Permalänk
Medlem

Ostabil nätverk

Hej,

Fick fiber indraget i lägenheten och har Bredband2 (ingår i hyran), men då och då tappar jag nätverket i nån sekund, eller att det är segt i nån sekund.
Hur kan jag undersöka om det är fel på nätet eller om det är fel på min router Asus RT-AC1900U?
Kan man se nånstans i routern eller annat sätt?

Ringer jag Bredband2 kommer de troligen be mig att testa med kabel, kan tyvärr inte sitta och vänta att det ska hända, kanske inte får felet på flera timmar.

Kör med mobil, surfplatta och laptop trådlöst.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Ringer jag Bredband2 kommer de troligen be mig att testa med kabel, kan tyvärr inte sitta och vänta att det ska hända, kanske inte får felet på flera timmar.

Du verkar ändå ha lite uppfattning om vad som kan vara fel, så testa med kabel innan du ringer....?

Permalänk
Medlem

Haft ett par asus routrar(har en nu) men det trådlösa har nästan alltid kronglat. ofta funkar det bra så länge man har väldigt bra mottagning men så fort man tappar en "plupp" så blir det ostabilt och tappar kontakten. detta syns oftast inte förutom att när den laddar in en sida så fastnar den i början och bara "tuggar".
detta kan "lösas" tillfälligt med att sätta på och av wifit i enheten man använder.

efter dessa problem med mina asus routrar som började märkas rejält när jag flyttade från min etta till ett hus så köpte jag en AP i form av unifi och har inte ångrat mig en sekund trots att den är slöare än asusen med sina väldigt höga hastigheter.
den tappar aldrig kontakten och inga sidor "tuggar" i oändlighet längre och trots att jag står mindre än en meter ifrån att den tappar kontakten(långt ut på tomten) så fungerar det fortfarande även om hastigheten blir riktigt låg då.

vissa asus lider också av värmeproblem, säkert fixat nu men googla på din modell och se om andra lider av samma. jag köpte mig en rt66u tror jag den hette där jag fick modda dit en fläkt för den blev så varm så att wifit dog helt. den höll så i ca 1 år. hade innan dess en rt56u och nu har jag en rt87u. av dom hade rt56u stabilast nätverk.

blev lite luddigt såhär på kvälls kvisten hoppas du förstod något

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har full signal på mina enheter, routern är bara 4m ifrån med fri sikt.

Använder oftast mobilen eller surfplattan, får väl börja använda laptop med kabel för att se.

Routern har senaste firmware.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011