Varför är Apple-datorer så dyra?

Permalänk
Medlem

Varför är Apple-datorer så dyra?

En kompis till mig bad mig att kolla upp en imac till honom. Jag kan inget om IMac´s för att vara ärlig men kollade priser och en "värsting" kostade nästan 30000 kronor.
Man kan ge 30 tusen för dator om man vill ha det grymmaste men när jag kollade på spec så kunde jag bara inte tror det. Jag menar skojar Apple eller vad van?
Man fick bara en i5a.. och bara 8gb ram...
Och hårddisken?? 2TB av en förbannad HDD 5400 rpm. HAHAHAHA ÅR 2019. LOL

Jag var tvungen att kolla vidare. Sen är det tydligen så att de klistrar delarna mot själva skärmen så man kan inte byta ut den.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vem fan köper sådana datorer?

Förtydligad rubrik / Mod
Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zargoz:

En kompis till mig bad mig att kolla upp en imac till honom. Jag kan inget om IMac´s för att vara ärlig men kollade priser och en "värsting" kostade nästan 30000 kronor.
Man kan ge 30 tusen för dator om man vill ha det grymmaste men när jag kollade på spec så kunde jag bara inte tror det. Jag menar skojar Apple eller vad van?
Man fick bara en i5a.. och bara 8gb ram...
Och hårddisken?? 2gb av en förbannad HDD 5400 rpm. HAHAHAHA ÅR 2019. LOL

Jag var tvungen att kolla vidare. Sen är det tydligen så att de klistrar delarna mot själva skärmen så man kan inte byta ut den.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vem fan köper sådana datorer?

Märket betalar du för.

Permalänk
Medlem

Hypa journalister och video-editerare dom älskar mac inte för hårdvaran men för märket.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Visst betalar man ju en massa för logon, men det är nu ändå kanske inte riktigt så katastrofalt. Den har ju en 5K skärm. Man får ju betala sig sjuk fö en 4K skärm, så vad kostar då inte en 5K skärm? Detta plus småsaker som medföljande tangentbord, mus, inbyggda högtalare etc. gör ju saken lite bättre. Men visst, skärmen utgör säkert halva priset, minst. Resten av komponenterna en fjärdedel och äpplet en fjärdedel (grova uppskattningar).

Och nej, jag är definitivt ingen Applefanboy, men man måste ju se på hela helheten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trodde Apples brydde sig om "User experience" som de säger men har man verkligen det i åtanke när man säljer en nästan 30k dator med en HDD år 2019.
En video editerare skulle med fördel använda sig av en ssd istället för en hdd.

Jag ska kolla med han vad exakt han ska göra med datorn men jag skulle inte kunna med handen på hjärtat rekommendera honom en imac. Till något annat än att visa sina gäster.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Den är ännu värre. 57k för 1tb HDD lagring.Man kunde bara utöka den med HDD lagring. +4gb HDD för 13000 extra....

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Den är ännu värre. 57k för 1tb HDD lagring.Man kunde bara utöka den med HDD lagring. +4gb HDD för 13000 extra....

Du måste ha klickat snett nånstans

"iMac Pro levereras som standard med 1 TB snabb NVMe-baserad ssd-lagring. Ssd-lagring ger avsevärt högre prestanda jämfört med en vanlig hårddisk – en hastighetsökning du kommer att märka när du startar din iMac, öppnar en app, öppnar ett stort projekt eller hanterar dataintensiva arbetsuppgifter. Ssd-lagringen har inga rörliga delar, vilket gör den mycket tyst. Konfigurera maximalt lagringsutrymme med upp till 4 TB."

Gillar man inte Apples koncept så är det absolut rekommenderat att köpa valfri Windowsbestyckad PC istället.
Sitter nu och skriver på en 7 år (!) gammal Macbook Pro, den absolut bästa dator, samt elektronikpryl, jag någonsin ägt, alla kategorier.

För övrigt verkar samtliga (även vanliga) iMac hos apple gå att confa med SSD, du får helt enkelt sluta handla på felgiganten.

Permalänk
Inaktiv

Pengarna kanske går hit.

"Apple Confirms $1 Million Reward For Anyone Who Can Hack An iPhone"
https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2019/08/08/apple-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Trodde Apples brydde sig om "User experience" som de säger men har man verkligen det i åtanke när man säljer en nästan 30k dator med en HDD år 2019.
En video editerare skulle med fördel använda sig av en ssd istället för en hdd.

Jag ska kolla med han vad exakt han ska göra med datorn men jag skulle inte kunna med handen på hjärtat rekommendera honom en imac. Till något annat än att visa sina gäster.

Ja då man man öppna plånboken och betala för sig.

Det är priset man får betala för slippa Microsoft men förmodligen värt i väldigt många fall.

Själv har jag både en macbook pro och en gamingdator med windows, en dator fungerar alltid utmärkt och den andra jävlas hela tiden du kan nog räkna ut vilken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Du måste ha klickat snett nånstans

"iMac Pro levereras som standard med 1 TB snabb NVMe-baserad ssd-lagring. Ssd-lagring ger avsevärt högre prestanda jämfört med en vanlig hårddisk – en hastighetsökning du kommer att märka när du startar din iMac, öppnar en app, öppnar ett stort projekt eller hanterar dataintensiva arbetsuppgifter. Ssd-lagringen har inga rörliga delar, vilket gör den mycket tyst. Konfigurera maximalt lagringsutrymme med upp till 4 TB."

Gillar man inte Apples koncept så är det absolut rekommenderat att köpa valfri Windowsbestyckad PC istället.
Sitter nu och skriver på en 7 år (!) gammal Macbook Pro, den absolut bästa dator, samt elektronikpryl, jag någonsin ägt, alla kategorier.

Det kanske är konstigt att en Mac håller i 7 år. Jag har flertalet system liggande som är två och tre gånger äldre. Du vet, det är samma hårdvara som i en ordinär Windows PC, ändasedan de ditchade Power-PC crapet.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Du hade rätt. Den hade 1tb ssd. Ska man verkligen behöva gå upp i 57000 kronors klassen för att få 1tb ssd?

Du hade också rätt att man kunde byta till ssd. T.ex. 256ssd istället för 2200kr extra..

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Detta är anledningen till Hackintosh finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Pengarna kanske går hit.

"Apple Confirms $1 Million Reward For Anyone Who Can Hack An iPhone"
https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2019/08/08/apple-...

Gissar att det finns andra som värderar den kunskapen mycket högre än $1 miljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Och hårddisken?? 2gb av en förbannad HDD 5400 rpm. HAHAHAHA ÅR 2019. LOL

Ser inte hur du får det till det. Tror inte såna hårddiskar tillverkats sedan 90-talet.

Vad jag kan se är den 2TB, vilket är betydligt mer realistiskt, även om det fortfarande är rätt värdelöst, särskilt med det priset.

Permalänk
Medlem

För 30k får du på en iMac:

27” 5K skärm
16GB RAM
1TB SSD
i5 8:e Gen (4.1GHz)
Radeon Pro 570x
”Pro OS”
Tangentbord
Mus

Sen får man tänka på att det är en all-in-one dator.

Bara för o jämföra något så la jag ihop en dator+skärm+tangentbord/mus med liknande spec nedan:
Tänk dock på att detta är betydligt ”fulare” setup med en stor låda o massa kablar överallt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12723416

Sen ska du ha en skärm:
https://www.apple.com/se/shop/product/HMUB2ZM/A/lg-ultrafine-...

Och lite tangentbord o mus:
https://www.apple.com/se/shop/product/HMUB2ZM/A/lg-ultrafine-...

Då är vi uppe i följande:
Dator 11145kr
Skärm 13390kr
Tangentbord o mus 1398kr
Windows Pro OS (legit) 1779kr

Totalt: 27712kr

Så det är dyrt, men jämför hela paketen så är det inte så farligt. Men är du bara ute efter en dator och inte allt annat du får med så ja, då är det fruktansvärt dyrt.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: jag menade 2tb HDD 5400rpm sorry. Har redigerat nu!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vem fan köper sådana datorer?

Skulle säga att det är mycket företag. Vet en arkitektfirma i Stockholm som kör 70 st iMac 27" i5, 16GB. Många reklamfirmor, mediabolag etc kör också ganska enkla iMacs då dom inte behöver så mycket kraft i maskinerna men uppskattar (och ofta behöver) dom fina skärmarna. Tror det också är en combo av att dom gillar utseendet (ser bra ut i kontorslandskaet typ) samt att dom gillar att använda OS:et.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Man får ju betala sig sjuk fö en 4K skärm, så vad kostar då inte en 5K skärm?

Det enda andra 5K-skärm jag kunde hitta på Prisjakt var denna: LG UltraFine 5K 27MD5KA för 13 390 SEK.
Också 99% DCI-P3 och 500 cd/m² ljusstyrka. Med tanke på att den enda tredjepartsskärm som Apple säljer är från LG skulle jag tro att det kanske är praktiskt taget samma panel som i 27" iMac:en.

Skrivet av Zargoz:

Och hårddisken?? 2gb av en förbannad HDD 5400 rpm. HAHAHAHA ÅR 2019. LOL

Det är en hybrid mellan HD och SSD ("Fusion Drive™"). SSD-delen är på 128 GB.
i5:an är visserligen 6-kärnig och kan gå i upp till 4.6 GHz.

Din kompis skulle betala Elgiganten-skatt också. Det ser ut som att samma Mac kostar 25 000 på MediaMarkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Att man betalar premium för Apple borde inte vara en nyhet för någon, att starta en sådan här tråd är lite som att sparka in varenda öppen dörr som finns i västvärlden...

Men...
Det folk verkar ignorera när det kommer till priset på iMac är att det mesta du betalar för är skärmen.
Du kan ju roa dig med att sätta ihop ett paket med likvärda komponenter och en likvärdig skärm, du blir nog lite förvånad.

Sen finns det andra anledningar att vilja betala extra för en Apple-produkt. T.ex. så är deras ekosystem fullkomligt oslagbart, windows m.fl. kommer inte ens i närheten (om de inte gjort drastiska ändringar den senaste tiden). Eller varför inte betala lite extra för att få tillhöra den grupp som gång på gång tillhör de som är mest nöjda över sina produkter enligt undersökningarna.

Missförstå mig inte, jag tycker också att deras priser är hutlöst dyra för datorerna men som tur är har jag valet att köpa någonting annat, precis som du och din vän har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

T.ex. så är deras ekosystem fullkomligt oslagbart, windows m.fl. kommer inte ens i närheten (om de inte gjort drastiska ändringar den senaste tiden).

Jag har lite funderat på detta. Jag tycker att det är lite orättvist mot Windows att detta ofta poängteras när man jämför Windows med Apples OS. Jag skulle istället säga att Apple och Microsoft har olika approaches. Microsoft har satsat på att försöka göra Windows kompatibelt med så mycket som möjligt, vilket betyder att dom offrar en massa stabilitet, smidighet etc. för att få dåligt gjord mjukvara av diverse andra aktörer att fungera bra på Windows. Apple har igen skapat ett otroligt smidigt och stabilt OS genom att nästan uteslutande tillåta mjukvara av företaget självt. På så sätt är det ju mycket lättare att se till att allting fungerar smidigt ihop.

Jag generaliserar ju nu en massa såklart, men i alla fall.

Permalänk
Medlem

En sak som är bra med Apple är att deras mjukvara och hårdvara fungerar bra och är anpassade för varandra. Till skillnad från PC där vissa minnen inte lirar med vissa moderkort m.m.

Så köper man en Appledator så kan man förvänta sig lite strul. Det kanske lockar en del?

Men det gör ändå inte skäl för det dyra priset IMO.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En sak som är bra med Apple är att deras mjukvara och hårdvara fungerar bra och är anpassade för varandra. Till skillnad från PC där vissa minnen inte lirar med vissa moderkort m.m.

Så köper man en Appledator så kan man förvänta sig lite strul. Det kanske lockar en del?

Men det gör ändå inte skäl för det dyra priset IMO.

Kolla mitt tidigare inlägg i tråden, som ett paket är det inte så dyrt men är man bara ute efter en dator och inte resten är det som sagt välsigt dyrt. Men man måste ju jämföra Äpplen o Äpplen

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Visst betalar man ju en massa för logon, men det är nu ändå kanske inte riktigt så katastrofalt. Den har ju en 5K skärm. Man får ju betala sig sjuk fö en 4K skärm, så vad kostar då inte en 5K skärm? Detta plus småsaker som medföljande tangentbord, mus, inbyggda högtalare etc. gör ju saken lite bättre. Men visst, skärmen utgör säkert halva priset, minst. Resten av komponenterna en fjärdedel och äpplet en fjärdedel (grova uppskattningar).

Och nej, jag är definitivt ingen Applefanboy, men man måste ju se på hela helheten.

4K skärmar är ju inte så dyra men sen finns det ju självklart dyrare men som sagt så finns det Apple datorer från 9000kr och uppåt så de är ju inte jättedyra men Webhallen har ju en Imac för 16490Kr vilket inte var dåligt imo, kanske lite snålt på i3an enligt mig men behövs kanske inte mer? Jag är själv sugen på en Mac
https://www.webhallen.com/se/product/300152-Apple-iMac-21-5-R...

"Lite vanliga 4k skärmar till ett ok pris "Får vad du betalar för "
https://www.webhallen.com/se/product/291899-Philips-276E8VJSB...
https://www.webhallen.com/se/product/256831-Samsung-U28E590D-...
https://www.webhallen.com/se/product/293599-Samsung-LU32J590U...
https://www.webhallen.com/se/product/264146-ASUS-PB27UQ-27-IP...

Permalänk
Avstängd

Många fokuserar på skärmen och visst hade det varit trevligt med en 5K-skärm, men det är extremt dyrt i dagsläget. Du får en bra 4K- eller varför inte någon trevlig UW 3440x1440, med TB, grymma färger osv. för väldigt mycket mindre pengar. Visst är det något av en nedgradering jämfört med Imacens 5K-skärm men jag tror de flesta hade varit precis lika nöjda med 4K eller så.

Det är dock ofta så när man diskuterar med Apple-användare, de tar fasta på en liten detalj som antingen inte finns till alternativen eller som är väldigt dyr och säger att Apples produkt är prisvärd på grund av det när de allra flesta inte bryr sig så mycket om denna detalj. Exempelvis "haptic engine", "retina upplösning" på telefoner och datorer (för några år sedan), touch baren på macbook pro, "världens minsta proffsdator" i Mac Pro eller den stora touchplattan. Jag säger inte att apples produkter inte har fördelar men dessa detaljer är inte viktiga för de allra flesta.

Skrivet av Herr Kantarell:

En sak som är bra med Apple är att deras mjukvara och hårdvara fungerar bra och är anpassade för varandra. Till skillnad från PC där vissa minnen inte lirar med vissa moderkort m.m.

Så köper man en Appledator så kan man förvänta sig lite strul. Det kanske lockar en del?

Men det gör ändå inte skäl för det dyra priset IMO.

Fast samtidigt är det ju samma komponenter, Apple tillverkar inte minnen exempelvis utan det är samma skit som på en PC, de bara kostar väldigt mycket mer (om man köper de från Apple som man ofta är tvungen att göra). Sen har de förstås vissa saker som är faktiskt bättre, som deras minnesprestanda i telefonerna exempelvis.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej, @Zargoz!

Jag har förtydligat rubriken på den här tråden. Det blir mycket lättare att hitta på forumet om alla trådar har tydliga rubriker. Observera att detta är ett krav enligt våra forumregler.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Hedersmedlem

@Holmgren3n: Du får dock i din jämförelse tänka på att om du köper en iMac så får du bildskärmen integrerad med datorn. Vill du uppgradera är det kasta/sälja och köpa ny som gäller. I exemplet där du köper skärm och tangentbord/mus separat så kan du behålla skärmen, tangentbord och mus till nästa dator.

Sen får man för 1400 kr betydligt bättre tangentbord/mus hos någon annan än Apple för samma pris.

Bygger du datorn själv gäller även samma för typ chassi, nätdel och fläktar om man köper bra grejer. Beroende på processortillverkare och hur ofta man uppgraderar kan samma även gälla för minne och moderkort, för att inte tala om lagring, fast då är vi inne på en lite orättvis jämförelse ändå, för samma skulle rent teoretiskt också kunna gälla Mac om man kunde bygga den själv.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Vem fan köper sådana datorer?

Jag, exempelvis.

Faktum: Behöver du primärt en speldator ska du inte köpa en Mac.
Faktum: Behöver du en Mac, så kommer den bara att vara prismässigt konkurrenskraftig i början av försäljningscykeln.
Faktum: Apple säljer fortfarande datorer med lagringslösningar baserade på 5k4-rpm-diskar i det lägre segmentet.
Faktum: Om du inte behöver en stor del av komponenterna i en Mac-modell så kommer den att vara dyr jämfört med att köpa en dator utan dessa komponenter.

Men:
Om du behöver en dator för en konkret uppsättning uppgifter och det finns en Mac-modell som uppfyller dina prestandabehov, så kan du sedan kolla hos HP, Dell, samt Lenovo vad du får betala för en likvärdig premiumdator i samma segment.
Du betalar för att få en färdig maskin med hög byggkvalitet, fantastisk skärm och (om du betalar för SSD istället för snålvarianten med hårddisk) I/O-prestanda som slår det mesta på marknaden.

Konkret exempel:
Jag använder i jobbet en MacBook Pro från 2013. Förutom grafikmässigt, där det hänt otroligt mycket sedan dess, skulle jag fortfarande behöva kasta ut runt 30 papp för att få en laptop som är meningsfullt bättre för mitt användningsområde.
Detta gäller naturligtvis även om du hade köpt en high-end Lenovo-laptop i samma veva. Men i vår organisation (som i varje läge har ~300 laptops) finns det inte en enda Lenovo-laptop från den tiden som fortfarande är mekaniskt OK, medan min laptop fortfarande känns nära nog som ny (minus de skönhetsfläckar man kan räkna med att samla på sig under ett drygt halvdecennium.

Faktum: Materialval påverkar kostnaden men också kvaliteten.

Det är också först de senaste åren som det börjat gå att få icke-Apple-laptops med så hög skärmkvalitet som jag haft sedan jag bytte till Mac år 2010. Fatta vilken skillnad det gör för bekvämligheten att kunna sitta i allt annat än direkt solsken och jobba.

Faktum: En bra skärm är dyr men påverkar hur länge du kan använda din dator.

Och slutligen: Apples datorer har generellt sett överlägsen upplevd kvalitet på sin mjukvara. Utvecklare på den plattformen har i alla år drillats att bry sig om användarupplevelsen på ett sätt som saknar generellt motstycke på andra plattformar. Kombinera det med ett Unix-baserat operativsystem som kanske inte når den toppfart du under vissa omständigheter kan nå i Windows, men där genomsnittshändelsen har betydligt kortare väntetid, och du har ett system som i princip aldrig står i vägen för dig när du arbetar med din dator.

Åsikt: Det är värt pengar att inte vara frustrerad varje gång man använder en dator.

Sammanfattningsvis:
Jo, en dator från Apple är dyr. Men den är dyr som en premiumbil är dyr jämfört med en budgetbil: Om du inte står helt utanför produktens marknadssegment kommer du att uppskatta vad det är som gör den dyrare. Om du inte gör det så är du per definition inte en del av maskinens målgrupp. Och är du inte det så står det dig fritt att lägga pengarna på något som passar dig bättre, men det är poänglöst att bråka med dem som konkret har nytta av - och kanske i längden till och med sparar pengar genom att köpa - maskiner som kostar mer i inköp.

Permalänk
Medlem

När några av er blir äldre kommer ni upptäcka att en vara är värd precis så mycket som någon är villig att betala för den...

Permalänk
Medlem

Skärmar håller ju måttet längre än resterande komponenter, jag skulle aldrig köpa en stationär dator med inbyggd skärm av just den anledningen. Det är slöseri med pengar.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535