AMD har färdigställt Zen 3 – Zen 4 designas för lansering under 2021

Permalänk
Medlem

Nvidia, Qualcomm och Apple går utmärkt utan egna fabriker

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Då borde AMD kunna ge ett definitivt svar om nästa släpp även kommer fungera på nuvarande moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu gissar jag iof bara MEN om Zen 3 kommer att lanseras 2020 så pekar det ganska kraftigt mot att de kommer att använda DDR4 och jag läste någonstans att AMD bara designar om sockeln vid byte av minnesteknik. Så det borde väl tas som en fingervisning att även Zen 3 kommer att köras på AM4.

Skrivet av freethinker:

Hoppar äntligen över till AMD nu i veckan efter ett årtionde med Intel och får nu reda på att sockel ska bytas......

Och var "fick du reda" på just det?

Skrivet av Ryzer:

AM4 skulle stödjas till 2020, var väl budet för ett par år sedan.
Jag hoppas verkligen att dom byter sockel då vi redan nu börjat se flertalet buggar med Pcie 4 tex.
Att vara bakåtsträvande är ingen merit i mina ögon.

2020 menade AMD även att man skulle gå mot DDR5 minnen men det verkar ju inte direkt vara i antågande riktigt ännu. Så 2020 var väl målet vid den tidpunkten men nu verkar det blivit lite ändring på det. PCI-E 4.0 är en ny teknologi och buggar i sagda teknologi är inte belägg för att man kommer att byta sockel eftersom det inte är problem med sockeln.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det är ju precis vad problemet är. Intel kommer ju alltid att ha egna fabriker och tjänar både på chipparna ich CPU:na dubbelt så mycket.
Nu kommer det mesta av vinsten inkasseras till TSMC istället för AMD. Det är därför vi kommer knappast att se några CPU under 200$ med 7nm från AMD. Server chiplets är väldigt kosteffektiva för tillfället men Intel kan ju säkert göra det billigare i framtiden än AMD.

Det skulle AMD ta 20år++ att ha råd att bygga en fabrik för egen produktion med nuvarande omsättning.

Det är fördel att äga hela kedjan när man leder tekniskt, just nu tror jag Intel backar ganska enormt på sina tillverkningsfabriker. Men Intel har råd med det till skillnad från AMD. Att TSMC skulle ta största delen av vinsten tror jag inte, det är en ganska konkurrensutsatt marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nvidia, Qualcomm och Apple går utmärkt utan egna fabriker

Det är lite skillnad, Nvidia dominerar på marknaden och kan sätta sina egna priser.

Apple tar 10K+ för sina mobiler och dom kan tjäna pengar på sin mjukvara som tex app store där dom tar 30% av all försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det är ju precis vad problemet är. Intel kommer ju alltid att ha egna fabriker och tjänar både på chipparna ich CPU:na dubbelt så mycket.
Nu kommer det mesta av vinsten inkasseras till TSMC istället för AMD. Det är därför vi kommer knappast att se några CPU under 200$ med 7nm från AMD. Server chiplets är väldigt kosteffektiva för tillfället men Intel kan ju säkert göra det billigare i framtiden än AMD.

Det skulle AMD ta 20år++ att ha råd att bygga en fabrik för egen produktion med nuvarande omsättning.

Det kostar att ligga i framkant på litografiteknik. TSMC har ett flertal kunder som i praktiken delar på utvecklingskostnaderna.
För Intel har det tidigare varit en väldig fördel att ha egna fabs som kör en litografisk process som dels var pressad framåt ett par år jämfört med konkurrenterna, och dels var helt anpassad till deras egna produkter. Men kostnaderna för det har ökat, och fördelarna har minskat väldigt.
AMD tittade på kostnaderna och sålde sina fabs. IBM likaså. För femton år sedan hade ingen kunnat föreslå att Intel skulle göra sig av med sina, men idag är bilden mycket annorlunda. Intel har försökt öka beläggningen på sina fabs med hjälp av foundry verksamhet, men misslyckades och har nu lagt ner projektet.

Intel har ohyggligt stora vinster och reserver, de kan i princip göra vad de vill. Men aktieägarna kanske inte ställer upp i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Räkna långsiktigt om du ska investera. AMD har fortfarande ENORMA skulder att betala. Dom har betat av deras skulder i en snabb takt, men senast jag hörde om skulden har dom 500 miljoner dollar kvar.

Men går försäljningen bra och lyckas gå om Intel i andelar och sen när skulden är borta så kan aktien förmodligen gå upp en jäklas massa.

Man behöver inte räkna långsiktigt om den fortsätter som den gjort historiskt, vilket självklart inte säger så mycket men dessa skulder har ju funnits även då. Aktien är upp 420% på 3 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina spekulationer kring AMDs nuvarande planer gällande desktop:
* Släppa Ryzen 9 3950X och chipset B550 under hösten.
* Fåtal nya GPU i budgetsegmentet lagom till julförsäljningen.
* Q1 2020: Lansering av Zen 3 och prestanda-GPU (internt smeknamn "the Nvidia Killer").
* April 2020 säljstart av det som lanserats i Q1.

Andra spekulationer/förväntningar:
Zen 3 nyttjar AM4. Fullt stöd av chipset i 500-serien. "Frivilligt" för moderkortstillverkarna att implementera stöd av 400-serien, men alla kommer ha det i praktiken. AMD ger ingen direkt hjälp för 300-serien (i likhet med att A320 saknar officiellt stöd för Zen 2).