AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Jag tycker att min vcore vid full belastning på alla kärnor är tämligen hög, ofta 1.3v+

Hur är det på era exemplar? Jag har satt allt på auto, med ett negativt offset på 0.0875v.

Börjar fundera på att hårt sätta en klockfrekvens med betydligt lägre volt. 4.2ghz på 1.25v t.ex, eller liknande, tror jag är möjligt.

Tur du har, min ligger på 1,488v Dock har den börjat sköta sig lite bättre nu när jag avinstallerade chipsetdrivisar helt och hållet och installerade om dem. Idlar lite mer än tidigare.

Tror inte din CPU kommer att boosta med så låg spänning som 1,25V Däremot tror jag på 1,35v

Skrivet av Icte:

Om önsekmål är tillåtna så hade gärna sett en generell optimeringsguide för Ryzen 3000-serien i en separat tråd. Om jag har förstått det rätt så är det bäst att köra med PB påslaget och VCORE på Auto, men det finns ett gäng antal andra inställningar (utöver minnes-tweaking) som har dykt upp under diskussioner i denna tråd som kanske kan vara bra att sammanställa!

Efter att ha tittat på GN och J2Z videos så konstaterar de båda att PBO plus AutoOC +200 ger ytterst små förbättringar i vissa scenarion. I andra är det bäst att ha PBO off. Tydligen är PBO av om det står "Auto" i BIOS (enligt J2Z), för att sätta på det måste man ta "Enable" i BIOS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om prisjakt snappar upp det så ja, det tror jag. Men jag tror inte det är så många som kollar Inet's hemsida direkt så vem vet. Men ja, om man bor i den här tråden och vill ha en 3900X så är det väl läge att beställa från Inet typ nu.

Jag bevakade produkten på Inets hemsida. Svårare än så var det inte!

Fan, kan inte vänta tills måndag...

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Jag bevakade produkten på Inets hemsida. Svårare än så var det inte!

Fan, kan inte vänta tills måndag...

OK. Handlar inte hos dem så ofta så visste inte att den funktionen fanns. Hade hellre tagit from Webbis men... Ett grundkriterie för att man skall kunna köpa och få hem en produkt är ju liksom att den finns i lager

39 kvar hos Inet nu så... De är nog slut innan dagen är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte vad jag ska tro. Att köra minnena i 3600mhz och IF i 1700mhz fungerar utan problem, men sänker jag minnena till 3400mhz för "coupled mode" så vägrar datorn boota. Märkligt detta.

Permalänk
Medlem

23st 3900X kvar hos Inet nu. De går åt rätt bra!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

La en order på 3900X på inet, men nu står det så här på orderstatusen:

Är det så det alltid står eller blir det till att vänta några månader till nu?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Tror inte cTDP fungerar som tänkt.

Testade Auto, 95w, 85w, 60w - alla resultat gav 7020-7049p i Cinebench 20. Temperaturer var de samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

La en order på 3900X på inet, men nu står det så här på orderstatusen:

https://i.imgur.com/arADjZ6.png

Är det så det alltid står eller blir det till att vänta några månader till nu?

stog så på min också i någon minut. Tydligen så står det så tills de fixat Xbox game pass som följer med så det är som det skall. Du kan expandera och kolla status på processorn och game pass individuellt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Testade stänga av CPU boost, så den aldrig går över 3.8ghz: den fixade det på 1.2v och toppade 65c. Med boost når den 1.37v för 4ghz blankt och toppar dryga 80c.

Undra om den verkligen behöver 0.17v extra för 200mhz, eller om den inte är optimerad?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

stog så på min också i någon minut. Tydligen så står det så tills de fixat Xbox game pass som följer med så det är som det skall. Du kan expandera och kolla status på processorn och game pass individuellt.

Ja, det fixade sig ganska snabbt på min med. Nu är allt skickat.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

La en beställning på inet också 😃. Hade en beställning sen tidigare hos proshop men den blir att annullera 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av birdman:

Kunde inte få minnen stabil hur mycket jag än försökte med timingen.
Kör 3800 Mhz 18-18-18-42 1,475 V men tom det var knappt stabil men sen såg jag att temperaturen peakade rätt så snabbt på 50+.

Har en Core P5 chassi med vattenkylning vilket innebär noll luftflöde på RAM-minnen.
Testade att ghettomodda en fläkt på de.
Temperaturen gick aldrig över 37 efter det.
Nu är ram-minnen rock solid!

Verkar som att B-die har inga problem med hög spänning men rätt så känslig för temperaturen.

Hamnade till slut på nedan resultat.
Kör detta som daily nu.
Rätt nöjd ändå.

https://i.imgur.com/4fuqzT5.png

De minnena har körts med 2.1 V vid extrem OC, men för Svensson så är det inga problem alls att köra tex 1.5 V men som du säger så verkar de bugga ur när de närmar sig 49-50 grader C vid OC. Så jag monterade en fulfläkt som kyler både RAM och VRAM. Oavsett stresstest så blir de knappt fisljumna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Inet har nu 3900X i lager, sedan kl 13:53! Tror inte jag dragit en beställning fortare än så! Blev den och Gigabyte X570 GAMING X, och en Dark Rock 4 från Webhallen. Ta mig dit!

Mot tolv kärnor!

Blev väldigt sugen att avbeställa på Komplett och köra Inet istället men kom på att Trident Z Neo som jag beställt skickas om 1 månad eller nått så va ingen idé.

Sitter här med moderkort och inget annat!

Finns 16st kvar för folk som är sugna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Vad är ett rimligt värde att sätta på cTDP?

Det kan du sätta till precis vad du vill, om du vill sänka tdp på en 65W tdp cpu så lär du sätta lägre än 65w, är det en 105W lär du sätta lägre än det osv, för en 105W TDP cpu så kan 65W funka rätt bra med inte allt för stort tapp men detta är något man får prova sig fram till då olika ex kommer reagera olika i frekvens/spänning, det kan hända att du kan komma nära 105W prestanda vid 90W exempelvis med lägre temp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om prisjakt snappar upp det så ja, det tror jag. Men jag tror inte det är så många som kollar Inet's hemsida direkt så vem vet. Men ja, om man bor i den här tråden och vill ha en 3900X så är det väl läge att beställa från Inet typ nu.

Min order på Inet från 14e Juli står fortfarande att den kommer skickas den 30e Augusti, trots att den listas som i lager Jag beställde den för uthämtning på Inet som ligger bredvid. Tror ni man får dem snabbare om man beställer den till brevlådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan du sätta till precis vad du vill, om du vill sänka tdp på en 65W tdp cpu så lär du sätta lägre än 65w, är det en 105W lär du sätta lägre än det osv, för en 105W TDP cpu så kan 65W funka rätt bra med inte allt för stort tapp men detta är något man får prova sig fram till då olika ex kommer reagera olika i frekvens/spänning, det kan hända att du kan komma nära 105W prestanda vid 90W exempelvis med lägre temp.

Testade en hel del, men såg ingen skillnad på min 3900x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Testade en hel del, men såg ingen skillnad på min 3900x.

Låter som mobot inte aktiverar det ordentligt tyvärr, har inga problem att få igång cTDP på mitt och man ser det direkt på package power i HWiNFO under CBR20 exempelvis, enda strulet jag stötte på var att jag måste nolla bios för att avaktivera cTDP.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Min order på Inet från 14e Juli står fortfarande att den kommer skickas den 30e Augusti, trots att den listas som i lager Jag beställde den för uthämtning på Inet som ligger bredvid. Tror ni man får dem snabbare om man beställer den till brevlådan?

Står 3 dagar på min nu, har packats och är just nu i Härryda och ska till Jönköping, så ja det tror jag. Men då får du sno dig för det är bara 13 kvar i webblager!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@lord_moggo:

Jag beställde en 3900x från inet idag kl 16:20 och det är redan skickat. Skumt om inte en redan lagd beställning skickas idag med??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av benonikenobi:

@lord_moggo:

Jag beställde en 3900x från inet idag kl 16:20 och det är redan skickat. Skumt om inte en redan lagd beställning skickas idag med??

Min är med skickad, beställde idag 😊

Permalänk
Medlem

Lite siffror när man modifierar minnes latens.
Ser ju grymt bra ut om man inte har en flaskhals på gpun!

https://www.youtube.com/watch?v=iH3qq_mSxTM

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Turen var visst på min sida.
2x8GB B-die för 899kr

Klicka för mer information
Visa mer

Dags att se vad de går för.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Låter som mobot inte aktiverar det ordentligt tyvärr, har inga problem att få igång cTDP på mitt och man ser det direkt på package power i HWiNFO under CBR20 exempelvis, enda strulet jag stötte på var att jag måste nolla bios för att avaktivera cTDP.

Ah, synd. Gigabyte bios här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grattis!! @Ozzed 😊 känns som du väntat länge nog nu.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

1st 3900X kvar hos inet. Snabba ryck som gäller om nån vill slå till.

Edit: Slut.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Grattis!! @Ozzed 😊 känns som du väntat länge nog nu.

Tack! Ja det har varit rn otålig väntan får jag säga. Har ju dock varit en del strul med typ alla UEFI därute så den huvudvärken slapp jag ju. Bara hoppas att Asus får tummen ur och släpper en uppdatering till Crosshair VII. De har ju hunnit med de andra korten nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

1st 3900X kvar hos inet. Snabba ryck som gäller om nån vill slå till.

Edit: Slut.

Står på prisjakt att CDON har 3900X i lager nu men klockar man på länken så kommer man till en felsida. Lyckat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

@lord_moggo:

Jag beställde en 3900x från inet idag kl 16:20 och det är redan skickat. Skumt om inte en redan lagd beställning skickas idag med??

Skrivet av anon298854:

Min är med skickad, beställde idag 😊

Jag la en order nu under kvällen. Efter någon minut gick den från förväntas 30e Augusti till bokad. Uppenbarligen går det avsevärt mycket snabbare att beställa hem till brevlådan/postombud än för hämtning i butik. Min 26 dagar gamla order står fortfarande på "förväntas 30e augusti". Om någon annan väntar på en gammal 3900X order från Inet kan jag rekommendera att man lägger en ny.

Permalänk
Medlem

Då har jag blivit med Zen 2! Uppgraderade från min 1600 och behöll min MSI X370 Krait Gaming. Funkar prima hittils, ända konstiga grejen är att voltages är väldigt höga konstant.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack! Ja det har varit rn otålig väntan får jag säga. Har ju dock varit en del strul med typ alla UEFI därute så den huvudvärken slapp jag ju. Bara hoppas att Asus får tummen ur och släpper en uppdatering till Crosshair VII. De har ju hunnit med de andra korten nu.

Åja, det kan allt finnas en del roligheter kvar här & där, lite som nyaste bios till min planka som fått lägre maxklock för FCLK/UCLK/MEMCLK, ner till 3666 istället för 3733, kanske inte den mest massiva skillnaden men ändå

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::