Nintendo uppgraderar skärmpanel till Switch för längre batteritid

Permalänk
Melding Plague

Nintendo uppgraderar skärmpanel till Switch för längre batteritid

De kommande uppgraderingarna av Nintendos spelkonsol Switch ska bestyckas med nya bildpaneler från Sharp, vilka bland annat ska tillföra bättre batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Looking "Sharp"!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PS Vita 2!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om dessa IPS paneler är så mycket bättre än dagens standard, varför används inte detta i spelskärmar?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Om dessa IPS paneler är så mycket bättre än dagens standard, varför används inte detta i spelskärmar?

Dyra att tillverka? Svåra att få upp i högre hz? Min spontana tanke iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Om dessa IPS paneler är så mycket bättre än dagens standard, varför används inte detta i spelskärmar?

För att det är nytt och förmodligen för dyrt och inte moget nog än?

Som med allt nytt så ska det testas nånstans först innan man lanserar det på bred front. Sen kan det va så enkelt att tillvärkningen inte kommit igång ordentligt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyR3:

Dyra att tillverka? Svåra att få upp i högre hz? Min spontana tanke iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt att det skulle va begränsat av hz, då sharp visade upp en IGZO display med 120hz och 8k för 3 år sen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tveksamt att det skulle va begränsat av hz, då sharp visade upp en IGZO display med 120hz och 8k för 3 år sen.

Som sagt, bara spontant tanke. Tänkte väll mer kostnad isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från wikipedia:

Citat:

The current impediment to large-scale IGZO manufacturing is the synthesis method. The most widely used technique for Transparent Conducting Oxide (TCO) synthesis is Pulsed Laser Deposition (PLD). In PLD, a laser is used to focus on nano-sized spots on solid elemental targets. Laser pulse frequencies are varied between the targets in ratios to control the composition of the film. IGZO can be deposited onto substrates such as quartz, single-crystal silicon, or even plastic due to its ability for low-temperature deposition. The substrates are placed in a PLD vacuum chamber, which controls oxygen pressure in order to ensure favorable electrical properties. After synthesis, the film is annealed, or gradually exposed to air to adjust to the atmosphere.

While PLD is a useful and versatile synthesis technique, it requires expensive equipment and plenty of time for each sample to adjust to regular atmospheric conditions. This is not ideal for industrial manufacturing.

Solution Processing is a more cost effective alternative. Specifically, combustion synthesis techniques can be used. Kim et al used a metal nitrate solution with an oxidizer to create an exothermic reaction. One common type of combustion synthesis is spin coating, which involves depositing In and Ga solution layers onto a hot plate and annealing at temperatures roughly between 200 and 400 degrees C, depending on the target composition. The films can be annealed in air, which is a large advantage over PLD.

Combustion processing has potential as a new synthesis method, but more research is required to assess its viability. The Bedzyk Group at Northwestern University is currently comparing properties such as the crystallization temperature and electron mobility between IGO films made by PLD and combustion processing.

tl;dr: Tillverkningsprocessen är dyr och tar lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Från wikipedia:

tl;dr: Tillverkningsprocessen är dyr och tar lång tid.

Inte bara det utan två av ämnena, indium och gallium, är väldigt dyra metaller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Om dessa IPS paneler är så mycket bättre än dagens standard, varför används inte detta i spelskärmar?

Om du menar 1ms IPS-paneler så är dem redan på G i kommande spelskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Om dessa IPS paneler är så mycket bättre än dagens standard, varför används inte detta i spelskärmar?

Antagligen för att inget i artikeln eller hur sharp beskriver tekniken känns som någon direkt usp för en spelskärm

”Revolutionary IGZO display technology delivers high-resolution, ultra-low power, and slim product profiles”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte energibesparingen kommer genom väldigt aggressiv pvm-modulering.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Känns som batteritiden känns helt safe på kommande Switch.

Önskar Nintendo kunde pumpa upp hårdvaran lite nu när de kommer ha bättre batteritid.

För mig skulle det inte göra något om Switch var ca 0.5 cm tjockare om de kunde pressa i ett större batteri och lite fetare hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är detta några steg i riktningen att Switch även skall ersätta nuvarande 3DS-gen?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

@norrby89:

De har även telefoner på den japanska marknaden som använder högupplösta IGZO-paneler med 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Känns som batteritiden känns helt safe på kommande Switch.

Önskar Nintendo kunde pumpa upp hårdvaran lite nu när de kommer ha bättre batteritid.

För mig skulle det inte köra något om Switch var ca 0.5 cm tjockare om de kunde pressa i ett större batteri och lite fetare hårdvara.

De behöver inte mer hårdvara, de behöver göra mer spel!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Är detta några steg i riktningen att Switch även skall ersätta nuvarande 3DS-gen?

Ja, 3DS är redan död mer eller mindre har börjat märkas då vissa appar börjar sluta fungera. Och inga mer spel från Nintendo kommer komma på den, har vi tur så kanske det kommer några från tredjepart men dem lär inte va många. Visst Nintendos amerikanska president säger att den lever vidare men vettefan asså.

https://www.digitaltrends.com/gaming/nintendo-3ds-stays-alive...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Tål då att nämnas att den "nya" switchen släppts i USA, blivit ituskruvad och konstaterat att den än så länge INTE innehåller denna panel.

Kanske blir det en till mini-revision då men det börjar bli lite löjligt. Klart man inte kan argumentera emot förbättringar men vilken jävla röra. Hade varit bättre om nya revisionen hade både tegra- och skärmuppgraderingen samtidigt istället för att det nu potentiellt blir en jobbig jakt att få tag på den "bästa" modellen.

Men det kan ju annars handla 100% om endast Lite-enheten som bestyckas med ett riktigt tråkigt litet batteri för att kompensera emot alla förbättringar..

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Känns som batteritiden känns helt safe på kommande Switch.

Önskar Nintendo kunde pumpa upp hårdvaran lite nu när de kommer ha bättre batteritid.

För mig skulle det inte köra något om Switch var ca 0.5 cm tjockare om de kunde pressa i ett större batteri och lite fetare hårdvara.

Dom har några gånger höjt max-gränsen för hur högt utvecklarna kan köra gpu i så det går sakta åt det hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Känns som batteritiden känns helt safe på kommande Switch.

Önskar Nintendo kunde pumpa upp hårdvaran lite nu när de kommer ha bättre batteritid.

För mig skulle det inte köra något om Switch var ca 0.5 cm tjockare om de kunde pressa i ett större batteri och lite fetare hårdvara.

Behövs en ny dockningsstation i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

De behöver inte mer hårdvara, de behöver göra mer spel!

Hur många switch spel äger du? Har du kollat in Nintendo shoppen? Dräller in nya spel varje vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfekt. har lovat dottern ett switch i julklapp, så då borde ju enheterna som säljs vara de uppdaterade.
Finns det serienummer på boxarna som man kan gå efter för att vara på säkra sidan?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hur många switch spel äger du? Har du kollat in Nintendo shoppen? Dräller in nya spel varje vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu pratar jag självklart om de AAA spel man köper en Nitendo konsol för. Dessa är det extremt få av, särskilt när man räknar bort spel de redan har till tidigare konsoler. Att de försöker dölja detta genom massa indispel och enligt mig annat skräp är en helt annan sak.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av TateM:

Är detta några steg i riktningen att Switch även skall ersätta nuvarande 3DS-gen?

Även om den kanske gör det så är switch ingen vidare bra som det, den är för stor och klumpig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

IGZO är väl samma som TN? Fin ”uppgradering”.

Edit: Nej vänta, nu tänkte jag fel, IGZO kan vara både IPS och TN tydligen, så det kanske är en uppgradering trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Nu pratar jag självklart om de AAA spel man köper en Nitendo konsol för. Dessa är det extremt få av, särskilt när man räknar bort spel de redan har till tidigare konsoler. Att de försöker dölja detta genom massa indispel och enligt mig annat skräp är en helt annan sak.

Vi har väl alla olika smak, men personligen tycker jag Switchen är proppfull med bra spel, med nya intressant varje vecka. Sedan köp har jag hittills klarat över 30 spel.

Men, jag ser ingen korrelation mellan ”bra spel” och AAA-spel. Kanske tom tvärtom. Tar mycket hellre ett indiespel med skön idé som är 7-8 timmar långt, än ett AAA-spel med artificiella mekanismer för att mjölka ut det till 30h.

Men, i slutändan är det formfaktorn som varit avgörande för mig. Min ”spelkarriär” var mer eller mindre på hyllan innan Switchen, nu spelar jag lätt 10-15 h i veckan i soffan, på landet, i fjällen, på flygplanet etc.

Nya lilla modellen blir ett givet köp för mig i alla fall eftersom jag sällan använder dockan. Barnen blir nog också glada över att få den gamla som sin egna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon279748:

IGZO är väl samma som TFT? Fin ”uppgradering”.

Där är rätt stor skillnad på en dålig IPS och en bra TN.

Tar hellre en bra TN än dålig IPS, alla dar i veckan.

Min kompis har en billig LG IPS som är seg som fan(skulle aldrig vilja spela någon from av FPS på den, eller till och med Civ så illa det är) och extrema mängder ips glow så det känns som man vill peta ut ögonen.

är alla ips så? absolut inte men är detta en bra IGZO panel så är den nog behagligare att spela på då switchens panel är rätt seg, iaf på min.

nu är jag visserligen van vid 0.5ms och 240hz(eller min CRT för den delen som ligger på "0")

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Vi har väl alla olika smak, men personligen tycker jag Switchen är proppfull med bra spel, med nya intressant varje vecka. Sedan köp har jag hittills klarat över 30 spel.

Men, jag ser ingen korrelation mellan ”bra spel” och AAA-spel. Kanske tom tvärtom. Tar mycket hellre ett indiespel med skön idé som är 7-8 timmar långt, än ett AAA-spel med artificiella mekanismer för att mjölka ut det till 30h.

Men, i slutändan är det formfaktorn som varit avgörande för mig. Min ”spelkarriär” var mer eller mindre på hyllan innan Switchen, nu spelar jag lätt 10-15 h i veckan i soffan, på landet, i fjällen, på flygplanet etc.

Nya lilla modellen blir ett givet köp för mig i alla fall eftersom jag sällan använder dockan. Barnen blir nog också glada över att få den gamla som sin egna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratar spel i Mario Odyssey och Zelda klassen, d.v.s de spel som man köper Nintendo för. Allt annat kör jag häller på andra plattformar, oftast är de bättre och billigare där.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Perfekt. har lovat dottern ett switch i julklapp, så då borde ju enheterna som säljs vara de uppdaterade.
Finns det serienummer på boxarna som man kan gå efter för att vara på säkra sidan?

Den nya varianten med bättre batteritid ska ha en rödare förpackningar (vad det nu betyder) enligt en tidigare artikel här på Sweclockers. Däremot finns det nog inget sätt att veta vilken skärm som används än men det kommer troligtvis gå att se via serienummer eller liknande så småningom.

Eftersom det inte används i de nyare modellerna som finns att köpa i USA kanske det dröjer ett tag innan de dyker upp i handeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz