Permalänk
Medlem

Hur smörar man en gropig sida av ett bröd, mjukt eller hårt.. Dummaste jag hört.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Folk verkar gilla knäckebröd här och då har jag ett tips som jag tror jag fått från Mannerström i någon av hans kokböcker: Rosta knäckebrödet. Man får vara försiktig för det bränns ju ganska lätt, men sen har man ett krispigare och lättare bröd. Jag brukar rosta på ett gäng åt gången så de kallnar för jag vill inte att smöret smälter, till skillnad från på vanligt bröd. Kör mest på rågrut och där funkar det utmärkt men även lyxigare knäcke får ytterligare en dimension efter rostning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Och alltså är den gropiga sidan ovansidan på brödet.
Det är så brödet gräddas och kommer ut ur ugnen och det är så brödet fotas i reklam.
Gäller inte bara knäckebröd utan sök även på polarbröd eller annat bröd av samma sort så ser du att alla foton från dessa leverantörers reklam och hemsidor visar den gropiga sidan uppåt.

Ja för att den ser lite mysigare ut... Men på hårt bröd finns det ingen funktionell undersida i praktiken. Jag köper inte argumentet "klart undersidan ska vara neråt".

Skrivet av kribb:

Man får naturligvis smöra på vilken sida som helst men om du frågar mig så finns det ingen anledning att smöra undersidan på en macka när ovansidan går lika bra samt är trevligare att titta på.

Jag håller förstås med om att man får smöra på vilken sida som helst!
Det är bara irriterande när någon är helt spikad på vilken sida som gäller, och inte köper andra argument... (speciellt när det är andra sidan mot vad jag föredrar )

Men personligen tycker jag inte håliga sidan är "lika bra": (vilket jag skrivit tidigare nånstans i tråden)
Den plana sidan skrovlighet gör det lättare att välja en lagom spridning av smöret. Vill man lyxa med lite tjockare lager så går det alldeles utmärkt, eftersom det finns en yta för smöret att bita fast i. Vill man köra lite mer lean, så kan man fixa det med, med lite striktare hårdare skrapande.
Plus att man "slipper" den ojämna fördelningen i hålen. (mer smaksak förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hårdbröd...bah! Här är det gåslever till frukost 8-)

Nä men skämt å sido. Att smöra och lägga pålägg på gropiga sidan är ju som att lägga hamburgaren och osten mellan frö-sidan och botten på ett hamburgerbröd. In-och-ut någon. Hur fan skulle det se ut

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Min slutsats nu är att man först brer undersidan på en bit, sedan brer man ovansidan på en annan bit, varefter man lägger samman de smörade sidorna till en sandwich och vänder den första bitens ovansida uppåt.

Har man bara en bit så äter man den följaktligen uppochned rättvänd så att ovansidan kommer uppåt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

hur kommer man ens på att smöra på undersidan?
det är ungefär som att vända djuptallriken upp och ner och fylla med mjölk/fil/yoghurt etc med motiveringen att det inte äter lika mycket om den är upp och ner
helt förbluffad att så många smörar på undersidan :X

Smörar alltid på undersidan. Groparna gör att det blir för mycket smör för min smak. Lättare kontrollera hur mkt smör jag vill ha på en slätare yta.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Inte steg tre om man har en hund...

Hunden lär dock intd bry sig om vilken sida smöret ligger på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dolesen:

Hunden lär dock intd bry sig om vilken sida smöret ligger på

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, vilken sidan skall man annars börja slicka på?
Men man slipper få soptunnan utgrävd på golvet om man hoppar den biten...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Inte steg tre om man har en hund...

På vilken sida av hunden brer du då?

Permalänk
Avstängd

@Irregular Programming:
Den brukade bre sig själv på tungans ovansida...
Men, Jag undrar hur många sidor den egentligen har? Hmmm... Inte helt lätt fråga detta...
Undrar om man skulle skapa en sida, om vi betänker att själva kroppen är relativt cirkulär och vi brer en sida, då borde vi väl få en deffinierad sida av cirkelformen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

äckligt med mycket smör så kör plana sidan vill ju inte gå upp i vikt heller:)

Permalänk
Medlem

Det är också kul att hålla smörkniven i vänster hand! #provokatör

Permalänk
Medlem

Detta är litet "smör eller margarin"-fråga.

Vilket väljer ni?

Smör smakar godare men är stenhårt när det kommer ur kylen. Men somliga kör enligt devisen "hårdingar kör ofjädrat!"

Permalänk
Medlem

Äter man pizzan uppochner?
Brer man på utsidan av limpan?
Dricker man kaffet från undersidan av koppen?

Självklart kan man göra fel i de fall där det uppfyller specifika önskemål. Knäckebrödet kanske är ett sådant exempel där väldigt många bedömt det fördelaktigt att trotsa regelverket. Och det är ok.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Detta är litet "smör eller margarin"-fråga.

Vilket väljer ni?

Smör smakar godare men är stenhårt när det kommer ur kylen. Men somliga kör enligt devisen "hårdingar kör ofjädrat!"

Smör, alla dagar i veckan!!

Som natt och dag då man använder det i matlagning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Knäckebrödet kanske är ett sådant exempel där väldigt många bedömt det fördelaktigt att trotsa regelverket.

Vilket regelverk???
Vad är det för regler som säger att den yta som är neråt i ugnen måste vara ytan som är neråt utanför ugnen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vilket regelverk???
Vad är det för regler som säger att den yta som är neråt i ugnen måste vara ytan som är neråt utanför ugnen?

Samma regelverk som för paj, pannkaka, köttbullar, makaroner.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Fascinerande tråd. Märkligt att så många faktiskt gör fel. Men det är okej. 😁 Kanske skulle starta en tråd för att fråga från vilket håll man hyvlar osten också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Fascinerande tråd. Märkligt att så många faktiskt gör fel. Men det är okej. 😁 Kanske skulle starta en tråd för att fråga från vilket håll man hyvlar osten också?

Skickades från m.sweclockers.com

Den frågan är däremot lättare att lösa...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Fascinerande tråd. Märkligt att så många faktiskt gör fel. Men det är okej. 😁 Kanske skulle starta en tråd för att fråga från vilket håll man hyvlar osten också?

Skickades från m.sweclockers.com

Gör det, snälla. Och en för från vilket håll man äter bananen

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Knäckebröd smörar man inte. Äts enbart med gubbröra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Samma regelverk som för paj, pannkaka, köttbullar, makaroner.

Så du äter makaroner med stekytan nedåt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Så du äter makaroner med stekytan nedåt?

Jag brukar koka dem...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På den plattaste sidan, tycker man smör smakar skit (som jag) så känns det som en bra ide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag brukar koka dem...

Han kanske menar steka med kastrullen uppåned?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Hur smörar man en gropig sida av ett bröd, mjukt eller hårt.. Dummaste jag hört.

Om man inte gillar smör så är det säkert det dummaste man hört...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

På den plattaste sidan, tycker man smör smakar skit (som jag) så känns det som en bra ide...

Varför ens använda smör om du inte gillar smaken ? Jag äter sällan med smör eller margarin men använder ofta använder pålägg eller olja om jag inte bara äter brödet naket med rätt sida upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Smör på båda sidorna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Om man inte gillar smör så är det säkert det dummaste man hört...

Smör är gött som fan, typ som ketchup kan vara gött som fan. Men precis som att människor med smaklökar inte dränkar pommesen med ketchup så täcker man inte mackan med smör.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Smör är gött som fan, typ som ketchup kan vara gött som fan. Men precis som att människor med smaklökar inte dränkar pommesen med ketchup så täcker man inte mackan med smör.

Visst kan man ha ketchup på knäckebröd. Om man nu gillar det.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"