AMD Radeon RX 5700 XT från Gigabyte på bild – Sapphire-version butikslistas

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 5700 XT från Gigabyte på bild – Sapphire-version butikslistas

I augusti ska partnertillverkare släppa lös skräddarsydda varianter av AMD Radeon RX 5700-serien. Nu dyker ytterligare två modeller upp på webben, signerade välkända Gigabyte och Sapphire.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man ska vara petig står det ju faktiskt 424,99 GBP på bilden.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Samlooh:

Om man ska vara petig står det ju faktiskt 424,99 GBP på bilden.

Korrigerat! Om du upptäcker felaktigheter får du gärna skicka in via rättelsefunktionen, så kan vi upptäcka och fixa till det snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Om man ska vara petig står det ju faktiskt 424,99 GBP på bilden.

Vilket blir typ ca 4900kr plus skatt/moms osv. Dvs runt 5000kr (säkert en aning över)

Edit: såg nu att det va felskrivet i artikeln ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det måste vara dyra kylare på de korten. Förhoppningsvis sjunker de till rimliga priser några veckor efter de släppts.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Det viktig är om kortet är semi passivt! Byter inte mitt 1060 mot något som låter!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas1966:

Det viktig är om kortet är semi passivt! Byter inte mitt 1060 mot något som låter!

Finns det några kort idag som släpps utan att vara semi-passiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Finns det några kort idag som släpps utan att vara semi-passiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det finns. Själv har jag inget emot det tycker inte jag har hört fläktarna på de korten jag haft (i modern tid) som saknat det förrän man startar något GPU krävande i vilket fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Saftiga priser för att i princip bara få en annan kylare. Tycker inte att de känns rimligt med ett prispåslag på 1000 kr i snitt för en annan kylare

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Finns det några kort idag som släpps utan att vara semi-passiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Massor!

Några jag kommer på direkt: MSI Ventus, Palit GamingPro, och för Zotac så saknas idle-fan i nästan alla modeller.

Som alltid går det ju att flasha kortet till nått annat såklart men det är alltid en risk och dessutom så ryker garantin.

Permalänk
Medlem

Så runt 5000kr för 5700XT korten.. Känns nästan värt att lägga 1000-1500kr extra för ett 2070 Super, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Så runt 5000kr för 5700XT korten.. Känns nästan värt att lägga 1000-1500kr extra för ett 2070 Super, tyvärr.

De presterar ju ganska lika så det är ju bara att köra på ett 2070Super , jag valde ju ett 5700xt då den lilla fps ökningen som blir i vissa spel tilltalade inte mig med det priset

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Med 30% i tull skatt priserna blir väldigt sjuka, speciellt på saker som ligger utanför mid-range. Kändes inte lika illa förr när man handlade, men det var nog på grund att $ var svagare på den tiden.

Permalänk

Blir väl att invänta alla modeller och eventuella reviews för att avgöra den bästa för priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Så runt 5000kr för 5700XT korten.. Känns nästan värt att lägga 1000-1500kr extra för ett 2070 Super, tyvärr.

Vilka? Asus korten låg ju över 6000kr?

Permalänk
Medlem

Nu vet vi att referens rx 5700xt ligger på 4800kr.
Vad anser ni är en rimlig summa pengar på ett kort med eftermarknadskylare?
Prestandan lär inte skilja mycket även med fabriksöverklockade kort.
Det enda är väl ljudet och värmen (värmen kan dock få kortet att throttla).

Själv kommer jag definitivt skita i ROG strix för 6500kr, men kan tänka mig Sapphire Pulse för runt 5000-5200kr.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nu vet vi att referens rx 5700xt ligger på 4800kr.
Vad anser ni är en rimlig summa pengar på ett kort med eftermarknadskylare?
Prestandan lär inte skilja mycket även med fabriksöverklockade kort.
Det enda är väl ljudet och värmen (värmen kan dock få kortet att throttla).

Själv kommer jag definitivt skita i ROG strix för 6500kr, men kan tänka mig Sapphire Pulse för runt 5000-5200kr.

Prismässigt ligger det mellan RTX 2070 och S-varianten, så kanske inte så konstigt. Men så finns ju också alternativet att köpa ett referensort och smacka på en vettig lösning själv oxå...?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nu vet vi att referens rx 5700xt ligger på 4800kr.
Vad anser ni är en rimlig summa pengar på ett kort med eftermarknadskylare?
Prestandan lär inte skilja mycket även med fabriksöverklockade kort.
Det enda är väl ljudet och värmen (värmen kan dock få kortet att throttla).

Själv kommer jag definitivt skita i ROG strix för 6500kr, men kan tänka mig Sapphire Pulse för runt 5000-5200kr.

För ett kort som inte är bättre än referens (själva kretskortet) så skulle jag ge max 3-500kr extra annars köper jag ett referenskort och monterar en AIO eller gpu kylare själv (har lite sånt liggande) Borde inte vara särskilt dyrt för tillverkarna att göra ett kort med Referens PCB och egen kylare de slipper ju köpa en referenskylare och de kylarna de monterar lär inte vara mycket dyrare att tillverka trots att de kyler bättre. Är ju ändå ganska mycket metall i Referenskylarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Så runt 5000kr för 5700XT korten.. Känns nästan värt att lägga 1000-1500kr extra för ett 2070 Super, tyvärr.

eller så väntar man på nästa gen, var det 2 år sedan ett 1080 ti kostade 7000 kr?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av vad prisbilden blir då priset fortfarande är en faktor som många överväger och referenskorten hade en attraktiv prisbild men frågan är var gränsen går innan många väljer andra kort.

Permalänk
Medlem

varför måste korten i praktiken ta upp 3 platser? Snart blir det väl 4 platser.
Orsaken jag köpte blowers är en av dessa, tar inte mer plats än nödvändigt.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Jag ser hellre att de tar upp fler kortplatser än att det blir ett ohyggligt långt kort. De allra flesta kör ju med ett kort ändå, så finns ju inget problem med att ha ett kort som tar stor plats. Såvida man inte ska få plats med något annat.

Permalänk
Medlem

Skulle dessa priser hålla sig kommer tredjepartstillverkarna skjuta sig själva i foten, när jag ser att 5700XT hamnar på över 6000Skr så kan man ju istället köpa 2070 Super för samma pris och få ytterligare någon procent bättre prestanda, Ett sådant prispåslag är verkligen inte en eftermarknadskylare värd i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

@pa1983: Jag ser hellre att de tar upp fler kortplatser än att det blir ett ohyggligt långt kort. De allra flesta kör ju med ett kort ändå, så finns ju inget problem med att ha ett kort som tar stor plats. Såvida man inte ska få plats med något annat.

Jag har två grafikkort, nätverkskort, PCi-E SSD, etc etc. Fick hyssta ut ljudkortet nu för att få i ett grafikkort till och det i ett ATX system.
6-7st platser räcker inte ens till alla användningsområden.
Du ser knappast nåt högre än två slots för professionellt bruk, även singelslot förekommer där än.

Gamers och deras kort är minoriteten, en dator kan göra mer än att använda ett grafikkort till bara spel.

Så jo det är ett problem båda att blowers blir utrotade och att kort tar massa jävla platser bara för tillverkarna inte orkar designa vettiga kylare utan bara gör dom större och större istället för att använda volymen så effektivt som möjligt.

Du kan inte anta att dessa "gamer" kort passar alla, i så fall kan vi bana allt förutom ITX moderkort med för en PCI-E plats borde vara nog för alla med ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har två grafikkort, nätverkskort, PCi-E SSD, etc etc. Fick hyssta ut ljudkortet nu för att få i ett grafikkort till och det i ett ATX system.
6-7st platser räcker inte ens till alla användningsområden.
Du ser knappast nåt högre än två slots för professionellt bruk, även singelslot förekommer där än.

Gamers och deras kort är minoriteten, en dator kan göra mer än att använda ett grafikkort till bara spel.

Så jo det är ett problem båda att blowers blir utrotade och att kort tar massa jävla platser bara för tillverkarna inte orkar designa vettiga kylare utan bara gör dom större och större istället för att använda volymen så effektivt som möjligt.

Du kan inte anta att dessa "gamer" kort passar alla, i så fall kan vi bana allt förutom ITX moderkort med för en PCI-E plats borde vara nog för alla med ditt resonemang.

Då kanske du borde uppgradera till en större burk när du inte får plats med alla dina saker istället för att klaga på att du inte har plats? Alternativt se på andra lösningar.

Hur ska tillverkarna göra mindre kyl lösningar då? Dagens grafikkort behöver rejäla kylare för att fungera optimalt, det ända jag kan tänka på är att köra vattenkylt men då kostar det därefter också.

Sen att gamers är en majoritet stämmer nog inte, speciellt inte här på sweclockers. Det finns nog godt om dom som kör flera expansions kort också, jag kan dock inte minnas sist jag såg någon hadde just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=VrIGrUEnoVk med detta kort så ska 2200Mhz inte vara några problem. problemet är priset för detta kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Känns dags att någon av dem släpper ett hyfsat nedklockat smalt, svalt och smidigt kort utan fläktar som jag kan ersätta mitt åldrande XFX-RX460Passive med.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har två grafikkort, nätverkskort, PCi-E SSD, etc etc. Fick hyssta ut ljudkortet nu för att få i ett grafikkort till och det i ett ATX system.
6-7st platser räcker inte ens till alla användningsområden.
Du ser knappast nåt högre än två slots för professionellt bruk, även singelslot förekommer där än.

Gamers och deras kort är minoriteten, en dator kan göra mer än att använda ett grafikkort till bara spel.

Så jo det är ett problem båda att blowers blir utrotade och att kort tar massa jävla platser bara för tillverkarna inte orkar designa vettiga kylare utan bara gör dom större och större istället för att använda volymen så effektivt som möjligt.

Du kan inte anta att dessa "gamer" kort passar alla, i så fall kan vi bana allt förutom ITX moderkort med för en PCI-E plats borde vara nog för alla med ditt resonemang.

Förstår inte problemet med att grafikkort riktade till spel får stora kylare som också gör korten tysta. Nu vet jag inte vad som skiljer Quadro och radeon pro mot de vanliga korten men de har ju precis som du skriver många varianter med just sådana kylare du efterfrågar så köp sådana kort alternativt vattenkyl om du måste ha spelgrafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Då kanske du borde uppgradera till en större burk när du inte får plats med alla dina saker istället för att klaga på att du inte har plats? Alternativt se på andra lösningar.

Hur ska tillverkarna göra mindre kyl lösningar då? Dagens grafikkort behöver rejäla kylare för att fungera optimalt, det ända jag kan tänka på är att köra vattenkylt men då kostar det därefter också.

Sen att gamers är en majoritet stämmer nog inte, speciellt inte här på sweclockers. Det finns nog godt om dom som kör flera expansions kort också, jag kan dock inte minnas sist jag såg någon hadde just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan när behövde 180-225W kort en 3 slot mega kylare? Det ha funnits hungrigare 250W kort i åratal och tyst desutom som varit dual slot lågt innan dess denna 3 slots mani började.
Dom slösar på plats, bara kolla när dom river ner en del kylarnlösningar i dag i recensioner, varför ska ett uselt 1060 kort ha en 3 slot kylare tex när det drar ca 120W?
Makes no sens.

Hur många moderkort finns det utanför ATX som erbjuder fler än 7 platser då det är standarden? Inte många.
Finns expansionslösningar för hutlösa pengar eller så köper man singel och dual slot kort på sin höjd istället för 3 slots missfoster där ingenjörerna inte orkade engagera sig ett dugg.