Hur kopplar jag in en "Ubiquiti UniFi AP AC Pro"?

Permalänk
Medlem

Hur kopplar jag in en "Ubiquiti UniFi AP AC Pro"?

Känner mig lite trög men hur kopplar jag in en "Ubiquiti UniFi AP AC Pro"?

Jag har en nätverkskabel som går från LAN 1 i min router, men var ska den kopplas in?

Enligt manualen under "Hardware Installation" punkt 7 står "Connect the Ethernet cable to the Main port and replace the port cover.", dvs jag förmodade att det är här i själva accesspunkten (UFO:t) jag ska koppla in från LAN 1 i min router.

Men när jag läser vidare under "Connecting to a PoE Adapter" kopplar de in två nätverkssladdar där. Vart ska dessa två gå? Eller är det här jag ska koppla in från min roter i ena och mellan PoE och UFO den andra?

Länk till manualen:
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-Pro_QSG.pdf

Min router är en "Technicolor TG799vac"

Permalänk
Inaktiv

@martin79:
Koppla enligt:

Om router(/switch) inte har PoE (Kraftförsörjning via nätverkssladden)

Router-----(switch)----PoE-injektor----AP (PoE-injektor kopplas även till spänningsförsörjning)

Om router(/switch) har PoE ("Vanliga" switchar/"routrar" har det inte: Om du inte vet: så har din switch/router INTE PoE)
Router -------(switch)-------AP

Edit: Din router har inte PoE: så du behöver koppla in PoE-injektorn (som förhoppningsvis följde med din Unifi AP AC Pro: I en del varianter medföljer inte PoE-injektor)

Permalänk
Medlem

Som Felion skriver ovan har inte din router PoE och du kopplar då:
Router -> LAN på den svarta PoE injektorn sen POE -> "UFO:t"

Glöm inte att PoE injektorn ska ha ström också

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

@martin79: På sida 17 i manualen, du behöver 2st nätverkskablar.
1. Koppla in en kabel ifrån AP till POE i PoE adaptern
2. Koppla in en kabel ifrån din router till LAN på PoE adaptern.
3. Koppla in strömkablen i PoE adaptern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

@martin79:
Oftast är det "bäst"/snyggast/enklast att placera PoE-injektorn vid routern (/switchen) i källaren: dvs:
Din Router(LAN1) ->~30cm(kort) nätverkssladd -> PoE -> "Långa nätverkssladden till vinden/markplan" -> Unifi AP (och vill du dra vidare: från andra uttaget på Unifi AC AP Pro ----> din trådade utrustning)