Hur begränsar jag hertzen?

Hur begränsar jag hertzen?

Tjena,
Går det att begränsa skärmens hertz till önskat värde så länge det är under värdet skärmen klarar av?

Jag tänkte börja spela World of Warcraft Classic,
och efter har prövat betan så insåg jag att mitt 2080ti kort pumpade ut 165 stabila fps.
Jag har ställt in GPU fläktarna på 50% för låta någorlunda tyst, men då stiger även tempen upp till 83~85 grader (vilket i mitt tycke är lite högt)

Att sänka FPSen till önskat värde i spelets client fungerar utmärkt och då sänks även tempen. Nu ser jag ingen direkt skillnad mellan 120 och 165 FPS, så det blir lite att utsätta sig själv i onödan för höga temperaturer. Lite som att grilla en flintastek i 400c när den kräver 150.

Jag har naturligtvis avaktiverat klocken på skärmen ner till default (144) innan 165.
Och nu inser jag att jag aldrig vill köra över 120 fps i fortsättningen för det är helt meningslöst då jag bara ser det negativt med temperaturerna.
Går det att låsa skärmens hertz till exempelvis 120?
Aktiverar jag Vsync så låser den ju bara sig efter skärmen, och 144 känns också meningslöst om jag kan vinna 1c på det.

MVH

Inne i Nvidias kontrollpanel under upplösning borde du kunna ställa in 120 Hz på skärmen.

Gå in i Nvidia-kontrollpanel (antar du har det programmet, tror det kommer med drivrutinerna?) och ändra frekvens under menyn "Ändra upplösning".
edit: lite sen på bollen

Tusen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Ställ in FPS-begränsning i spelet.

Windows skärminställningar kan göra det du önskar, välj 120 Hz istället för 144 Hz där.

Menar du att man kan välja 120 FPS i Wow?

Vad händer om du spelar med skärmen på 165 hz, och wow 165 fps, men du ökar fläkten från 50% till typ 70%? Vad blir temperaturskillnaden? Låter fläktarna verkligen mycket mer?

En annan variant, utöver tipsen du får, är att sänka något/några GPU-krävande grafikinställningar, i wow. T.ex. Shadow Quality. Kör jag med shadow quality på ultra går mitt kort 70 c. Kör jag på low går det på 55 c.
Så genom ändra shadow quality sjunker GPU-använindningen> kortet går svalare> fläktarna behöver ej jobba lika mycket.

Bara ställa in maxfps i video-inställningarna på wow, lättaste sättet och då får du även 165hz i windows/andra spel utan att behöva byta fram och tillbaka hela tiden.

varför vill du begränsa skärmens uppdateringsfrekvens?
det gör ingen skillnad på grafikkortets last om den tickar i 120hz eller 144hz(165hz)

Skrivet av frankof:

varför vill du begränsa skärmens uppdateringsfrekvens?
det gör ingen skillnad på grafikkortets last om den tickar i 120hz eller 144hz(165hz)

Nej inte just i wow där du har möjlighet att begränsa fpsen, men alla spel har ju inte den funktionen, och därför kan man säkerställa alla spel inom sin framtid genom att just låsa skärmen direkt.

Skrivet av Vixo90:

Vad händer om du spelar med skärmen på 165 hz, och wow 165 fps, men du ökar fläkten från 50% till typ 70%? Vad blir temperaturskillnaden? Låter fläktarna verkligen mycket mer?

Fläktarna låter rätt mycket på 70% Ja
Skillnaden i temperatur blir från 85 till ca 77 ~

Inte värt den nivån av decibel dock, väldigt störigt när du försöker njuta av musiken samt naturen i spelet.

Senast redigerat 2019-08-11 11:23
Skrivet av Arccai:

Nej inte just i wow där du har möjlighet att begränsa fpsen, men alla spel har ju inte den funktionen, och därför kan man säkerställa alla spel inom sin framtid genom att just låsa skärmen direkt.

Bara om du har v-sync aktiverat, och det är normalt inte önskvärt, kanske inte så noga i WOW dock.

Skrivet av frankof:

Bara om du har v-sync aktiverat, och det är normalt inte önskvärt, kanske inte så noga i WOW dock.

Ja, skulle jag aktiverat vsync med default hertz så låser jag ju skärmen på 144Hz, och då blir det onödigt ansträngning för gpun då jag är fullt nöjd med 120. Så begränsar jag skärmens uppdateringsfrekvens på 120 och kör vsync så kommer ju alla spel ligga där, vilket är precis vad jag vill (:. Temperaturen blir skillnad mellan 120 och 165 FPS.

Skrivet av Arccai:

Ja, skulle jag aktiverat vsync med default hertz så låser jag ju skärmen på 144Hz, och då blir det onödigt ansträngning för gpun då jag är fullt nöjd med 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Då vsync bör undvikas i alla former av spel som kräver lite respons så rekommenderar jag istället RTSS. Med det så kan du både begränsa framerate globalt eller ställa in specifikt per spel/applikation.

Skrivet av veckans:

Då vsync bör undvikas i alla former av spel som kräver lite respons så rekommenderar jag istället RTSS. Med det så kan du både begränsa framerate globalt eller ställa in specifikt per spel/applikation.

Använder redan RTSS, det är så jag ser mina värden, men det hade jag missat!
Visste inte att det programmet hade en framerate limiter. Blir det inte samma sak som att bara ändra skärmens hertz och köra vsync från nvidia profilen?

Spelar väl igentligen ingen roll hur jag låser fpsen så länge den inte går över 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Arccai:

Använder redan RTSS, det är så jag ser mina värden, men det hade jag missat!
Visste inte att det programmet hade en framerate limiter. Blir det inte samma sak som att bara ändra skärmens hertz och köra vsync från nvidia profilen?

Spelar väl igentligen ingen roll hur jag låser fpsen så länge den inte går över 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Vsync lägger på ett kraftigt input lag därför bör den funktionen vara avstängd. Det extra input lag RTSS ger är väldigt marginellt.

Skrivet av veckans:

Vsync lägger på ett kraftigt input lag därför bör den funktionen vara avstängd. Det extra input lag RTSS ger är väldigt marginellt.

Även om man kör G-Sync?
Jag kan väl inte får input lag med en Gsync skärm?
Den funktionen eliminerar väl både input lag och tearing.
Men man tackar för svaret, då låser jag via RTSS då

Läste lite om detta nu och insåg, skulle jag inte åka på screen tearing om jag fortsätter köra 165Hz, och låsa min FPS till 120 i RTSS?

För bästa resultat (med en Gsync skärm) så är det väl att köra skärmen i 120Hz och sen aktivera Vsync?
Då kommer ju spelet vara synkat med 120 fps, och aldrig hamna över(tearing) eller under(input lag) eller hur blir det?

Mvh
Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerat 2019-08-11 15:44