Permalänk
Medlem

LG OLED 65C8 FIFA Hackig bild

Såååå, skulle ha FIFA-kväll igår med kompisarna. Skulle för första gången testa att spela på denna skönheten och tänkte att det skulle bli en väldigt trevlig upplevelse. Kopplade ihop den med Datorn och satte på 4k, Unlimited FPS och alla inställningar på det högsta. På datorn ser man tydligt att det flyter hur bra som helst - men på TVn så ser man direkt när det kommer snabba bollar att det typ hackar fram.

Ibland däremot så kunde det flyta på relativt bra för att sedan flyta på som ren skit. Jag testade de flesta olika lägena inklusive Game-mode - där det faktiskt flöt bäst. Testade stänga av samt sätta på den där saken som gör så att TVn lägger till extra bilder för att det ska flytta på bättre och se ut som att man har mer frames - men det blev inte bättre oavsett hur jag valde.

Så, någon som har något tips? Känns ju som att sport/FIFA borde flyta på bra på en TV i premium-segmentet.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Vet du vilken fps du låg på? 4k kan vara väldigt tungdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem

Minns själv att jag hade ett sådant problem. Har någonting med motion blur inställningarna att göra. Glömt vad den heter, ”true motion” eller liknande, testa stänga av den.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Kanske är någon eller några former av bildförbättring som skapar högre input lag och latens på tvn jämfört med din skärm?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Gå in på spel inställningar, då stängs true motion av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@kwame: TV:n i sig gör inte bilden hackigare eller att du tappar frames – förutom när du kör med interpolering påslaget då det kan bli hack. Men kör du spelläget är sådant avstängt.

Så det troliga – och rimliga – är att datorn inte orkar köra 4K i 60 Hz utan du får variabel fps under 60 Hz och därför rycker det. Så kolla det först, genom att köra spelet i 1080p till TV:n istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders_c_:

Vet du vilken fps du låg på? 4k kan vara väldigt tungdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelet flöt väldigt bra när man kollade på datorskärmen (som stod bredvid TVn) men sen på TVn flöt det inte ens nästan bra.

Hur som helst, jag testade koppla ihop den med min stationära dator (GTX 1080 och i7 7700k) och det blev exakt samma sak.
Sen bytte jag från Extended till Duplicerad och då flöt spelet bra på TVn. (På den bärbara körde vi dock Duplicerad) så jag förstår ingenting för tillfället..

@Laxpudding, vi testade 1080p också, blev samma sak. Laptopen har ett GTX 1060m och i7 8700k så den ska klara det utan problem iaf.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@kwame: Ett 1060m räcker inte långt för 4K, det är säkert. Har inte koll på spelet i fråga, men du behöver kolla upp vilken FPS det renderas med. För där få du svaret och kan gå vidare med felsökningen.

Det är i alla fall inte TV:n i sig, särskilt inte i spelläget då, utan hur datorn hanterar det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kwame: Ett 1060m räcker inte långt för 4K, det är säkert. Har inte koll på spelet i fråga, men du behöver kolla upp vilken FPS det renderas med. För där få du svaret och kan gå vidare med felsökningen.

Det är i alla fall inte TV:n i sig, särskilt inte i spelläget då, utan hur datorn hanterar det hela.

Men hur kommer det sig att det flyter jättebra på datorskärmen och samtidigt bredvid ser man hur det flyter jättedåligt på TVn? Båda körs ju i 60 Hz så om det flyter dåligt på den ena så borde det väl göra det på den andra också, eller tänker jag helt galet?

Sen förstår jag inte riktigt fenomenet med min stationära - att det flyter bra i Duplicerat läge men inte i Extended mode?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Prova att köra bilden på endast TVn för om du har båda skärmar igång så renderas bilden på båda skärmarna och som någon skrivet tidigare så testa sänka upplösningen i spelet och kolla FPS

Permalänk
Medlem

Fifa 19 är inte tungdrivet spel direkt men kan det inte bli hackigt om man kör ut 120fps men tvn klarar bara av 60 eller hur fungerar det @Laxpudding ? Är det inte bättre att köra vsync 60 eftersom tvn ändå inte kommer visa mer än 60 och grafikkortet kan arbeta mindre?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@BooliBoo: C8 ska ta en 1080p/120-signal direkt, så länge mjukvaran i TV:n är aktuell. Dock oklart/tvivlande att GTX 1060m orkar den frekvensen med ett modernt spel som FIFA – men där måste TS kolla vilken FPS som renderas.

Vad som är "bäst" med v-sync on/off etc. är helt upp till situation och spel. Det är därför alternativen finns. Men jag skull gissa att för upplevelsen på en TV är 1080p med V-sync och 60 FPS/Hz vad de flesta föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Men hur kommer det sig att det flyter jättebra på datorskärmen och samtidigt bredvid ser man hur det flyter jättedåligt på TVn? Båda körs ju i 60 Hz så om det flyter dåligt på den ena så borde det väl göra det på den andra också, eller tänker jag helt galet?

Sen förstår jag inte riktigt fenomenet med min stationära - att det flyter bra i Duplicerat läge men inte i Extended mode?

Är datorskärmen 4K då?

Brukar också vara bäst som redan nämnts att bara köra en skärm i taget (särskilt om det är olika upplösningar). Annars får grafikkortet jobba extra hårt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen @Laxpudding 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Spelet flöt väldigt bra när man kollade på datorskärmen (som stod bredvid TVn) men sen på TVn flöt det inte ens nästan bra.

Hur som helst, jag testade koppla ihop den med min stationära dator (GTX 1080 och i7 7700k) och det blev exakt samma sak.
Sen bytte jag från Extended till Duplicerad och då flöt spelet bra på TVn. (På den bärbara körde vi dock Duplicerad) så jag förstår ingenting för tillfället..

@Laxpudding, vi testade 1080p också, blev samma sak. Laptopen har ett GTX 1060m och i7 8700k så den ska klara det utan problem iaf.

Går laptoptens utgång till GPUn eller iGPUn?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA