Permalänk
Medlem

Har stora problem med Geforce GTX 980 ti

Hejsan,
Är helt ny medlem på denna sida och är i behov utav er expert hjälp angående mitt kort.
Problemet är att min dator fryser sig när jag spelar i t.ex fortnite, wow, csgo osv.
Hade detta problemet för 6månader sedan och upptäckte då att min gpu temp låg på 80-90grader som orsakade crasherna. Som åtgärd på detta ökade jag fläktarna på Msi afterburner och det fixade allting, var tvungen att ha fläktarna på 90-100% speed hela tiden när jag spelade.
Nu efter denna tiden så har jag börjat få dessa crashar igen men ibland funkar det en hel dag utan crash och sen så fort jag börjar mixtra med afterburner så fryser det så fort jag kommer in i spelet och temp ligger alltid under 65 grader just nu, alltså värmen kan inte vara problemet?
Kan det vara något problem på core voltage? power limit?
kan tillägga att jag har bytt psu, testat olika ram, testat alla ram platser (1 åt gången), clean windows install, installerat äldre stabilare drivrutiner osv.
Det som har funkat innan är ju i princip att underclocka mitt grafikkort och sätta på fläktarna 100%.
Är det någon som kan ge mig en stabil underclock eller överclock? är det något annat utöver msi afterburner som jag behöver korrigera?

Uppskattar er hjälp enormt!

Permalänk
Medlem

@Rallew: Värmen är under 65c vilket är bra, just GPU kan gå upp till ca 80c utan fara, men minneschippen kanske går för varmt, har du ingen garanti kvar skulle jag montera ur kortet från datorn och skruva isär det och då bytt kylpasta och se över alla kylning både till GPU och minnet på kortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Rallew: Värmen är under 65c vilket är bra, just GPU kan gå upp till ca 80c utan fara, men minneschippen kanske går för varmt, har du ingen garanti kvar skulle jag montera ur kortet från datorn och skruva isär det och då bytt kylpasta och se över alla kylning både till GPU och minnet på kortet.

finns det något sätt att kolla upp detta eller måste jag skruva isär hela kortet för detta? Har aldrig gjort detta tidigare nämligen.

Permalänk
Medlem

@Rallew: Var bor du? Någon här kanske kan hjälpa dig?

Att skruva bort hela kylaren och blåsa rent och lägga ny kylpasta kan fungera. Samt ta bort fläktarna och ersätta dom med två 120mm.
Ditt kort är fortfarande bra o snabbt så det är värt att prova.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Bor i skåne, ja jag håller med dig. Gav 7400kr för det och det fungerar väldigt bra i spel förutom att det crashar ibland.

Permalänk
Medlem

@Rallew: I denna tråden kan du se hur jag gjorde för att få mitt kort sval och tyst.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1515152-rad-sokes-byta...

Det är ca så det är att ta av kylaren på ditt kort med. Det är lätt.

Om du kollar på youtube så kan du säkert hitta just ditt kort och det lättast plockas isär för att rengöra och byta pasta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Tack så jättemycket, ska kika på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallew:

@SCORPIUS: Bor i skåne, ja jag håller med dig. Gav 7400kr för det och det fungerar väldigt bra i spel förutom att det crashar ibland.

Att du fick många krascher förut troligen på värmen och det blev OK när du kör fläktarna för fullt tyder ju på att kylaren har dålig kontakt, kan finnas lite olika anledningar till det, torkad kylpasta, att skruvarna har släppt lite osv, att skruva av kylaren och byta kylpasta är inte så krångligt om man är noga och tar det lugnt så kan det bli bättre än original när det är klart, men ta gärna hjälp av nån om möjligt..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Rallew: Bor med i Skåne. Hör av dig om du behöver hjälp

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...