Permalänk
Medlem

Rätt länge. Jag menar, det räcker att lägga burken i sleep eller suspend, nuförtiden så lyckas tom. Windows överleva driveruppdateringar utan omstart. Klassiskt så var det lögn att installera hårdvarunära drivers och förvänta sig ingen omstart.

Linuxburkarna har rullat på i evigheter... startar aldrig om ifall det inte skulle göras en sällsynt kernelupdate.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Då en smartphone idag mer eller mindre är en dator så hade jag en uptime på min arbetstelefon på 2 månader ungefär. Visst, den gnällde en del på säkerhetsuppdateringar men jag var lite osäker på vilken pinkod jag hade så jag vågade helt enkelt inte starta om den. Men nu e det iaf gjort 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jobbar två veckor hemifrån i stöten, och brukar göra allt strömlöst då. Det har väl hänt att man glömt nångång, men inte ens då blir det mer än 2.5 månader uptime.

Routern bootade jag också om för ett par veckor sen, slängde på senaste versionen av OpenWRT. Den startar jag typ bara om när jag uppdaterar den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Precis nu. Stänger av för det mesta. Miljöskäl.

Aha men kan du inte skaffa jättebra fläktar så kyler du ju ner skiten istället. Då kan du få Gretas seal of approval!

Permalänk
Medlem

Speldatorn i sign startar jag om när Windows vill det, alltså ca 1 gång i veckan men jag använder sleep när den inte används.

På jobbet startar jag om varje dag tyvärr. Kör HP ZBook 4 med Ubuntu 18. När man dockar ur och tillbaka med Thunderbolt 3 så slutar våra externa skärmar att fungera så man blir tvungen att starta om. Helt sjukt att en dator för 40k inte fungerar ordentligt. Antagligen drivers som är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

5 minuter sedan? är det på nåt sätt coolt att slösa el särskilt om man har en hyffsad ssd startar ju windows på under 20 sekunder...

Beror som sagt på vad man har på datorn, är det något som behöver vara igång 24/7 så har man en lång uptime.
Annars är det onödigt att ha igång den.

Samt så är du i Linux och övriga operativsystem, själv använder jag inte Windows längre
Men ja, det går fort att starta upp Windows eller Linux

Permalänk
Medlem

Inte speciellt länge, stänger av datorn när jag går och lägger mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Hemma varje dag, stänger av den på kvällen innan jag går i säng men på jobbet en gång i månaden efter "monthly patch tuesday" om det behövs. W10 1903 hemma och på jobbet W10 1703 eller 1709? tror jag.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket på laptoppen.

uptime 19:40:09 up 25 days, 22:12, 6 users, load average: 1,31, 0,95, 0,78

Har däremot servrar med betydligt längre upptid.
Hade en server med 11års upptid tidigare men den är pensionerad.
Det man ska tänka på om man ska ha långa upptider på servrar är att det inte är ovanligt att hårddiskar strejkar när de väl startas om.
Det bästa är att ha raid med hotswap där hårddiskar kan bytas efter fasta perioder så är det inga problem när de väl startas om.

Permalänk
Medlem

Har bara igång min dator när jag sitter vid den.
Jobbdatorn är igång Måndag morgon till fredag eftermiddag.
Telefonen har lite mer imponerande upptid. Fick telefonen i januari och haft den igång den dess. Bara startat om vid uppdateringar.
Iofs min router borde ha en bra upptid också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skumt.. Har den avstäng på nätterna ändå står det uptime på 4dagar !
Har inte meckat med energispar-funktionerna och stänger av rätt.. (stäng av).

Och här är anledningen till det, Fast Startup: https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Zappkiller: Uppdaterar inte Windows heller antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aha ! Kommer nog stänga av den då.

Permalänk
Medlem

Datorn skall stå av och sladdarna dras ut innan läggdags!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

En dator som jag 11 juli installerade win10 på, 28 juli hade jag en uptime på 16 dygn på fastän datorn varit avstängd mest hela tiden.

Skrivet av TimeCommando:

Stänger av den varje kväll när jag ska sova. Varför låta den vara på? Tar ju typ 10 sekunder att starta upp allt. Slösar inte el i onödan

Hibernate, du menar går ner i strömsparläge?
Därför folk blir lurade av att win10 är så mycket snabbare jämfört med äldre operativsystem, de stängs inte av.

Skrivet av Myllerman:

Skumt.. Har den avstäng på nätterna ändå står det uptime på 4dagar !
Har inte meckat med energispar-funktionerna och stänger av rätt.. (stäng av).

Stänger man av en dator i Windows 10 så stänger man inte av den, det är därför den startar så fort.
Så länge det inte är en laptop med en 5400rpm...(vilket borde vara förbjudet).
För att nollställa drifttiden måste man starta om datorn, ganska märkligt men det är så uppdateringar gör.
Väldigt mycket inställningar som är på i win10 som man inte vet om och stör sig på.

Skrivet av jnsson:

Tack, den där sidan borde de berätta mer om när man installerar win10, men ms bryr sig ju inte om sådant.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

En dator som jag 11 juli installerade win10 på, 28 juli hade jag en uptime på 16 dygn på fastän datorn varit avstängd mest hela tiden.
Hibernate, du menar går ner i strömsparläge?
Därför folk blir lurade av att win10 är så mycket snabbare jämfört med äldre operativsystem, de stängs inte av.
Stänger man av en dator i Windows 10 så stänger man inte av den, det är därför den startar så fort.
Så länge det inte är en laptop med en 5400rpm...(vilket borde vara förbjudet).
För att nollställa drifttiden måste man starta om datorn, ganska märkligt men det är så uppdateringar gör.
Väldigt mycket inställningar som är på i win10 som man inte vet om och stör sig på.

Ja, mycket som händer i bakgrunden man inte har en aning om. Ska dock stänga av hibernatefilen då det bara tar extra diskutrymme om man som jag aldrig vill ha den i viloläge. Visste dock inte om att datorn inte stängdes av ordentligt. Nu vet jag det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja, mycket som händer i bakgrunden man inte har en aning om. Ska dock stänga av hibernatefilen då det bara tar extra diskutrymme om man som jag aldrig vill ha den i viloläge. Visste dock inte om att datorn inte stängdes av ordentligt. Nu vet jag det iaf

Ptja, om man är lite petig och håller isär begreppen så blir ju datorn faktiskt ordentligt avstängd, just det är det ju inga konstigheter med. Däremot så blir inte Windows ordentligt omstartat av att stänga av och sedan starta datorn (med standardinställningarna).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

23Dagar och 28Minuter, Mac os Mojave

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

10 timmar

Stänger av allt utom htpc:n. Sparar ca 130 kr i månaden på att de inte står på hela tiden.

Permalänk
Medlem

Stänger av den varje kväll, startas sedan varje dag när jag kommer hem från jobb & ätit (vanligtvis).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Karaff: Från det ena strömavbrottet till nästa. Borde egentligen uppdatera min Excito grunka; var nog 5 år sedan senast. För Windows är det som dag o natt jämfört med 10 år sedan vad gäller uptime. Kan inte ens minnas när jag senast hade blåskärm trots att jag har den uppe 24/7. Det är strömavbrotten som räddar en kanske.

Permalänk
Medlem

En gammal ThinkPad som webbserver, rullar på gott

Permalänk

21:52:36 up 4 days, 7:46, 1 user, load average: 1.44, 1.93, 2.03

Laptop GNU/linux

Permalänk

Base speed: 2,40 GHz
Sockets: 1
Cores: 4
Logical processors: 4
Virtualization: Disabled
Hyper-V support: Yes
L1 cache: 256 KB
L2 cache: 1,0 MB
L3 cache: 6,0 MB

Utilization 7%
Speed 1,17 GHz
Up time 0:02:30:49
Processes 155
Threads 1980
Handles 69347

Permalänk
Avstängd

När jag var student och hade "gratis el" så hade jag igång datorn dygnet runt.

Numera stänger jag av den varje gång om jag inte ska använda den relativt snart igen.

Givetvis stängs datorn således av inför varje vallfärd till sängkammaren.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Startade om datorn ganska nyligen, så 3 timmar och 9 minuter, servern är det något bättre med dock.
up 34 days, 12:42 (startade om vid släppet av Debian 10.0)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Märkt att min alltid är igång i drifttid trots att jag har stängt av den, men drar jag ur strömmen på nätaggregat så nollställs drifttiden, gör dock det när det blir åska.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Stänger av min varje kväll som sämst^^

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

Min huvudburk där jag gör allt möjligt är just nu på 16 dagar, 16 timmar. Min andra burk som jag har i mitt kök och kollar på typ serier och liknande när man lagar mat ligger på 13 dagar, 10 timmar.
Kör windows 10 pro på båda.

Min NAS har en uptime på 69 dagar, 13 timmar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)