Kan någon med Synology NAS (Gärna DS218) bekräfta att följande fungerar (inför byte av nas).

Permalänk
Medlem

Kan någon med Synology NAS (Gärna DS218) bekräfta att följande fungerar (inför byte av nas).

Ska byta märke på NAS då min äldre NAS ska hamna på ett annat ställe.
Ska byta till Synology, 2 Diskars och då troligen någon av 218 (plus eller play).

Vad jag behöver veta:
Fungerar 3e parts sidor med "packet" fortfarande ? ( typ -> https://synocommunity.com )
Samt Plex server helt utan transcode (enbart "rena" strömmar)?

Det är två saker som är dealbreak för mig:
Om en BT klient (deluge eller liknande) med Socks5 inte skulle fungera.
Om Plex inte skulle fungera alls trots ingen transcode.

Vore sjukt tråkigt att köpa en NAS, pilla in diskarna, göra en raid och sen funkar inte mjukvaran som jag vill.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd
Jag gav upp på synology för ett tag sedan, då deras support är ett skämt.

Men när det gäller plex & transcoding, det går och förhindra omkodningen som sker, om man nu vill det.
Jag har t.ex. så att all min media spelas upp i direct stream / direct play, och om nån omkodningen skulle starta så stängs själva strömmen ner efter ca 10-25sec och användaren som strömmar från min plex server tvingas ställa in rätt inställningar.

Det går att ställa in detta på synology

När det gäller BT klienter.
Synology har stöd för docker, och linuxserver.io har qbittorrent klient.
Så Socks5 ska fungerar.

Krävs nog dock en del konfiguration för att få allt och fungerar 😋

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

@Zidichy:

Verkar vara ett evigt pillande med docker och jag är inte insatt i virtualisering.
Så undviker gärna det in i det sista om det går.

Qnap verkar ha en trevligt 2bay NAS också med Fullt plex stöd.
Men det är samma sak där, hur vet jag att 3e parts Klienter (packet källor) fungerar idag då guider man hittar är äldre (typ kompatibilitet med Qbittorent)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Docker är simpelt och installera och de lär inte försvinna heller så du bör sätta dig in i hur det fungerar,
då en nas oftast har linux os, och allt ska vara i dockers & containers numera

Japp såg ut och vara en väldigt fin QNap Nas jag gillar designen.
Men nas:n kommer att omkoda det du spelar upp, vad nas:n omkodar beror på hur din media ser ut.

Om du inte hittar nån guide online. så antar att de bästa du kan göra är att kolla på review video där nån går igenom vad för något som produkten har stöd för. (om de nu finns nån ^^ )

Det är alltid bättre och bygga själv samt köra det OS man är mest bekväm i så att man vet hur man ställer in allt.
På så sätt får man sin media server optimal

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Avstängd

@hakd: Jag skulle nog säga att en egenbyggd NAS kommer vara enklare att ställa in än en från både Synology och Qnap. Jag kör själv med Synology, men jag använder då NASen uteslutande som kallagring och backup.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.