Bygger simpel dator - behövs ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Bygger simpel dator - behövs ett grafikkort?

Jag bygger en simpel dator till min 76åriga mamma. Hon gör inga tunga grejer med datorn. Spelar något webspel på sin höjd, annars betalar hon räkningar och tittar på youtube ibland.

Min fråga är om hon ens behöver köpa sig ett grafikkort eller räcker det med den integrerade grafiken? Eller blir det för påfrestande för CPUn i längden? Hon kör en Core i5, Intel i5-7400 och använder den medföljande fläkten. Eller ska hon lägga några slantar på ett simplare grafikkort?
Jag kan eventuellt trycka in ett geforce GTX 970 som jag kanske kan få tag på gratis, men det känns samtidigt ganska overkill...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Den integrerade borde räcka och bli över

En perfekt pensionärsdator är Intel NUC eller liknande, men om ni redan har en cpu är det förstås inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den integrerade borde räcka och bli över

En perfekt pensionärsdator är Intel NUC eller liknande, men om ni redan har en cpu är det förstås inte aktuellt.

Vad skulle du rekommendera för generation och modell? Har övervägt att köpa en NUC till mina morföräldrar som uppskattar att streama filmer men är lite vilse i NUC-jungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swappens:

Vad skulle du rekommendera för generation och modell? Har övervägt att köpa en NUC till mina morföräldrar som uppskattar att streama filmer men är lite vilse i NUC-jungeln.

Skulle rekommendera en som har en i3 eller bättre. De som har pentium/celeron duger säkert men tror en med i3/i5 kommer upplevas piggare och räcka till i fler år.
ex https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/bare... plus en ssd på runt 250GB och 8 GB ram billigt och bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Swappens: Kan tyvärr inte hjälps dig med det då jag inte är tillräckligt insatt, men det finns garanterat andra som är

Det enda jag kan säga är att ssd är ett absolut måste, något annat vore dumsnålt.

Permalänk
Medlem

@MrPlow: Strunta i att bygga dator åt henne (om det nu inte är för dig egen skull) utan skaffa istället en liten mini-pc som Asus Vivo, Elitedesk Mini, Optiplex Micro etc. En vettig sådan kan du hitta begagnad för kanske 1500-2000 kronor. Det jag stör mig på med NUC är att de med undantag för Skull Canyon/Hades Canyon är onödigt små. Det betyder färre portar, mindre och därmed mer högljudd fläkt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den integrerade borde räcka och bli över

En perfekt pensionärsdator är Intel NUC eller liknande, men om ni redan har en cpu är det förstås inte aktuellt.

Ok! Då vet jag! Tack

Skrivet av hakro807:

@MrPlow: Strunta i att bygga dator åt henne (om det nu inte är för dig egen skull) utan skaffa istället en liten mini-pc som Asus Vivo, Elitedesk Mini, Optiplex Micro etc. En vettig sådan kan du hitta begagnad för kanske 1500-2000 kronor. Det jag stör mig på med NUC är att de med undantag för Skull Canyon/Hades Canyon är onödigt små. Det betyder färre portar, mindre och därmed mer högljudd fläkt etc.

Jag har alla delar och den är redan byggd. Den är lite i överkant för henne, men då gnäller hon i alla fall inte över att den är för långsam sedan

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

@MrPlow: Stoppa i ett GTX 970 så har du dessutom en god anledning till att komma och hälsa på henne lite oftare.