Permalänk
Medlem

Hjälp att rensa laptop

Hej. Har just fått en laptop av min mor som hon inte behövde. Den är inte använd alls mycket och ganska ny modell (ASUS)

Hon nämnde att hon hade lite problem med den och att hon aldrig riktigt förstod vad det var, men att den hade varit jätteseg och att det dykt upp rutor med text (felmeddelande) osv...som inte hon visste hur hon skulle stänga.

Denna data har hon haft i vårt hemland i och är osäker på hur det varit med brandvägg och virus skydd, även om hon nämnde att hon hade ngt känt antivirus som hon betalade mycket för, men också att de hade installerat lite olika program på datan för att hon ska kunna använda den från Iran, som ex VPN,proxy...

Nu sitter jag med datan och har kommit in på skrivbordet utan några konstigheter, känns inte jätteseg (avinstallera iof det gamla antiviruset), men min fråga är nu- finns det ngt jag kan börja med för att smidigast kunna upptäcka samt eliminera något, ex nån mapp jag kan granska och se om något inte står rätt till?! Vart brukar skadliga program ligga o trycka?

Jag vill även nämna att jag försökte systemåterställa till fabrikat men de kom upp ett meddelande att C : har för lite utrymme?!

När jag då försöker åtgrda det för att ta bort utrymme så vet jag inte vilken av dessa mappar ag ska ta bort då de verkar viktiga :-/
Upplys gärna mig om hur jag ska enklast gå vidare och vad jag bör börja med. Datan har ingen brandvägg på för tillfälletm inget virus skydd (tog bort den som fanns för den verkade skum) men den var ändå inte inte aktiv. Datan är kopplad på min wifi så ni vet.

Och hur ni anser jag ska göra till att börja med.

Inväntar svar, tack snälla!

Kam

Uppdaterad rubrik
Permalänk
Medlem

Steg 1 när man får tag på en begagnad dator är att installera om Windows. Du kan omöjligt veta skicket på mjukvaran, så lika bra att kasta ut och börja om. Här kan du ladda ner Windows 10: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: ok, tack för svar. Men hur gör jag det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Steg 1 när man får tag på en begagnad dator är att installera om Windows. Du kan omöjligt veta skicket på mjukvaran, så lika bra att kasta ut och börja om. Här kan du ladda ner Windows 10: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Dock så behöver hon inte installera om windows när det finns inbyggt.

Klicka på startknappen i windows, Skriv återställ, en ruta där det står återställ den här datorn kommer upp.. Klicka på den och följ guiden.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av KamiliaK:

@LemonIllusion: ok, tack för svar. Men hur gör jag det?

Ladda ner "verktyget" på sidan jag länkade. Du behöver också ett USB-minne att lägga installationsfilerna på. Starta verktyget och följ guiden. När det är klart stoppar du USB-minnet i laptopen och väljer att boota från det vid uppstarten. Hur man gör detta varierar från dator till dator, men oftast trycker man på Esc, F1, F2, F-någotannat eller Del för att få upp en bootmeny där man kan välja USB-minnet. Följ återigen guiden. Välj "custom" eller "avancerad" eller vad det heter och ta bort alla partitioner när du kommer hit.

Efteråt kan du behöva lite drivrutiner. Dessa finns att hämta på Asus supportsida för din datormodell.

Skrivet av Neonodia:

Dock så behöver hon inte installera om windows när det finns inbyggt.

Klicka på startknappen i windows, Skriv återställ, en ruta där det står återställ den här datorn kommer upp.. Klicka på den och följ guiden.

Du litar mer på okänd mjukvara än jag. Hur garanterar din metod att återställningsprocessen inte är kapad och eventuell malware överlever?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag håller med LemonIllusion. Ut med det gamla för att säkerställa att inte malware/virus har lagt sig på återställningen.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

@KamillaK
Jag har uppdaterat rubriken på tråden.
Enligt SweClockers regler ska rubriken avspegla innehållet i tråden. Detta för att underlätta för andra att förstå vad tråden handlar om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!