x9...

@laukka: Nån god donburivariant eller poké, kanske?

Permalänk
Medlem

Är ingen miljötokig person men vet att vatten finns det inte hur mycket utav så jag är tveksam till att först skölja riset, det har förbrukat enorma mängder vatten redan. Kan man spara något så varför inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Beror helt på vilken typ av ris och vad man ska laga för rätt med det.

Ofta spelar det inte nån roll med de märken som säljs på ICA/Hemköp etc men med lite bättre ris av vissa typer... det blir bättre.

Av de typer av ris som är vanliga här skulle jag säga att basmatiris gör det särskilt stor skillnad på. Sella till typ en pilaff måste man skölja och låta ligga i blöt. Annars blir det bara pannkaka.

Men de flesta (som jag känner iallafall) är så dåliga på att koka ris att det inte spelar nån roll av den anledningen heller. Många tror att det bara är en kvarleva från när man inte kunde lita på att det inte var råttskit i riset, men i de flesta sammanhang handlar det om att bli av med stärkelse och låta riset mjukna.

Permalänk
Medlem

https://www.hamiltonbeach.se/digital-simplicity-riskokare.htm... köpte jag för ungefär ett år sedan och jag tycker att den fungerar bra, kan bli lite torrt i botten och brunaktigt, men den kokar i alla fall riset åt en.
Var det första jag fick införskaffa sen jag fick ihop det med en asiatisk tjej.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Sköljer alltid riset före och sen en sked olja i för det ska skumma mindre och oljan gör dessutom att det inte fastnar i botten på skålen. Brukar öppna locket och röra runt med en sked lite då och då också.

Permalänk
Medlem

Har gått och varit lite småsugen på en Panda länge nu, men jag kan inte för mitt liv förstå vad kapaciteten egentligen är. 1-3 personer och plats för 6dl okokt ris går inte ihop i mitt huvud. Om jag lägger 6dl i min kastrull räcker det ju åtminstone till 5-6 pers. Blir det mindre ris av riset med kokaren eller förväntas man konsumera brutala mängder för att riset blir så gott? Eller har de bara tagit i från tårna när det kommer till marginaler?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phedd:

Vad tror ni om alla de här populära riskokarna som säljs i diverse asiatiska supermarkets , borde inte de vara överlägsna? Har haft dyra förut men de verkar bara krångla till allting i onödan. 1000+ kronor, lcd-skärmar och grejer...

Pandan som länkas här verkar ju bra också iofs..

Funderat på att köpa den vita, som verkar populär i "kinescommunityt": https://www.google.com/maps/uv?pb=!1s0x465f77f68eae25d3%3A0x9...

@laukka: Nån god donburivariant eller poké, kanske?

Sådana vanliga riskokare fungerar alldeles utmärkt. Dessutom ganska enkelt att få till rätt mängd ris och vatten

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...