Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Nice att höra att det passar så pass bra med en mindre skiva.
Funderat länge på att köpa ett höj/sänkbart men precis som du säger så är det 80cm djup som är standard.

Så det kommer nog bli ett sånt där underrede för min del också inom kort.

Vet du om det fanns bra kabelhållare till bekantserien? Dvs som sitter i underredet någonstans.

Jag är rätt säker på att kabelhållaren jag har följde med stativet, om så inte är fallet har iaf IKEA en kabelhållare tänkt för ändamålet. De färdiga skivorna från IKEA har nog anpassade fästen för kabelnätet men jag körde med korta träskruvar och brickor för att förhindra att öglorna hoppar loss från dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Underredet kommer från IKEA, https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-underrede-sitt-sta-f-bord...
Skivan är en bänkskiva i ek från Bauhuas, https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-b-c-2020x635x27mm-postfor...

De flesta "färdiga" skrivbord är 80cm djupa vilket hade blivit lite skrymmande i rummet där jag har datorn därför blev en bänkskiva på 62cm ett perfekt alternativ när den blivit kapad ~40cm på längden. Skivan är oljad från fabrik men jag har varit lite lat och inte orkat efterbehandla den än.

Hittade en bild från monteringen:
https://i.imgur.com/RgTPc8o.jpg

På min bänkskiva i köket kör jag med ett sidenmatt oljevax vilket jag kommer att göra på den här skivan när jag orkat kånka ner den i källaren och slipat den.

Skrivet av SunQ:

Nice att höra att det passar så pass bra med en mindre skiva.
Funderat länge på att köpa ett höj/sänkbart men precis som du säger så är det 80cm djup som är standard.

Så det kommer nog bli ett sånt där underrede för min del också inom kort.

Vet du om det fanns bra kabelhållare till bekantserien? Dvs som sitter i underredet någonstans.

Det är precis det som jag också upptäckt. Att de flesta bra skrivbord är 80 i djup. Jag byter skrivbord rätt ofta. Har haft t.ex. soffbord-skivor, Matbord-skivor och nu Hilver bordskiva med Alex-hurts och två ben.

Har märkt nu när man läser hemifrån att det är riktigt bra att kunna stå upp vid datorn för att växla arbetsställning. Jag köper nog ett 120 cm underrede, men är lite rädd för att denna Hilver skivan som är "ihålig" inte ska fästa i benen. Får chansa, annars får det bli en annan skiva. Matbordskivan jag hade var stav-ek och ibland så är jag lite sugen på en sådan skiva igen. Finns ju Gerton på ikea också som man borde kunna göra lite mörkare.

På alla bilder ser det ut som att nätet följer med underredet

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

@Calle: Snyggt. Fungerar det bra att ha datorn på golvet sådär? Jag tänker på damm, värme och ventilation? Jag funderar på en likadan lösning, men är lite tveksam till att ha datorn ståendes på golvet. Samtidigt vill jag inte ha den stående bredvid mig på skrivbordet och "väsnas".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Calle: Snyggt. Fungerar det bra att ha datorn på golvet sådär? Jag tänker på damm, värme och ventilation? Jag funderar på en likadan lösning, men är lite tveksam till att ha datorn ståendes på golvet. Samtidigt vill jag inte ha den stående bredvid mig på skrivbordet och "väsnas".

Det funkar väldigt bra med det chassit jag har nu (Fractal Design Define R5) som har filter vid insugsfläktarna och nätagget. Det är långt mellan gångarna jag öppnar burken och det lilla damm som letat sig in är verkligen inget bekymmer utan går lätt att blåsa bort. Men det kan nog vara bra att se till att man har övertryck i lådan dvs fler insugsfläktar än utblås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Hmm vågar inte lägga ut min datorhörna. Alla har så städat haha😊

Permalänk
Skrivet av Calle:

Det funkar väldigt bra med det chassit jag har nu (Fractal Design Define R5) som har filter vid insugsfläktarna och nätagget. Det är långt mellan gångarna jag öppnar burken och det lilla damm som letat sig in är verkligen inget bekymmer utan går lätt att blåsa bort. Men det kan nog vara bra att se till att man har övertryck i lådan dvs fler insugsfläktar än utblås.

Tackar för svaret. Då känner jag mig lite lugnare med att ställa datorn på golvet. Det blir ett chassi med dammfilter som du har.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är precis det som jag också upptäckt. Att de flesta bra skrivbord är 80 i djup. Jag byter skrivbord rätt ofta. Har haft t.ex. soffbord-skivor, Matbord-skivor och nu Hilver bordskiva med Alex-hurts och två ben.

Har märkt nu när man läser hemifrån att det är riktigt bra att kunna stå upp vid datorn för att växla arbetsställning. Jag köper nog ett 120 cm underrede, men är lite rädd för att denna Hilver skivan som är "ihålig" inte ska fästa i benen. Får chansa, annars får det bli en annan skiva. Matbordskivan jag hade var stav-ek och ibland så är jag lite sugen på en sådan skiva igen. Finns ju Gerton på ikea också som man borde kunna göra lite mörkare.

På alla bilder ser det ut som att nätet följer med underredet

Kan du inte köra med LINNMON https://www.ikea.com/se/sv/p/linnmon-bordsskiva-svartbrun-102...
Den är med 75 Djup svart/brunn

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kan du inte köra med LINNMON https://www.ikea.com/se/sv/p/linnmon-bordsskiva-svartbrun-102...
Den är med 75 Djup svart/brunn

Nackdelen är att den också har denna "papp-fyllning" och bredden får nog vara max 140 där skrivbordet är. Men det är trångt med chassi och två 25" monitorer på 140cm. Fast jag bytt chassi till ett mindre nyligen. Gerton-skivan kan man kapa till mått man vill ha lite mer.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Med nytt skrivbord och lite kabeldragning så har man äntligen fått lite plats och ordning i oredan.

Permalänk
Medlem

Här är några bilder på mitt och frugans lilla kontor. Jag kör höj- o sänkbart från IKEA och hon nåt skrivbord från urminnes tider.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Tackar för svaret. Då känner jag mig lite lugnare med att ställa datorn på golvet. Det blir ett chassi med dammfilter som du har.

Det finns ju speciella vagnar eller vad det nu kallas som man kan sätta chassit på så det kommer upp från golvet samt får hjul så du lättare kommer åt. Eller så bygger du en egen som jag gjorde. Finns bild här i tråden ~5sidor tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det finns ju speciella vagnar eller vad det nu kallas som man kan sätta chassit på så det kommer upp från golvet samt får hjul så du lättare kommer åt. Eller så bygger du en egen som jag gjorde. Finns bild här i tråden ~5sidor tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en smidig lite "vagn" du byggt för datorn, vilket ju gör datorn lite mer lättåtkomlig om man vill det, samt att den kommer upp något från golvet. Bra tips!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Det var en smidig lite "vagn" du byggt för datorn, vilket ju gör datorn lite mer lättåtkomlig om man vill det, samt att den kommer upp något från golvet. Bra tips!

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbeh...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Försöker få lite ordning, men jag hatar verkligen kablar... och det är många kablar vid detta skrivbord...

https://i.imgur.com/bTtF1cq.jpg
https://i.imgur.com/9Yfvk7h.jpg
https://i.imgur.com/dwgVvpp.jpg
https://i.imgur.com/wnYbqoi.jpg

Hur brett har du för de 2 datoruppsättngarna? Skulle behöva fixa något liknande men är väldigt osäker på bredden.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Hur brett har du för de 2 datoruppsättngarna? Skulle behöva fixa något liknande men är väldigt osäker på bredden.

Det är ungefär 290 cm där datorerna står, från vägg till sidan av chassit. Hela skrivbordet är 420 cm långt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Tjena folket är på jakt efter ett nytt skrivbord, har bestämt mig på ett bekant från Ikea men osäker på vilket djup man vill ha. Har ett rätt så litet rum och kör enbart med en skärm, tänker att 60 centimeter djup borde räcka om man sätter skärmen på väggen eller via något skärmfäste (?)

Eller ska man köra på 80 centimeter för framtida uppgraderingar/flytt osv? Haha.

Vad är eran åsikt, 60 eller 80?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Tjena folket är på jakt efter ett nytt skrivbord, har bestämt mig på ett bekant från Ikea men osäker på vilket djup man vill ha. Har ett rätt så litet rum och kör enbart med en skärm, tänker att 60 centimeter djup borde räcka om man sätter skärmen på väggen eller via något skärmfäste (?)

Eller ska man köra på 80 centimeter för framtida uppgraderingar/flytt osv? Haha.

Vad är eran åsikt, 60 eller 80?

Har ett bekant. Kör 80 Kan aldrig bli för djupt. Bara för grunt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imtottson:

Tjena folket är på jakt efter ett nytt skrivbord, har bestämt mig på ett bekant från Ikea men osäker på vilket djup man vill ha. Har ett rätt så litet rum och kör enbart med en skärm, tänker att 60 centimeter djup borde räcka om man sätter skärmen på väggen eller via något skärmfäste (?)

Eller ska man köra på 80 centimeter för framtida uppgraderingar/flytt osv? Haha.

Vad är eran åsikt, 60 eller 80?

Personligen är 60 alldeles för litet.
Har dock högtalare på skrivbordet osv som är djupa.
Samt när jag ligger ner typ så har jag fötterna på fotpall osv. Med 60cm blir det för nära väggen då så kan alls softa då

Permalänk
Medlem

Har flyttat till nytt boende och uppdaterat datorhörnan (kontoret). Sladdar går via väggen in till datorrummet i rummet (ventilerat) bakom dörren där båda datorerna står. Stänger man dörren hörs inget från datorerna trots att man kan köra fläktarna ganska högt.

Skrivbord 1 (main)

Skrivbord 2 (sekundär)

Rummet under trappan - inte så mycket ordning men funktionellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Har flyttat till nytt boende och uppdaterat datorhörnan (kontoret). Sladdar går via väggen in till datorrummet i rummet (ventilerat) bakom dörren där båda datorerna står. Stänger man dörren hörs inget från datorerna trots att man kan köra fläktarna ganska högt.

Skrivbord 1 (main)
https://i.imgur.com/vVhpT9W.jpg

Skrivbord 2 (sekundär)
https://i.imgur.com/dc1f06D.jpg

Rummet under trappan - inte så mycket ordning men funktionellt
https://i.imgur.com/BUKiBYi.jpg

Exakt sådär jag tänkt göra med datorn, att få upp den från golvet för att slippa de mesta utav damm som bildas.
Hur gjorde du med benen? Köpte och kapade antar jag? Eller fanns/finns det färdiga nånstans tro??

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Exakt sådär jag tänkt göra med datorn, att få upp den från golvet för att slippa de mesta utav damm som bildas.
Hur gjorde du med benen? Köpte och kapade antar jag? Eller fanns/finns det färdiga nånstans tro??

Ser ut som dessa om jag inte ser fel

https://www.ikea.com/se/sv/p/capita-ben-rostfritt-stal-302443...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeshu:

Sedär, det var ju smidigt. Tack för länken!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeshu:

Det stämmer, sedan är själva hyllan bara en spillbit från det som blev kvar när jag kapade skrivbordsskivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Sedär, det var ju smidigt. Tack för länken!

Inga problem!!

Skrivet av Marmut:

Det stämmer, sedan är själva hyllan bara en spillbit från det som blev kvar när jag kapade skrivbordsskivan.

Har en liknande hylla fast jag har skärmen på den. Smidigt att kunna förvara tangentbordet "under" hyllan när man inte använder datorn.

Permalänk

Min hörna

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyss fixat hem en andra skärm. Var trött på begränsningarna hos VA-skärmen (till höger) och ville ha en riktigt fin IPS-skärm, så det blev en BenQ PD3200U. Båda är 32 tum, men den vänstra är 3840x2160 medan den högra är 2560x1440. En helt otrolig skillnad i bildkvalitet och färgkorrekthet. Förutom extra arbetsyta så är VA-skärmen kvar för spel med högre bildfrekvens (den klarar upp till 144 Hz och adaptive sync medan nya skärmen saknad det och bara klarar 60 Hz). Obetydligt BLB i hörnen vid helt svart skärm, men inget jag märker vid normal användning.

Framöver ska jag fixa nån låda för att gömma alla kablar i bakom skärmarna. Och fixa bättre högtalare med kabel nog mellan dem för att omfamna två skärmar i bredd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

riktigt, riktigt fint. byggt skrivbordet själv?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

riktigt, riktigt fint. byggt skrivbordet själv?

Tack!
Ja helt och hållet hemma byggt utom höj/sänkbar stomme från Ikea (bekant)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare

Var händig idag och byggde ett djupare skrivbord så jag kommer på lagom avstånd från skärmen, 200x90cm.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987