Huawei avtäcker operativsystemet Harmony OS

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt sjukt. Så kineser är ok. Men kina är inte ok. Hur va det nu? I Sv kör vi många av oss redan VPN. Varför? Tror ni Kinas regering vill stalka just dig!? Sitter ni på blueprint med vattendriva motorn? Eller är ni rädd för de ska hitta ert barnporr?
Skulle de reklam inrikta som google gör? Misstänker redan min iphone lyssnar på mig och skickar reklam på det jag pratar om.
Alla länder har sina problem men det är tryggt att gå ut där. Även mitt på natten. Inga gäng som i sve. Händer det saker där så jobbar poliserna där utan massa hinder som här.
Sen ni som säger volvo cars är kinesiskt??! Det är en svensk bil. Vilken av din ikea möbel är gjord i Gnosjö? Vilket av ditt h&m plagg är sydd i borås?
Hur kan man säga att man hellre vill bli dödad av en Amerikan än en Kines? Seriöst? Vad är en Amerikan ens? Indian?
Sverige är fantastiskt man får tycka vad man vill men tänk efter innan man bara dömmer.
/end of rant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Absolut, har inte mycket som är värt att dölja, så det står "Welcome NSA, but stay out PRC" på min dörr;). Skämt åsido, ALLT som kränker integriteten är allvarligt oavsett vem som kränker den, men avsikten med kränkningen spelar stor roll. Handlar det enbart om att ta reda på mina köpvanor så är det ok om än otrevligt, betydligt värre är det om det handlar om politisk kartläggning som kan rendera i förföljelse och trakasserier exempelvis!

Skickades från m.sweclockers.com

Det går nog att kartlägga dina politiska åsikter rätt väl (om du är politiskt aktiv alltså) med vilka tidningar du köper, vilka fik/restauranger du går på när du är på politiska möten etc. Kan man sen para det med vilka kontakter du har (gmail tex, räcker ju att några du kontaktar använder det, vilka sökningar du gör osv) så går det nog att få en rätt klar bild.

Permalänk
Medlem

Vad spelar bakdörrar för roll när en alltid kan "Råka koppla internetsladden rakt in i modermodemet" eller hur det nu var.....

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Skulle varit trevligt om de var ärliga för en gångs skull och drog till med en slogan som "Huawei - Let CCP into your private life!" Eller "Huawei - Let's be real, just Let us spy on you, come on and hope the party like's you!"

Sluta vara pepega.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Skulle varit trevligt om de var ärliga för en gångs skull och drog till med en slogan som "Huawei - Let CCP into your private life!" Eller "Huawei - Let's be real, just Let us spy on you, come on and hope the party like's you!"

Nått mer korkat vad det längesedan jag läste!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

De är väl lika "ärliga" som alla andra? Jag ser inte Google, Facebook, Samsung, Amazon eller någon annan använda såna slogans.

Ja, alla de du nämner så har man bevis för att de har spionerat på användare, I Huawei fall har man inte presenterat några bevis alls, alla bara köper att USA har sagt att de är oärliga utan att presentera bevis, fascinerande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om de lånat delar av ex SafeRTOS och liknande kärnor.
För övrigt så kör Amazon med FreeRTOS i många av deras IoT-produkter. Låter helt enkelt som Huawei går samma väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Känns inte som en helt genomtänkt kommentar. Logiken är alltså: vårt system är inte perfekt - > därför är det meningslöst att bry sig om vilket OS man kör.

Lite i samma anda som att då vetenskapen inte har svar på allt kan man lika gärna tro på godtycklig magisk pseudovetenskap.

Överblickar, liksom resten av medlemmarna här på SC, inte hur stor säkerhetsrisk detta nya OS utgör att köra, men Kina är inte kända för att värna om demokrati.

Ska vi vara logiska bör vi inte köra nåt från företag och helt och hållet skita i systemet, så frågan är ju om du verkligen är så logisk själv när du försöker göra skillnad på skit och skit.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Skrivet av john2376:

Skulle varit trevligt om de var ärliga för en gångs skull och drog till med en slogan som "Huawei - Let CCP into your private life!" Eller "Huawei - Let's be real, just Let us spy on you, come on and hope the party like's you!"

Du menar att Google (Android) skulle vara bättre och inte samla information om användarna och sälja ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Chinese Communist Party (CCP)

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, han menar CPC (The Communist Party of China). 😉

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cooling23:

Har inte Samsung velat länge att hoppa av Android och göra eget operativsystem istället? Tizen tror jag det hette. Vad hände med det?

Dom använder redan Tizen i sina TV-apparater, och om jag inte minns helt fel så har man valt att köra Tizen på alla telefoner i bl.a. Sydafrika.

Grejen är den att Samsung är så pass stora att utvecklare redan gör appar för deras TV modeller, och vi som slutkund här i väst märker nog ingen större skillnad på deras OS/gränssnitt kontra Android så länge YouTube, Spotify, Netflix och PLEX/Kodi apparna rullar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

"Till skillnad från Android och flertalet andra mobila operativsystem bygger Harmony OS inte på Linux-kärnan. Istället används en mikrokärna som skrivits från grunden av Huaweis utvecklare."

De ljuger utan att ljuga så att säga. Kina kopierar som galna, det vet vi sedan länge. Men inte skriver dom det på varorna inte. På samma vis kan dom då säga att kärnan är "egenutvecklad", när det är dom som "kodat den", medans de haft koden till linux / bsd / unix bredvid och plockat från = kopierat. De har aldrig, och kommer aldrig, göra annat än att kopiera. Imo. Och jag klankar ner på, i know, vad säger man, thats life?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det finns problem överallt, men att dra alla över en kam är ett misstag. Usa, Ryssland, London och Kina fungerar inte på samma sätt. Alla har problem, men av olika sort och proportion. Även om det pågår ett enormt maktmissbruk i väst just nu så är det trots allt mer transparenta, välfungerande demokratier än motsvarigheterna i öst, och det är även en annan, mer beskyddande attityd bland befolkningen. Om myndigheter i t.ex. USA försöker påtvinga ett stort amerikanskt teknikföretag

*host* NSA *host*

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur kan det finnas fog om du inte specificerar vad det skulle handla om?

Fog betyder fullgott eller starkt skäl. En misstro utifrån politisk åskådning är inte fog. Drev från politiker i USA är inte fog, rapporter från ett enskilt lands underrättelsetjänster som inte specificerar några bevis eller demonstrerar några problem är inte fog.

Hongkongs problem skapades av Storbritannien, de lever med de problem och strukturer det koloniala styret skapade. Storbritannien krävde inte mer än "50 års regeln/garantin". Stöd för överlämnandet fanns i Hongkong, även idag så är det få som skulle stödja ett självständigt Hongkong. Dessutom tycks omvärlden försöka skynda på upphörandet av Hongkongs speciella status, egna handelsregler och liknande behövs nog för att de ska fortsätta fungera som självstyrande region och det var en del av fördraget. Just detta hotas ju att dras in.

Jag sätter punkt här, du har fått mina synpunkter och jag har noterat dina. Jag HAR FOG (för oro) för det jag skriver, men min tid och utrymmet här räcker inte till för att presentera fakta. Du verkar anse, för att FOG FÖR ORO skall vara uppfyllt och berättigat, så måste anledningen vara självupplevd. Med den principen så måste saker redan ha inträffat för att man skall kunna larma och varna. Om du tror att du kan rättfärdiga den kinesiska regimens handlingar och strategier, som innebär försök till total kontroll över inte bara dess egna invånares fria tanke utan även resten av världen, då kommer du bli besviken för här kammar du noll. Den kinesiska strategin att tillskansa sig makt över länder är klassisk, låna ut till svaga och skuldsatta, fortsätt med att bygga upp skuldbördan tills dess att beroendet blir totalt.

Man försöker tysta kritiker varhelst de finns. Blotta misstanken att kinesiska ambassaden bevakar forum och kraftfullt bemöter kritiska röster, det gör mig än mindre benägen att inveckla mig i ändlösa diskussioner, samt är om inte annat ett tecken på en icke-tolerant stat. Jag tänker inte låta mig dras in i vidare diskussion, det jag skrivit får bedömas av var och en som; seriöst, på skämt, eller hur man nu vill. Som fri medborgare i Sverige har jag rätt att uttrycka min åsikt i denna och i de flesta andra frågor, min kritik i detta sammanhang riktas inte mot Kinas befolkning, utan endast och uteslutande mot det förtryckande system de lever under. Det kinesiska folket förvögras kunskap om exempelvis händelserna på Himmelska fridens torg, inte för att regimen skäms, utan för att man vill följa bevis på sitt maktmissbruk! För attbli upplyst, se Dokument utifrån: Dagarna som skakade Kina - Avsnitt 1:

https://www.svtplay.se/video/22454510/dokument-utifran-dagarn...

och Dokument utifrån: Dagarna som skakade Kina - Avsnitt 2:

https://www.svtplay.se/video/22454506/dokument-utifran-dagarn...

Finns det en stund över så kika dessutom gärna på följande inslag i SvtPlay Forum. Bläddra fram till ca -2:46:45 i denna länk:

https://www.svtplay.se/video/22455402/forum/forum-25-jun-09-0...

där börjar seminariet "arena idé - Hur är det ställt med Kina", tre experter uttalar sig, däribland Peter Dahlin som har egen erfarenhet av att bli fängslsd och torterad i kina. Om du efter ett ha sett detta program skriver en kommentar, då kommer jag att läsa den, men som sagt, inte besvara.

Kinas behandling av oliktänkande människor, inte minst nu aktuellt med Uigurer, samt tidigare och pågående hantering av Tibetaner, är skrämmande. Tiden får utvisa hur motsträviga Hongkong- och Taiwanbor kommer hanteras. Min slutkommentar: Låt; Honkongs, Tibets och Taiwans invånare välja sin framtid i fria val under FNs överinseende (för att kunna utesluta fusk, hot och repressalier).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

De är väl lika "ärliga" som alla andra? Jag ser inte Google, Facebook, Samsung, Amazon eller någon annan använda såna slogans.

Mmwell i Kina måste alla större företag ha en party representative som agerar som statens tentakel och har full tillgång till all information som företaget har tillgång till, också är det oklart just hur stor kontroll Kinas diktatur har över Huawei, något som skrämt många länder till att ignorera Huawei's 5G teknologi.

Det åsido, Google's slogan kunde de saxat rakt ifrån animerade tv-serien "The Simpsons", "Google, you may have enslave half the world, but you're a darn fine search engine."

Facebook's hade varit "We're sorry we got caught spying on you", Samsungs skulle varit "Don't peel that!" (deras böjliga mobil med en skyddande yta tech-recensenter dragit av i tron att det var bara ny-mobil plast men visade sig varit en integral del av skärmen, och som när tagits av orsakade att skärmen gått sönder).
Amazon's hade kanske varit "buy crap from us and sponsor Bezo's private billion-dollar space mining corporation"
(Jeff Bezo/CEO har ett privat rymdskepp-företag med andra miljardärer som har i uppdrag att ta fram lösningar för att "gräva" efter ädelmetaller, som de sen lär tänka sig men inte säga, göra samtliga miljardärer till biljonärer)
Eller "Amazon - now with one-click solution to buy even more crap!"

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag sätter punkt här, du har fått mina synpunkter och jag har noterat dina. Jag HAR FOG (för oro) för det jag skriver, men min tid och utrymmet här räcker inte till för att presentera fakta. Du verkar anse, för att FOG FÖR ORO skall vara uppfyllt och berättigat, så måste anledningen vara självupplevd. Med den principen så måste saker redan ha inträffat för att man skall kunna larma och varna. Om du tror att du kan rättfärdiga den kinesiska regimens handlingar och strategier, som innebär försök till total kontroll över inte bara dess egna invånares fria tanke utan även resten av världen, då kommer du bli besviken för här kammar du noll. Den kinesiska strategin att tillskansa sig makt över länder är klassisk, låna ut till svaga och skuldsatta, fortsätt med att bygga upp skuldbördan tills dess att beroendet blir totalt.

Man försöker tysta kritiker varhelst de finns. Blotta misstanken att kinesiska ambassaden bevakar forum och kraftfullt bemöter kritiska röster, det gör mig än mindre benägen att inveckla mig i ändlösa diskussioner, samt är om inte annat ett tecken på en icke-tolerant stat. Jag tänker inte låta mig dras in i vidare diskussion, det jag skrivit får bedömas av var och en som; seriöst, på skämt, eller hur man nu vill. Som fri medborgare i Sverige har jag rätt att uttrycka min åsikt i denna och i de flesta andra frågor, min kritik i detta sammanhang riktas inte mot Kinas befolkning, utan endast och uteslutande mot det förtryckande system de lever under. Det kinesiska folket förvögras kunskap om exempelvis händelserna på Himmelska fridens torg, inte för att regimen skäms, utan för att man vill följa bevis på sitt maktmissbruk! För attbli upplyst, se Dokument utifrån: Dagarna som skakade Kina - Avsnitt 1:

https://www.svtplay.se/video/22454510/dokument-utifran-dagarn...

och Dokument utifrån: Dagarna som skakade Kina - Avsnitt 2:

https://www.svtplay.se/video/22454506/dokument-utifran-dagarn...

Finns det en stund över så kika dessutom gärna på följande inslag i SvtPlay Forum. Bläddra fram till ca -2:46:45 i denna länk:

https://www.svtplay.se/video/22455402/forum/forum-25-jun-09-0...

där börjar seminariet "arena idé - Hur är det ställt med Kina", tre experter uttalar sig, däribland Peter Dahlin som har egen erfarenhet av att bli fängslsd och torterad i kina. Om du efter ett ha sett detta program skriver en kommentar, då kommer jag att läsa den, men som sagt, inte besvara.

Kinas behandling av oliktänkande människor, inte minst nu aktuellt med Uigurer, samt tidigare och pågående hantering av Tibetaner, är skrämmande. Tiden får utvisa hur motsträviga Hongkong- och Taiwanbor kommer hanteras. Min slutkommentar: Låt; Honkongs, Tibets och Taiwans invånare välja sin framtid i fria val under FNs överinseende (för att kunna utesluta fusk, hot och repressalier).

Du är totalt osaklig och begår massor argumentationsfel. Fakta och saklighet är det som tar minst tid och energi.

Poängen är att fog inte är självupplevd och att du eller folk i den amerikanska administrationen inte har fog att måla ut Huawei som ett säkerhetshot. Använd inte ordet om du inte menar vad det betyder, något starkt och fullgott skäl finns inte.

Är Kina så hemskt så är det fortfarande USA och Storbritannien som ska kritiseras för deras roll i det hela. Storbritannien har t.o.m. en stor roll i hela Tibet-problemet. Nu var det dock inte staten det handlade om utan ett privat företag som har utveckling i Kina precis som så gott som alla andra större telekombolag. Tror du att Kina är så hemskt så måste du också rikta kritik mot bolag som Ericsson, Nokia och Cisco och kräva att de lämnar Kina och inte anställer kinesiska medborgare, är Kina så hemskt så fungerar det inte att vara skenhelig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du är totalt osaklig och begår massor argumentationsfel. Fakta och saklighet är det som tar minst tid och energi.

Poängen är att fog inte är självupplevd och att du eller folk i den amerikanska administrationen inte har fog att måla ut Huawei som ett säkerhetshot. Använd inte ordet om du inte menar vad det betyder, något starkt och fullgott skäl finns inte.

Är Kina så hemskt så är det fortfarande USA och Storbritannien som ska kritiseras för deras roll i det hela. Storbritannien har t.o.m. en stor roll i hela Tibet-problemet. Nu var det dock inte staten det handlade om utan ett privat företag som har utveckling i Kina precis som så gott som alla andra större telekombolag. Tror du att Kina är så hemskt så måste du också rikta kritik mot bolag som Ericsson, Nokia och Cisco och kräva att de lämnar Kina och inte anställer kinesiska medborgare, är Kina så hemskt så fungerar det inte att vara skenhelig.

Du har rätt till din åsikt och jag till min, så är det i fria Sverige, förstod tidigt att din inställning var diametralt motsatt. Inget fel på min uppfattning som jag delar med fler och fler, men jag förstår att inte du delar den. Hur företagen du nämner har agerat och framgent kommer att agera återstår att se. Att du inte köper mina argument utan betraktar dem som osakliga är väl det som bevisar din svaghet i den egna argumentationen. Återigen, se filmerna i länkarna så får du dig till livs en del motiv till varför jag inte håller Kinas regim särskilt högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Du har rätt till din åsikt och jag till min, så är det i fria Sverige, förstod tidigt att din inställning var diametralt motsatt. Inget fel på min uppfattning som jag delar med fler och fler, men jag förstår att inte du delar den. Hur företagen du nämner har agerat och framgent kommer att agera återstår att se. Att du inte köper mina argument utan betraktar dem som osakliga är väl det som bevisar din svaghet i den egna argumentationen. Återigen, se filmerna i länkarna så får du dig till livs en del motiv till varför jag inte håller Kinas regim särskilt högt.

Det är självklart osakligt när du tillskriver mig åsikter jag inte har och argumentationsfel när du argumenterar mot halmgubbar. Det är ett argumentationsfel att du försöker avleda från sakfrågan också, inget du har länkat har något att göra med Huaweis eventuella säkerhetshot.

Om du tror att argumentera mot påhittade åsikter och ställningstaganden skulle få företag att tåga ur Kina så får du tro det, men det handlar inte vad någon betraktar sakerna som, argumentationsfel är argumentationsfel oavsett vad du har för åsikter. Blanda inte mig med dina halmgubbar och attackera inte mig för att jag nämner sakfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är självklart osakligt när du tillskriver mig åsikter jag inte har och argumentationsfel när du argumenterar mot halmgubbar. Det är ett argumentationsfel att du försöker avleda från sakfrågan också, inget du har länkat har något att göra med Huaweis eventuella säkerhetshot.

Om du tror att argumentera mot påhittade åsikter och ställningstaganden skulle få företag att tåga ur Kina så får du tro det, men det handlar inte vad någon betraktar sakerna som, argumentationsfel är argumentationsfel oavsett vad du har för åsikter. Blanda inte mig med dina halmgubbar och attackera inte mig för att jag nämner sakfel.

Ännu mer snömos från ditt håll! Det går inte att tala om kinesiska företag, eller företag som har verksamhet i Kina, utan att i samma veva beröra kinas regim. Av den anledning har jag lyft fram ett antal synpunkter, och av den anledningen menar jag att de filmer jag länkat till spelar en stor roll - se ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ännu mer snömos från ditt håll! Det går inte att tala om kinesiska företag, eller företag som har verksamhet i Kina, utan att i samma veva beröra kinas regim. Av den anledning har jag lyft fram ett antal synpunkter, och av den anledningen menar jag att de filmer jag länkat till spelar en stor roll - se ...

Jag vet inte vad du försöker med eller vad du tror om mig här. Sluta tillskriv mig saker som jag inte säger och sluta anta saker, svårare är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag vet inte vad du försöker med eller vad du tror om mig här. Sluta tillskriv mig saker som jag inte säger och sluta anta saker, svårare är det inte.

Då avslutar vi detta utbyte av åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ett nytt OS är en sak - det kan de mycket väl ha gjort ett bra jobb med.
Nästa steg är det svåra - övertyga alla app-tillverkare att stödja detta nya OS.

Att få in det i folks mobiler är troligen inget de lyckas med i början men förutsättningarna för att skapa konkurrerande operativsystem har nog inte varit större. Apparater har idag små datorer inbyggda, låt säga att man köper en frys med liten dator. Där är en marknad som nya operativsystem kan växa sig större med och sedan sakta men säkert äta sig in

Permalänk
Avstängd

"Öppen källkod" tror jag på när jag kan ha Harmony OS igång och läsa dess exekverade källkod i importerat Notepad. Huawei lär klara sig fint dock med enbart sin inhemska marknad om de misslyckas med en internationell lansering av sitt OS:

Hur lätt är det inte att lämna ut en viss öppen källkod (utan spionkod) medan den faktiska källkoden innehåller genomgripande spionkod? Eller är det superlätt att avkompilera OS:et i efterhand för att titta på den faktiska källkoden?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja detta ska ju bli spännande 🙂

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

"Öppen källkod" tror jag på när jag kan ha Harmony OS igång och läsa dess exekverade källkod i importerat Notepad. Huawei lär klara sig fint dock med enbart sin inhemska marknad om de misslyckas med en internationell lansering av sitt OS:

Hur lätt är det inte att lämna ut en viss öppen källkod (utan spionkod) medan den faktiska källkoden innehåller genomgripande spionkod? Eller är det superlätt att avkompilera OS:et i efterhand för att titta på den faktiska källkoden?

I en seriös organisation så är ALLT öppet, inte bara koden i sig, utan även utvecklingsprocessen och kommunikationen mellan utvecklare. Om jag exempelvis vill verifiera att Debians pakethanterare levererar säkra binärer till mig så kan jag kolla upp när, hur och vem som kompilerade binären. Jag kan hämta hem loggen ifrån kompileringen och se hur källkoden är konfigurerad, vilka patchar som applicerats, vilken kompilator och OS som använts etc... Det finns tillräckligt mycket offentlig information för att jag själv ska kunna återskapa exakt samma binär så att jag kan kontrollera att dess checksumma matchar den färdiga binären som jag får genom pakethanteraren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

I en seriös organisation så är ALLT öppet, inte bara koden i sig, utan även utvecklingsprocessen och kommunikationen mellan utvecklare. Om jag exempelvis vill verifiera att Debians pakethanterare levererar säkra binärer till mig så kan jag kolla upp när, hur och vem som kompilerade binären. Jag kan hämta hem loggen ifrån kompileringen och se hur källkoden är konfigurerad, vilka patchar som applicerats, vilken kompilator och OS som använts etc... Det finns tillräckligt mycket offentlig information för att jag själv ska kunna återskapa exakt samma binär så att jag kan kontrollera att dess checksumma matchar den färdiga binären som jag får genom pakethanteraren.

Tror du att så är fallet i detta fall med Huaweis påstående om öppen källkod för Harmony OS?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Tror du att så är fallet i detta fall med Huaweis påstående om öppen källkod för Harmony OS?

Knappast. Säger dem att det släpps som öppen källkod så syftar de med all sannolikhet bara på koden i sig och allt annat kommer ske bakom stängda dörrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Knappast. Säger dem att det släpps som öppen källkod så syftar de med all sannolikhet bara på koden i sig och allt annat kommer ske bakom stängda dörrar.

Teoretiskt talat kan det då släppas framtida uppdateringar med "fulkod" med andra ord?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Teoretiskt talat kan det då släppas framtida uppdateringar med "fulkod" med andra ord?

Absolut. Utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Teoretiskt talat kan det då släppas framtida uppdateringar med "fulkod" med andra ord?

Eftersom operativsystemet kommer användas i t.ex. routrar och basstationer så kommer det finnas möjlighet för deras kunder att granska och verifiera, du behöver inte insyn i utvecklingen för att kunna bygga samma källkod med samma inställningar o.s.v. Du måste tänka på att det bara är USA som verkligen tror Huawei är ett säkerhetshot med Nya Zeeland och Australien som anslutit sig när det gäller 5G, alla andra är intresserade av att fortsätta använda Huawei. Det är ju dock flera år bort innan någon bredare användning, så Huaweis kunder är nog t.ex. mer benägna att granska det de byggt på VxWorks o.s.v.