Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ulrik Lindelö, som jag citerar ovan, är/var ledare för svenska grillandslaget. Skulle tro att han

Var på grillkurs med Ulrik för några veckor sen, han berättade om någon som inför en intervju och blindtest sa att han vågade sätta livet på att han kunde känna skillnaden. Det blev noll rätt i blindtestet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är det värt att slå till på en sån här? Har aldrig ägt en grill eller grillat något i hela mitt liv (låter dom som kan sköta det)

Går det att få in någon slags stekplatta i en sån? Gillar ju hamburgare...

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eld...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ett hett tips. Skaffa utrustning för sous vide eller om man redan har det. Skaffa en skorstenständare. Fyll skorstenständaren med kol, tändfyr på kolet på ett lämpligt sätt. Sätt gallret på skorstenständaren, när kolet är tillräckligt varmt grilla det sous-vidade köttet. Var försiktig, det går riktigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Är det värt att slå till på en sån här? Har aldrig ägt en grill eller grillat något i hela mitt liv (låter dom som kan sköta det)

Går det att få in någon slags stekplatta i en sån? Gillar ju hamburgare...

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eld...

Skickades från m.sweclockers.com

De där är jättebra tills något går sönder. Funktion i princip samma som de dyrare (big green egg, primo, kamado joe, etc) men de dyrare har i regel 20+ års garanti.
Framför allt firebox brukar kunna spricka efter ett par år.
Men för det priset är det nog värt ändå, du har ju tre års reklamationsrätt om inte annat.

Stekplatta är bara att skaffa något i gjutjärn i lämplig storlek.

Skrivet av Minthon:

Ett hett tips. Skaffa utrustning för sous vide eller om man redan har det. Skaffa en skorstenständare. Fyll skorstenständaren med kol, tändfyr på kolet på ett lämpligt sätt. Sätt gallret på skorstenständaren, när kolet är tillräckligt varmt grilla det sous-vidade köttet. Var försiktig, det går riktigt fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Sous vide i all ära, men reverse sear och passa på att röka köttet trycker jag är trevligare

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Innanlår, ryggbiff och entrecote från älg. De är de absolut godaste på grillen. Ni som säger fläskkarré, de är ju riktigt vidrigt. Senor, hinnor och massa mög. Riktigt äckligt att få i munnen till och med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Honungsglazade kamben är smarrigt och kladdigt!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Är det värt att slå till på en sån här? Har aldrig ägt en grill eller grillat något i hela mitt liv (låter dom som kan sköta det)

Går det att få in någon slags stekplatta i en sån? Gillar ju hamburgare...

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eld...

Skickades från m.sweclockers.com

du kan köpa en pizza sten och köra hamburgare på-
Tackar för tipset jag köpte en sådan grill för 1 vecka sedan men har jobbat och nu dåligt väder så har inte testat den än.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har varit på tok för bekväm den här sommaren. Blev bara en enda grillning. Dock var det många timmars grillning av alla möjliga sorters kött istället för det vanliga.

Permalänk
Medlem

I år blev det mycket korv
Kyckling till övriga familjen som vanligt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tomahawk (entrecote med ben):

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Säsongen är igång
Gått från kol till gasol och investerat i en Weber Genesis.
Skall bli spännande att lära sig använda denna.
Enda nackdelen är att kanske är för smidigt och tar för kort tid
Skall på jakt efter ett bra ställe att köpa annat än vac-packat kött från köttdiskarna.
Ser fram emot sommarens grillsessioner!

Permalänk
Medlem

Grill & BBQ SM drabbas också av corona och skjuts upp till september.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Grill & BBQ SM drabbas också av corona och skjuts upp till september.

Där ser man, det var väl ingen högoddsare direkt Corona drabbar högt och lågt.

Verkar som många inte sparkat i gång själva heller med tanke på aktiviteten i denna tråden.
Jag har redan tömt en 10kg gasolflaska i div grillsessioner.
Idag blir det nog lax!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Verkar som många inte sparkat i gång själva heller med tanke på aktiviteten i denna tråden.
Jag har redan tömt en 10kg gasolflaska i div grillsessioner.
Idag blir det nog lax!

Så mycket har jag inte hunnit grilla än men förra helgen blev det smashburgare av högrevsfärs. Senaste dagarna har det blivit lammfärsbiffar och ett gäng goda korvar. Inget avancerat eller särskilt tidskrävande men gott.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Så mycket har jag inte hunnit grilla än men förra helgen blev det smashburgare av högrevsfärs. Senaste dagarna har det blivit lammfärsbiffar och ett gäng goda korvar. Inget avancerat eller särskilt tidskrävande men gott.

Trevligt!
Kör du smashburgare på galler eller stekplatta?
Mestadels efter första testen av skivat kött av olika sorter, så har det blivit hela bitar på över kilot. Rostbiff, ryggbiff och piccahna.
Vissa har blivit riktigt bra nån tog jag lite för tidigt
Nu har jag alla termometrar på plats, bla en ”thermapen 4”
Det blir riktigt bra med rätt verktyg
Om en stund blir det som sagt laxspett med lime och sumak

Permalänk
Medlem

@Bowman99: Stekplatta, köpte en som tillbehör till min gamla Weber Q300 för några år sedan. Blir riktigt bra och enklare än att smasha inomhus i gjutjärnspanna.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@Bowman99: Stekplatta, köpte en som tillbehör till min gamla Weber Q300 för några år sedan. Blir riktigt bra och enklare än att smasha inomhus i gjutjärnspanna.

Coolt, är sugen på en sån, men kan inte bestämma mig för om jag skall välja en panna till ”GBS”-hålet, eller plattan man kan byta ut ett av mina galler med.
Har en Weber Genesis II.
Nån som har erfarenhet av dessa olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kör du smashburgare på galler eller stekplatta?
Mestadels efter första testen av skivat kött av olika sorter, så har det blivit hela bitar på över kilot. Rostbiff, ryggbiff och piccahna.
Vissa har blivit riktigt bra nån tog jag lite för tidigt
Nu har jag alla termometrar på plats, bla en ”thermapen 4”
Det blir riktigt bra med rätt verktyg
Om en stund blir det som sagt laxspett med lime och sumak

Det är inte smash om man gör den på galler, hela grejen är att fettet ska vara kvar.
Thermapen är grym, borde skaffa en sån med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Coolt, är sugen på en sån, men kan inte bestämma mig för om jag skall välja en panna till ”GBS”-hålet, eller plattan man kan byta ut ett av mina galler med.
Har en Weber Genesis II.
Nån som har erfarenhet av dessa olika?

Har gamla genesis med både platta och GBS-panna.

Plattan är grym om du ska göra mycket, och väldigt trevlig att stå ute och köra pytt i panna och såna grejer på med.
GBS-pannan är helt ok men tillför egentligen inget över vilken gjutjärnspanna som helst som du bara ställer på gallret (eller om den råkar ha samma mått som hålet så passar den såklart). Går att fynda billigt på loppis om du inte har.
Jula har en lite mindre platta att lägga på gallret om du vill gå en billig mellanväg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte smash om man gör den på galler, hela grejen är att fettet ska vara kvar.
Thermapen är grym, borde skaffa en sån med.

Nej sant såklart.
Ja thermapen 4 är fantastisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har gamla genesis med både platta och GBS-panna.

Plattan är grym om du ska göra mycket, och väldigt trevlig att stå ute och köra pytt i panna och såna grejer på med.
GBS-pannan är helt ok men tillför egentligen inget över vilken gjutjärnspanna som helst som du bara ställer på gallret (eller om den råkar ha samma mått som hålet så passar den såklart). Går att fynda billigt på loppis om du inte har.
Jula har en lite mindre platta att lägga på gallret om du vill gå en billig mellanväg.

Ja ok.
Kändes som att plattan blir så liten.
Jag har en 310, och då känns ju ett av grillgallrena som ganska litet?
Men det kanske inte blir det?
Svårt att välja innan man sett båda egentligen.
Den på jula såg nice ut, funkar det ok att bara lägga den på gallret alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok.
Kändes som att plattan blir så liten.
Jag har en 310, och då känns ju ett av grillgallrena som ganska litet?
Men det kanske inte blir det?
Svårt att välja innan man sett båda egentligen.
Den på jula såg nice ut, funkar det ok att bara lägga den på gallret alltså?

Japp, funkar att lägga på gallret.
Nya 310 har väl ungefär samma mått som min gamla tror jag, men stekplattan kanske är annorlunda?
Ett halvt galler är ju jättemycket yta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, funkar att lägga på gallret.
Nya 310 har väl ungefär samma mått som min gamla tror jag, men stekplattan kanske är annorlunda?
Ett halvt galler är ju jättemycket yta.

Var ute och mätte lite. Det är nåt skumt.
Måtten på webers stekplatta till Genesis II är 37cm bred.
Bredare än ett av gallren. Således skulle den ta en del av det runda med. Oavsett så passar det inte genom att ta bort delar av befintligt galler. Vet inte hur dom tänkt att det skall sitta?
Bara ligga på gallrena då kanske?
Då kan man ju lika gärna köpa julas platta.
Förresten så kopplade jag precis in en ny grilltemperaturmätare med fäste till galler till igrill3 från weber, funkade bara sporadisk, så ”död ur box” lite trist. Reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Var ute och mätte lite. Det är nåt skumt.
Måtten på webers stekplatta till Genesis II är 37cm bred.
Bredare än ett av gallren. Således skulle den ta en del av det runda med. Oavsett så passar det inte genom att ta bort delar av befintligt galler. Vet inte hur dom tänkt att det skall sitta?
Bara ligga på gallrena då kanske?
Då kan man ju lika gärna köpa julas platta.
Förresten så kopplade jag precis in en ny grilltemperaturmätare med fäste till galler till igrill3 från weber, funkade bara sporadisk, så ”död ur box” lite trist. Reklamation.

Kollade min och den är ungefär 50x30, passar precis när man tagit bort ett galler.
De verkar ju ändrat designen helt, min gamla ser ut ungefär såhär:
https://www.hultens.se/stekplatta-i-gjutjarn-spirit-300-weber...

Men på de nya sitter GBS hålet inte i mitten längre har jag för mig?
Det är ju nackdelen med min när man använder den, att det blir ett halvt GBS hål bredvid.

Tråkigt med igrillen, jag har en 2'a som fungerar bra. Perfekt när man kör flera bitar

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kollade min och den är ungefär 50x30, passar precis när man tagit bort ett galler.
De verkar ju ändrat designen helt, min gamla ser ut ungefär såhär:
https://www.hultens.se/stekplatta-i-gjutjarn-spirit-300-weber...

Men på de nya sitter GBS hålet inte i mitten längre har jag för mig?
Det är ju nackdelen med min när man använder den, att det blir ett halvt GBS hål bredvid.

Tråkigt med igrillen, jag har en 2'a som fungerar bra. Perfekt när man kör flera bitar

Ja jag får forska lite till i detta med stekplattan.
Nej GBS hålet sitter lite åt sidan.
Jag får väl ringa Weber och kolla, dom har en trevlig kundservice.
Det var en ny temperaturprobe som inte funkade, själva igrill-hubben funkar fint.
Jaja, happy BBQ-ing:)

Permalänk
Medlem

Nya grillen inhandlad
Det blev en Weber Master-Touch GBS E-5750 , ska bli spännande med helgrillad kyckling och annat smått och gott.
Hur tänder ni era briketter?
1. Tändvätska och en pyramid av briketterna.
2. Tändvätska och briketterna utlagda på gallret
3. Skorstenständare + tändkuber
4. Annat
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

3. Skorstenständare med tidningspapper. Jag har handskar på när jag häller i briketterna.
Gillar inte tändvätska för det luktar inge vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Nya grillen inhandlad
Det blev en Weber Master-Touch GBS E-5750 , ska bli spännande med helgrillad kyckling och annat smått och gott.
Hur tänder ni era briketter?
1. Tändvätska och en pyramid av briketterna.
2. Tändvätska och briketterna utlagda på gallret
3. Skorstenständare + tändkuber
4. Annat
Mvh / Mange

Looftlighter är det enklaste imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Nya grillen inhandlad
Det blev en Weber Master-Touch GBS E-5750 , ska bli spännande med helgrillad kyckling och annat smått och gott.
Hur tänder ni era briketter?
1. Tändvätska och en pyramid av briketterna.
2. Tändvätska och briketterna utlagda på gallret
3. Skorstenständare + tändkuber
4. Annat
Mvh / Mange

1. Svär inte
2. Svär inte
3. Ja
4. Looft lighter eller annan eltändare är ganska bra alternativ.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En fråga.
Direkt eller indirekt grillning av fläsk och kyckling?
Själv kör jag på indirekt vid kycklingfilé då det inte blir så torrt då.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition