Permalänk
Medlem

Hur begränsar jag hertzen?

Tjena,
Går det att begränsa skärmens hertz till önskat värde så länge det är under värdet skärmen klarar av?

Jag tänkte börja spela World of Warcraft Classic,
och efter har prövat betan så insåg jag att mitt 2080ti kort pumpade ut 165 stabila fps.
Jag har ställt in GPU fläktarna på 50% för låta någorlunda tyst, men då stiger även tempen upp till 83~85 grader (vilket i mitt tycke är lite högt)

Att sänka FPSen till önskat värde i spelets client fungerar utmärkt och då sänks även tempen. Nu ser jag ingen direkt skillnad mellan 120 och 165 FPS, så det blir lite att utsätta sig själv i onödan för höga temperaturer. Lite som att grilla en flintastek i 400c när den kräver 150.

Jag har naturligtvis avaktiverat klocken på skärmen ner till default (144) innan 165.
Och nu inser jag att jag aldrig vill köra över 120 fps i fortsättningen för det är helt meningslöst då jag bara ser det negativt med temperaturerna.
Går det att låsa skärmens hertz till exempelvis 120?
Aktiverar jag Vsync så låser den ju bara sig efter skärmen, och 144 känns också meningslöst om jag kan vinna 1c på det.

MVH

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Avstängd

Inne i Nvidias kontrollpanel under upplösning borde du kunna ställa in 120 Hz på skärmen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Gå in i Nvidia-kontrollpanel (antar du har det programmet, tror det kommer med drivrutinerna?) och ändra frekvens under menyn "Ändra upplösning".
edit: lite sen på bollen

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Tusen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Windows skärminställningar kan göra det du önskar, välj 120 Hz istället för 144 Hz där.

Menar du att man kan välja 120 FPS i Wow?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Vad händer om du spelar med skärmen på 165 hz, och wow 165 fps, men du ökar fläkten från 50% till typ 70%? Vad blir temperaturskillnaden? Låter fläktarna verkligen mycket mer?

En annan variant, utöver tipsen du får, är att sänka något/några GPU-krävande grafikinställningar, i wow. T.ex. Shadow Quality. Kör jag med shadow quality på ultra går mitt kort 70 c. Kör jag på low går det på 55 c.
Så genom ändra shadow quality sjunker GPU-använindningen> kortet går svalare> fläktarna behöver ej jobba lika mycket.

Permalänk
Medlem

Bara ställa in maxfps i video-inställningarna på wow, lättaste sättet och då får du även 165hz i windows/andra spel utan att behöva byta fram och tillbaka hela tiden.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

varför vill du begränsa skärmens uppdateringsfrekvens?
det gör ingen skillnad på grafikkortets last om den tickar i 120hz eller 144hz(165hz)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

varför vill du begränsa skärmens uppdateringsfrekvens?
det gör ingen skillnad på grafikkortets last om den tickar i 120hz eller 144hz(165hz)

Nej inte just i wow där du har möjlighet att begränsa fpsen, men alla spel har ju inte den funktionen, och därför kan man säkerställa alla spel inom sin framtid genom att just låsa skärmen direkt.

Skrivet av Vixo90:

Vad händer om du spelar med skärmen på 165 hz, och wow 165 fps, men du ökar fläkten från 50% till typ 70%? Vad blir temperaturskillnaden? Låter fläktarna verkligen mycket mer?

Fläktarna låter rätt mycket på 70% Ja
Skillnaden i temperatur blir från 85 till ca 77 ~

Inte värt den nivån av decibel dock, väldigt störigt när du försöker njuta av musiken samt naturen i spelet.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arccai:

Nej inte just i wow där du har möjlighet att begränsa fpsen, men alla spel har ju inte den funktionen, och därför kan man säkerställa alla spel inom sin framtid genom att just låsa skärmen direkt.

Bara om du har v-sync aktiverat, och det är normalt inte önskvärt, kanske inte så noga i WOW dock.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Bara om du har v-sync aktiverat, och det är normalt inte önskvärt, kanske inte så noga i WOW dock.

Ja, skulle jag aktiverat vsync med default hertz så låser jag ju skärmen på 144Hz, och då blir det onödigt ansträngning för gpun då jag är fullt nöjd med 120. Så begränsar jag skärmens uppdateringsfrekvens på 120 och kör vsync så kommer ju alla spel ligga där, vilket är precis vad jag vill (:. Temperaturen blir skillnad mellan 120 och 165 FPS.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arccai:

Ja, skulle jag aktiverat vsync med default hertz så låser jag ju skärmen på 144Hz, och då blir det onödigt ansträngning för gpun då jag är fullt nöjd med 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Då vsync bör undvikas i alla former av spel som kräver lite respons så rekommenderar jag istället RTSS. Med det så kan du både begränsa framerate globalt eller ställa in specifikt per spel/applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Då vsync bör undvikas i alla former av spel som kräver lite respons så rekommenderar jag istället RTSS. Med det så kan du både begränsa framerate globalt eller ställa in specifikt per spel/applikation.

Använder redan RTSS, det är så jag ser mina värden, men det hade jag missat!
Visste inte att det programmet hade en framerate limiter. Blir det inte samma sak som att bara ändra skärmens hertz och köra vsync från nvidia profilen?

Spelar väl igentligen ingen roll hur jag låser fpsen så länge den inte går över 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arccai:

Använder redan RTSS, det är så jag ser mina värden, men det hade jag missat!
Visste inte att det programmet hade en framerate limiter. Blir det inte samma sak som att bara ändra skärmens hertz och köra vsync från nvidia profilen?

Spelar väl igentligen ingen roll hur jag låser fpsen så länge den inte går över 120.

Skickades från m.sweclockers.com

Vsync lägger på ett kraftigt input lag därför bör den funktionen vara avstängd. Det extra input lag RTSS ger är väldigt marginellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vsync lägger på ett kraftigt input lag därför bör den funktionen vara avstängd. Det extra input lag RTSS ger är väldigt marginellt.

Även om man kör G-Sync?
Jag kan väl inte får input lag med en Gsync skärm?
Den funktionen eliminerar väl både input lag och tearing.
Men man tackar för svaret, då låser jag via RTSS då

Läste lite om detta nu och insåg, skulle jag inte åka på screen tearing om jag fortsätter köra 165Hz, och låsa min FPS till 120 i RTSS?

För bästa resultat (med en Gsync skärm) så är det väl att köra skärmen i 120Hz och sen aktivera Vsync?
Då kommer ju spelet vara synkat med 120 fps, och aldrig hamna över(tearing) eller under(input lag) eller hur blir det?

Mvh
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming