Tangetbords symboler som inte funkar med svenskt tangetbordspråk

Permalänk
Medlem

Tangetbords symboler som inte funkar med svenskt tangetbordspråk

tjena tjena
har fått ett mycket konstigt problem med win10 där jag inte längre kan skriva vissa symboler så som ^ och

Om jag byter till engelska så funkar knapparna utan problem och jag har testat med flera olika tangentbord samt installerat om språkpaketet men utan lösning.

Mina googleskillz är inte med mig denna gång så jag vänder mig till er. är det någon som har en lösning på mitt problem så är jag evigt tacksam för lösningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EBurkis:

tjena tjena
har fått ett mycket konstigt problem med win10 där jag inte längre kan skriva vissa symboler så som ^ och

Om jag byter till engelska så funkar knapparna utan problem och jag har testat med flera olika tangentbord samt installerat om språkpaketet men utan lösning.

Mina googleskillz är inte med mig denna gång så jag vänder mig till er. är det någon som har en lösning på mitt problem så är jag evigt tacksam för lösningen!

Jag fick iaf fram ^ genom att först trycka shift + symbolen på mitt tangentbord och sedan mellanslagstangenten efter, det är samma om man vill skriva idé med ett e på slutet. Är det så du tänker?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers: inget av det funkar :/

Permalänk
Medlem

@EBurkis: Vad händer om du provar med Windows inbyggda "Skärmtangentbord"?

(Du öppnar det med Win+U och sen under Tangentbord: Använd skärmtangentbordet. Eller startmenyn och sök på Skärmtangentbordet)

Har du ändrat något nyligen? Är det samma i alla program?

Permalänk
Medlem

@phedd: det är överallt. skärmtangetbordet funkar inte heller. det är som knappen inte existerar i språkpaketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av EBurkis:

@phedd: det är överallt. skärmtangetbordet funkar inte heller. det är som knappen inte existerar i språkpaketet

Har du testat att installera om språkpaketet

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@vinylens: yup, bytt till engelska och avinstallerat allt. men utan resultat

Permalänk
Medlem

@EBurkis: @EBurkis: Kan du skicka screenshot på hur skärmtangentbordet ser ut? Förstår inte hur du menar med att knappen inte finns i språkpaketet. Har den ersatts av nån annan knapp? Är det bara tomt där?

Om det har med språkpaketet att göra så borde det räcka att du byter till Engelska, avinstallerar svenska, installerar om och startar om.

Är det rätt språkpaket du fifflar med? Jag blev lite förvirrad i början. Det är olika för visningsspråk och "inmatningsspråk". Windows-knappen+Mellanslag låter dig enkelt ändra bland inmatningspråken.

Med English (US) för tangentbordet ger "¨^~"-tangenten: "]" och (med shift) "}".

Permalänk
Medlem

@phedd: alltså knapparna finns där det är bara det att när jag trycker på knapparna som inte funkar på tangentbordet så funkar inte dom heller med skärmtangetbordet. satt allt till engelska både us och uk samt norska och avinstallerat svenska paketet med omstarter mellan varje steg.

Permalänk
Medlem

@EBurkis: Jag får fram ^ med svensk tangentbord om jag håller ner Shift och trycker två gånger på tangenten till höger om Å. (Logitech G512)

Då får jag iofs två ^^ istället för ett ^ men jag kan ta bort den sista med backstegstangenten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roggo:

@EBurkis: Jag får fram ^ med svensk tangentbord om jag håller ner Shift och trycker två gånger på tangenten till höger om Å. (Logitech G512)

Då får jag iofs två ^^ istället för ett ^ men jag kan ta bort den sista med backstegstangenten.

Det räcker att du trycker en gång och sen mellanslag. ^ kan användas tillsammans med bokstäver, exempelvis ê eller â, och därför kommer inte tecknet direkt utan du måste också trycka det tecken som du vill ska vara under ^ eller mellanslag för inget då. Precis som `, ´och så vidare.

Permalänk
Medlem

@Roggo: inget händer oavsett hur mycket jag spammar knappen :/ lika så med knappen brevid ? så man får den grejen över bokstäver