Permalänk
Medlem

Lg oled c8 alt. Sony AF8?

Står och velar mellan dessa skärmar. Valet var från början c8an då jag tycker den ligger på en rimlig pris nivå. Men nu fick jag erbjudande om att köpa en demo af8 för 15.000kr. Den har hängt längre in i butik och inte stått i front av butik där tv-apparaterna är påslagna hela dagarna. Har varit demo i ca 10 mån. Skulle vilja höra några kommentarer på vilken jag bör välja. Skulle Sonyn vara ny i kartong är det ett självklart val men nu med några demo timmar velar jag.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det finns någon synlig timer på hur många timmar den har varit i gång. Jag stod och valde mellan just dessa två. Köpte AF8:an då jag föredrog bilden på den och under black friday förra året hade dom två samma pris.

Har använt den sedan dess och gissar att den har använts ca 5 timmar/dag. För någon månad sedan fick jag upp en ruta "tv´n har använts X antal timmar och behöver göra maintenance", typ. Tvn höll på med "något" under någon timme eller så. Kan inte säga att jag märker någon form av degradering av bilden. Men det är väl som vanligt, använder man en produkt dagligen så märker man väl sällan av försämringar om dom är små.
Samma som när man står och väljer TV i butik, och har dom sida vid sida då kan man peka ut att den ena känns bättre.
Jag tror att jag hade varit lika nöjd med LG om jag hade köpt den utan att göra sida vid sida jämförelse. Men då kände jag att LGs färger va lite överdrivna.

Skall dock tilläggas att jag köpte en "riktig" kalibrering av färger.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp det du säger om det finns nån timräknare. Blir svårt val när man börjar ”nörda” ner sig i olika tester mm. Känns konstigt att ”betala 2000kr mer för en begad fjärrkontroll”. Ar runt på olika butiker idag för att köpa hem C8 an men de fanns tyvärr inte på lager i nån av butikerna. Kanske ett tecken att gå på Sonyn? Hur som haver verkar det vara bra båda två när det kommer till film/serier som vi kollar mest på samt lite sport ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jogga11:

Står och velar mellan dessa skärmar. Valet var från början c8an då jag tycker den ligger på en rimlig pris nivå. Men nu fick jag erbjudande om att köpa en demo af8 för 15.000kr. Den har hängt längre in i butik och inte stått i front av butik där tv-apparaterna är påslagna hela dagarna. Har varit demo i ca 10 mån. Skulle vilja höra några kommentarer på vilken jag bör välja. Skulle Sonyn vara ny i kartong är det ett självklart val men nu med några demo timmar velar jag.

Demoskärmar kan få kraftiga inbränningar långt innan 10 månader. Jag skulle bett om att få titta på den i ett mörkt rum. Sätt på ett inbränningstest på Youtube där man kollar igenom helskärmar av olika färger. Har den knappt använts så kommer du nog inte ha några inbränningar, men har den använts som en demoskärm med maxad ljusstyrka och varit på många timmar om dagen så kommer du förmodligen se väldigt tydliga inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jogga11:

Står och velar mellan dessa skärmar. Valet var från början c8an då jag tycker den ligger på en rimlig pris nivå. Men nu fick jag erbjudande om att köpa en demo af8 för 15.000kr. Den har hängt längre in i butik och inte stått i front av butik där tv-apparaterna är påslagna hela dagarna. Har varit demo i ca 10 mån. Skulle vilja höra några kommentarer på vilken jag bör välja. Skulle Sonyn vara ny i kartong är det ett självklart val men nu med några demo timmar velar jag.

Föregående talare har rätt. OLED skulle jag inspektera bra innan jag köpte demo. Kolla också garantin gente burnin. Vissa bolag täcker ej burnin, LGs garanti gör dock det. LGs fel/defekt-statistik är ganska låg, men hos OLED TV;na har de blivit ännu lägre. Jämfört med de lanserade 2016 har C8 & E8 med den nya processorn oerhört få(!) som upplevt inbränning eller andra skärmrelaterade fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacobah:

Föregående talare har rätt. OLED skulle jag inspektera bra innan jag köpte demo. Kolla också garantin gente burnin. Vissa bolag täcker ej burnin, LGs garanti gör dock det. LGs fel/defekt-statistik är ganska låg, men hos OLED TV;na har de blivit ännu lägre. Jämfört med de lanserade 2016 har C8 & E8 med den nya processorn oerhört få(!) som upplevt inbränning eller andra skärmrelaterade fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du något dokument som visar att LGs garanti täcker inbränningar?
Vi köpte förra året en LG OLED och jag vill minnas att vi kom fram till att inbränningar inte täcks av garantin

EDIT: Stavfel

Permalänk
Medlem

Vete sjutton om det skulle vara större risk för inbränningar på demo ex. Kör dom inte rätt mycket film snuttar som dom skapat, eller Youtube 4k/dolby vision etc, bara för att framhäva det bästa TVn har att erbjuda. Kan inte minnas att jag någonsin sett en statisk bild på TV dom visar i butikerna. Kan inte tala för LG, men Sony AF8 har skärmsläckare som går igång efter 30 sekunder om man inte kör helskärm film/tv/youtube/netflix

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vete sjutton om det skulle vara större risk för inbränningar på demo ex. Kör dom inte rätt mycket film snuttar som dom skapat, eller Youtube 4k/dolby vision etc, bara för att framhäva det bästa TVn har att erbjuda. Kan inte minnas att jag någonsin sett en statisk bild på TV dom visar i butikerna. Kan inte tala för LG, men Sony AF8 har skärmsläckare som går igång efter 30 sekunder om man inte kör helskärm film/tv/youtube/netflix

Det är mycket större risk för inbränningar på demo ex. Oftast kör dem som du säger korta filmsnuttar som upprepas om och om igen. Tänk dig att de har en video som är 1 minut lång som loopar om och om igen 8 timmar om dagen på maximal ljusstyrka. Säg att videoklippet för enkelhetens skull visar en stark lysande sol i vänstra hörnet i 10 sekunder varje gång klippet visas.
Då visas det alltså en sol i vänstra hörnet mer än en timme varje dag i maximal ljusstyrka. Det tar bara några få månader innan den bränner in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är mycket större risk för inbränningar på demo ex. Oftast kör dem som du säger korta filmsnuttar som upprepas om och om igen. Tänk dig att de har en video som är 1 minut lång som loopar om och om igen 8 timmar om dagen på maximal ljusstyrka. Säg att videoklippet för enkelhetens skull visar en stark lysande sol i vänstra hörnet i 10 sekunder varje gång klippet visas.
Då visas det alltså en sol i vänstra hörnet mer än en timme varje dag i maximal ljusstyrka. Det tar bara några få månader innan den bränner in.

Risken för inbränning är alltså kumulativ? Så att om jag spelar upp samma klipp om och om igen (trots att bilden rör på sig) så kan det bli inbränning? Jag har alltid trott att fenomenet uppstår när man har en statisk bild för länge som tex en spelmeny eller en logotyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Risken för inbränning är alltså kumulativ? Så att om jag spelar upp samma klipp om och om igen (trots att bilden rör på sig) så kan det bli inbränning? Jag har alltid trott att fenomenet uppstår när man har en statisk bild för länge som tex en spelmeny eller en logotyp.

Yes det är den enligt LG. Här kommer ett citat från Rtings: "LG has told us that they expect it to be cumulative, so static content which is present for 30 minutes twice a day is equivalent to one hour of static content once per day."

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Permalänk
Medlem

Ska de användas till spel så hade jag väntat till Black Friday för att köpa C9 för samma pris och då även få VRR, motsvarande Freesync / Gsync..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Alltid kul att få inputs från flera håll. Har nu beställt C8 och får hem den till helgen. Roligare få hem en tv i kartong än ett demo ex och använd fjärr 😁
Håller tummarna för ingen inbränning. Har idag en ca 14 år gammal Pioneer plasma 42”. Körde nån slags inbrännings test från youtube. Kunde se en svag skugga från undertexter på vissa färger men inget märkbart vid normalt tittande. Har varit en kanon tv men då den inte ens har HD får den nu gå i pension.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken LG OLED 65C8, en i vardagsrummet och en i sovrummet - är mycket nöjd.
Du kommer inte bli besviken, flera av mina vänner har nämnt att det är den överlägset bästa bilden de sett.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080